Válka o pneumatiky v superbicích

V článku se můžete dočíst jak vidí dva špičkoví piloti seriálu WSBK Carlos Checa a Max Biaggi letošní "zásobování" pneumatikami Pirelli a také názor firmy Pirelli.

Stálým tématem posledních závodů je údajné upřednostňování týmů Ducati pneumatikami od Pirelli, a tak se podívejme, jak tento problém vidí špičkoví jezdci Aprilie a Ducati, respektive mistr světa Max Biaggi a vedoucí jezdec šampionátu Carlos Checa. Výchozí pozice je jasná, Pirelli dává k dispozici na každý závod jako jediný dodavatel pneumatik celkem tři různé směsi. Jak je ovšem týmy použijí, které pneu si nakonec vyberou, to je pouze na nich a na jejich zkušenostech a dále pochopitelně na jezdcích, jak je dokáží během závodu šetřit až na úplný závěr jízdy. Dle mínění Maxe Biaggiho jsou ale jezdci s motocykly Ducati ve velké výhodě díky charakteristice výkonu jejich motocyklů: "Proč stáhla Pirelli ze svého programu zadní pneu 625? S nimi jezdili vloni skoro všechny týmy a Aprilia, Honda, Yamaha, Suzuki a Ducati s nimi dokázaly vyhrát závody. Tedy to byly pneu, které vyhovovaly všem. Nyní ale používá Ducati pneumatiky, které nikdo jiný neumí jezdit, jen právě jezdci na Ducati. A právě to dělá ten rozdíl ve výsledcích. Kdo nemá správné tretry na nohou, tak také s nimi nemůže rychle běhat", nezapřel svůj italský temperament Max Biaggi.   

Přeloženo do srozumitelné češtiny, co vlastně chtěl světový šampion říci? Například v Misanu nebyl žádný tým s vyjímkou jezdců od Ducati použít stejné pneumatiky jako jezdci na Ducatkách, tedy pneumatiky "C", či-li ty nejtvrdší ze všech. Ačkoliv bylo jasno, že "C" nenabízí tolik gripu jako "A" či "B", tak se Checa rozhodl pro "C" s tím, že: "Performace "B" či "C" se ve své podstatě moc neliší, ale s "C" je možno i v závěru závodu dosahovat konstantní časy", vysvětluje "El Toro".

Ducati se tedy podařilo, že i tvrdé pneumatiky fungují ve spojitosti s jejími motocykly a nedostatečný grip není skoro znatelný, naopak je zde výhoda větší životnosti a konstantnosti během celého závodu. Ale je pochopitelně potřeba umět nastavit motocykl právě na tyto podmínky: "Máme menší výkon a přesto dokážeme vyhrávat. To by si lidé měli uvědomit a hlavně se zamyslet nad tím, jestli něco nedělají špatně a hlavně jestli nejdou špatným směrem. Nejde o to, mít co největší výkon, nýbrž umění je v tom, přenést správný výkon na odpovídající závodní situaci. Althea a já jsme dokázali v posledních dvou létech dostat náš motocykl na samý limit a ještě ho ovládnout. Mám nyní tolik sebedůvěry, že mohu jít pozdě na brzdy a zase dříve přidat plyn při výjezdu. Nyní nás sice čekají dvě dráhy, které Ducati nevyhovují - Brno a Silverstone-, ale to by nás nemělo vyvést z konceptu", říká 38-letý Carlos Checa.  

Jinak Pirelli se vší vehementností popírá výhody pro jezdce na motocyklech Ducati s tvrzením, že letošní standartní směs SC1 (N832), je jen vývojově lepší té loňské směsi M625 kterou Biaggi používal, když se stal mistrem světa. Navíc Pirelli ve své odpovědi na toto Biaggiho tvrzení říká, že jelikož pouze Checa je s motocyklem Ducati schopen jezdit konstantně TOP výsledky, tak narčení ze strany mistra světa neodpovídá skutečnosti na závodní dráze. 

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist