Show must go on!

Někomu může připadat, jako by zimní pauza trvala neskutečně dlouho. Většina lidí pohybujících se v paddocku má nejspíš naopak pocit, jako by se superbikový kolotoč vůbec nepřestal točit. Jedno je však jisté: nadešel čas. Smetánka superbikerů se sešla na Phillip Islandu a show bude zase pokračovat. Navíc po loňsku je rozhodně na co navazovat!

Show must go on!
Rok 2009 nás namlsal startovním polem na velice vysoké úrovni a připravil nám mnoho krásných závodů a nejedno překvapení. Nejlepší na tom však je, že všechno napovídá tomu, že letos tomu nejspíš nebude jinak. Naopak by letos podle mnohých mělo být pole ještě vyrovnanější. Nás může těšit, že se v tomto hvězdném poli můžeme zaměřit na jeden zářivě jasný bod. Letos to bude pronikavě bílá Ducati, kterou budeme v poli dychtivě hledat. Je to pěkná výrazná barva, ale poutat pozornost na sebe bude spíše ten, kdo ji bude vodit. Kuba se loni již definitivně zapsal mezi elitu této třídy a letos nemíní ze svého postavení nijak slevit. Máme to štěstí, že můžeme jeho boj o příčky, na které jsme před pár lety ani neměli odvahu pomýšlet, sledovat a fandit mu. Nenechme si tuto příležitost utéct!

Na úvod si ale opět znovu lehce proberme současnou situaci v superbikovém poli. Ben Spies se loni postaral o senzaci a naproti předpokladům dokázal ve své první sezoně porazit mnoho zavedených jmen a získat titul. Jeho odchod uvolnil místo na superbikovém trůnu, po kterém pošilhává mnoho horkých kandidátů. Vždyť na start se ve Phillip Islandu postaví patnáct pilotů, kteří už dokázali zvítězit v mistrovství světa a dohromady získali tito piloti celkem dvanáct titulů mistra světa. Pěkná bilance, nemyslíte? Odpovídá jí také čtrnáct továrních motocyklů, které na dráze uvidíme.

Ducati sice loni vyhrála titul konstruktérů, ale ten jezdecký jim utekl mezi prsty. Přesto je tovární tým Ducati Xerox stále uznáván jako nejlepší formace v tomto poli a i letos je považován za velkého favorita. Motocykl zůstal od loňska téměř beze změn, ale proč zbytečně příliš měnit něco, co tak dobře funguje. To stejné lze prohlásit o jezdeckém obsazení této formace. Noriyukiho „Nitro“ Haga loni opět těsně prohrál boj o světový titul, ke kterému už měl tolikrát tak blízko. Jeho snažení začíná pomalu připomínat boj s větrnými mlýny. O to více zarputile však půjde do letošního boje o světovou korunu. Jeho obvyklou chybou bývala nevyrovnanost výsledků a slabší úvody šampionátu. To vše se loni rapidně změnilo a nebýt několika souher špatných událostí, mohlo být vše jinak. Po jeho boku mu však vyrostl velice silný konkurent. Michel Fabrizio byl mnohými do loňské sezony považován za protekčního jezdce, ale o tom dnes nemůže padnout ani zmínka. Jeho obrovská bojovnost je někdy stále spíš ke škodě, než k užitku, ale má nepopiratelnou rychlost, stejně jako dostatek zkušeností, aby výrazně promluvil do boje o titul. Majitel týmu Althea, Genesio Bevilacqua, si splnil své velké přání a zajistil pro letošní sezonu také materiál od Ducati. Nutno říct, že i jezdecké obsazení si zaslouží respekt. Carlos Checa ve své druhé sezoně na Hondě nenaplnil očekávání a tak musel putovat z formace Ten Kate jinam. Dle všeho je ale přestup na privátní Ducati živou vodou pro španělovu dlouhou kariéru a v předsezónních testech zajížděl velice slibné časy. Shakey Byrne se jím ale nenechal nijak zahanbit a tento specialista na motocykly Ducati bude nejspíše také hodně vpředu. Loni po úvodních problémech jeho forma rapidně gradovala a letos má příležitost využít všechny své zkušnosti.

U Althey se dá čekat také nasazení kmenového jezdce týmu, Flavia Gentileho, v domácích italských závodech. Flavio letos si již loni pár startů ve světě za tento tým odbyl a pokračuje v jeho reprezentování v italském šampionátu. Tým DFX Corse loni hodně čerpal z velkého comebacku Régise Laconiho. Ten však utrpěl v Kayalami velice vážné zranění a stále není natolik v pořádku, aby se mohl naplno vrátit k závodění. Régis však zůstává s týmem v úzkém kontaktu a všichni si přejeme, aby mohl v budoucnosti opět předvádět své umění. Letos se ho pokusí zastoupit Lorenzo Lanzi, který za tým absolvoval již loni pár závodů. Tento věčný italský talent je v nelehké pozici a nejspíše nedokáže dostat stroj 1198 tohoto týmu tak vysoko, jak se to dařilo Laconimu. Lorenzo však, když přijde jeho den, dokáže být poměrně rychlý a mohl by se postarat o několik pěkných výsledků. Stejně tak může překvapit Luca Scassa, který loni ždímal maximum z Kawasaki týmu Pedercini. Letos na Ducati by mohl své výsledky výrazně zlepšit, nicméně jeho tým, Supersonic Racing, vznikl teprve nedávno a závodu na Phillip Islandu se díky tomu nezůčastní.

Yamaha loni zažila famózní rok a navazovat na výkony Bena Spiese nebude lehké. Tovární formace podporovaná Sterilgardou však má dvě esa v rukávu, která by se o to mohly postarat. James Toseland již dokázal získat titul na Ducati a Hondě a rozhodně by svou sbírku rád rozšířil. Cal Crutchlow je zase čerstvým šampionem supersportů, kde dokázal proti převaze strojů Honda urvat titul právě pro Yamahu. Oba tito angličani se určitě budou určitě navzájem velmi motivovat k dobrým výsledkům. Yamaha se rozhodla odstoupit ze supersportů a soustředit se na superbiky, jediným cílem je logicky obhájení titulu, ale bude to tak jednoduché? V prvních testech šlo vše výtečně a tato dvojice pořádně vystrkovala růžky. To se ale ještě jezdilo na loňských strojích. Nyní tým přešel na novou variantu revoluční „big-bang“ YZF-R1 a piloti si stěžují na velmi silné vibrace. James je však velice zkušeným jezdcem a Cal loni předvedl, že je opravdu zarputilý bojovník a tak bych momentální pozice ladiček rozhodně nepovažoval za definitivní.

Prapor Hondy opět ponese osvědčená formace Hanspree Ten Kate. Po loňském relativním neúspěchu byl tým zredukován na dva piloty a dokonce se lehce omezilo předsezóní testování, ovšem že by tím pádem byl na trati méně vidět je velice nepravděpodobné. Tým má oproti loňsku již stabilně odzkoušený balíček, kterému od loňské sezony velice pomohla výměna pružení na značku švédskou značku Öhlins a má tak nejspíše lepší výchozí pozici, než loni. Johnathan Rea je právem považován za jednoho z největších talentů současné silnice a pokud se mu podaří uklidnit se, rozhodně by mohl do boje o titul promluvit. Loni proti předpokladům téměř zahanbil Checu a Kiyonariho a jeho další jezdecký růst je téměř jistý. Po čtyřech letech na Suzuki se navrací Max Neukirchner na stroj Honda, se kterým začal v týmu Klaffi svoji superbikovou kariéru. Dnes jde samozřejmě o zcela jiný motocykl, a tak si jezdec ze saska bude muset ještě chvíli zvykat. Díky mnoha zraněním v nešťastné loňské sezoně je lehce pod tlakem dostát své pověsti. Všichni však víme, o jak kvalitního jezdce jde a Max by tak mohl být černým koněm sezony. Tým ECHO CRS postoupil letos ze supersportů do supebiků a do svých služeb povolal Broca Parkese, který loni na Kawasaki i přes svá zranění předvedl několik relativně dobrých výsledků. Bohužel Parkes má opět smůlu a po jeho tréninkovém zranění se tým musel porozhlédnout po náhradníkovi. Toho našel v jeho krajanovi, Joshovi Brookesovi. Ten již světové bajky jezdil například na Hondě týmu Alto Evolution a rozhodně bude čerpat ze znalosti domácí tratě. Přesto bude určitě rád, pokud se mu vůbec povede urvat nějaké body. Ještě těžší to bude mít Vittorio Iannuzzo v týmu S.C.I. Honda Garvie Image. Tento tým se od loňska přejmenoval, uspořádal velké představení týmu na letecké základně, ale těžko to bude stačit k tomu, aby překročil svůj loňský stín. Stejně tak je na tom Iannuzzo, který sice pomýšlí na top-ten, ale reálně v ni může doufat, jen pokud je obrovský optimista.

Stejně optimističtí jsou v týmu Pro Ride World Superbike. Loni měl tento tým debutovat s Gregoriem Lavillou, ale vše se nakonec díky finanční situaci nepovedlo. Letos tento tým vsadil díky kooperaci s agenturou Speed of Japan (bez které by se nejspíš tento tým nepostavil na start ani letos)na Makota Tamadu, který má za sebou má Hondě mnoho skvělých úspěchů, ale poslední dobou předváděl velice podprůměrné výkony. Nyní má tento japonský jezdec nejspíše poslední šanci předvést, že ještě nevyhasl. Vzpomeňme si na jeho bývalého týmového kolegu u Kawasaki, Régise Laconiho. Pokusit o podobný comeback se může Tamada až v Portimau, protože tento tým se na Phillip Islandu také ještě nepředstaví.

Suzuki reprezentovaná formací Francise Batty loni prošla snad nejhorším rokem své existence. Neustálé zranění stabilní jezdecké dvojice a nevýrazné výkony náhradníků ji v šampionátu velice uškodily a letos doufají v nápravu. Suzuki Alstare si na poslední chvíli zajistila generálního sponzora v podobě výrobce piva Viru, ale hlavně angažovala do svých řad Leona Haslama. Který loni v týmu Stiggy Honda předváděl skvělé výkony. V předsezónních testech byl také velice rychlý a podle mnohých je to právě on, kdo vrátí značce zašlou slávu a bude bojovat o světový titul. Silvain Guintoli odjezdil loni úspěšně na motocyklu stejné značky seriál britských superbiků a v závěru světového šampionátu byl povolán do továrního týmu, kde zůstal i pro letošní sezonu. Prozatím plně nedostává očekáváním v něj vloženým, ale rozhodně se bude velice často pohybovat v top-ten a v průběhu seriálu může překvapit. Ostatně, loni se na Phillip Islandu vedlo Suzuki znamenitě, tak buďme zvědaví, jak dopředu se tato dvojice dostane. Zajímavým faktem je, že slavný japonský tovární tým Yoshimura Suzuki se chce v roce 2011 plně angažovat ve světových Superbicích a již letos se můžeme z jejich strany těšit na několik závodů na divokou kartu. Jejich stroj by neměl vodit nikdo jiný, než starý známý matador této značky, Yukio Kagayama.

Aprilia si v loňské debutové sezoně vedla více než dobře a postupným vývojem se dostávala stále více dopředu. Stroj RSV4 dosahoval v závodech téměř vždy nejvyšší maximální rychlosti z celého pole a stal se obávanou zbraní. Letos se továrnímu týmu dostalo partnerství italské letecké společnosti Alitalia a tak se „černý korzár“ Max Biaggi představí pro změnu v bílém. Max loni ukázal, že ještě rozhodně nepatří do starého železa a i letos bude pořádně míchat kartami. Jeho parťákem mu bude čerstvý britský mistr, Leon Camier, který už si také loni vyzkoušel světové závody s tímto motocyklem. Leon na Phillip Islandu nikdy nebyl a tak se od něj nedají čekat hned v prvním závodě nějaké zázračné výsledky, ale v sezoně rozhodně bude stálým aktérem bojů v širší špičce a postupně se bude tlačit víc a víc dopředu. Důležitým faktorem, je také to, že letos má oproti loňské premiérové sezoně data, ze kterých může vycházet. Přesto si jezdci v posledních testech stěžovali na vibrace, ale mají ještě minimálně jeden den práce na trati, aby vše vyřešili.

BMW se loni určitě nepředvedlo tak dobře, jak vedení firmy doufalo, ale musí se uznat, že na v podstatě naprostého nováčka v motocyklových závodech to nebylo tak špatné. Všude ze světa se na stroj S1000 RR ozývá jen samá chvála a fakt, že po technické stránce je tento tým více, než dobře vybaven je všeobecně známý. Třeba posledním chybějícím článkem schopný týmový manažer, kterého nyní BMW získala v osobě Davide Tardozziho. Tato v podstatě již legenda, dokázala v Ducati velké věci a určitě bavorský tým pozvedne na vyšší úroveň. Motocykl prošel od loňska opět mnoha změnami a tak se oba jezdci můžou jen těžko vycházet z dat nasbíraných loni. Jezdecká sestava Troye Corsera a Rubena Xause je bezpochyby silná, ovšem objevují se i hlasy, že tito pánové si jen užívají pěkný důchod za bavorské peníze.

Vzhledem k tomu, že Ruben neslevil ze své pověsti a motorku prakticky každý druhý závod rozložil na prvočinitele, nelze mu rozhodně snaha upřít. Troyovi je zase vyčítáno, že na závodníka světové úrovně žije poměrně rozverný život a rozhodně se neomezuje například v konzumaci piva. Na druhou stranu, takový byl Corser vždycky a jeho jmenovec Bayliss se piva také zrovna nebál a jak mu to jezdilo! Časy z posledních testů, nebyli nijak zázračné a na jezdce se snesla další kritika. Nikdo ale moc nezmiňuje fakt, že Troyovi těsně před testy zemřel dědeček a určitě se mu nejezdilo zrovna dobře. Tak či onak, pokud by se tito dva piloti opravdu loni šetřily, tak letos to pod Tardozziho vedením jistě možné nebude a končící smlouvy je také donutí ze sebe vydat maximum. 

BMW bude mít letos na startu také zastoupení v rakouském týmu Reitwagen, který na start postaví Rolanda Resche a Adrew Pitta. Zvláště na Resche bysme si měli dát pozor. Loni byly prý jeho výsledky zapříčiněné jen a pouze technikou a se správným materiálem je nyní jisté, že do tří let bude mistrem světa. :) Andrew je jiný případ, tento dvojnásobný mistr světa supersportů v minulosti již úspěšně jezdil v superbikovém týmu Yamahy, odkud byl poměrně neprávem vypovězen. Pittovi je pochopitelně líto, že se začíná právě na jeho domovském Phillip Islandu, jelikož tým má před sebou ještě dlouhou cestu a Andrew tak nebude moci podat stoprocentní výsledek. Motorka je zatím prý vybavena pouze sériovým motorem a výfukem, ale myšleny jsou tím určitě jen svody, jelikož na fotografiích z testů jde jasně vidět koncovka Akrapovič. Pitt se chce do konce sezóny dostat do bojů o top five, ale i když by to člověk tomuto sympatickému jezdci přál, jen těžko se to stane skutečností. Nicméně v tomto týmu se sešlo několik dobrých odborníků, včetně Goddarda a Stiggefelta, nechme se tedy překvapit.

Ani přechod továrního týmu Kawasaki pod křídla zkušeného managera Paula Birda pozici značky nijak výrazně nepomohl. Letos však dostal tým rozšířenou tovární podporu, mnoho specialistů z MotoGP teamu Hayate a s vidinou slibu úplně nového stroje pro sezonu 2011 do týmu přišly dvě uznávaná jména. Chris Vermeulen se na svůj comeback do superbiků vyloženě těší a má v plánu navázat tam, kde skončil. To by ovšem znamenalo minimálně boje o pódiová umístění a při nejlepší vůli a důvěře ve schopnosti tohoto pilota se takové výsledky nedají předpokládat, snad jedině když zaprší. :) Tom Sykes loni zůstal ve stínu Bena Spiese a rozhodně se od něj čekalo víc. Nemůžeme ale říct, že jde o špatného jezdce a i do své nové mise v sedle ZX-10R jde se značným nasazením. Tom si prý velice rozumí s týmem a posteskl si, že to je právě to, co mu loni chybělo. Oba dva jezdci týmu najezdili snad nejvíce testovacích kilometrů, vyzkoušeli (a stále zkoušejí) mnoho nových dílů, ale i když je zde patrná snaha, cesta nahoru přece jen chvilku potrvá. Na startu nebude chybět ani tradiční tým Pedercini, tentokráte s Matteou Baioccem, který se loni poměrně dobře představil po boku našeho Kuby Smrže v týmu Guandalini. Matteo určitě nepatří úplně na chvost startovního pole, ale s privátní Kawasaki to bude mít hodně těžké, stejně tak jako Roger Lee Hayden. Ten se navíc bude muset naučit naprostou většinu tratí a i když na Kawasaki strávil velkou většinu své kariéry, prozatím se takzvaně „nechytá“ a pokud brzo nezrychlí, nebude dělat zrovna čest svému jménu.

Záměrně jsem opět ve výčtu téhle smetánky vynechal jedno jméno. Jméno, které se loni definitivně zapsalo zlatým písmem do superbikové historie a které už i ve světě něco znamená. Jasně, je to náš Kuba.. :)

Po skvělé loňské sezoně, kdy se Kuba dokázal prosadit do celkové top-ten, získat pódiové umístění, v Misanu přerušit Spiesovu rekordní řadu pole-positions a získat dvě čtvrtá místa plus mnoho další skvělých výsledků jinde, nevypadala možnost angažmá v továrním týmu úplně nereálně. Kuba by se tak vyhnul pro něj bohužel velice typické situaci, kdy konec šampionátu musí dojíždět s díly opotřebovanými až za hranicí životnosti a nemůže tak plně ukázat své jezdecké umění.
 
Bohužel vše šlo jiným směrem. Období hospodářské krize se na superbikovém poli podepsalo možná více, než je navenek vidět a kolem Jakuba byla dlouho nejistota. Nakonec Kuba zůstal u svého víceméně domovského týmu, který vede Mirco Guandalini a začal se dít kolotoč nečekaných událostí a zvratů. Po odborné stránce je tato formace velmi kvalitní, ale díky sponzorům neplnícím své smlouvy byl vždycky problém s financemi týmu a potažmo s materiálem. Managment tak přistoupil k velmi zajímavému řešení, které vedlo ke spojení s druhým velice úspěšným privátním týmem klanu Borcianů. Společně tak vznikl kombinací personálu nový tým, který měl zajištěný i dostatečný rozpočet. Dokonce byl tým v takové pozici, že mohl zahájit jednání o získání statutu satelitního týmu továrny Aprilia, což by znamenalo, že Kuba by vodil vychvalovaný stroj RSV4. Jednání však vázla a i přes to, že finanční prostředky již byly zajištěné, nedostával tým stále žádné oficiální potvrzení, natožpak materiál. Někdo v Aprilii tedy bohužel změnil názor a tým se musel začít rozhlížet jinde.
 
Kuba tedy tímto zmeškal testy ve Valencii a bohužel i oficiální superbikové testy v Portimau, kde již měl tým dokonce přistavený kamion a přichystané techniky, kteří čekali na motorku. Padlo tedy rozhodnutí zůstat u Ducati a Kuba tak konečně mohl poprvé sednout na motorku teprve nedávno ve Valencii. Testy provázelo špatné počasí a jezdilo se ve velmi nízkých teplotách. Přestože se Kuba rozjížděl a jen na loňské motorce, v době jeho odjezdu byl nejrychlejším jezdcem na trati. Příprava na sezonu tedy byla poměrně hektická, ale přesto se nové formaci povedlo zajistit silného sponzora v podobě italské firmy PATA, která se zabývá výrobou pochutin. Díky tomuto partnerství by tedy měl být rozpočet na sezonu bez problémů zajištěn.
 
K posledním testům na Phillip Islandu tak již putoval tým PATA B&G Racing a Kuba si konečně mohl oddechnout. Bohužel díky nedostatku času, absolvuje Jakub první závod ještě s loňskou motorkou, která naproti strojům týmů Althea a DFX Corse nemá například systém elektronického plynu ride-by-wire a ostatní díly. V Portimau by však měl tým už nějaké nové díly dostat (ovšem systém ride-by-wire to nejspíš nebude). Kuba se ale ničím nenechal rozhodit a opět navzdory všem okolnostem předvedl při testech skvělé výkony. Jeho konečné třetí místo se s ohledem na okolnosti zdá až neuvěřitelné a pro nás je to krásná pozvánka k nadcházejícím závodům. Teď už však nechme promluvit samotného Jakuba.

Jakub Smrž: 
„Cílem testů v Autrálii bylo vyzkoušet co nejvíce možností nastavení a především nastavit nové vidlice, což je jediná změna na motorce oproti loňsku.
Po prvním dni jsem byl na 9. místě, ale stále jsem cítil veliké rezervy v nastavení. Čas sice nebyl úplně špatný, ale měl jsem problémy s výdrží zadní gumy a v zatáčkách jsem se necítil úplně jistě, co se týče nastavení vidlic. Ke konci jsem mimo jiné trefil ptáka velikosti labutě, který se procházel po trati a zrovna do ukazováčku na pravé ruce, takže jsem nemohl moc brzdit. Na druhý den jsme udělali nějaké změny v nastavení úhlu řízení, což mi zlepšilo pocit v zatáčkách a hned v dopolední části testů se mi podařilo zlepšit čas a byl jsem na 6. místě. Do odpoledního testu jsme měli připravené další změny v úhlu řízení, nastavení vidlic a zadního tlumiče a hned od začátku jsem cítil, že jdeme správným směrem. Odpolední část byla evidentně pomalejší kvůli vyšší teplotě asfaltu a silnějšímu větru. Když jsem měl pocit, že motorka funguje téměř podle mých představ, začal jsem se snažit zrychlovat a zároveň hledat lepší a rychlejší stopu a nakonec z toho bylo první místo v odpoledním testu, kde nezrychlilo moc lidí a celkové 3. místo za oba dny, jen o pár setin. S testem jsem velice spokojený, protože zatím jezdíme na loňské motorce a jediným rozdílem jsou jiné vidlice. Všechny ostatní Ducati mají vyšší otáčky, zatím co my ještě ne, ale snad v Portimau. Dařilo se nám jezdit konstantně rychlé časy a oba dny jsme v rámci přípravy na samotný závod jezdili s plnou nádrží, takže moje časy rozhodně nebyly otázkou jednoho rychlého kola. Ještě nás čeká hodně práce během tréninku, ale každopádně je to pozitivní začátek, protože jsem se dostal se závodní gumou na svůj loňský čas ze superpole a navíc je třeba brát ohled na to, že tovární týmy mají během testů vývojové gumy.“

Pro lepší přehled ještě přidejme výsledky tohoto testu.

WSBK 2010 test Phillip Island – konečné pořadí

1.- Michel Fabrizio (ITA-Ducati) 1:31,650
2.- Shane Byrne (GBR-Ducati) 1:31,662
3.- Jakub Smrž (CZE-Ducati) 1:31,680
4.- Carlos Checa (SPA-Ducati) 1:31,959
5.- Jonathan Rea (GBR-Honda) 1:32,175
6.- Noriyuki Haga (JPN-Ducati) 1:32,247
7.- Leon Haslam (GBR-Suzuki) 1:32,279
8.- Max Biaggi (ITA-Aprilia) 1:32,474
9.- Leon Camier (GBR-Aprilia) 1:32,621
10.- Max Neukirchner (GER-Honda) 1:32,691
11.- Ruben Xaus (SPA-BMW) 1:32,714
12.- James Toseland (GBR-Yamaha) 1:32,781
13.- Troy Corser (AUS-BMW) 1:32,819
14.- Lorenzo Lanzi (ITA-Ducati) 1:32,830
15.- Sylvain Guintoli (FRA-Suzuki) 1:32,869
16.- Chris Vermeulen (AUS-Kawasaki) 1:32,870
17.- Cal Crutchlow (GBR-Yamaha) 1:32,880
18.- Tom Sykes (GBR-Kawasaki) 1:33,202
19.- Andrew Pitt (AUS-BMW) 1:33,699
20.- Joshua Brookes (AUS-Honda) 1:33,710
21.- Roland Resch (AUT-BMW) 1:33,943
22.- Vittorio Iannuzzo (ITA-Honda) 1:34,945
23.- Matteo Baiocco (ITA-Kawasaki) 1:35,663
24.- Roger Lee Hayden (USA-Kawasaki) 1:35,763


Phillip Island


Délka okruhu: 4445 m.
Počet zatáček: 12
Pravých: 5
Levých: 7
Délka cílové rovinky: 835m.
Maximální převýšení: 57m
Pole position: levá strana dráhy
Rekord okruhu 2009 Régis Laconi Ducati 1'31''050
Nejrychlejší kolo závodu 2007 Troy Corser Yamaha 1'31''826
Jakubovo nejrychlejší kolo 2009 Superpole Ducati 1'31''600

Tato australská trať ležící na malebném ostrově, který je vzdálen jen pár hodin cesty od Melbourne, je považována za jeden z nejzajímavějších okruhů vůbec. Je to dáno především unikátním převýšením a mixem pomalých a rychlých zatáček velmi plynule napojených na sebe. Důsledkem toho je velmi vysoká průměrná rychlost kola, sahající téměř až k hranici 175km/h. Milovníkům motocyklového sportu jsou slavné pasáže tohoto okruhu jako například „Luckey Heights“ „MG corner“ nebo „Gardner straight“ velmi dobře známé a sledovat zdejší závody je vždy radostí. Díky tomu, že moře je u trati opravdu velice blízko, bývají zde typické problémy s racky a kontakt jezdců s nimi není žádnou velkou výjimkou. Díky blízkosti moře se zde dokáže také velice rychle měnit počasí a teplota, což dokáže udělat velké problémy s nastavením motocyklu a životností pneumatik.

A jak vypadá průjezd trati očima Jakuba?
„První zatáčka je jedna z nejrychlejších a dá se tu hodně vydělat. Docela srdcovka :-) Z plný 6 (přes 300 km/h) pouze 2x odřadit a lehce přibrzdit, pak naject a hned plnej. Druhá zatáčka je trošku zrádná, protože se lehce láme přes horizont, navíc se mění její rádius. Pak následuje rychlá levá (turn3), kde vydělá ten, co podrží nejvíc! Zatáčka čtyři je jedno ze dvou míst, kde jsou důležitý brzdy a zároveň se dobře trefit do stopy. Výjezd je o plynu a dá se tu lehce upadnout na highsider :-D Potom plynulej přejezd (turn5) do levý zatáčky (turn 6), která se zvedá do kopečka a plynule přecházi v další rychlou levou (turn 7) , z který je důležitej nájezd do rychlý pravý. V nájezdu je hrb, kde se přizvedává přední kolo, navíc blbě trefit tu pravou (turn 8) znamená být v horším případě na výjezdu mimo trať, a nebo mít úplně špatnou stopu do levý (turn 9), která se zvedá do kopce. To je jedna ze zatáček, kde je strašně důležitá stopa a v centru zatáčky je třeba bejt úplně na vnitřku a dál si držet levou stranu, přičemž co nejvíc přidávat. To kvůli prudkému brždění z kopce do turn 10, kde se motorka hodně staví na přední kolo a nechce brzdit. Výjezd z ní není možnej úplně nalevo, protože přichází přehození motorky do levý zatáčky (turn11), kterou je třeba project co nejrychleji. Po ní před cílovou zatáčkou co nejvíc držet plyn a co nejmíň ubrat do cílové zatáčky (turn 12), která rozhoduje o topspeedu a v závodě při boji ve skupině taky o pořadí...
Prostě krásnej rychlej okruh, kde se střídají pomalý a rychlý pasáže. A hlavně strašně rytmická trať, kde je důležitá plynulost a rychlost v zatáčkách!!!“

Jakubovi se na tomto okruhu vždy dařilo a umí zde být opravdu rychlý. Jak ostatně již mnohokrát dokázal. Loni zde Kuba senzačně vyhrál první kvalifikaci, pokračoval druhým místem v tréninku a ve velmi těsném Superpoli se dostal do první startovní řady čtvrtým nejrychlejším časem. V prvním závodě pak bojoval ve velmi početné skupině těsně za vedoucími jezdci a obsadil devátou příčku. V druhém závodě pak po hezkém souboji obsadil sedmou příčku, jen deset sekund za vítězným Spiesem.

Co se tedy vše bude na Phillip Islandu dít? Podrobný rozpis naleznete níže.

Pátek 26. 2. 2010
10.00-12.00 120' WSBK / WSS TECHNICAL/SPORTING CHECKS
08.25-08.45 20' AUS SUPERSTOCK 600 FREE PRACTICE
08.55-09.25 30' AUS SUPERSPORT FREE PRACTICE
09.35-09.55 20' AUS HISTORIC FREE PRACTICE
10.05-10.35 30' AUS SBK/SUPERSTOCK FREE PRACTICE
10.45-11.05 20' AUS SUPERSTOCK 600 QUALIFYING PRACTICE
11.15-11.45 30' AUS SUPERSPORT FREE PRACTICE
11.50-12.10 20' AUS HISTORIC QUALIFYING PRACTICE
12.20 FIM FIM TRACK INSPECTION
12.45-13.45 60' WSBK FREE PRACTICE
14.00-14.45 45' W SUPERSPORT FREE PRACTICE
14.55-15.25 30' AUS SBK/SUPERSTOCK FREE PRACTICE
15.45-16.45 60' WSBK QUALIFYING PRACTICE
17.00-17.45 45' W SUPERSPORT QUALIFYING PRACTICE
17.55 AUS SUPERSTOCK 600 RACE 1 (8 LAPS)
18.20 AUS HISTORIC RACE 1 (5 LAPS)

Sobota 27. 2. 2010
08.25 AUS SUPERSTOCK 600 RACE 2 (8 LAPS)
08.50 FIM FIM TRACK INSPECTION
09.10-09.35 25' AUS SUPERSPORT QUALIFYING PRACTICE
09.45-10.30 45' W SUPERSPORT FREE PRACTICE
10.45-11.30 45' WSBK QUALIFYING PRACTICE
11.40 AUS HISTORIC RACE 2 (5 LAPS)
12.05-12.30 25' AUS SUPERSPORT QUALIFYING PRACTICE
12.25-12.50 25' PIT WALK PIT WALK
13.00-13.30 30' AUS SBK/SUPERSTOCK QUALIFYING PRACTICE
13.50-14.35 45' WSBK FREE PRACTICE
15.00-15.14 14' WSBK SUPERPOLE (1)
15.21-15.33 12' WSBK SUPERPOLE (2)
15.40-15.50 10' WSBK SUPERPOLE (3)
16.05-16.50 45' W SUPERSPORT QUALIFYING PRACTICE
17.00-17.20 20' AUS SBK/SUPERSTOCK QUALIFYING PRACTICE
17.30 AUS SUPERSTOCK 600 RACE 3 (8 LAPS)
17.55 AUS SUPERSPORT RACE 1 (12 LAPS)
18.25 AUS HISTORIC RACE 3 (5 LAPS)

Neděle 28. 2. 2010
08.15-08.25 10' AUS SUPERSPORT WARM UP
08.35-08.45 10' AUS SBK/SUPERSTOCK WARM UP
09.00 FIM FIM TRACK INSPECTION
09.20-09.40 20' WSBK WARM UP
09.50-10.10 20' W SUPERSPORT WARM UP
10.25 AUS SBK/SUPERSTOCK RACE 1 (12 LAPS)
11.05 AUS SUPERSPORT RACE 2 (12 LAPS)
11.10-11.30 20' PIT WALK PIT WALK
12.00 WSBK RACE 1 (22 LAPS KM. 97.790)
13.30 W SUPERSPORT RACE (21 LAPS KM. 93.345)
14.30 AUS SBK/SUPERSTOCK RACE 2 (12 LAPS)
15.30 WSBK RACE 2 (22 LAPS KM. 97.790)

Uvedený program je v australském času, takže si nezapomeňte připočítat deset hodin.

Všechny tréninky budete moci sledovat díky Livetimingu na domácích stránkách šampionátu www.worldsbk.com.

Bohužel provozovatel těchto stránek zastavil kvůli smlouvě s Eurosportem přímé přenosy v SBK TV, ale pro ty z Vás, kdo nemají kabel nebo satelit existuje stále možnost, jak závody naladit! Podrobný návod naleznete na http://wsbk2010.wz.cz/ . Poděkování za něj patří Matesovi!

Jako zálohu všem doporučuju stránku http://www.myp2p.eu , kde najdete v sekci motosport vždy aspoň nějaké online přenosy. Kvalita je nevalná, stabilita též, ale
lepší než jen livetiming. Pro některé přenosy je potřeba speciální prográmek, jenž
je ke stažení na adrese http://www.myp2p.eu/softwareitem.php?softwareid=4&part=software

V televizi budeme moci sledovat v sobotu v 13,15 na Eurosportu2 záznam Superpole a v neděli pak na stejné stanici v 1.30 opět záznam superpole v 2.00 přímí přenos prvního závodu superbiků ve 3.30 závod supersportů a v 5.30 druhý závod superbiků. Od 10.00 do 12.30 pak poběží záznam všech závodů.

Na Filipově ostrově je krásné počasí. V pátek má být slunečno s teplotami 15-30°C, v sobotu bude 20-23°C s možností přeháněk. V neděli pak 16-21°C také s možností přeháněk. Předpověď je pouze informativní a může se lišit od ostatních zpráv.

Jako loni, tak i letos se na Vás budeme těšit u na fóru stránek fanklubu. Přijďte společně podpořit kluky a fandit s námi.

Příjemné zážitky u fandění za tým www.fansof96.cz přeje Stargater

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 3x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist