Naposledy editováno 03.07.2008 19:57:26
fugien>Počkejte si až se budete cítit připravený a zkontrolujte, jak dlouhou dráhu máte k dispozici. I na letišti po pár pokusech budete na konci. Důležitý je povrch, musí být čistý a bez písku!
Za prvé - dejte nohu na páku zadní brzdy. Včasným zašlápnutím zabráníte saltu vzad.
Za druhé – uvolněte se. Nebuďte v křečích. Všechno připravené? Tak tedy GO!!
1) Zvednutí přes spojku
Jeďte pomalu na volnoběh. Trochu přidejte plyn (asi o 20 %) a ucítíte, jak vás zrychlení tlačí dozadu. V tomto momentě, jak motorka začne akcelerovat, zmáčkněte spojku, ale jen trochu. Hned jak ji stlačíte, přidejte víc plynu a spojku rychle, ale plynule pusťte. Nepouštějte ji moc rychle, jinak vám motorka vystřelí nahoru moc zběsile, a to my zatím nechceme.
Trik je v rychlosti pouštění spojky. Ze začátku se vám určitě ani neodlepí kolo od země, ale postupným trénováním vám ten „grif“ přejde do krve a začne se vám dařit. Hlavně se vyvarujte rizika převrácení dozadu. Původcem tohoto problému je buď moc plynu, nebo rychlé uvolnění spojky. A nebo oboje...
U motorek s obsahem okolo 600 ccm je optimální rozmezí otáček 6 – 7 tisíc, u silnějších okolo 4 tis.
2) Pokračujeme ve zvedání
Představte se, že jedete s předním kolem ve výšce asi 30 cm. Teď máte na výběr. Buď přidáte plyn (asi 85 %) a motorka bude pokračovat ve zvedání a nebo to necháte tak a předek vám spadne na zem. Vypadá to na tu první možnost, co? Tak fajn. Jakmile se začne předek zvedat, udržujte svoje tělo kolmo k cestě, takže motorka se vlastně zvedá směrem k vám, dokud nedosáhne rovnováhy. Toho je možné dosáhnout při prvním rychlostním stupni, ale jednodušší a bezpečnější je to na dvojku.
3) Řazení
Jet dokonale po zadním kole doporučuji zkoušet, až když dokonale zvládnete plynule a úplně pod kontrolou motorku zvednout. Trochu přidejte (opravdu jen trochu), tím pomůžete dvojce pohodlně zabrat, protože po přeřazení vám trochu spadne dolů.
POZOR: Pokud jedničku vytočíte až do červeného pole, po zařazení dvojky se otáčky dostanou na úroveň nejvyššího výkonu (kousek před červeným polem) a hrozí salto vzad. Tady se vám hodí noha připravená na brzdě. Ideální moment na přeřazení je střední pásmo. Na dvojku je motorka lépe ovladatelná, protože motor není tak citlivý na pohyb plynu.
4) Rovnováha
Teď už opravdu jedete po zadním kole. Na dvojku se dá jednoduše balancovat. Zkrátka...zatím můžete být spokojení. Existuje několik úhlů, při kterých je držení rovnováhy jednoduché.
První je někde mezi 70 – 80°, to ještě můžete zvedat motorku než se ustálí. Snahu přední části spadnout vyvažuje zrychlování (pod plynem) a částečně také odpor vzduchu.
POZOR: Předpokládám, že už máte slušnou rychlost, tak si dávejte pozor na citlivé zacházení se zadní brzdou. Větší přibrzdění vám přibije kolo na zem, což většinou končí pádem. V mrtvém bodě se jezdí zpravidla max. 100 km/h.
Jakmile se naučíte držet rovnováhu, budete mít víceméně úplnou kontrolu nad jízdou po zadním. Teď už si jen můžete hrát s výškou předního kola, a zkoušet jaké to je jet víš nebo níž a naučit se instinktivně používat zadní brzdu, pokud se dostanete příliš vysoko.
5) Pro machry
Konečně máme úhel 91 – 100° tzv. mrtvý bod, a ten je vyhrazen jen profesionálním kaskadérům. Těžiště motorky při něm leží nad bodem styku zadního kola se zemí. Je to velmi nestabilní poloha, kde naopak musíte použít zadní brzdu, aby šla motorka zpět nahoru. Tohle si můžou dovolit opravdu jen ti nejzkušenější (nebo sebevrazi).
Pokud už to opravdu přeženete, snažte se alespoň spadnout na stranu. Máte tak šanci, že motorka spadne vedle a ne na vás.
6) Zpět na zem
Wheelie na první rychlostí stupeň většinou končí tvrdým dopadem předního kola zpět na zem. Tímto hodně trpí ložiska v hlavě řízení, ráfky...atd. Nečekejte proto až na konec otáčkového pásma a uberte plyn nepatrně dřív. Jakmile začne kolo padat dolů, zase trochu přidejte, aby jste zbrzdily dopad. Čím rychleji se motorka pohybuje, tím je dopad měkčí. Pokud se vám podařilo opravdu dobré wheelie, přední kolo měkce dosedne a plynule se přizpůsobí rychlosti, kterou jedete.!
Kdes to opsal??? lol
dobry je nekde trenovat s nekym kdo to umi a rekne a ukaze na vasi motorce
tvrdy dopady se obcas vyskytnou i po letech, clovek to spatne odhadne zvlast kdyz chce najednou dolu a pred necim zastavit/zpomalit, kazdopadne pri dopadu zpet to chce pridat plyn, proste nejdriv ubrat a jak to zacne padat dolu tak hned zase pridat a pujde to jak do perin, tady se mi myslim povedlo hodne ladny pristani, je tam i nazorne slyset jak pred dopadem pridavam plyn
pokud to tahne vzdy na jednu stranu, tak je dobre sundat nohu ze stupacky (tu na strane na kterou to tahne), viz foto (to to tahlo doprava, se sundanou nohou rovne):
a uhel je jednoduchy poznat - pokud zrychlujes pri konstantnim uhlu, tak muzes jeste nahoru, ja nikdy nepotreboval zadni brzdu, parkrat jsem byl za mrtvym uhlem, ale to se clovek tak vystrasi, ze zavre plyn a to staci (motor to zbrzdi zpet), podstatne je nikdy z motorky neslejzat, snazit se to zavrit/zabrzdit i v zaklonu, ale neslejzat
tady jsem prelozil navod z nejakeho stunt fora, je to trochu kostrbate ale neco to taky da (treba tlak v gume, brzda atp.)
http://bubrak.musich...sc/wheelie_howto.txt
Naposledy editováno 04.07.2008 02:49:32
BTW: To s tím 1barem na zadni se sikne . Popravde jsem ve stadiu ,kdy se spis nez jizdu po prdeli ucim poradne klopit do zatacek . Pokud to pomaha ,super . Za to díky .
sors>
Nějakýho scuka teda v Popicích na letišti uděláme!!
uncompromised se uzdraví a můžem.
Jinak se chci pochlubit.. ty rady sto-péro nejsou na prd!!!! Včera jsem to zkoušel zvedat na polňí cestě od Starovic do Hustých a učil sem se to jemně pokládat. Místama my pomohly hodně rady s vyvažováním.. hlavně po těch informacích co jsem se tady dočet sem si připadal klidnější, což je na tom jedna z těch zásadně důležitých věcí. Povedl se mi dobrej kousek.. udělal sem svou první svíčku! Trošku nechtěně jsem zatáh za plyn víc než jsem chtěl a bylo to. lol Dá se to ale přibržďovat zase plynem, nemusel sem ani šlapat na brzdu .. jel sem jen chvilku.. ale SUPER pocit