Po pár opravách jsem chtěl nastavit odtrh a předstih podle tohoto videa: , no ale jak jinak než problém. Prvně se vačka protáčela, (při opravách jsem měl sundanej lvej kryt motoru) šlo s ní točit malíčkem a nepohybovala pístem. Tak jsem do ní lehce ťuknul kladívkem přes dřevěnou násadu (fakt lehce) v domění že ji to uvolní a půjde sundat, pomohlo to leda tomu že už otáčení vačky pohybovalo pístem, no já byl spokojenej až do tý doby kdy jsem zjistil že předstih je 38mm +….
A moje otázka je jak ten obrovskej předstih zmenšim, tady to neni jak na pincku kde se může se zápalkem otáčet s celym statorem, tady je zapalko na samostatny desce kterou když otáčim tak předstih zmenšim nebo zvětšim o pár mm.
Jak teda tuhle prekérní situaci vyřešit?
Napadlo mě že když jsem tam nasazoval víko s vačkou tak se ten takovej mamrdík (klíč) na vačce nesprávně zapasnul nebo vůbec nezapasnul do výřezu na klikovce a to udělalo tuhle zasranou poruchu
Budu rád za každou radu…
1 reakcí na tento příspěvek Jawa 90 Bastl - předstih 38mm
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 90 Bastl - předstih 38mm
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 90 Bastl - předstih 38mm
Pod plastovým víčkem.
Naposledy editováno 08.10.2021 20:18:08
1 reakcí na tento příspěvek Jawa 90 Bastl - předstih 38mm
edit: A to pero tam zjevně chybí, jinak by se magneto s vačkou nemohlo protáčet i kdyby bylo povolené.
Naposledy editováno 08.10.2021 21:27:35
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 90 Bastl - předstih 38mm
1100Virago píše: Doctoropulos: Na obrázku klikového mechanismu je pero číslo 7 (to je správný název pro ten "klínek") které patří do drážky v hřídeli a musí se na něj navléknout drážka magneta.
edit: A to pero tam zjevně chybí, jinak by se magneto s vačkou nemohlo protáčet i kdyby bylo povolené.
-
Pero tam nemůže chybět protože motor jsem nerozdělával, ale nechápu jak mám nasadit magneto drážkou na nějaké "pero" které je v motoru v drážce hřídele...
A ještě, vačka není v magnetu... nebo snad jee?
Na to patří navlíknout rotor magneta 3 a do něj vsadit vačku 18. Rotor by měl mít výstupek a vačka drážku, jestli je to jako u pionýra:
Zkus vačku vyndat, rotor stáhnout a zkontrolovat, jak to vypadá pod ním. Ta pera se kdysi blbě sháněla (měly je i Stadiony), tak to lidi různě vyráběli z rozklepaných hřebíků a podobně - a ty často nevydržely, střihly se, rotor se protočil a motor přestal běžet, protože se výrazně pohnul předstih.
1 reakcí na tento příspěvek Jawa 90 Bastl - předstih 38mm
2 reakcí na tento příspěvek Jawa 90 Bastl - předstih 38mm
K veci:
Na stranu magneta idú dva kolíky skrz kľuku. Pozri horný výkres: jeden kolík (č.12) fixuje ozubený unášač šupátka a druhý (č. 17) fixuje magneto.
Z riešenia vyplýva, že magneto možno nasadiť aj pretočené o 180 stupňov, inak ale nie, lebo v momente zápalu by už nedal potrebný prúd.
Príčina predstihu 38 mm teda nebude na strane magneta, ale na strane vačky, možno máš tam niečo pretočené o 180 stupňov. Skús pretočiť štelovací panel s kladívkom o 180 stupňov.
So zapalovaním (nastavením) ale mali problém už aj nové 90-ky, ak sa to aj podarilo, vydržalo to len krátko. Celá tá konštrukcia je maximálne pomýlená, vysoko náročná na precíznosť rozmerov dielov, čo Považské strojárne nedokázali ani výrobou, ani kvalitou materiálov. Ak je to len trochu vybehané, trvale spoľahlivého nastavenia zapalovania sa nedočkáš.
Ak existuje na svete motocykel, ktorý výsostne potrebuje bezkontakt, tak to je 90-ka z Považskej...
Ešte dooeditujem, že práve z dôvodov vybehanosti kontakty otvárajú, kedy sa im zachce, takže hocké nastavenie môže vydržať len do prvého naštartovania...
Naposledy editováno 10.10.2021 10:59:27
Napríklad o nejakú basu od piva (9 z 10 zubných lekárov doporučuje Plzeň ) a pozrieť sa, ako to vypadá pod deklom.
Už si moc nepamätám, ale sa mi zdá, že tam bol medzi vačkou a kľukou nejaký smiešný malinký frézovaný medzikus, ktorý otočil vačku voči zárezu na konci kľukovky o 90 (resp.270) stupňov.
Ale možno sa mi to už pletie s nejakou inou mašinou a trepem voloviny, bolo to pred 100 rokmi.
Musíš posliediť na veterán-stránkach, určite sa to už niekde riešilo.
Ak na to kúpiš VAPE, ztrojnásobíš cenu motorky...
Naposledy editováno 10.10.2021 15:08:35
1 reakcí na tento příspěvek Jawa 90 Bastl - předstih 38mm
Zajišťuje polohu, nepřenáší prouťák.
Poloha magnetky je velice důležitá - přerušení kladívkama musí dojít při nejvyšší hodnotě proudu, který vyrábí oné magneto.
Takže záleží na vzájemné poloze pól magnetky - zapalovací cívka statoru - kontakty přerušovače.
Jak se nasazuje magnetka - nasadí se na kužel kliky schválně špatně a za mírného tlaku se pootočí tak, aby správný zářez zapadl do aretačního kolíku.
Tam se magnetka zajistí šroubem.
Pak se na ni klepne a šroub se utáhne.
Doporučuju to udělat aspoň třikrát.
Správná poloha magnetky a kontaktů se dá zkontrolovat oscilo(grafem?) či jak se ten aparát menuje..
Ta záleží i na tom, jak líce hřídelík vačky v těch srandovních ložiskách - nesmí tam být vůle.
Kde naopak vůle musí být, tak v té Oldhamově spojce, která vyrovnává mírné nesouososti mezi klikou a oním hřídelem Jinak ti to ta ložiska poškodí.
Hodně štěstí .
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Číslo rámu Jawa 90 Cross/Trail | loguran | 11 | 16.5.2023 v 20:40 Kohlstein |
Náhon tachometru jawa 90 cross Jawa 90 Cross/Trail | Zenda11 | 7 | 4.4.2021 v 19:39 Doctoropulos |
JAWA 90 zapalování [1, 2] Jawa 90 Cross/Trail, Jawa 90 Roadster | FiZzeR | 33 | 28.3.2021 v 17:08 FiZzeR |
Jawa 90 štart páka Jawa 90 Cross/Trail | Rakúsy | 5 | 21.3.2021 v 19:16 pepek47 |
Jawa 90 přední vidle Jawa 90 Cross | ruplan | 1 | 22.4.2019 v 18:06 zdenysrx6 |