Pre - superbikové Misano

Nadcházející závodní víkend bude patřit superbikovému seriálu. V pořadí už 7. závod letošní sezóny se pojede na tradičním italském okruhu Misano World Circuit v Misanu Adriaticu jako GP San Marina. Tentokrát bude mít na programu po dlouhé době opět všechny kubatury včetně první části seriálu Two-Nations Cup. Ale pěkně po pořádku...

Kapitoly článku

Superbikový šampionát se jezdí v Misanu od roku 1991 - s výjimkou roku 1992 - nepřetržitě až dodnes. Nejúspěšnějším jezdcem v historii superbikových závodů na tomto okruhu je Troy Bayliss, který zde vyhrál celkem 5x. Ze současných jezdců startovního pole WSBK zde slavili double Max Biaggi (2010) a Carlos Checa (2011) - vždy se pak v té sezóně mohli pyšnit tituly mistrů světa - ale dokázal zde vyhrát i Jonathan Rea (2009).

Nejvíce Pole position zde získal od roku 1991 "krokodýl" Australan Troy Corser - celkem 6 - a to na těchto pěti různých motocyklech: Ducati (1998), Aprilia (2000), 2005 (Suzuki), 2007 a 2008 (Yamaha) a 2010 (BMW)! Ovšem nás zajímá hlavně to, že český jezdec Jakub Smrž zde vyhrál Superpole v roce 2009 časem 1.35.435. Jinak poslední Pole position 2011 zde získal letošní superpolový král Tom Sykes výkonem 1.55.197 - na mokré trati - před Checou a Smržem.

Původní dráha měřila jen 3.488 metrů a roku 1993 byla prodloužena na 4.060 m. Ještě než se zde jely poprvé závody MotoGP, tak byla celá trať znovu přebudována a nyní měří už konečných 4226 m. Má šest levých a 10 pravých zatáček a cílová rovinka je dlouhá 510 m. Kvůli vybudování větších únikových zón pro MotoGP byl také změněn směr okruhu a tak se nyní jezdí ve směru hodinových ručiček.

Okruh je velmi náročný na jezdecké umění a třeba průjezdy retardéry vyžadují motocykl s perfektní ovladatelností. 

Rekordy okruhu kubatury WSBK
Nejrychlejší kolo: 2010 Corser Troy BMW 1'35.001
Rekord Superpole: 2010 Corser Troy BMW 1'35.001
Rekord závodu: 2011 Biaggi Max Aprilia 1'36.344

Ohlédnutí za loňským Misanem:
Španěl Carlos Checa vyhrál loňský první závod superbiků na okruhu Santa Monica před Maxem Biaggim a dalším domácím jezdcem Marcem Melandrim. Ze začátku závodu vedl sice Haslam, ale brzy se dostal do čela Biaggi. Po polovině závodu se ale jezdec na motocyklu Ducati probojoval do čela závodu a udržel se na něm až do cíle. Mezitím se kvůli pádu "odporoučel" ze závodu Haslam a bohužel ze 7. místa ve čtvrtém kole také Jakub Smrž. Velký souboj se konal o 3. místo, mezi Melandrim, Lavertym a Sykesem. Jako šestý skončil Leon Camier a hned za ním jezdec týmu Effenbert Liberty Sylvain Guintoli, který dlouho bojoval s Ayrtonem Badovinim. Joan Lascorz a Maxime Berger pak dokompletovali Top 10.

Hned na začátku spadl i Michel Fabrizio, zatímco Noriyuki Haga, Troy Corser a Roberto Rolfo vzdali pro technické problémy. Na startu chyběl Jonathan Rea, který těžce havaroval ve warm upu při rychlosti 230 km/h a zlomil si pravou ruku a byl pak na dlouhou dobu vyřazen.
Druhý lońský závod superbiků se stal rovněž kořistí Carlose Checy, který tak v minulé sezóně slavil v Misanu už svůj třetí double a bylo to jeho osmé vítězství v sezóně 2011. Druhý skončil i tentokráte Max Biaggi - po jezdecké chybě v 6. kole - a třetí dojel po tvrdém souboji s nováčkem Badovinim, zkušený Japonec Nori Haga.

Závod se musel jet nadvakrát, neboť po absolvovaných 10 kolech havaroval nejdříve Marco Melandri a jeho motorka zůstala ležet na dráze, vzápětí na stejném místě spadl i Leon Camier.

Nový závod se jel na pouhých 14 kol a smůlu v něm měl především Tom Sykes, který spadl 4 kola před koncem. Havaroval ovšem i Jakub Smrž - v 6. kole z 9. místa - a problémy měl i Eugene Laverty, který se po jezdecké chybě propadl ze třetího místa v 6. kole až na místo poslední a nakonec dojel 13.

A tak v cíli nakonec vypadala Top 10 následovně: Checa, Biaggi, Haga, Badovini, Haslam, Fabrizio, Sylvain Guintoli, Ruben Xaus, Joan Lascorz a Chris Vermeulen.

Hned na samém začátku závodu spadli Mark Aitchinson a Alessandro Polita - jedoucí s wild card, a později po re-startu také Massimo Baiocco.

Průřez letošní sezónou:

Letošní superbikový šampionát je neuvěřitelně vyrovnaný, neboť mezi prvním a pátým jezdcem průběžného pořadí je rozdíl pouhých 30 bodů.

Jako lídr šampionátu cestuje do Misana mistr světa z roku 2010 Max Biaggi, který jako jediný dokázal bodovat ve všech závodech, takže ani nevadí, že od prvního závodu na Phillip Islandu už zvítězit nedokázal: "Chybí nám větší Topspeed, jsme na úrovni Aprilie roku 2010, zatímco BMW se hodně zlepšila a také Honda udělala velký pokrok v trakci. Co se jezdců týká, tak Marco Melandri je letos hodně silný a velmi rychlý je i Jonathan Rea".

Na druhého Melandriho má Biaggi náskok 18 bodů. Právě Marco Melandri se zdá být v současné době ve vynikající formě, neboť v posledních čtyřech závodech dvakrát vyhrál, jednou dojel druhý a jednou byl těsně před cílem zapleten do incidentu, který ho připravil o další 100% jisté podium: "Měl jsem v Milleru štěstí, neboť proti Checovi jsem byl bez šance. MS je ale otevřené, jako ještě nikdy. Je mnoho jezdců, kteří mohou vyhrát závod. BMW se podařilo dotáhnout se na absolutní špici a nyní se musíme zaměřit na to, abychom vyhrávali jednotlivé závody. A pokud to nebude možné, tak získávat maximální počet bodů".

Stejný počet bodů jako Melandri má i tovární jezdec Kawasaki Tom Sykes, přičemž o pouhých 1,5 bodů zpět je Jonathan Rea, který má rovněž skvělou bilanci z posledních čtyř jízd: "Každý se může přesvědčit, jak letos náš motocykl skvěle funguje. Především pak, kolik máme trakce. Jen na dlouhých rovinkách nám chybí speed. Ale hlavní je, že letos nemusím jet pořád na maximálním limitu a že vše mohu mít pod kontrolou".

Top-5 kompletuje úřadující mistr světa Carlos Checa, který ztrácí dalších 9,5 bodů na Reu. Zkušený Španěl ale dělá letos nezvykle moc chyb, a kromě čtyř vyhraných závodů má na svém kontě i 4x "0": "V Milleru jsem se vrátil k vidlici Öhlins z roku 2011 a k nastavení z téhož roku. Vzhledem k přidaným 6 kg váhy navíc jsme ale pomalejší na rovinkách. Normálně bylo naší výhodou fáze brzdění a rychlost v zatáčkách. To ale nyní není možné. Musím tak prostě více riskovat a z toho pramení i chyby a pády. Potřebuji mít letos perfektní nastavení, jinak nemohu držet tempo s nejlepšími".
Šestý je druhý tovární jezdec BMW Leon Haslam, který se zdá být jednoznačně ve stínu svého továrního kolegy Melandriho. Sedmý je nejlepší pilot českého týmu Liberty Racing Sylvain Guintoli sledován Eugenem Lavertym a nejlepším Rookiem Davide Giuglianem. Top-10 pak uzavírá český superbiker Jakub Smrž, jehož ztráta na nováčka Giugliana je pouhých 2,5 bodů.

Na jedenáctém místě je zatím Michel Fabrizio se satelitem BMW, za kterým jsou umístěni Leon Camier s nejlepší Suzuki, Chaz Davies na Aprilii, letos hodně nevýrazný Ayrton Badovini a koečně třetí pilot týmu Liberty Racing Maxime Berger.    

Co říci k dalším: Největším zklamáním je Hiro Aoyama s Hondou (16.), naopak pomalu se do tempa dostává nováček Loris Baz - pojede až do konce sezóny místo Joana Lascorze a druhým velkým zklamáním je John Hopkins, který byl sice zraněný, ale při svém návratu doma v Milleru ani jednou nebodoval...

V týmu Grillini Progea dostane dle očekávání šanci - místo Marka Aitchisona - Federico Sandi, tedy jezdec který za tento tým testoval vloni v listopadové Valencii s motocyklem CR. Později měl závodit za Liberty Racing v litrových stocích, k tomu ale nedošlo, stejně jako velmi rychle skončilo jeho angažmá ve stejné kubatuře ve stáji Althea Ducati (po jednom závodě) - když ani jednomu týmu se nechtělo vyvíjet nový motocykl Panigale za vlastní peníze. Sandi byl vloni třetí v šampionátu CIV této kubatury a z dosavadních 6 startů s wild card dojel 2x v bodech 2011 (12. a 13. v Imole) a 1x 2010 (opět 13. v Imole).

Jedinou wild card dostal pro Misano Matteo Baiocco, italský superbikový šampion, který pojede motocykl Ducati 1198 stáje Barni Racing Team. Počet jezdců v této kubatuře je tedy pro Imolu 24.

Pořadí v šampionátu SBK po 11 odjetých jízdách

01- Max Biaggi – Aprilia Racing Team – Aprilia RSV4 Factory – 160,5 bodů
02- Marco Melandri – BMW Motorrad Motorsport – BMW S1000RR – 142,5
03- Tom Sykes – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – 142,5
04- Jonathan Rea – Honda World Superbike Team – Honda CBR 1000RR – 141
05- Carlos Checa – Althea Racing – Ducati 1198 – 130,5
06- Leon Haslam – BMW Motorrad Motorsport – BMW S1000RR – 103
07- Sylvain Guintoli – Team Liberty Racing – Ducati 1198 – 95
08- Eugene Laverty – Aprilia Racing Team – Aprilia RSV4 Factory – 86
09- Davide Giugliano – Althea Racing – Ducati 1198 – 64
10- Jakub Smrž – Team Liberty Racing – Ducati 1198 – 61,5
11- Michel Fabrizio – BMW Motorrad Italia GoldBet – BMW S1000RR – 46
12- Leon Camier – Crescent FIXI Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – 42,5
13- Chaz Davies – ParkinGO MTC Racing – Aprilia RSV4 Factory – 39
14- Ayrton Badovini – BMW Motorrad Italia GoldBet – BMW S1000RR – 34
15- Maxime Berger – Team Liberty Racing – Ducati 1198 – 30,5
16- Hiroshi Aoyama – Honda World Superbike Team – Honda CBR 1000RR – 30,5
17- Niccolò Canepa – Red Devils Roma – Ducati 1198 - 25
18- Lorenzo Zanetti – PATA Racing Team – Ducati 1198 – 25
19- Joan Lascorz – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – 17
20- Loris Baz – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – 11
21- Leandro Mercado – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 9
22- David Salom – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R - 9
23- John Hopkins – FIXI Crescent Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 - 8
24- Peter Hickman – FIXI Crescent Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – 7
25- Bryan Staring – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 6
26- Mark Aitchison – Grillini Progea Superbike Team – BMW S1000RR – 3
27- Joshua Brookes – Crescent Fixi Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – 1

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist