Já samozřejmě preferuju řazení na vyšší kvalt bez vymáčknutí spojky. Jaký kdy máte fíhly, zkušenosti atd. ....
Kde jinde by to měl výrobce napsat, než do manuálu, který je povinen přiložit ke každému výrobku?
Ale s plným vědomím, že to pro životnost nemusí být to nejlepší.
Tuhle jsem v knihkupectví náhodou narazil na knihu "dokonalá jízda na motocyklu" napsanou redakcí německého Motorradu. Protože pravidelně čtu testy apod. na www.motorradonline.de hned jsem si jí koupil. Musím říct, že je to perfektní kniha, kde každej najde zajímavý informace. např. mentální trénink, ideální stopy, jízda s blokujícím se předním kolem...atd. atd.
Proč to sem píšu? protože o řazení bez spojky tam není ani čárka
Naposledy editováno 20.05.2008 07:40:14
orgovany>Včera jsem byl na sprintu v Jindřicháči a ptal jsem se na řazení se spojkou nebo bez. 1. 6 jezdců řadí zásasadně bez spojky , ostatních jsem se neptal. Dokonce i kaskadér Aleš Polák řadí bez....
tak na závodech bych to ještě chápal, tam asi člověk obětuje něco z živostnosti motorky na úkor dobrého výsledku v závodě, ale v běžném provozu mi to přijde jako pitmost
Lada.S: s tímhle souhlasím, to zní rozumně.
Lada.S: s tímhle souhlasím, to zní rozumně.
V manualu jsou veci napsane tak, aby byla rezerva i pro zacatecniky. U ZX10 vyslovene razeni se spojkou vyzadovano neni (jako je to u te Yamahy), i kdyz je tam samozrejme napsano jak se ma radit - ubrat uplne plyn (coz je taky prehnana zbytecnost), vymacknout spojku, preradit, pustit spojku a pridat plyn.
Nebudu to opakovat, praxe mi ukazala, ze razeni bez spojky neni zadny problem, at v extremu (sprinty, wheelie), tak v normalnim provozu.
češi jsou vyhlášení tím že čtou manuál až když tu věc zku*ví (někteří jedinci i vícekráte za sebou a stejně si ho nepřečtou)
zázy nejsou jediná věc a probůh jak vůbec řadíte se spojkou že mlátíte do zadního kola?
rychlost řazení se spojkou a bez spojky je u mě stejná, já tak nějak používám obě rucena tuhletu přenáročnou operaci. rozdíl by byl pokud bych měl přerušovač zapalování kde by zmmizela prodleva ubrání a přidání plynu jel bych trvale na fulgas, jenže takovou ptákovinu nemám tak nevymejšlím ptákoviny.
zlatý starý časy, kladívko a karboš nikde žádná elektrika, to člověk musel umět řídit a ne jak dnes kontrola trakce, abs, stabilizace, automat na řazení, to už nejsou závody, to jsou závody computerů co řídí motorku
Nejlepší by bylo udělat nějaký test, ale aby probíhal za striktních podmínek. Třeba 50000km, s tím, že by na jedne mašině jezdec spojku používal a na druhé ne. Dle mého, by tohle byl dobrý reprezentativní vzorek, i když by se mělo testovat více kusů.
David900:
Jinak s tim testem na 50tis km mas samozrejme pravdu.
Ano,určitě tam dochází k nějakým rázům,ale pokud jsou kola správně zasunuté,tak by to zas neměl být problém.Stejné rázy zažívá například primární převod,na takovém jednobuchu to musí být rázy solidní.A taky se nevysype.
Anti>Pořád tu chybí vyloženě negativní zkušenost s řazením bez spojky.
Ano,určitě tam dochází k nějakým rázům,ale pokud jsou kola správně zasunuté,tak by to zas neměl být problém.Stejné rázy zažívá například primární převod,na takovém jednobuchu to musí být rázy solidní.A taky se nevysype.
ještě jednou a pomalu , zázy nejsou to nejhorší a dají se dost liminovat laborování s plynem, někteří neumí řadit ani se spojkou a ozývají se rány jako nastavbě
horší je pak upálená řadící vidlička, vydřená kulisa a ohoblovaný zuby , vybroušený tak že na sobě pd zatížením nedrží a sjednou , kdy následně začnou vyskakovat kvalty, nejdou zařadit , nejdou vyřadit , celkově nepřesný řazení , každej kvalt se řadí jinak v závislosti na zničení jednotlivých dílů
(s Jawkou či čízou se dá rozjet na volnoběh bez spojky , jen šaltrpákou)
Bubrak ZX10R>David_900SS>Bubrak ZX10R> to je ale rozdíl "má" a "musí"
Dobre, tohle beru. Ale ze se to musi ma v manualu jen Yamaha. Co s tim?
nejezdit na yamaze
nebo zkusit prozkoumat více manuálů a optat se spíše opravdo dobrých mechaniků kolik že těch koleček v převodovce vymění za rok a jestli náhodou nekupují každej rok novou motorku na závodění
souhlas, že ty vidličky můžou při řazení bez spojky víc trpět (hlavně pokud někdo přitlačí na řadičku víc a pak ubere) ale zbytek bych tipoval spíš na to necitlivý řazení se spojkou.
při posunu zubů po sobě při řazení dochází k oděru, a čím větši silou jsou k sobě tlačeny tím více se odírají. je jedno jestli jsou zuby na sebe tlačeny akcelerací či decellerací motoru, najít moment kdy se dají snadno shodit zuby jednoho kvaltu by ještě šlo, ale na druhém kvaltu jsou rozdílné rychlosti hřídelí tak že zase jedna žene druhou, a když spojkou odpojíš motor neroztáčíš motor ale jen tu hřídelku na kterou pak stačí vyvinout mnohem menší tlak a energii aby se roztočila na stejnou rychlost jako ta druhá. k roztáčení na stejnou rychlost dochází když po sobě zuby nejdou celou plochou a proto se taky zakulacují a pak vyskakují kvalty. při špatném používání spojky je to to samý.
no a druhá věc je vidličky, která rychle roztočené kolečko pere na druhé které nemá stejnou obvodovou rychlost a než ho tam protlačí tak se pěkně upálí a ubrousí. už jsem viděl vidličku , která byla z půlky upálená celá fialová pozohýbaná a kupodivu ještě řadila. kulisa ktrerá ovládá vidličky taky není štěstím bez sebe, vem si navíc ty síly co tam působí přes tu brutální páku a ještě tlačíš nohou ve které je malinko menší cit než v ruce , navíc při té rychlosti
má další motorka bude červená a nová a co má pod litr není motorka (1098 a navíc R ) tak ať si každej řadí jak uzná za vhodné, pokud nebudu mít na novou budu jezdit jen na své staré, navíc v čr nehodlám kupovat žádný vrak
Číkus>David_900SS> v převodovce při řazení jde samozřejmě o úhlové rychlosti a ne o obvodové
chtěl jsem ukázat na to, že v převodovce jsou kolečka každý jinak velký , že z "dvojky" neřadíš zase "dvojku" (co se týče převodovýho poměru)
David_900SS>Anti>Pořád tu chybí vyloženě negativní zkušenost s řazením bez spojky.
Ano,určitě tam dochází k nějakým rázům,ale pokud jsou kola správně zasunuté,tak by to zas neměl být problém.Stejné rázy zažívá například primární převod,na takovém jednobuchu to musí být rázy solidní.A taky se nevysype.
ještě jednou a pomalu , zázy nejsou to nejhorší a dají se dost liminovat laborování s plynem, někteří neumí řadit ani se spojkou a ozývají se rány jako nastavbě
horší je pak upálená řadící vidlička, vydřená kulisa a ohoblovaný zuby , vybroušený tak že na sobě pd zatížením nedrží a sjednou , kdy následně začnou vyskakovat kvalty, nejdou zařadit , nejdou vyřadit , celkově nepřesný řazení , každej kvalt se řadí jinak v závislosti na zničení jednotlivých dílů
(s Jawkou či čízou se dá rozjet na volnoběh bez spojky , jen šaltrpákou)
Co z toho plyne?
Bavíme se o řazení bez spojky.Ale o dobrém řazení,ne o "šlapání nohou".To,co jsi popsal znám důvěrně z Jawiček.Tam to nebylo způsobeno nepoužíváním spojky,ani v podstatě až tak nešetrným řazením,jako špatným dimenzováním převodovky a samozřejmě stářím.My se ale bavíme o hladkém přesném řazení bez spojky.A já sem napsal,že se tu neozval nikdo,kdo by napsal že tímto způsobem odrovnal převodovku.
S Jawkou a Čízou se dá rozjet na volnoběh se dvou důvodů:
1)Mají poloautomat
2)A neskutečně těžký klikový hřídel,díky kterému mají slušný krouťák už od volnoběhu...Starý dobrý nízkootáčkový stroje...