V Austrálii je to nyní o povinné zastávce v boxech. Co vše obnáší?

Po oficiálních testech, které na Phillip Islandu absolvovali začátkem týdne jezdci šampionátů WorldSBK a WorldSSP, došlo na rozhodnutí jet všechny závody s povinnou zastávkou v boxech. Na australském okruhu je nový asfalt, který nabízí vysokou přilnavost, nicméně je tam také silné opotřebené pneumatik a podle Pirelli by nebylo bezpečné absolvovat kompletní délku závodu s jednou zadní pneumatikou. Navíc byla upravena délka závodů WSBK z dvaadvaceti kol na rovných dvacet.

Dva hlavní závody superbikového šampionátu mají nyní dvacet kol s tím, že mezi devátým a jedenáctým kolem bude muset každý jezdec absolvovat povinnou zastávku v boxech. To pro týmy znamená jediné a to, že musí zcela přehodnotit taktiku nasazení pneumatik, která původně spočívala v jízdě na dvaadvacet kol. Nyní je vše o sprintu na devět a jedenáct kol. Jelikož mají týmy WSBK v boxech jen jeden motocykl, na rozdíl od týmů v šampionátu MotoGP™, představuje povinná zastávka rychlou výměnu předního a zadního kola.

Na zastávku v boxech mají jezdci možnost zajet ve třech kolech, od devátého po jedenácté. Vzhledem k úrovni aktivity v boxové uličce, rozdílům mezi továrními a soukromými týmy a v zájmu celkové bezpečnosti, je v pravidlech stanovena minimální doba zásahu v boxech. Tento vypočtený čas bere v úvahu, jak dlouho trvá jezdci dostat se z jednoho konce boxové uličky na druhý s omezovačem rychlosti v boxech na 60 kilometrů za hodinu, plus 30 sekund na zastávku v boxech.

Pete - mechanik JR65

Na Phillip Islandu mají jezdci stanovenou dobu zásahu v boxech 63 sekund. To je minimální doba, kterou musí urazit od vjezdu do boxové uličky a výjezdu z ní, vzdálenost 549,2 metrů, což při rychlosti 60 kilometrů za hodinu trvá 33 sekund. Pokud transpondér závodního stroje překročí čáru výjezdu z boxů dříve než za 63 sekund, je jezdci udělena penalizace (pět sekund za každou sekundu pod časem zásahu v boxech), pokud později, jezdec ztrácí čas v závodě.

Aby byla zastávka v boxech co nejefektivnější, je třeba zapojit všechny z týmu. Nářadí tak dostanou do ruky někdy šéfové jednotlivých posádek nebo i datoví inženýři. „Minimální čas minimalizuje tlak na co nejrychlejší jízdu,“ prozradil Andrew Pitt, šéf posádky Jonathana Rea (Yamaha). „Rychlost je samozřejmě stále důležitá, ale pokud jezdce pustíme příliš brzy, dostaneme penalizaci. Na samotnou zastávku v boxech máme třicet sekund a obvykle ji zvládneme za méně než dvacet sekund, takže nám zbývá deset sekund na to, abychom zkontrolovali, zda je vše v pořádku, než jezdce pustíme. Klíčem k dobré zastávce v boxech je vyvarovat se chyb, protože právě při chybách se začne vše zdržovat.“

„I když můžeme předem diskutovat o různých scénářích, nakonec je na jezdci, v jakém okamžiku zajede do boxů. Vše záleží na tom, kde se v závodě nacházejí, s kým bojují, jak těsně a co tito jezdci také dělají. My jako tým musíme být připraveni na to, že jezdec přijde do boxu v okamžiku, kdy se k tomu rozhodne,“
doplnil Pitt.

Předek má na starosti Andrew Pitt.

První, kdo zareaguje, je technik pneumatik, který vezme nové pneumatiky ze stojanů na ohřívání v zadní části garáže a zajistí, aby byly připraveny v přední části boxu. Pneumatiky jsou do poslední chvíle nahřívány, aby se udržela optimální teplota a tlak v pneumatikách. Ještě před závodem si tým před boxem vyznačí okno pro zastávku v boxech, včetně značek, kde má jezdec zastavit, a také místa, kam umístit příslušné nářadí a vybavení.

V boxové uličce je připraven člen týmu s ukazatelem, který jezdci ukáže, kde se jeho tým nachází. Jakmile uvidí jezdce přijíždět, informuje zbytek týmu prostřednictvím rádia. V tu chvíli je tým plně připraven na zastávku v boxech. Jezdec najíždí k vyznačeným značkám před boxem a během tohoto manévru zároveň stiskne tlačítko stop, čímž zastaví motor, který musí být během zastávky v boxech vypnutý.

Nyní je vše v rukou mechaniků u přední a zadní části motocyklu. V případě Jonathana Rea je za zadní stojan a následnou výměnu kola zodpovědný jeho hlavní mechanik Uri, za přední je to mechanik Pete. Jakmile je motocykl na stojanech, členové týmu u předního a zadního kola použijí momentové pistole k demontáži os kol. Jelikož se bavíme o posádce Jonathna Rea, vpředu má momentový utahovák v ruce šéf Andrew, vzadu Tommy.

Mechanik JR65 - Uri

Jakmile jsou osy kol demontovány, mechanici vpředu a vzadu, Pete a Uri, provedou demontáž a následnou montáž kol tak, aby brzdové kotouče zapadly do třmenů a řetěz byl správně nasazen na řetězové kolo. Jakmile jsou kola s novými pneumatikami nasazena, mechanici s momentovým utahovákem nasadí a utáhnou osy kol a poté napumpují přední a zadní brzdu. V případě zastávek v boxech, které jsou kvůli změně povětrnostních podmínek, provede týmový inženýr Öhlins úpravy předního a zadního zavěšení, aby zlepšil ovladatelnost motocyklu v nových podmínkách. O nadcházejícím víkendu toto nebude třeba, pokud si to jezdec výslovně nevyžádá.

Jakmile je vše hotovo, každý mechanik překontroluje svou práci i práci ostatních. „Těch deset až dvanáct sekund navíc je neocenitelných,“ prozradil Pete Bancewicz, mechanik Jonathana Rea. „Nejenom tím získáte čas na kontrolu vlastní práce, ale znamená to, že se můžete také podívat na to, co udělali ostatní ještě dřív, než jezdce po uplynutí třiceti sekund pustíme do závodu.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist