S Ondřejem Ježkem od Imoly po Magny-Cours

Naposledy jsme s českým motocyklovým závodníkem Ondřejem Ježkem hovořili po jeho vítězství v Imole. Dnes je sezona 2014 již minulostí a jezdec týmu Barni Racing ji dokončil na celkovém šestém místě. Letošní rok rozhodně nebyl takový, jaký by si Ondřej Ježek přál, protože jeho ambice podpořené talentem a silným potenciálem oprávněně mířily výš.

Jak se v řeči jezdců říká, takové už jsou závody a dopředu nikdy nevíte, jak to může dopadnout, i když jste připraven sebelépe. S Ondřejem Ježkem jsme hovořili hned po jeho návratu z Magny-Cours, kde minulou neděli skončila letošní sezona světového poháru Superstock 1000.

V rozhovoru pro web Motorkari.cz Ondřej Ježek odpovídal na otázky, které se týkaly jak období po vítězné Imole, tak jsme také hovořili na téma jeho dalšího působení u týmu Barni Racing nebo ve světovém šampionátu vůbec.
Po vítězství v Imole vám v průběžném hodnocení patřila druhá pozice s jen sedmi body ztráty na vedoucího Argentince Mercada. Než jste s týmem Barni Racing zahájili závodní víkend na pobřeží Jaderského moře uplynul od Imoly víc jak měsíc. Není to pro jezdce, který se potřebuje udržet v nějakém závodním tempu až příliš dlouhá přestávka?
Ondřej Ježek: „Letošní kalendář Superstocků byl asi nejhorší, který jsem ve své kariéře zažil. Pouze sedm závodů s dvěma měsíčními a jednou dvouměsíční pauzou. Tyto přestávky tu sezónu tak rozkouskovaly, že mi teď ani nepřijde, že už je konec roku. Nicméně pauza, o které mluvíte, byla teprve ta první. Navíc po vítězství v Imole. Takže jsem ji snášel docela dobře a v dobrém rozpoložení se připravoval na Misano.“

Na okruhu v Misanu jste v závěru závodu bojoval o pozice na stupních vítězů, ale klání třídy Superstock 1000 předčasně zastavily červené vlajky a bylo z toho čtvrté místo. Čím to, že jste se dostal do správného tempa až po první polovině?
Ondřej Ježek: „Mně přijde, že jsem držel tempo pořád stejné. Je pravda, že nejrychlejší kolo přišlo těsně před koncem závodu, ale to se bavíme o desetinkách. Fakt je takový, že ve velkém horku začali moji soupeři zpomalovat a já se vrátil do boje o druhé místo. Červená vlajka mě docela naštvala, protože v té době jsem byl o vteřinu na kolo rychlejší než Mercado s Masseiem.“
Před víkendem v Portugalsku máte stejný počet bodů s druhým Lorenzem Savadorim. Po úvodních trénincích jste nejrychlejším jezdcem v Portimau a v sobotní kvalifikaci jen těsně přicházíte o první řadu na startu kvůli nějakým problémům s převodovkou. O co konkrétně se tam jednalo?
Ondřej Ježek: „O nic zvláštního. Na sobotu jsme vyměnili motor, ale bohužel mi na něm občas vypadávaly kvalty. Motor jsme do neděle vyměnili zpět a problém byl odstraněn. Kvůli zaplombovaným motorům se totiž během sezóny nedostaneme do převodovky, aniž bychom o plombu přišli. A plomb na sezónu má každý jezdec pouze tři.“

Při startu závodu v Portimau ale zůstáváte stát na startovním roštu a je velké štěstí, že nikdo z jezdců do vás nenarazil. Nula bodů v tak důležitém klání, možná rozhodujícím z hlediska vývoje letošní sezony, rozhodně nebylo nic, co by vám ten den zvedlo náladu ...
Ondřej Ježek: „To byl určitě nejčernější den této sezóny. Vypadl jsem prakticky z boje o titul, navíc před dvouměsíční pauzou. Docela mě to zlomilo a dlouho jsem hledal motivaci k další přípravě.“
Stejně jak tým má očekávání od svého jezdce v rámci výsledků, tak jezdec má určitá očekávání od svého technického kompletu, který mu umožní dosáhnout na tyto požadované výsledky. Jak řešíte s týmem podobné věci, které nejsou ve vašich silách ovlivnit?
Ondřej Ježek: „Bohužel se jednalo o zkrat v elektronice, za který žádný člen týmu nemohl. Navíc ten den dojel Mercado až devátý, protože totálně roztrhal na osychající trati zadní pneumatiku. On ztratil bodový náskok na Savadoriho, já ztratil kontakt s oběma. Celý tým byl tenkrát hodně rozmrzelý.“
Po další dvouměsíční přestávce je na programu předposlední závod sezony v Jerezu. V průběžném hodnocení vám patřila čtvrtá pozice, pětadvacet bodů za vedoucím závodníkem. S jakým cílem jste na jih Španělska odjížděl?
Ondřej Ježek: „Cílem bylo zachovat naději na titul. Ale ta šance už byla pouze teoretická.“

Po pátečních trénincích byla reálná šance bojovat o první řadu na startu, ale nakonec se do závodu kvalifikujete osmý, což není úplně ideální výchozí pozice. Znovu je tam nějaký technický problém. Dokážete podobné věci nějakým způsobem vytěsnit a plně se koncentrovat na samotný závod? Jde to vůbec?
Ondřej Ježek: „Technické problémy nějaké byly, ale nemůžu celý výsledek svádět pouze na techniku. Ani já jsem neodvedl ideální výkon. Neděle však byla o něco lepší než kvalifikační sobota, díky pátému místu jsem se posunul zpátky na třetí místo celkově a naladil se na poslední závod v Magny-Cours.“
Poslední víkend v Magny-Cours nezačal vůbec špatně, třetí po pátečních trénincích, druhý na startovním roštu. V den závodu ale změna povětrnostních podmínek, déšť a pád v závodu, který jste nedokončil. Naštěstí se vše obešlo bez vážného zranění, ale v celkovém hodnocení to nejdřív znamenalo pátou pozici, ale po diskvalifikaci jednoho z jezdců jste nakonec celkově šestý. Jaký byl poslední závodní víkend sezony?

Ondřej Ježek: „Magny-Cours pro mě bylo lepší než Jerez. Zní to zvláštně, jelikož jsem nedokončil, ale vzhledem k okolnostem, které mě provázely tuto sezónu, jsem se naučil hodnotit závodní víkendy také jiným měřítkem než dosaženými body v závodě. Tréninky a kvalifikace probíhaly perfektně. Zapsal jsem svůj nejlepší kvalifikační výsledek tohoto roku. Závod byl bohužel úplně jiná písnička. Od startu jsem musel hodně riskovat, abych se alespoň díky brzdám udržel s první čtveřicí. Přilnavost zadního kola byla hodně špatná a na výjezdech jsem hodně ztrácel. V třetím kole mě bez jakéhokoliv varování motorka vykopla při překlápění v jedné ze šikan. Lehce otřesený jsem se poté dopravil zpět do depa, kde jsem sledoval neuvěřitelné poslední kolo, které přineslo našemu týmu titul vítěze světového poháru.“
Co nám můžete prozradit na svého týmového kolegu Leandra Mercada, vítěze letošního ročníku?
Ondřej Ježek: „Sympatický a pracovitý kluk, který tomuto titulu hodně obětoval. Když se přestěhoval do Evropy, tak tu žil první rok nebo dva úplně sám. V posledních letech tu má i svého trenéra z Argentiny, který je zároveň jeho mentorem.“

A jak hodnotíte s odstupem několika dnů celou letošní sezonu?
Ondřej Ježek: „Ani nevím, jak tuto sezónu zhodnotit. Na jednu stranu jsem měl dost smůly, když jsem dokončil pouze čtyři závody. Na druhou stranu jsem se dočkal mnoha dobrých výsledků, kterými jsem na sebe upozornil. Pevně věřím, že mi tato sezóna pomůže v další kariéře a že si to závodnické štěstí vyberu příště.“

V letošním roce závodíte s týmem Barni Racing ve světovém poháru Superstock 1000. Jak se vám s tímto týmem spolupracovalo a budete s ním i nadále spolupracovat?
Ondřej Ježek: „Letošní sezóna byla pro mě určitě na jiné úrovni, než ty předchozí. Ale zároveň jsme mohli vidět, že technickým problémům se nevyhne ani tovární tým. Hodně bylo ale dáno jakousi smůlou, protože nemůžu říct, že by tým po technické stránce něco podcenil. Všichni pracovali celý rok naplno.“

Jaké máte možnosti pro nadcházející sezonu? Už víte, kde a s kým budete závodit v roce 2015?
Ondřej Ježek: „V této chvíli mám různé možnosti, mezi nimi je i pokračování v týmu Barni Racing. Během blízké budoucnosti by mělo být jasno, takže bych zatím nerad předbíhal.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist