renocar_duben



PROFIL UŽIVATELE

_Kibo

Offline: Dnes v 19:37 Hlavní stránka sekce

Skupina: Registrovaný
Pohlaví: Muž
Věk: 42
Město: Znojmo
Lokalita: Znojmo Jihomo...
Poděkoval: 2x
Založil témat: 3x
Napsal příspěvků: 8x
Body komentářů: 40 / 2
ID uživatele: 377394
Registrace: 20.11.2019

Adresa profilu:http://_kibo.motorkari.cz (Sdílet)


Jízda po zadním kole - část 1

Nácvik jízdy po zadním kole - šlapací kolo.

Ahoj všem. Pokud jste si dali na Nový rok předsevzetí, že letos budete jezdit na motorce pozadním, tak jste tu správně. Ale ještě než budete trápit motorku, pojďte si to nejprve zkusit na kole. Má to spoustu výhod. Zvyknete si na jízdu v náklonu, vyladíte rovnováhu, a když vám to náhodou ujede pod zadkem, zaplatíte zubaře, ale nerozbijete si motorku

Pokud se o sebe bojíte vemte si helmu a chrániče. 

 

Nácvik jízdy po zadním kole jsem rozdělil do tří fází.

Příprava

Snižte si sedlo. Nohy musí být pokrčené pro vyvažování. Pokud nevíte na jakou úroveň, zarovnejte ho do roviny s řídítky. Během nácviku se nebojte experimentovat a najděte si pozici, která vám nejvíce vyhovuje. Neexistuje jediná správná pozice. Po získání prvních zkušeností si výšku sedla i nadále upravujte, až si budete s pozicí sedla jistí.

Seřiďte si zadní brzdu. Brzdová páčka musí být tak jemná, aby jste ji mohli ovládat pouze jedním prstem. Brzda musí mít jasnou hranici mezi volností a záběrem. Pokud seřízení zadní brzdy odfláknete později vás budou bolet záda.

Najděte si vhodné místo na nácvik. Ideální povrch je asfalt. Na rozbité cestě, polňačce nebo louce se vám zpočátku nebude dařit udržet rovnováhu. Na cvičišti ať nefouká.

Zvolte si vhodný převod. Každý máme jinou výšku postavy, jinou výšku sedla, a jinak silné nohy. Můžete začít s lehčím převodem, později přeřadit na težší. Časem zjistíte, že na kvalitním asfaltu je lepší těžší převod a na rozbitém povrchu lehčí převod. Jen pro inspiraci uvádím, že na asfaltu jezdím na čtvrtém nejlehčím převodu a v lese na třetím nejlehčím převodu. Vepředu jezdím na druhý talíř. Ten nejmenší je nevhodný. Stejně jako s výškou sedla se nebojte experimentovat. Nastavení, které vám vyhovovalo na počátku nemusí být nejlepší později.

Pokud chcete učení co nejvíce urychlit. Cvičte s kámoši. Navzájem se budete motivovat, pomáhat si a předávat zkušenosti. Je to ta nejlepší a nejrychlejší cesta k úspěchu.

Zvednutí

Zvednutí předního kola provedete synchronizací dvou kroků. Odtažením hrudníku od řídítek a současným zašlápnutím do pedálu. Pojďme si to probrat podrobněji, protože kontrolované zvednutí předního kola určuje jak bude vaše jízda pokračovat. Pokud kolo vyhodíte zešikma, žádná další jízda se konat nebude. Naučit se optimálně vyhazovat přední kolo je naprosto klíčové pro další jízdu po zadním kole. Můžete umět skvěle balancovat, ale pokud neumíte čistě vyhodit přední kolo je vám to k ničemu.

Jedním prstem stále kontrolujete brzdovou páčku zadní brzdy. Pokud zvednutí přeženete, stačí použít brzdu a vrátíte se bezpečně na zem.

Přitažení a odtažení hrudníku k řídítkům probíhá následovně. Na sedátku sedíte s prohnutou bederní páteří. Je potřeba se vyprsit. Tedy tak jak nás učili sedět ve škole na židlích. Kulatá záda jsou špatně. Hrudníkem nejdete ani tak nahoru a dolů - i když to tak možná vypadá - , ale spíš dopředu a dozadu.

Ruce na řídítkách držíte zeširoka, jako při cvičení prsních kliků. Soustřeďte se na krk řízení, pomůže vám to udržet řídítka v rovině.

V okamžiku, kdy odtahujete hrudník a napínáte ruce, zašlápnete do pedálu. Tyto dva kroky je potřeba synchronizovat. Je to jednoduchá teorie, ale trochu těžší praxe. 

Vyvažování

Začneme upozorněním na chyby, které je potřeba před touto závěrečnou fázi odstranit.

1. Díváte se na přední kolo. Váš pohled musí sledovat bod v dálce, kam chcete dojet.

2. Po zvednutí předního kola stisknete brzdu. Brzda vás vrátí na zem, ale to už nechcete. 

3. Po zvednutí předního kola přestanete šlapat. Pokud přestanete šlapat velmi brzy ztratíte rovnováhu.

 

Vyvažuje se koleny, tedy nohama. Proto bylo důležité snížit sedlo. Ruce jsou natažené a uvolněné. Trochu jako když visíte na hrazdě. Jakákoliv křečovitost, tlak do rukou a v ramenou vyvolá nerovnováhu. Celá vaše váha je na sedátku, které jakoby zadkem tlačíte před sebou. Velmi důležitý je pohled - díváte se daleko před sebe.

Pokud začnete přepadávat už se jen jemně dotknete brzdy. Když vám padá přední kolo, silnějším šlápnutím si ho si přizvednete. Je to o citu a vyžaduje to cvik.

Pokud jste se rozhodli, stejně jako já, že toto je cesta, která vás dovede k jízdě po zadním kole na motorce, tak vám přeji zdar a sílu.  A až se nám konečně trochu oteplí, zkusíme to společně na motorce.

Jak se Vám líbil tento článek?

Hodnocení (3x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře k článku
lubinou napsal 19.04.2024 v 19:21

nadmíru srozumitelné, praktické poradenství


TOPlist