Téma: Správná technika brzdění
 
9.9.2008 v 17:25
Tak jsem trochu procházel fórum na tohle téma jsem našel poměrně rozporuplný informace. Poslední "zajímavostí" pro mě byla informace ze zde odkazovanýho magazínu "Život v jedné stopě", kde českej motokaskadér Pepa "Sršeň" Šiler dokonce radil, že pokud je člověk do zatáčky moc rychlej, tak v zatáčce už brzdit nemá, pouze to víc naklopit a dokonce vymáčknout spojku??? Zajímalo by mě, jakou techniku brzdění mají z praxe ověřenou střelci, kteří jezdí ostřejš za sucha i za deště a mají i nějaký zkušenosti s jízdou na hranici možností stroje na okruhu. Konkrétně mám na mysli práce s přední a zadní brzdou za sucha / mokra a na rovným úseku / v zatáčce. Vynechal bych samozřejmě technické speciality jako duální brzdy a ABS, bavme se o "normálních" motorkách...
Předchozí
1 2
Následující

Správná technika brzdění

9.9.2008 v 17:55 | Nahoru | #1
nejsem střelec takže zřejmě fundovaně neporadim, navíc si velmi často a s gustem lehce přibržďuju předkem i v zatáčce

Správná technika brzdění

9.9.2008 v 17:59 | Nahoru | #2
když sem se vracel z křivonosky a jel sem dom, tak v jedné pěkné z kopečka na pravou ruku do lesa, sem přepálil v náklonu sme už vycítil že jdu po tečně ven tak sem začal brzdit přední a přitom motorku rval k zemi... ale brzdil sem véélmi opatrně.. ale šlo to bez ztráty kytičky

Správná technika brzdění

9.9.2008 v 18:02 | Nahoru | #3
spojku bych nemačkal, ale vytáhl to plynem

Správná technika brzdění

9.9.2008 v 18:07 | Nahoru | #4
Vytahl to plynem?...To mi prijde jako pekna kokotina.

Správná technika brzdění

9.9.2008 v 18:13 | Nahoru | #5

F.i.s.h.men>Vytahl to plynem?...To mi prijde jako pekna kokotina.


fakt to nemyslím zle, ale pro zajímavost - na čem a jak dlouho jezdíš ?

Správná technika brzdění

9.9.2008 v 18:18 | Nahoru | #6
spojku bych teda rozhodně nemačkal, skusit to poslat víc k zemi

Správná technika brzdění

9.9.2008 v 18:22 | Nahoru | #7
Spojku nemackat, nebrzdit, plyn neubirat, poklopit. Jakakoliv snaha o snizeni rychlosti a neplynulost ve velkym naklonu je nebezpecna. Pro intenzivni brzdeni na rovine jsem se naucil mackat predni brzdu "nadvakrat", nejdriv trochu primacknu aby se masina naklonila na predni kolo a pak zmacknu na krev. Samozrejme to probehne behem casti sekundy, ale lepsi by bylo prechazet plynule ale to mne zatim nejde vsugerovat

edit:pismeno

Naposledy editováno 09.09.2008 18:30:27

Správná technika brzdění

9.9.2008 v 18:35 | Nahoru | #8
Sleduj motogp a podobne zavody. Obcas maji kameru proti ksichtu a jde videt, co delaji s plynem a packama.
Brzdi hluboko do zatacky, jedou porad maximalni moznou rychlosti, napred max brzdeni a postupne jak se zmensuje polomer zataceni tak to povoluji a idealne az k bodu nejmensiho prumeru zataceni = konstantni rychlost. Dost brzdi i motorem. To ale vi kazdy moula. Ale o necem jinem to je i umet v realu .
Pokud umis elementarni matiku tak existuje "kohosi" kruznice, kte je nakreslene, kolik procent ti zbyva na podelne zrychleni (brzda nebo plyn) pri danem naklonu. Jak pisu, teorie jednoducha, ale umet to jak Vale je o necem uplne jinem ...
A jasne, potom je teorie brzdeni nas mamlasu kdekoliv v terenu, kde se musi pocitat s piskem, nerovnostma, atd ...

Správná technika brzdění

9.9.2008 v 18:59 | Nahoru | #9

F.i.s.h.men>Vytahl to plynem?...To mi prijde jako pekna kokotina.



Jako tady musim souhlasit s Cikusem, ale plynem se da povytahnout!

Co se tyce spojky, nevim, jestli jste si to nekdy zkusili, ale to udela s motkou naprosto peklo, nikdy nemackam, bud pribrzdim i v naklonu, nebo pomuze plyn k vytazeni a priklopeni, proste prekonat strach.

Správná technika brzdění

9.9.2008 v 19:44 | Nahoru | #10
F.i.s.h.men> lol no, tak to kokotina není no. ale mačkání spojky v zatáčce mi jako kokotina přijde. rači to nebudu ani zkoušet, bo bojím bojím...

Správná technika brzdění

9.9.2008 v 19:46 | Nahoru | #11
powl> tak přesně to, co si popsal platí pro zvedání motorky na přední kolo, takže to asi nebude úplně nejšťastnější řešní, když potřebuješ při brzdění mít zadní kolo co nejvíc na zemi.

Správná technika brzdění

9.9.2008 v 20:08 | Nahoru | #12
Dolík ....> no zatim jsem brzdil vzdycky po obou uvidim az budu mit pancerky

Naposledy editováno 09.09.2008 20:17:11

Správná technika brzdění

9.9.2008 v 20:38 | Nahoru | #13
Vymáčknout spojku? Tywoe - to je perla..

Víc poklopit a přidat - pod plynem je motorka stabilnější a jistější..i na mokru..

edit: ale nejsem střelec..

Naposledy editováno 09.09.2008 20:38:56

Správná technika brzdění

9.9.2008 v 20:47 | Nahoru | #14
Hodne zalezi na typu motorky na ktere v danne zatacce sedis...S Busou jsem si nedovolil tvrdeji sahnout na predni brzdu v zatacce nikdy,tam jsem brzdil pri prekoupeni zatacky motorem a lamal ji ,co to slo.Jednou jsem vletel do zatacky hodne rychle a nevedel jsem ,ze se utahuje-po brzdach jsem sahnout musel ,ale sel jsem na predni a zadni soucasne a drzel ji v naklonu vetsi silou ,pac mela tendenci se rovnat.Silu brzdeni jsem s citem zvysoval a zjistil jsem ,ze to jde..
Na enduru (LC8) jsem v pohode v zatacce v naklonu(i v nejvetsim) po predku hrabnul..Motorka se zanorila do vidli a naklon mi vzdy zustal ,bez tendence toho ,ze by se masina rovnala.Na Jawce (s bubnovou brzdou) sahnes v zatacce po predku a hodis drzku,tam ti nepomuze ani svecena voda
Takze z me praxe : na sportech s malymi zdvihy vidli brzdit s citem a lamat pri tom masinu do naklonu silou,na endurech to jde v pohode,na starych masinach s bubnovkama se tomu vyhybat..Ted jezdim na masine s televerem+ABS -ale to slyset nechces...

Správná technika brzdění

9.9.2008 v 20:53 | Nahoru | #15
Radši nebrzdit nikdy a vůbec ne do zatáčky, pač kdo brzdí nevyhrává!!! lol lol ....

Správná technika brzdění

9.9.2008 v 21:00 | Nahoru | #16
klucka,v zatáčce víc položit.skoro vždycky tam bude nějaká rezerva.popřípadě velice opatrně přední,ale je to třeba pilovat

Správná technika brzdění

9.9.2008 v 21:27 | Nahoru | #17
Tak já brzdím i s kolenem na zemi, jen to chce cit, navíc brzdím i motorem a to dost pomáhá. A s tou vymáčklou spojkou je to pěkná blbost hlavně pro ty co nemaj skoro nic naježdíno. Už se mi na okruhu povedlo to že sem si vykopl při podřazování dvojku na neutrál a to sem měl hoňky, ale jde to ustát a zachovat si chladnou hlavu a plynule brzdit a nezmatkovat. Výsledek je pak takovej, že kdokoliv kolem to ani nepozná že se něco děje. Letos sem si všiml i pár střelců z kategorie Supersport, že v určitým místě skoro ani nešáhnou na brzdy, jen využívají brzdný účinek motoru při podřazení.

Správná technika brzdění

9.9.2008 v 21:46 | Nahoru | #18
Už kdysi mi radil kámoš: "Když tě to v zatáčce táhne ven, musíš motorku přitlačit (k zemi) a přidat!" A světe div se, ono to funguje. Akorát přesvědčit mozek, aby uvěřil gumám, že to poberou.

Správná technika brzdění

9.9.2008 v 22:03 | Nahoru | #19
Jsem zabar, ale brzdit, myslim si umim docela slusne. Zadni nepouzivam, alespon o tom nevim. Jedine chvile, kdy se uplatni, jsou zaprasena vozovka, nebo kacirek.
Brzdeni znamena predevsim duveru k predni gume, jejimu gripu a schopnosti predavat informace o tom, co se s ni prave deje.

ad brzdeni v zatacce> Kdyz jedes zatacku s minimalnim podelnym zrychlenim, jsi schopen vetsinou nejvetsi adheze, velikost setrvacnych sil je nejensi, ovsem casto je potreba, nebo vhodne zatizit (nebo odlehcit) predni ci zadni kolo. Z dynamiky vyplyva ze pokud chces zatizit zadni kolo, pridavas, pokud chces zatizit predni, brzdis... a brzdit se da i ve velmi hlubokem naklonu, stejne jako akcelerovat...pokud na to mas obuti!! Dobra guma ma malou tendenci zvedat moto z naklonu a pri brzdeni rovne se chova tak, ze zacne klouze podelnym smerem bez vyboceni, namisto zvedani do stoppie.

Správná technika brzdění

9.9.2008 v 22:14 | Nahoru | #20
Tak já jsem teda zmatená, mám naháče a tady se píše o sportech a endurech lol Já nevím jestli jsem špatná řidička ale já třeba když dobržďuju rovinku, tak to mám skoro půl na půl přední a zadní, zatím mi to nikdy neulítlo, a v zatáčce dávám spíš přední, ale hrozně se bojím že to ulítne. Takže je lepší spíš nebrzdit, naklopit co nejvíc motorku a vyvézt ji lehce plynem? :o

Správná technika brzdění

9.9.2008 v 22:58 | Nahoru | #21
když potřebuju maximální brzdný účinek brzdím max zadní + kolik je potřeb apřední (+- autobus). Standardně vše brzdím motorem nebo jen lehce k němu dobržďuju.

V zatáčce moc nebrzdím, případně jenom regulací plynu. V nouzovce jsem zatím vždy využil narovnat - max.brzda - honem poklopit. Prošlo to vždy s úspěchem - ale nejsem žádný sřelec ;)

Správná technika brzdění

10.9.2008 v 00:40 | Nahoru | #22

Číkus>spojku bych nemačkal, ale vytáhl to plynem



abys to mohl vytáhnout plynem, musíš nejdřív víc poklopit = měl jsi rezervu (což je sice dobře, ale Reno se na to neptá)

Správná technika brzdění

10.9.2008 v 00:53 | Nahoru | #23
V zatáčce reguluju motorem (přidání nebo ubrání)...pokud to neodhadnu lehce přibrzdím přední (zadnek přibržďuje motorem).

V podstatě na slušném asfaltu na slušných gumách (správně nafouknutých a zahřátých!) a při teplotě nad 15°C jsem dřív na stupačce než na hraně gumy - tak na to hřeším.

Průšvih je, když se změní kvalita povrchu v zatáčce - rovnám, brzdím co to jde a pak pošlu rovně když se dá nebo klopím, co si dovolím, když se nedá

Edit: S tou spojkou...používám u auta. Na motorce se můžu půl vteřiny pos.at, když omylem kopnu neutrál, než to zreguluju jinak

Naposledy editováno 10.09.2008 00:56:58

Správná technika brzdění

10.9.2008 v 06:08 | Nahoru | #24
Tak jezdím cestovatelsky, ale v zatáčce přibržďuju zadní, přední jen když to přepísknu a nerad, neboť mám pocit, že přední mi rovná motorku mnohem více, než zadní brzda...

Správná technika brzdění

10.9.2008 v 06:56 | Nahoru | #25
Bych chtěl vidět některý lidi co mají nad 180koníků a regulujou průjezd ubráním a přidáním plynu. By ste se divili jak tímhle stylem člověka motorka nakopne pod zadkem, ale taky záleží v jakým rozmezí otáček se jezdí.
A rozhodně bych nebrzdil jen zadní brzdou. Jednou mě dostali na STK, když mi technik řekl že na předku mám destičky v háji, ale že je to jedno, že na motorce se stejně brzdí jen zadní brzdou Radši sem byl sticha, jelikož sem neměl lékárničku, ale v duchu sem měl hubu od ucha k uchu lol

Správná technika brzdění

10.9.2008 v 08:16 | Nahoru | #26
když už to musí bejt, tak brzdím a tlačím motorku dolu aby se mi nenarovnala a nadávám si do kokotů lol

Správná technika brzdění

10.9.2008 v 10:59 | Nahoru | #27

mariano>Číkus>spojku bych nemačkal, ale vytáhl to plynem

abys to mohl vytáhnout plynem, musíš nejdřív víc poklopit = měl jsi rezervu (což je sice dobře, ale Reno se na to neptá)


pokud nemáš žádnou rezervu a jseš moc rychlej tak prostě lehneš a nenaděláš nic

Správná technika brzdění

10.9.2008 v 14:43 | Nahoru | #28
Takže - abych udělal takovej mezisoučet: Někdo zpomalení v zatáčce (v případě příliš rychlýho nájezdu) řeší ubráním / přidáním plynu, ale většina si i v zatáčce přibrzdí, někdo přední, někdo zadní, samozřejmě s citem. Asi se shodneme na tom, že pokud má člověk ještě rezervu, měl by se pokusit to ještě víc naklopit a v případě brzdění rovněž stále tlačit mašinu do náklonu, aby se nenarovnala. Ještě by mě zajímaly vaše názory ohledně použití přední / zadní brzdy v zatáčce (případně obou). Mezi lidma totiž kolujou protichůdný tvrzení - jedni tvrdí, že si v zatáčce rozbiješ držku při použití přední brzdy, druzí zase zadní... Kterou zvolit - záleží to spíš na konkrétní motorce, nebo platí nějaký obecný pravidlo? Za sebe bych dodal, že já na XTXku v zatáčce zkoušel dobrzďovat jak přední, tak zadní a zatím bez následků.

Naposledy editováno 10.09.2008 14:47:02

Správná technika brzdění

10.9.2008 v 14:45 | Nahoru | #29
já brzdim oběma a když jde v zatáčce do tuhýho, tak skutečně na brzdy nešahám a klopim to a modlim se. Už jsem takhle vzal asi dvakrát stupačku. Ale asi je to to nejlepší

Správná technika brzdění

10.9.2008 v 14:47 | Nahoru | #30

Číkus>F.i.s.h.men>Vytahl to plynem?...To mi prijde jako pekna kokotina.
fakt to nemyslím zle, ale pro zajímavost - na čem a jak dlouho jezdíš ?



přesně, když poznáš, že mašinu jsi naklopil "až moc" neni nic lepšího než zabrat a motorka se ti srovná, pak můžeš na brzdy
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist