Téma: Ventily
4.9.2009 v 20:37
Zdarec všichni

Chtěl bych se naučit seštelovat ventily. Kdysi dávno jsem si to dělal na škodovce a šlo to.

Myslel jsem si, že si prostě na rotoru nastavim rysku na T a ventily budou všechny zavřené můžu je štelovat, ale díval jsem se do servisního manuálu, a jestli jsem to dobře přelouskal z té angličtiny, tak na rysce T se štelují ventily na REAR CYLINDER, což by měl být zadní válec, čiže ten blíže zadnímu kolu. No a na rysce bez označení se nastavují ventily předního válce. Pak je tam ještě ryska s nějakým H, ale to nevím co s ní.
Tak prosím o potvrzení nebo radu jak je to tedy. Děkuji

Předchozí
1 2
Následující

1 reakcí na tento příspěvek Ventily

4.9.2009 v 20:56 | Nahoru | #1
podle me je to tak spravne, akorat tyto rysky ti podle me ukazuji pouze horni uvrat, neukazuje ti to, jestli to je horni uvrat pri vybuchu, kdy jsou ventily zavreny, nebo pri sani, kdyz jsou ve srihu... to je jeste potreba si pohlidat

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ventily

4.9.2009 v 21:05 | Nahoru | #2
VojtasDR> No a to poznám jak?

Ventily

4.9.2009 v 21:43 | Nahoru | #3
ja mam jeste udelany rysky na vacce, takze jedu podle nich, ale takova docela spolehliva metoda je taky oddelat vicka, pod kteryma jsou stelovaky na ventily, otacet motorem a koukat co to dela.. kdyz se budou ventili hejbat a dole pojede znacka, tak jses v sani, pokud dole projede znacka a ventili budou zavreny, tak jses tam kde chces bejt .. je to humpolacky ale takhle to delam, kdyz se mi nechce koukat na vacku..
pohyb vahadla s ventilem podle me uvidis v pohode (predpokladam, ze tam je vahadlo)

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ventily

4.9.2009 v 21:45 | Nahoru | #4
Hammet: Píšeš to správně. Když je T proti značce, měříš vůle na zadním válci. Druhá značka je pro přední válec a F ukazuje, kdy by měla na zadním válci šlehnout jiskra. To tě moc nemusí zajímat.
Správnou úvrať pro měření poznáš podle toho, že ventily jsou zavřené a je na nich vůle. V té druhé úvrati měřit nejde, protože ventily jsou otevřené a vahadla na ně tlačí. Stačí jen otočit klikovkou o 360 stupňů.
Na 535 se to dělá luxusně, je tam slušný přístup. Mně se akorát blbě sundávalo víčko z výfukového ventilu zadního válce - abych se tam snadněji vlezl s nářadím, odmontovával jsem spínačku a nechával ji bokem na drátech.

Ventily

4.9.2009 v 21:58 | Nahoru | #5
Jo super kluci. Díky moc. Zítra to štelnu a pak dám vědět, jak to dopadlo. Ty víčka mám všechny už sundané. I to na zadním výfukovém ventilu. Šlo to hůře, ale sundávat jsem nic jiného nemusel.
Tak zatím zdar

Ventily

4.9.2009 v 22:12 | Nahoru | #6
co pořád řešíte značky? Prostě si natočím vačku a měřím ventily, kde je palec otočený o 180° od místa, kde tlačí na pružinu...

Ventily

5.9.2009 v 19:01 | Nahoru | #7
Takže už to mám hotové. Šlo to jak po másle. Z šicího stroje se stal pěkně předoucí motor. Zároveň jsem vyměnil olej ve vidlích. Takže ještě jednou díky a hoj.

Ventily

22.3.2010 v 22:35 | Nahoru | #8
Zdar, tak jsem si taky zkusil seřídit ventily na XV535. Nemám zkušenosti, ale po nastudování odpovídající kapitoly service manuálu jsem usoudil, že bych to mohl zkusit. Držel jsem se manuálu, ale nakonec jsem nedospěl zrovna k ideálnímu výsledku.
Nejdřív se zdálo všechno ok, ale po důkladnějším zahřátí se dostavil brutální šicí stroj. Klepe to podstatně víc, než předtím. Zdá se mi, že je to slyšet hlavně ze zadního válce. Předtím to ještě střílelo při ubrání z velkých otáček, to jsem po "seřízení" neověřil.
Rád bych zjistil, co se mohlo pokazit. Vzhledem k tomu, že jsem se snažil postup dodržovat, tak mě napadá jedině moje neschopnost odhadnout kdy má spároměr při posunu správný odpor. To asi chce zkušenosti. Možná jsem taky neměl ideální měrky, jedna už byla pozohýbaná, ale snažil jsem se použít rovný části, takže v tom bych taky neviděl problém. Další možnost je teplota - nebyla ideální pokojová, ale nižší, kolem 10-15°C, Může to na to mít až takový vliv? To by odpovídalo klepání až po zahřátí.
Když už jsem začal, servis se mi řešit nechce. Tak asi seženu nový měrky, (počkám na větší teplo:), a zkusím to znova.
Doufám, že to není stupidní dotaz, ale můžu seřídit pouze zadní válec, když se mi zdá, že klepe jen on?
Dá se říct, že to klepání znamená větší, nebo menší vůle, než jsou předepsány, abych věděl jestli se snažit přiblížit spíš hornímu nebo spodnímu limitu vůlí?
Doufám, že se nedočkám reakcí ve stylu "neměls do toho rejpat, když tomu nerozumíš". Jak říkám, rád bych se tyhle věci naučil dělat sám. Díky.

Naposledy editováno 22.03.2010 22:38:10

Ventily

25.3.2010 v 20:07 | Nahoru | #9
tenhle rozdil teploty na to nema vliv.. co me napada, tak jsi treba kloudne nedotahnul stelovak a on se vibracema povolil .. tim se zvetsila vule

E: pozvohejbany merky na to taky moc nemaj vliv, pokud nejsou nejak brutal... jsou vetsinou z pruznejsiho materialu... takze pokud tam tu merku narves, tak tam ta dana vule je ;)

Naposledy editováno 25.03.2010 20:09:44

Ventily

28.3.2010 v 17:04 | Nahoru | #10
Štelováky jsou dotažený ok. Pak jsem to dotáhl tak, že měrky jdou ztuha ale nacpou se tam, takže jsem si fakt celkem jistej, že to stanovený hodnoty má.
O to víc mě naprudilo, když to po zahřátí zase klepe. Zase on ten vzducháč, navíc už něco zažil, vždycky asi bude vydávat různý zvuky, ale tohle fakt nezní dobře. Než se motor důkladně prohřeje, tak to slyšet není.

1 reakcí na tento příspěvek Ventily

29.3.2010 v 09:43 | Nahoru | #11
bambuss:
Nedělal jsi to náhodou těma "hrubejma" měrkama odstupňuovynýma po 0,05? Ta ventilový vůle je dejme tomu 0,07-0,12. Použiješ tedy měrku 0,1 a máš z toho šicí stroj. To je normálka, je to vzducháč, nic ten zvuk neztlumí. Buď s tím tak jezdi, nebo kup jemné měrky a seřiď to přesně na 0,08. Podobně výfukový ventil. Pokud někdo tvrdí že to tak přesně nejde, tak kecá. Jde to. S těmahle motorama (XVS535, XVS1100A) jsem nahrkal necelých 70000 km, takže jsem ventily dělal mnohokrát a vím, že to prostě jde. Pokud ventily seřídíš přesně, šicí stroj zmizí.

Ventily

29.3.2010 v 14:52 | Nahoru | #12
Napadá mě nevyvážená teplota. Je téměř jedno, jestli má motor 10*C nebo 25*C, musí mít tu stejnou teplotu ale dlouho. Ventilové dříky i vahadla (a případně tyčky u OHV) měněj teplotu mnohem pomaleji než žebrovaná hliníková hlava.

(reakce na) Ventily

29.3.2010 v 15:20 | Nahoru | #13
Kamil_DragStar> No, možná jsi odhalil příčinu problému. Přesně těma jsem to dělal :) Říkal jsem si, že to musí stačit, když těch 0,07-0,12 udělám 0,1 měrkou... Tak asi fakt se podívám někde po těch přesnějších.
Takže když říkáš, že sací (0,07-0,12) mají bejt 0,08, tak výfukový (0,12-0,17) 0,13? Díky.

1 reakcí na tento příspěvek Ventily

29.3.2010 v 15:37 | Nahoru | #14
bambuss:
Ano. Kdysi jsem taky používal ty hrubý měrky. Cvakání bylo dost silný. Jednou jsem motor seřídil jemnejma měrkama těsně nad dolní hranici a dost se ztišil. Teď seřizuju na hodnoty který jsi uvedl. Zkus to, je to zdarma a uvidíš. Pak dej vědět jakej z toho máš pocit. Trochu hluku taky můžou dělat samotný vahadla. Když máš sundaný víčka a zkusíš vahadlem zahejbat ze strany na stranu, je tam vůle.

(reakce na) Ventily

29.3.2010 v 16:01 | Nahoru | #15
bambuss: U seřizování na spodní hranici je akorát riziko, že se vůle rychle dostane pod ten spodek a hrozí podpalování ventilů.
Jestli tam máš olej 10W, zkus ho změnit na 15W nebo 20W. Motor by se měl ztišit, i když to cvrkání vahadel nezmizí nikdy.

Ventily

29.3.2010 v 16:21 | Nahoru | #16
Takže cvakání nemusí znamenat, že jsem mimo rozsah, ale jen blíž horní hranici? /Což s tím 0.05 mm rozlišením logicky budu/ A znamená to nižší životnost motoru? Pokud ne, možná to tak nechám. Uvidím jestli se mi ty jemnější měrky podaří sehnat, většinou mají totiž všude jen po 0,05 nebo jemný zas jen do 0,1

1 reakcí na tento příspěvek Ventily

30.3.2010 v 09:36 | Nahoru | #17
1100Virago:
Dle mého skromného názoru při dodržení servisních intervalů se pod spodní hranici nedostaneš. Ta hranice 0,07 mm není spodní hranice pod kterou dochází k podpalování ventilů. Tu spodní hranici v manuálu nenajdeš, 0,7 je minimální hranice předepsaná pro seřízení. Japonci mají určitě moc dobře vyzkoušené o kolik se vůle během servisního intervalu sníží. A ta hodnota 0,07 je bezpečná pro dalších 6000 nebo 10000 km (záleží na předepsaném intervalu) a i při jejím snížení tam prostě ta nezbytná vůle zůstane.
Pokud se mýlím a špatně jsem si přeložil (vyložil) manuál, tak mě opravte.

(reakce na) Ventily

30.3.2010 v 10:55 | Nahoru | #18
Kamil_DragStar: V zásadě máš pravdu. Háček je v tom, že určit správně tu vůli není pro laika až tak jednoduché. Jsou experti, kteří se spokojí s tím, že dokáží příslušnou měrku do škvíry nacpat silou. Že by měli vůle překontrolovat znovu po dvou otáčkách kliky, to je nenapadne. Tím se můžou dostat i pod spodní mez a pak stačí trochu přetáhnout servisní interval nebo to zkombinovat s mizerným palivem a na malér je zaděláno.
Každopádně, pokud se to seřizuje správně a pravidelně, tak by to samozřejmě vadit nemělo.

bambuss: Toho cvakání se nijak neboj. Dělají to vahadla, když je seřizovací šroub při zavírání ventilu odrazí. Protože nemají stranové vymezení vůle a styk vahadla se šroubem se časem ochodí trochu zešikma, po pootočení šroubu to pak má snahu cuknout vahadlem do strany a vahadlo klepne. Při menších vůlích to není tak výrazné. Ale ničemu to neškodí, jen uším majitele a případného kupce Olej s vyšším viskozitním indexem to dokáže částečně utlumit.

Ventily

31.3.2010 v 07:39 | Nahoru | #19
1100Virago:
Samozřejmě pravdu máš v tom, že v tomto případě je potřeba tu vůli udělat opravdu poctivě.

1 reakcí na tento příspěvek Ventily

1.9.2010 v 22:42 | Nahoru | #20
Když se štelují ventily na viragu 535 tak jsou potřeba štelovací distanční podložky nebo se to seřizuje jenom šroubkem se zajištovací matičkou? Dík za odpověd Fery

(reakce na) Ventily

2.9.2010 v 01:49 | Nahoru | #21

viragodeda>Když se štelují ventily na viragu 535 tak jsou potřeba štelovací distanční podložky nebo se to seřizuje jenom šroubkem se zajištovací matičkou? Dík za odpověd Fery



Jednodussi motor uz snad nemuze ani byt, samozrejmne sroubek a maticka

Seřízení ventilů.

Sací ventil : 0,07 - 0,12 mm
Výfukový ventil : 0,12 - 0,17 mm

Naposledy editováno 02.09.2010 01:51:02

Ventily

7.8.2011 v 12:47 | Nahoru | #22
Poradil by mi někdo jesli je nutné při seřizování ventilů sundavat nádrž a katalizátor? popř. co vechno je třeba demontovat díky

1 reakcí na tento příspěvek Ventily

7.8.2011 v 21:40 | Nahoru | #23
Z mého pohledu je nesmysl seřizovat ventily na jednotky setin a kupovat kvůli tomu celkem drahé měrky. Nesmysl vidím v tom, že okolo nastavení té správné polohy ventilů je několik proměnných, že si troufám tvrdit, že pokud má někdo vůli 0,07 až 0,12, tak stačí běžná měrka 0,1...prostě s přesností na 0,05 a spíš k tomu hornímu číslu z udávané vůle a kdyžtak častější kontrola - i to je zábava

Zrovna dneska jsem ventily dělal, záleží teda na rozvodu (OHC atd.), každopádně jsem nastavil příslušnou značku pootočením kliky, potom jsem 2x pootočil klikou (prostě 4 takt) a znovu na značku a potom byla kontrola vůle. Měrka se po nasunutí sama potřela olejem, kterého bylo tak trochu okolo a šla volně, potomjsem testnul měrku o číslo menší a větší a tak nějak pocitově...seřizovat nebylo třeba - no u skútru 125 ccm mám kontrolu ventilů předepsanou po 4 tis. km a tak to dělám tak 4x do roka

Naposledy editováno 07.08.2011 21:41:51

Ventily

7.8.2011 v 21:44 | Nahoru | #24
Doufám, že se zde ukáží všichni, co to umí...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ventily

7.8.2011 v 23:06 | Nahoru | #25
babuka: Souhlasím - zvláště u motorů s vahadly a seřizovacími šrouby nemá smysl honit se za tisícinami. Stačí, když měrka správné velikosti "tak akorát" drhne a o 5 setin větší neprojde.
U Virgla sice ladění na horní mez vůlí způsobuje hlučný chod vahadel a z hlav se pak ozývá drnčení jako ze šicícho stroje, ale to není závada, to je vlastnost.
Mimochodem, kámoš před časem seřídil svou GPZ750 na minimální vůli a naměřil pak kompresní tlaky na spodní mezi. Nějak se mu to nezdálo, tak vůle zvětšil někam do horní oblasti tolerance a tlaky se mu zvedly na každém válci zhruba o 1 bar. To by člověk nevěřil, co takový malý rozdíl dokáže s motorem udělat.

Troňa: Co myslíš tím katalyzátorem?
Já u 535 jen očesal ty chromované bubliny vedle nádrže a odmontoval spínačku i s držákem, abych měl lepší přístup k zadnímu výfukovému ventilu.
A jestli myslíš tím katalyzátorem ty ekologické trubky, tak ano - sundej je, díry zaslep a zahoď ten krám co nejdál od motorky. Jen jí tím prospěješ.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ventily

8.8.2011 v 12:01 | Nahoru | #26
No tak moje virga jenuž po seřízení včera sme na to vlítli akorátc osem koukal tak podle tý knížky i podle toho co tady píšete na foru tak ja tam mněl obráceně to značení.. jakože T bylo pro přední válec a bez toho značení pro zadní . koukal sem na to jak z jara a nechtel tomu věřit ale bylo to tak... po seřízení šlape v pohodě. navíc sem mněl takovej problém a to bylo že po zahřátí sem zporozoval při jízdě takou díru.. jakoby propdad výkonu kdy se motka jenom dusila a vubec nechtela jet.. nevim cim to mohlo bejt este taky strilela z vejfuku ale jenom pri drzeni stabilnich otacek kdyz sem koukal na svicky tak tam maj bejt naky XXX 6ES a ja tam mam 7 ES a kdyz sem tam zkousel dat tu 6ES tak to strasne prsaskalo z vejfuku tak sem tam vratil tamty a po serizeni zatim slape vsechno v pořádku tak sna duz to bude dobrý..

1100Virago> Nějak nevím jaký trubky máš namysli.. :)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ventily

9.8.2011 v 00:58 | Nahoru | #27
Troňa> Ahoj,jak píšeš o tom propadu výkonu,mě dělá to samé po zahřátí při určitých otáčkách se jakoby dusí,tak mě zajímá jestli se to už odstranilo jen seřízením ventilů?

(reakce na) Ventily

11.8.2011 v 20:53 | Nahoru | #28
floda> zdravím mužu říct že je to tak o 99% lepší parkrát em tam taky našel takovou malinkou díru ale je to daleko lepší skoro můžu říct bez chyby takže to tim nejspíš bylo až to seřídíš dej mi taky vědět jesli to pomohlo..

Ventily

14.8.2011 v 13:46 | Nahoru | #29
No tak sem to byl včerqa projet a jel sem kousek dál a po opravdu důkladném zahřátí to stejně ešt párkrát zablblo ale vypozoroval sem že to dělá jenom v určitých otáčkách a tak si myslím že to bude spíš seřízením karburátorů třeba bohatost směsi nebo tak něco... ale určitě se to vylepšilo o dost tím seřízením ventilů tak nevim no...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ventily

18.3.2012 v 11:41 | Nahoru | #30
1100Virago> Ahoj,docela mě překvapila tvoje poznámka tady,že se ventily u 535ky štelují luxusně,chtěl jsem je taky seřídit,ale dobrý přístup je je pro mě jen u prvního válce ze předu,jinak v mém případě si myslím,že budu muset sundat karbce a vyndat baterku i s kaslíkem,tak poraď jak nato abych nemusel rozebrat půl motorky
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
XV Velká Virago Vyjížďka 2025 se p... [1 ... 347, 348] Yamaha XV 1100 Virago, Yamaha XV 535 Virago, Yamaha ... rancher 10419 26.10.2024 v 23:58 badyXV
Motoservis Garage Sid Vamberk Yamaha XV 535 Virago ZEMANVLA 2 10.10.2024 v 08:11 Kubák
Virago výkon a trysky Yamaha XV 535 Virago CubaLibre 5 17.4.2024 v 12:28 zetka125
Nehádže iskru Virago 536 Yamaha XV 535 Virago Denyd 1 14.4.2024 v 19:30 Kolja73
hladina karburátorů Yamaha XV 535 Virago Sieg 4 30.3.2024 v 21:00 Sieg

TOPlist