Pedálovi bych napsal, aby mi to tu "odborně" nezasíral, ale to by pak nebylo tak veselý čtení... Já vím, rozumíš všemu a nebojíš se to přiznat.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
Jinak mi to nedalo, dorovnal jsem to nastejno, ale je mi jasný , že to v ničem nepoznám. To jestli to byl předtím záměr, mě taky napadlo, mám pocit, že to bylo ve vydli, kde je úchyt na třmen, a někdo tu psal, že by to mohlo být kvůli prvotnímu záchytu reakce při brzdění...
Ale protože jsem si pak už nebyl jistej, která to byla strana, tak jsem to podle ryze amaterský příručky hodil na stejno.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výrobní nedbalost nebo záměr?
Vespa píše: Nevěřím tomu. Nemůžu to vědecky popřít, ale ve všech "chytrých" fórech se píše že pružiny jsou hlavně od toho aby během jízdy držely motorku ve správný výšce zdvihu.
Offroadová motorka bez kompresního útlumu by byla úplně marná, tam vždycky musí něco být. Pohodlí při jízde je diskutabilní, takový DR650 žehlí polňačku jak nic, ale když se jen podíváš na roletu tak koušeš řidítka. A pružiny má dobrý, drží motorku v cca 25% zdvihu.. víc by už zase odlepovalo kolo od země. Musely by se do něho namontovat lepší kompresní ventily co budou líp řídit právě to stlačování.
Vzduchová kapsa by to taky ovlivnila, ale nejsem si jistej jak moc. V tomhle případě jde hlavně o to že o většinu zdvihu přijdeš už při nájezdu na úpatí rolety a nevím jak moc by proti tomu pomohla.
no asi se nejak nechapem... v praxi musi byt kompresni utlum protoze motorky jezdi rychle.. ja sem uvazoval hypoteticky priklad pomale jizdy... ostatne tvuj priklad DR650 docela ukazuje o cem je rec, hrboly pomaleho charakteru zehli.. neni tam extra pozadavek na prutok kompresnim ventilem, kdyz ale najedes do rolety tak se to prave chova tak ze to "pobere tlumic" ...respektive na nej pusobi ta "velka sila" o ktery si mluvil na zacatku a kopne te to do rukou, lepsi kompresni ventil by mel na tehle "rychle" prekazce pustit vetsi mnozstvi oleje a netlumit tolik, ta DR asi na rolete nekope kvuli malymu, ale naopak moc velkymu kompresnimu tlumeni (proste ne moc vychytanej rychlej okruh - pri vetsim prutoku se zamkne..)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výrobní nedbalost nebo záměr?
assassin píše: no asi se nejak nechapem... v praxi musi byt kompresni utlum protoze motorky jezdi rychle.. ja sem uvazoval hypoteticky priklad pomale jizdy... ostatne tvuj priklad DR650 docela ukazuje o cem je rec, hrboly pomaleho charakteru zehli.. neni tam extra pozadavek na prutok kompresnim ventilem, kdyz ale najedes do rolety tak se to prave chova tak ze to "pobere tlumic" ...respektive na nej pusobi ta "velka sila" o ktery si mluvil na zacatku a kopne te to do rukou, lepsi kompresni ventil by mel na tehle "rychle" prekazce pustit vetsi mnozstvi oleje a netlumit tolik, ta DR asi na rolete nekope kvuli malymu, ale naopak moc velkymu kompresnimu tlumeni (proste ne moc vychytanej rychlej okruh - pri vetsim prutoku se zamkne..)
ne,DR kope na roletě proto,protože má kompresní útlum moc malý a vidle jdou nadoraz a tím dostaneš tu ránu.
ono s tím útlumem je to o dost složitější,výrobci se sice snaží aby to fungovalo tak jak píšeš-na malých nerovnostěch byly měkoučké a na větších ztvrdly,ale v praxi se to nějak moc nedaří-prostě měkký tlumič zůstané měkký a velké rány neutlumí-zato menší nerovnosti krásně vychytá,no s tvrdým tlumičem sice skočíš 20 metrů,ale na 5cm kameni ti kolo nadskočí...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výrobní nedbalost nebo záměr?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výrobní nedbalost nebo záměr?
,to jesli vidle při skoku jdou,nebo nejdou nadoraz děla z 90% tlumení...
pokusím se to vysvětlit jednoduchám příkladem:motorka váží cca.150kg a nesou ji pružiny pokud na ní sednou 4 lidi pružiny už neunesou váhu motorky+ 4 lidí a zmáčknou se až na doraz..,to je zatím logické,že jo?
a teď si představ,že s motorkou skočíš nějaký větší skok a dopadneš s ní na zem-přetížení které vznikne při dopadu je několikanásobně vyšší,než je její+tvoje hmotnost,nebo výše zmiňovaných 4 lidí...
s toho vyplývá,že samotná pružina nemá šanci výrazně ovlivnit to,jestli vidle půjde,nebo nepůjde na doraz,síla působící při dopadu je několikanásobně vyšší,než je schopna unést.
o to,aby se to nestalo se stará tlumič,ve kterém olej protékající přes malou dírku zachytí tu nějvětší ránu při dopadu...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výrobní nedbalost nebo záměr?
Já souhlasím že tlumení zachytí většinou tý počáteční energie, ale pořád pracuje dohromady s pružinou která ovlivňuje to jak funguje. To je že pokud budu mít stejný zatížení, stejný tlumení, a různý tuhosti pružin, dostanu ve výsledku různý dráhy na kterejch to pracuje, což může určit i to jestli jde vidlice na doraz nebo ne. Jedno bez druhýho adekvátně zvolenýho prostě nefunguje.
Když bych se teda vrátil k tomu DR, je možný že chodí na doraz i kvůli tlumení a pružina a zdvih je v pořádku, to já nevím, ale netvrdil bych bez znalosti věcí že je to jenom tlumením. I když vy tu znalost možná máte
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výrobní nedbalost nebo záměr?
síly působící na motorku při dopadu několikanásobně převyšují její hmotnost-to je taky fakt,záleží samozřejmě na okolnostech-ale právě již zmiňovaná roleta je co se týká působících sil jedna z nejhorších,protože dopadáš v podstatě do protisvahu..
každopádně obrovské rozdíly ve funkci vidlice např. DR a běžné MX motorky není způsobená zcela jinou pružinou,ale zcela jiným tlumičem.
Mam Husku TE 450, predpeti pruziny centralu (SAG) uz jsem si nastavil. A ted bych si chtel pohrat i s naklikanim na tlumicich jak prednich, tak zadniho.. Ale co se vlastne nastavuje "Kompresi " a co "Odskokem " ? Muzete me to popsat tak nejak "cesky"?
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/rodna.gif)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/rodna.gif)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/01.gif)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výrobní nedbalost nebo záměr?
Dolph-cz píše: Stev> nechci se tady plácat po zádech,ale myslím si,že vím jak tlumič pracuje...
síly působící na motorku při dopadu několikanásobně převyšují její hmotnost-to je taky fakt,záleží samozřejmě na okolnostech-ale právě již zmiňovaná roleta je co se týká působících sil jedna z nejhorších,protože dopadáš v podstatě do protisvahu..
každopádně obrovské rozdíly ve funkci vidlice např. DR a běžné MX motorky není způsobená zcela jinou pružinou,ale zcela jiným tlumičem.
no ja si zase myslim ze predpoklad ze tlumic je tam od toho aby pobral vetsinu energie dopadajici motorky je zcela spatnej, navic doplneno tim ze pruzina motorku v podstate jen drzi v naky vejsce pri jizde mi to prijde uplne mimo. navic ty sily pri dopadu nejsou zas tak sileny jak naznacujes, vetsina skoku ma pri dopadu charakter "lowspeed" prekazky, tzn ani se neotvira hi-speed okruh... roleta uz je hi-speed prekazka... samo ze lowspeed/hispeep je mysleno rychlost pohybu tlumice a ne rychlost jizdy. ono v tlumici vyvola vetsi tlaky prejezd ostre prekazky jako je obrubnik nez dopad z 15ti metrovy lavice...
sice jsem nejvic pokusu s odpruzenim udelal na sjezdovejch kolech ale nemyslim ze je to o tolik odlisne, na svem kolem jsem jsem jezdil v podstate s nulovym kompresnim utlumem protoze moje vidle (marzocchi 66) mela pouze lowspeed okruh kopresniho tlumeni a tudiz bylo lepsi jet bez komprese protoze to v pasazich s "rychlejma" prekazkama mlatilo do rukou.. a i bez kompresniho utlumu skoky a velky nerovnosti pobirala pruzina dobre... teda hlavne skoky, problem u absence komprese je spis v pasazich kde se jedou rychle koreny...
btw na to DR staci datpasek na vidli a uvidi se jestli kope v dorazu, ja vychazel z vespovo tvrzeni ze pruziny u DR jsou OK a ze po dorazech nechodi...
Naposledy editováno 04.02.2011 10:09:05
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výrobní nedbalost nebo záměr?
Dolph-cz píše: Stev>každopádně obrovské rozdíly ve funkci vidlice např. DR a běžné MX motorky není způsobená zcela jinou pružinou,ale zcela jiným tlumičem.
souhlasím, na péru jako takovým se moc vymyslet nedá, ale rozdílů tam bude přece jenom víc, třeba delší dráha na který ty tlumiče pracujou a hmotnost MX proti DR. Ono to tak nějak vyznívá že pružina vlastně jenom drží motorku ve správný poloze, ale to je důležitý a taky to určuje jak se motorka chová.
Nicméně myslím že kdybych vzal tvrdší a měkčí pružinu který bych doladil předpětím tak aby držely motorku stejně, se stejným tlumením, tak ta s tou tvrdší pobere víc. Bude to daný i kratší drahou na který bude moct ta měkčí pracovat, ale pořád je to o tom že musí bejt taky vhodně zvolená.
tak tohle naopak pravda je.
a co se týká nastavení vidle na tvém kole-opravdu funguje prakticky stejně jako na motorce.
jenže špatně si vykládáš funkci a nastavení tlumiče-především to,že když si nastavil minimální kompresi neznamená,že tam žádná není.tlumič byl vyroben tak,aby si ho mohl ladit v určitém rozpětí a né že když naklikáš minimum tak netlumí...,kdyby netlumil,tak se vysekáš na krtinci..
a poslední věc,kterou si protiřečíš je příklad přejezdu patníku...na DR jsou tlumiče měkké,proto ten patník přejedeš lehce(na 15 cm patníku se vidle zasunou dejme tomu 12cm) a tím ten patník v podstatě odfiltrujou-pohodička.jenže problém je,že se úplně stejně chovají když narazíš do 0,5m protisvahu-mají ho snahu odfiltrovat jako ten patník,jenže po 25 cm jsou už úplně nadoraz a zastaví se o dorazy-a pak dostaneš ránu do rukou jako svině.chápeš?
MX motorka ten patník tak hezky neodfiltruje,vidle se na něm stlačí dejme tomu jen 5 cm,takže přejezd není zdaleka tak pohohlný jako na DR,ale za tu cenu,že ti zase nedají ránu od dorazů při dopadu do protisvahu...
na tom kole je to stejné-když přitvrdíš kompresi,tak tě roleta tak neztrestá,ale zato při jízdě po trobných nerovnostech budeš poskakovat.musíš si vybrat-buď to,nebo ono.u DR to várobce rozhodl za tebe-měkké a komfotrní tlumení.
já už fakt nevím,jak to jinak vysvětlit...
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výrobní nedbalost nebo záměr?
Stev píše: souhlasím, na péru jako takovým se moc vymyslet nedá, ale rozdílů tam bude přece jenom víc, třeba delší dráha na který ty tlumiče pracujou a hmotnost MX proti DR. Ono to tak nějak vyznívá že pružina vlastně jenom drží motorku ve správný poloze, ale to je důležitý a taky to určuje jak se motorka chová.
Nicméně myslím že kdybych vzal tvrdší a měkčí pružinu který bych doladil předpětím tak aby držely motorku stejně, se stejným tlumením, tak ta s tou tvrdší pobere víc. Bude to daný i kratší drahou na který bude moct ta měkčí pracovat, ale pořád je to o tom že musí bejt taky vhodně zvolená.
jasně,že tvrdší prušina udrží víc,ale o tom to není.vem si zmiňované DR.na ni sednou dva lidi a pružina se zmáčne jen pár cm-je tvrdá jako prase.
ale když na MX motorku sednou 2 lidi,tak jede po dorazech.DR má o hodně moc tvrdší pružiny.
s toho myslím jasně vyplývá,že to jestli při skoku jdou,nebo nejdou vidle nadoraz ovlivňuje především tlumení.
1 reakcí na tento příspěvek Výrobní nedbalost nebo záměr?
jinak ja nepopiram ze na dopadu tlumic neabsorbuje cast te enrgie, ja nesouhlasim s tim ze vetsinu sil a energii prenasi tlumic a pruzina je nedulezita soucast, ktera je tam v podstate do poctu a nic vlastne nedela...
u prejezdu patniku jsem chtel poukazat na odlisnost tlumeni hi-speed okruhem a low-speed okruhem a ty na tom patniku ukazujes ze jedna vidle je mekka a druha tvrda... coz tlumic je podstatne slozitejsi vec nez aby se dal zjednodusit jen na "mekkej a tvrdej" protoze z te tve uvahy by vychazelo ze kdyz do DR vidle naleju nakej hustej olej, ze se zacne chovat jako ta tvrda vidle z MX...
PS:to s tím hustším olejem se běžně dělá a vidle tím hodně ztvrdne.samozřejmě ne jen v kompresi,ale i ve vracení zpět,takže pokud by si chtěl jen hustotou oleje vidli"přenastavit" uděláš s ní totální kopyto.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výrobní nedbalost nebo záměr?
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výrobní nedbalost nebo záměr?
ja sem se ptal co tou vzduchovou kapsou mysli, né že nevim co to je, pleteš si pojmy z prujmy
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
pedal píše: PetrTM> nevim čim bych se měl proflaknout,tomu nerozumim trochu. ja nejsem ani učitel ani konstrukter ty si mě začal nadavat a napadat mě, tudiš sem tě prohlasil za čuraka a na tom dal trvam, taky když někde něco okopiruješ aby si vypadal že tomu rozumiš tak to okopiruj i s tim grafem ad to ma nějakej význam ne jen pro mě, pane učiteli, jinak proč si nechavaš dělat tlumiče jinde tomu rozumim naprosto jasně, neboj
pač o tom nemaš ani paru
a neřek sem že vim nebo nevim co je vzduchova kapsa v předniho tlumiče
Pouze potvrzení toho, že jsi vůbec nepochopil o čem píšu, Bohoušku
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tongue.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
Naposledy editováno 06.02.2011 10:17:07
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/2.gif)
Jinak osobně taky jedno kliknutí rozhodně nepoznám, na to sem fakt malej střelec. Ale co jsem "repasoval" už dvoje WPčka tak vždycky měli rozdílný silonový podložk pod pružinama (delší byla na druhé straně od brzdy) a rozdíl tam byl taky do 0,5cm (neměřil jsem), takže soudím, jak už taky bylo někde napsaný, že je to zdůvodu jednostraný brzdy. Ale konstruktér nejsem, takže přesný důvod nevím.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/rodna.gif)