renocar_duben



PROFIL UŽIVATELE

jiřus69

Offline: 9.4.2024 Hlavní stránka sekce

Skupina: Registrovaný
Pohlaví: Muž
Věk: 55
Město: Praha
Lokalita: Praha
Komentářů: 2x
Založil témat: 1x
Napsal příspěvků: 1x
Body komentářů: 11 / 2
ID uživatele: 359011
Registrace: 24.3.2019

Adresa profilu:http://jirus69.motorkari.cz (Sdílet)


Jak správně zajíždět novou motorku?

Zajímavosti

V loňském roce bylo v ČR zaregistrováno 26,5 tis. nových motorek  a jak se začíná oteplovat, tak majitele bude zajímat, jako každého majitele nové motorky, jak by se měla správně zajíždět.

 

Mně se loni "nedobrovolně poštěstilo" (viz.profil) zajíždět hned dvě totožné motorky během jedné sezony (květen a říjen). 

Znám ta "všem známá" pravidla, co dělat a nedělat při zajíždění nové motorky a řídím se jimi. Přesto mě zajímalo, jaký je skutečný dopad na motor, pokud se těmito pravidly neřídíte, kašlete na ně a děláte možná ještě vše možné proti nim. Takže jsem na toto téma hledal informace a podařilo se mi najít zajímavé porovnání, o které bych se s vámi rád podělil.

 

Předem upozorňuji, že nejsem žádný profi auto nebo motomechanik a tyto údaje jen předkládám, aniž bych testy někdy sám prakticky dělal nebo je nějak teoreticky prověřoval. Pro mě, jako laika, byly spíše zajímavé výsledky těchto testů, které mě překvapily stejně jako mohou i vás ;-)

Text je převzat z původního anglického textu a proto jsou míry v mílích a palcích.

Motorka - Honda CB300F

Motor 1, „Zajížděno jemně, podle doporučení výrobce"

Doba zajíždění 1033  mil

Nepřekročili jsme 50 % plynu nebo 5 000 otáček za minutu během prvních 600 mil a nepřekročili jsme 75 % plynu nebo 7 000 ot./min do 1 000 mil.

Jízda WOT (Wide Open Throttle = na plný plyn) nepoužito dokud nebylo najeto 1 000 mil.

Jízda s neustále se měnícími otáčkami motoru a jeho zatížením.

Olej a filtr měněny po 600 mílích.

 

Míry  udávány v palcích a mílích (1 palec = 2,54 cm, 1 míle = 1,6 km)

 

Vnější průměr pístu: 2,9910” při instalaci, 2,9910” po 1 000 mílích

Vnitřní průměr válce: 2,9925” při instalaci, 2,9930” po 1 000 mílích

Mezera horního pístního kroužku: 0,0130” při instalaci, 0,0145” po 1 000 mílích

Komprese: 235 psi za tepla po 1 000 mílích

Zkouška těsnosti válce: 4% za tepla  po 1 000 mílích

 

 

Motor 2, „Brutální zajíždění“

Doba zajíždění 1029  mil

Používání  WOT během prvních okamžiků záběhu a prvního nastartování a jelo se s ním tvrdě 1 000 mil.

Dělali jsme vše, co by se dělat při zajíždění dělat nemělo – hodně plynu a vytáčení motoru na vysoké otáčky, dlouhé dálniční jízdy při konstantním plynu po celou dobu zajíždění 1000 mil.

Olej a filtr měněny po 600 mílích.

 

Míry  udávány v palcích a mílích (1 palec = 2,54 cm, 1 míle = 1,6 km)

 

Vnější průměr pístu: 2,9910” při instalaci, 2,9910” po 1 000 mílích

Vnitřní průměr válce: 2,9925” při instalaci, 2,9930” po 1 000 mílích

Mezera horního pístního kroužku: 0,0130” při instalaci, 0,0150” po 1 000 mílích

Komprese: 235 psi za tepla po 1 000 mílích

Zkouška těsnosti válce: 4% za tepla po 1 000 mílích

 

Jak vidíte mezi oběma způsoby zajíždění nebyly naměřeny žádné významné rozpoznatelné rozdíly při provedení testů.

 

Samozřejmě, že každý motor je jiný - jiný materiál válců, jiné kompresní poměry, atd … a při zajíždění nejde jen o motor, ale i o všechny další součásti motorky, které si musí sednout.

Vůbec nechci zevšeobecňovat a dělat nějaké závěry. Jenom mi to přišlo zajímavé.

 

Takže co si z toho odnést?

Asi to, že ze zajíždění motorky se nemusíme v noci nějak odkopávat a během zajíždění nervovat.

Jezděte tak, jak budete normálně jezdit po zajíždění a užívejte si ;-)

Jak se Vám líbil tento článek?

Hodnocení (3x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře k článku
Clint. napsal 30.03.2024 v 10:31

Tož, zajímavé


TOPlist