Zveřejněno: 20.03.2024 19:45,Kategorie: Dumka,Zhlédnuto: 920x,Komentářů: 1x,Hodnocení: 5.00 od 3 uživatelů
Zajímavosti
V loňském roce bylo v ČR zaregistrováno 26,5 tis. nových motorek a jak se začíná oteplovat, tak majitele bude zajímat, jako každého majitele nové motorky, jak by se měla správně zajíždět.
Mně se loni "nedobrovolně poštěstilo" (viz.profil) zajíždět hned dvě totožné motorky během jedné sezony (květen a říjen).
Znám ta "všem známá" pravidla, co dělat a nedělat při zajíždění nové motorky a řídím se jimi. Přesto mě zajímalo, jaký je skutečný dopad na motor, pokud se těmito pravidly neřídíte, kašlete na ně a děláte možná ještě vše možné proti nim. Takže jsem na toto téma hledal informace a podařilo se mi najít zajímavé porovnání, o které bych se s vámi rád podělil.
Předem upozorňuji, že nejsem žádný profi auto nebo motomechanik a tyto údaje jen předkládám, aniž bych testy někdy sám prakticky dělal nebo je nějak teoreticky prověřoval. Pro mě, jako laika, byly spíše zajímavé výsledky těchto testů, které mě překvapily stejně jako mohou i vás ;-)
Text je převzat z původního anglického textu a proto jsou míry v mílích a palcích.
Motorka - Honda CB300F
Motor 1, „Zajížděno jemně, podle doporučení výrobce"
Doba zajíždění 1033 mil
Nepřekročili jsme 50 % plynu nebo 5 000 otáček za minutu během prvních 600 mil a nepřekročili jsme 75 % plynu nebo 7 000 ot./min do 1 000 mil.
Jízda WOT (Wide Open Throttle = na plný plyn) nepoužito dokud nebylo najeto 1 000 mil.
Jízda s neustále se měnícími otáčkami motoru a jeho zatížením.
Olej a filtr měněny po 600 mílích.
Míry udávány v palcích a mílích (1 palec = 2,54 cm, 1 míle = 1,6 km)
Vnější průměr pístu: 2,9910” při instalaci, 2,9910” po 1 000 mílích
Vnitřní průměr válce: 2,9925” při instalaci, 2,9930” po 1 000 mílích
Mezera horního pístního kroužku: 0,0130” při instalaci, 0,0145” po 1 000 mílích
Komprese: 235 psi za tepla po 1 000 mílích
Zkouška těsnosti válce: 4% za tepla po 1 000 mílích
Motor 2, „Brutální zajíždění“
Doba zajíždění 1029 mil
Používání WOT během prvních okamžiků záběhu a prvního nastartování a jelo se s ním tvrdě 1 000 mil.
Dělali jsme vše, co by se dělat při zajíždění dělat nemělo – hodně plynu a vytáčení motoru na vysoké otáčky, dlouhé dálniční jízdy při konstantním plynu po celou dobu zajíždění 1000 mil.
Olej a filtr měněny po 600 mílích.
Míry udávány v palcích a mílích (1 palec = 2,54 cm, 1 míle = 1,6 km)
Vnější průměr pístu: 2,9910” při instalaci, 2,9910” po 1 000 mílích
Vnitřní průměr válce: 2,9925” při instalaci, 2,9930” po 1 000 mílích
Mezera horního pístního kroužku: 0,0130” při instalaci, 0,0150” po 1 000 mílích
Komprese: 235 psi za tepla po 1 000 mílích
Zkouška těsnosti válce: 4% za tepla po 1 000 mílích
Jak vidíte mezi oběma způsoby zajíždění nebyly naměřeny žádné významné rozpoznatelné rozdíly při provedení testů.
Samozřejmě, že každý motor je jiný - jiný materiál válců, jiné kompresní poměry, atd … a při zajíždění nejde jen o motor, ale i o všechny další součásti motorky, které si musí sednout.
Vůbec nechci zevšeobecňovat a dělat nějaké závěry. Jenom mi to přišlo zajímavé.
Takže co si z toho odnést?
Asi to, že ze zajíždění motorky se nemusíme v noci nějak odkopávat a během zajíždění nervovat.
Jezděte tak, jak budete normálně jezdit po zajíždění a užívejte si ;-)
Jak se Vám líbil tento článek?
Tož, zajímavé