Materialy prileb jsou taky vecny tema. Vzpomnel jsem si napriklad na:
TERMOPLAST
POLYKARBONÁT LEXAN
TECHNOPOLYMER
I.M.A.C. (VODLEHCENEJ PLAST)
KARBON-KEVLAR
KARBON-KEVLAR-CURAL
FIBERGLASS (sklolamino)
FIBERGLASS+KEVLAR
Kevlar-Carbon- fiberglass
Carbon
U nekterejch prileb je napsany jenom polykarbonat, coz je dost sirokej pojem podle myho, tak se to asi neda brat ani jako polozka tohodle "seznamu"
A ted prase, aby se v tom vyznalo.. Krom plastu, ktery asi budou nejmin bezpecny je tady vejs uvedeno spousty matrosu a jejich kombinaci.. treba NOLANy se delaj skoro vyhradne z polykarbonatu lexan, stredni tridy treba marushinu jsou +/- ze skla, (bavim se teda porad vo helmach pro vobycejny smrtelniky, zadny desetitisice), nekery znacky zas valej z karbonovejch kombinaci... Me by zajimalo, jelikoz vetsinou na E-shopu nejsou zverejneny bezpecnostni atesty, ktery z tech materialu jsou co do bezpecnosti nejspolehlivejsi.
Mam vybrano par kusu helem, ktery jsou, pravda, levnejsi, ale nejsou z plastu a jak tak koukam na nabidky a sleduju oznaceni helem, nekdy i hezkej vobrazek na kokosu posune cenu vo fest nahoru. Cimz chci rict, z ne vzdycky levna helma bude sracka, podle myho.. A ted k tem materialum... vyznate se nekdo? :)
Naposledy editováno 21.04.2009 12:32:31
2 reakcí na tento příspěvek Matroše přileb
takze bych to vzal jen jako plastove helmy (termoplast nebo reaktoplast, polykarbonat je reaktoplast - lexan uz je obchodni nazev nejakeho konkretniho plastu, termoplastovy snad ani zadny helmy nejsou ne?)
a zbytek jsou nejake kompozity... naky vlakna a praskyrice (nebo termoplast) jako pojidlo..
to jestli to vyrobce zamotal vyhradne ze sklenejch vlaken , nebo jestli tam ma mix uhlikovejch(carbon) a aramidovejch(kevlar) uz ti muze byt fuk... pevnostne by mela kazda helma splnovat nejakou normu - tzn polykarbonatova by mela byt stejne pevna jako karbonova...
jen ta z lepsiho materialu muze tu normu vyrazne presahovat... ale spis bejva lehci pri stejne pevnosti...
kazdopadne vsechny laminatove jsou drazsi, protoze jejich vyroba obsahuje rucni praci...
osobne bych u drazsi helmy co nezkoumal ktery vlakna pouzili... ale jak sedi na hlave, hluk atd... tyhle drazsi helmy jsou vsechny laminatovy.. a jestli nektera je v urcitejch mistech zpevnena jinym vlaknem to jako uzivatel nepoznas...
treba arai pouzivanej jako etalon pri posuzovani prileb ma ciste sklenene kompozity...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Matroše přileb
Naposledy editováno 21.04.2009 13:25:31
spíš je to otázkou hmotnosti něž bezpečnosti. lepšího materiálu může dát výrobce míň a tím se ušetří trocha hmotnosti
takže bych řekl, že plastové helmy nejsou horší, ale těžší. to je jediné obecné východisko, které můžeš bez testů vyvodit
jinak pár informacítady, tady taky a hýr
něco česky hýr
Dejmos>assassin> polykarbonát je termoplast ale ve finále je to jedno..I když řek bych, že reaktoplasty se nepoužívaj. Jsou tvrtdý a křehký. A krom toho by si je na helmu těžko zpracovával..
jj nejak se mi to v hlave popletlo.. reaktoplasty jsou spis ty pryskyrice kterejma jsou zmatlany do sebe ty laminatovy....
je to jak rikas
Naposledy editováno 21.04.2009 13:35:41
1 reakcí na tento příspěvek Matroše přileb
Vsechny ty IMAC, termoplast, polykarbonat ci technopolymer jsou proste plasty co se vstriknou do formy.
(predstav si plastovou kanoi :)
Fiberglass atd jsou laminaty. Proste skelny vlakna s nejakym pojivem. N
(predstav si laminatovou kanoi nalaminovanou na kopyte :)
Carbon, je totez co laminat, jen vlakna nejso sklenena ale uhlikata. Ciste carbonove helmy se snad ani nedelaji, typicka je kdyztak kombinace skelnyh a uhlikatych vlaken.
Laminat umi byt pri stejne bezpecnosti lehci, ale je drazsi na zpracovani. Ciste plastova helma muze byt v narazovych testech klidne daleko bezpecnejsi nez vsechny karbonove dohromady, viz nektere testy ktere urcite najdes.
Pak se jeste rika ze plasty rychleji starnou a ztraceji tim sve vlastnosti nez laminat, otazka je jak rychle, urcite ne tak jak se nam snazi namluvit obchodnici.
Podle materialu prilbu nevybirej ...
Naposledy editováno 21.04.2009 13:41:01
1 reakcí na tento příspěvek Matroše přileb
Ale mam to jen papirove nekde ve stohu, hledat se mi to nechce.
Tak ono je řada článků na testy helem. Bohužel většinou u těch nejlepších nejsou komerční názvy. To co je nahoře, tak to je teda z trochu jiného soudku. Prostě počítačová simulace. trochu se po tom podívám jestli v nějakém článku není tabulka graf s nějakým standardním označením.
U materiálu helmy také berte v úvahu stárnutí. Levná helma nemusí po 2 letech splňovat to co na začátku.
Ještě doeditováno ...
Nejde jen o skořepinu, řeší se i vývoj pěnových materiálů a to ve vztahu k vlastnostem při pádu.
test2
Naposledy editováno 21.04.2009 14:56:02
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Matroše přileb
assassin>
osobne bych u drazsi helmy co nezkoumal ktery vlakna pouzili... ale jak sedi na hlave, hluk atd... tyhle drazsi helmy jsou vsechny laminatovy.. a jestli nektera je v urcitejch mistech zpevnena jinym vlaknem to jako uzivatel nepoznas...
Jak se da u helmy v krame zkoumat hlucnost? To by bylo skvely kdyby to slo. Hlavne aerodynamickej hluk protoze kdyz jedu 100 tak uz pomalu neslysim motor...
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Matroše přileb
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Matroše přileb
jetam>pylot> v některých obchodech ti za zálohu tu helmu půjčej
Nestraš. Nerad bych si koupil škopek, kterej předtim mělo patnáct šišoidů každej po hodině na palici...
pylot>assassin>
osobne bych u drazsi helmy co nezkoumal ktery vlakna pouzili... ale jak sedi na hlave, hluk atd... tyhle drazsi helmy jsou vsechny laminatovy.. a jestli nektera je v urcitejch mistech zpevnena jinym vlaknem to jako uzivatel nepoznas...
Jak se da u helmy v krame zkoumat hlucnost? To by bylo skvely kdyby to slo. Hlavne aerodynamickej hluk protoze kdyz jedu 100 tak uz pomalu neslysim motor...
nevim jestli na to neni norma. Faktem je, ze ruzne hlukove studie a vubec mereni hluku, tak to je paveda, uz jen proto, ze kazde ucho ma trochu jinou charakteristiku vnimani hluku. Tady plati cim drazsi a lepsi znacka tim lepe pro cloveka - teda podle me to plati
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Matroše přileb
jetam>pylot> v některých obchodech ti za zálohu tu helmu půjčej
Ja to zkousel, ale bylo mi taktne naznaceno, ze jsem se asi posral
1 reakcí na tento příspěvek Matroše přileb
Záleží určitě dost na tom k jakýmu nárazu dojde. Určitě bude dost případů, že by v danný situaci líp uspěla helma z termoplastu a jindy zase ze sklolaminátu.
Něco jiného je uhlík nebo kevlar - ovšem záleží na tom, kolik tam toho je. Já mám celouhlíkové pádlo, co rovněž dostávalo svého času co proto, a kromě drobných škrábanců nejeví jakékoli známky opotřebení...
pylot>assassin>
osobne bych u drazsi helmy co nezkoumal ktery vlakna pouzili... ale jak sedi na hlave, hluk atd... tyhle drazsi helmy jsou vsechny laminatovy.. a jestli nektera je v urcitejch mistech zpevnena jinym vlaknem to jako uzivatel nepoznas...
Jak se da u helmy v krame zkoumat hlucnost? To by bylo skvely kdyby to slo. Hlavne aerodynamickej hluk protoze kdyz jedu 100 tak uz pomalu neslysim motor...
no bohuzel neda... ale je fakt ze nektere helmy jsou hlucnejsi nez jine... muzes se orientovat zkusenostmi majitelu, testu, pujcet si helmy od kamosu... nic z toho neni zrovna ok ale lepsi nez mit nakej piskaci strojek... ale u drazsich helem se da asi trochu predpokladat ze s nima vyrobce stravil nakou hodku testovani v tunelu.. treba oproti tem levnejsim, ale ani tohle neni pravidlo...
taky bych bral nejakou novou integralu, tichou, levnou, lehkou, kvalitni.. ale nic sem zatim nevybral:)