Víkend ve znamení prestižního vytrvalostního podniku Suzuka 8Hodin

Letos druhý podnik sezony mistrovství světa vytrvalostních závodů motocyklů (Endurance Motorcycle World Championship) přivítá na svém okruhu japonská Suzuka, kde letos již po osmatřicáté uspořádají prestižní klání – Suzuka 8hours FIM Endurance World Championship. První tréninky jsou už ve čtvrtek 23.července, kvalifikační jízdy jsou v pátek a v sobotu se nejlepších deset týmů popere o první místo na startu závodu, který je na programu v neděli 26.července. Samotný závod je v termínu od 4:30 do 12:30 hodin(SEČ). Novinkou je, že letos můžeme celé klání sledovat v přímém přenosu na televizní stanici Eurosport, jehož program začíná už hodinu před startem s rekapitulací tréninkové a kvalifikační přípravy. Rozhodně se máme na co těšit.

Kapitoly článku

Osmatřicátý ročník vytrvalostního závodu v Suzuce je letos jiný v tom, že do sedel závodních speciálů usednou nejen jezdci, které jsme v tomto typu závodění zvyklí vídat, ale také jezdci týmů, které jsou postaveny speciálně jen pro tuto jedinou událost, která je především soubojem titánů z řad japonských výrobců Hondy, Kawasaki, Suzuki a Yamahy. Každý chce letošní ročník vyhrát a k tomu si přizvali jezdce, kteří mají zkušenosti jak z národních tak světových šampionátů (MotoGP, Moto2, World Superbike, British Superbike a Asian Championship). Právě díky tomu na sebe tento závod strhává zaslouženou pozornost, protože něco takového se jen tak nevidí.

Návrat na závodní dráhu absolvuje Casey Stoner, Australan z kořeny v mistrovství světa prototypů MotoGP, které po skončení sezony 2012 opustil s dvěma tituly mistra světa (Ducati, Honda). V Suzuce bude hájit barvy Hondy, pro níž testuje závodní prototypy RC213V. Protentokrát mu bude oporou stroj CBR 1000 RR v barvách týmu Musashi RT Harc-Pro, vítěze posledních dvou ročníků. Australan bude závodit společně s velmi talentovaným holanským jezdcem z prostředí WSBK Michaelem van der Markem, který byl u posledních dvou vítězství Hondy stejně jako Takumi Takahashi.

Cestu Hondy za dalším triumfem chce zkřížit jejich odvěký rival Yamaha, jenž do závodu nasazuje poprvé od roku 2002 tovární tým Yamaha Factory Racing a nový speciál YZF-R1 přímo určený pro osmihodinový závod. U tří ladiček by rádi dosáhl prvního vítězství po devatenácti letech v tomto prestižním podniku, což by byl jejich pátý triumf. Yamaha nasadila tovární tým pro osmihodinovku v Suzuce poprvé v roce 1984. V roce 1987 získal Martin Wimmer a Kevin Magee první vítězství. O rok později slavila Yamaha další triumf s Wayne Raineym a Kevinem Mageem. Třetí triumf získali pro tři ladičky v roce 1990 jezdci Tadahiko Taira a Eddie Lawson. Zatím poslední čtvrté prvenství slavila Yamaha v Suzuce v roce 1996 s dvojicí Noriyuki Haga a Colin Edwards. Pro letošní rok si na pomoc přizvali jezdce MotoGP Pola Espargara a Bradley Smithe. Espargaró má problémy s nedostatečným prokrvením předloktí, takže to pro něj nebude snadný závod. Společně s jezdci Tech 3 pojede osmihodinovku zkušený japonský vícenásobný šampion Katsuyuki Nakasuga.

Z prostředí Moto2 je v Suzuce švýcarský závodník Dominique Aegerter, který pojede s týmem Hondy F.C.C. TSR, který v osmihodinovce slavil vítězství v letech 2011 a 2012. S týmem Satu HATI nastupuje Azlan Shah, který je v Moto2 jezdcem stáje Honda Team Asia. Jeho parťákem bude v osmihodinovém závodu Dimas Ekky Pratama a Ratthapong Wilairot. To vše pod bedlivým dohledem bývalého jezdce MotoGP Makoto Tamady. Vytrvalostní klání si vyzkouší také vůbec první mistr světa Moto2 Toni Elías, jenž do závodu nastoupí s privátním týmem Toho Racing with Moriwaki Honda a jeho týmovým kolegou bude Ratthapark Wilairot.

Z prostředí mistrovství světa superbikových motocyklů (WSBK) je v Suzuce kromě VD Marka také britský závodník Suzuki Alex Lowes. Tento talentovaný jezdec a vítěz britských superbiků z roku 2013 absolvuje svoji premiéru v Suzuce s týmem Yoshimura Suzuki Shell Advance a jeho týmovým kolegou mu bude Takuya Tsuda a Josh Waters. Z britského šampionátu BSB uvidíme v Suzuce skvělého Ryuichi Kiyonariho, který má na kontě na padesát vítězství a tři tituly BSB. Třebaže Japonec závodí s BMW, dostal souhlas k tomu jet doma osmihodinový závod v sedle Suzuki. Kiyonari je členem týmu Kagayama, kde bude ve společnosti neméně slavných kolegů Yukio Kagayamy a Noriyuki Hagy.

Samozřejmě součástí startovního roštu jsou špičkové týmy vytrvalostního šampionátu. Po úvodním klání v Le Mans je s 60 body na prvním místě průběžného hodnocení stáj Suzuki Endurance Racing Team (SERT) s elitní trojicí jezdců Anthony Delhalle, Etienne Masson a Vincent Phillipe. Tento tým už získal třináct světových titulů, takže je třeba pasovat do role favoritů.

Kawasaki bude především reprezentovat špičková francouzská stáj SRC Kawasaki s jezdci Gregory Leblanc, Fabien Foret a Matthieu Lagrive. V Le Mans vybojovali pole position, pak ale neměli štěstí, třebaže finiš byl neuvěřitelný a jsou průběžně třetí. Cílem pro Suzuku je jednoznačně dostat trikolóru na nejvyšší pozici stupňů vítězů a udělat tak výrazný krok k celkovému vítězství.

Ve čtvrtek 23.července jsou na programu volné tréninky, kde mají jezdci a týmy možnost zapracovat na nastavení pro trať, zkontrolovat vše potřebné a to včetně doplňování paliva na co většina jezdců není ze svých soutěží zvyklá. V pátek jsou kvalifikační jízdy, kde prvních deset nejrychlejších týmů postupuje do sobotní bitvy o první místo na startu. Samozřejmě, že v osmihodinovém podniku není první pozice na startu až tolik důležitá a především pak vzhledem k startu stylem Le Mans, ale ten, kdo první místo získá zároveň získá vysokou prestiž, což někteří hodnotí stejně jako vítězství v závodu.

Právě zastávky v boxech a rychlost, jak je jednotlivé týmy dokážou zvládnout jsou v mnoha ohledech klíčové. V osmihodinovém závodu tudíž nejde jen o výkon jediného jezdce, ale o výkon dvojice nebo trojice jezdců plus jejich mechaniků, kteří pracují na doplnění paliva, výměně pneumatik, jezdců nebo na různých opravách. Rychlost a spolehlivost kompletní posádky je proto součástí hry a v mnoha ohledech rozhoduje závod.

Co se týče strategie zastávek v boxech, tak většina týmů volí osm pitstopů. To znamená, že při každém stintu jezdec pojede na třiadvacet až pětadvacet kol. Jsou ale špičkové týmy, které to jedou na sedm zastávek s tím, že jejich jezdci zvládají až osmadvacet kol. Je nepsaným pravidlem, že pokud někdo chce vyhrát, tak osmihodinovku musí zvládnou se sedmi zastávkami. Samozřejmě se nabízí otázka, proč to tak neudělá každý. Jde o to, že špičkové týmy mají špičkovou techniku a tady jde právě o výkon motoru, který mají velmi vysoký, takže jsou schopni jeho sílu omezit natolik, že jim to umožní zajet na sedm zastávek a přitom mají dostatečný výkon na to, aby jezdili rychlá kola. Netovární týmy naopak potřebují dostat výkon motoru na maximum, aby udrželi krok s továrnami, což se odrazí na spotřebě paliva a jezdci pak nejsou schopni za jeden výjezd zajet osmadvacet kol.

Protože závod končí v 19:30 hodin místního času, jedou jezdci poslední hodinu ve tmě. To znamená, že po jízdě za denního světla dojde k výrazné změně podmínek a to zejména z pohledu získaných referenčních bodů, které prostě můžou jezdci, kteří nemají velké zkušenosti s jízdou ve tmě, ve finále ztratit. Proto týmy na poslední hodinu vybírají takové jezdce, kteří mají velké zkušenosti s jízdu se zapnutými světlomety. Nutno podotknout, že jezdcem, který náročný osmihodinový závod dokončí, nemusí být a zpravidla ani není jezdecká hvězda týmu.

Okruh v Suzuce nabízí na 5,8 kilometru dlouhé dráze velmi rychlou průměrnou rychlost a širokou škálu zatáček. Během osmi hodin závodu týmy najedou přes 200 kol a musí čelit jak širokému rozsahu teplot, tak rozmarům počasí jízdou na rozpáleném asfaltu nebo v mokrých podmínkách. Rovněž je nutné počítat s ochlazením po západu slunce a snížením přilnavosti dráhy.

Průběžné hodnocení MS po úvodním podniku v Le Mans (FRA):

1 - Suzuki Endurance Racing Team - 60bodů
2 - SRC Kawasaki - 42
3 - Team Bolliger Switzerland #8 - 41
4 - GMT94 YAMAHA - 36
5 - Junior Team LMS Suzuki - 33
6 - Team Traqueur Louit Moto 33 - 28
7 - BMW Motorrad France Team Penz13 - 22
8 - National Motos - 21
9 - Tati Team Beaujolais Racing - 16
10 - AM Moto Racing Competition - 13

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist