Třináctý podnik MS Superbike – Katar

Zdá se to až neuvěřitelné, ale máme tu skutečně závěrečné kolo sezony 2015. Poslední podnik superbiků přivítá závodní okruh v poušti, který zahajuje sezonu MotoGP a naopak končí sezonu WSBK. Na okruh Losail International přijely týmy mistrovství světa Superbike a Supersport. Tituly mistrů světa jsou již dané, ale v třídě Superbike stále probíhá souboj o status vicemistra světa. O co jde především v posledním kole šampionátu FIM Supersport je vítězství v kategorii výrobců. Z českých týmů je v MS Supersport stáj SMS Racing s německým závodníkem Kevinem Wahrem.

Kapitoly článku

Katarský závodní okruh leží nedaleko hlavního města Dauhá a je speciální v tom, že jezdci závodí pod světly reflektorů. Okruh má s celkem šestnácti zatáčkami (6 levých a 10 pravých) a přes kilometr dlouhou rovinkou, celkem 5380 metrů. Je to moderní závodní areál, kde nikdy nebyla zvlášť početná návštěvnost z řad diváků, což tam ale nikomu příliš nevadí.

Největším nebezpečím pro jezdce a jejich pneumatiky, je písek, který vítr dostane z pouště na dráhu. Ze začátku je stopa zpravidla špinavá, takže si jezdci musí dávat pozor a nejen na písek, ale také na vlhkost, která s přibývajícím večerem rychle stoupá.

Losail International Circuit – Dauhá, Katar

Rekord – Superbike:
Rekord okruhu – Sylvain Guintoli (Aprilia) – 1'57,906 (2014)
Superpole – Davide Giugliano (Ducati) – 1'57,033 (2014)

Rekord – Supersport:
Rekord okruhu – Jules Cluzel (MV Agusta) – 2'01,999 (2014)
Nejrychlejší kolo – Cal Crutchlow (Yamaha) – 2'01,586 (2009)

!!! V letošním roce můžete už naposledy tipovat na výsledky jednotlivých závodů třídy Superbike a bojovat tak o hezké ceny a pohár pro vítěze kategorie WSBK 2015 !!! Soutěž bude vyhodnocena společně s mistrovstvím světa silničních motocyklů MotoGP (listopad 2015). Tipovat je možné - ZDE

 

MS Superbike – Preview

O titulu mistra světa je v třídě Superbike rozhodnuto. Od španělského Jerezu je novým světovým šampionem Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team), jenž do této pozice bude oficiálně jmenován až po skončení letošní sezony v Kataru. Jezdec ze Severního Irska předvedl po příchodu ke Kawasaki neskutečný výkon, když od prvního závodu v Austrálii do již zmiňovaného Jerezu ani jednou nechyběl na stupních vítězů. První třetí místa zaznamenal až v Laguně Seca. Dvě čtvrtá místa znamenala v Jerezu první víkend bez pódia, ale zároveň Reovi přinesla jistotu zisku titulu světového šampiona. S tímto pocitem odjížděl do Magny Cours a s přehledem tam získal opět plný počet bodů. Skromný závodník dokázal, že má velký talent, který mu v plné síle umožnila projevit až japonská Kawasaki. Nyní Rea může překonat rekord Colina Edwardse (552 bodů) z roku 2002 a získat vůbec největší počet bodů, jakého jezdec v jedné sezoně dosáhl. Nyní mu k tomu chybí čtyřiadvacet bodů, takže naděje tu je a ne malá.

První místo je sice jasné, nicméně zatím není jasné, kdo bude vicemistrem světa, což je ten správný důvod, proč o nadcházejícím víkendu sledovat mistrovství světa superbiků. O celkovou druhou pozici bojuje dvojice závodníků Chaz Davies (Aruba.it Racing-Ducati SBK Team) a Tom Sykes (Kawasaki Racing Team). Oba dělí jen šestnáct bodů a k dispozici jich zůstává rovných padesát. Nic tedy není rozhodnuto a vše bude jasné až po posledním klání sezony, které jezdci pojedou pod světly reflektorů Losail International Circuit.

Brit Chaz Davies v Magny Cours zaváhal hned v prvním závodu, když se jim před startem nepodařilo přenastavit motorku na nastavení pro suché podmínky. Závod byl jeden velký boj, který rozhodně nebyl bojem o pozice na stupních vítězů, ale o dokončení závodu na bodech. Letos to není první případ a jak se zdá, tato stránka je zřejmě u Panigale R nějaká citlivější než u ostatních motocyklů. Každopádně Davies má výhodu šestnácti bodů a tu bude chtít za každou cenu minimálně udržet, maximálně rozhodnout hned v prvním klání. Týmovým kolegou mu bude Xavi Fores (Aruba.it Racing-Ducati SBK Team), který nahradí dlouhodobě zraněného Davide Giugliana. Španěl už letos za Giugliana závodil v Aragonii a Assenu. To byl úvod sezony a Giugliano byl zraněný poprvé. Nyní je zraněný podruhé, když spadl v Laguně Seca a zlomil si obratle.

Bývalý mistr světa Tom Sykes neměl ideální sezonu, přesto v jejím závěru bojuje o druhou pozici v šampionátu, což by mu v případě úspěšné katarské mise přineslo úsměv na rty. Šestnáct bodů není velká ztráta, ale vzhledem k tomu, že k jejímu vymazání a následnému překonání zbývají poslední dva závody a k tomu je navíc soupeřem Chaz Davies, není to ani málo. Kvality Toma Sykese a jeho stroje Kawasaki jsou známy, takže se můžeme těšit na zajímavou bitvu. Kawasaki už vyhrála svůj vůbec první titul v soutěži výrobců, má titul v soutěži jednotlivců a nyní je na řadě Sykes, aby se popral o status vicemistra světa.

První pětici uzavírá jezdecká sestava Aprilie Leon Haslam (Aprilia Racing Team Red Devils) a Jordi Torres (Aprilia Racing Team Red Devils). Aprilia zatím zůstává bez odpovědi, jak to vidí s účastí jejich strojů v nadcházejícím ročníku. Vedení závodního oddělení italského výrobce se už dříve nechalo slyšet, že jejich číslem jedna je tovární tým MotoGP, což je společně s týmem v mistrovství superbiků a superstocků velmi finančně náročné, takže tovární tým WSBK v roce 2016 nepostaví. Předpokladem je, že Aprilii bude provozovat soukromý tým s určitou, předem dohodnutou podporou továrny. Kdo to bude, a zda to vůbec někdo bude, je prozatím otázkou. Leon Haslam s Jordi Torresem tak zůstávají v nejistotě, protože získat sedačku pro nadcházející ročník SBK 2016 nebude vzhledem k možnostem snadné. Hovoří se o tom, že v jednáních je zapojen český tým AB Motoracing, ale ten měl nakonec oslovit Yamahu. Takže uvidíme. Ve hře je tak nyní tým M2 Aprilia, který s Lorenzem Savodorim vyhrál Světový pohár Superstock 1000.

Poslední závod s Hondou Ten Kate pojede Sylvain Guintoli (Pata Honda World Superbike Team), který loni vyhrál titul mistra světa s Aprilii, ale letos se k jeho obhajobě ani jednou nepřiblížil. U Hondy zůstal rok a v příštím roce pojede s týmem Yamahy. Podobně je na tom Alex Lowes (Voltcom Crescent Suzuki Team), který jede poslední víkend v sedle Suzuki, nicméně zůstává v týmu Paula Denninga Crescent Racing, protože právě tato britská stáj bude provozovat tovární tým tří ladiček.

Na divokou kartu měl v Kataru závodit Max Biaggi (Aprilia Racing Team). Italský šampion už letos nastoupil dvakrát do světového seriálu a to v Misanu a Sepangu, kde byl dokonce na stupních vítězů. Před Katarem bylo jasné, že Biaggi chce bojovat o nejvyšší pozici, nicméně začátkem týdne spadl při tréninku z horského kola a jeho účast je kvůli zranění vyloučená. Aprilia přitom s Biaggim minulý týden v Losail čtyři dny testovala, což rozhodně nebylo nic levného. Škoda, Max Biaggi má stále to kouzlo přitáhnout velkou pozornost fanoušků, což by WSBK jen prospělo.

Každopádně o to zpestření seriálu se v příštím roce postará Nicky Hayden, který minulý týden oznámil konec kariéry jezdce MotoGP a začátek nové v MS Superbike, kde pojede s týmem Ten Kate. Cílem Nicky Haydena bude titul mistra světa a stát se prvním jezdcem v historii, který má tituly oba – MotoGP a SBK. Týmovým kolegou mu bude letošní nováček Michael van der Mark (Pata Honda World Superbike Team).

Mistrovství světa - FIM Superbike 2015:

1 - J. REA - KAWASAKI - 528 bodů - Mistr světa 2015
2 - C. DAVIES - DUCATI - 383
3 - T. SYKES - KAWASAKI - 367
4 - L. HASLAM - APRILIA - 297
5 - J. TORRES - APRILIA - 222
6 - S. GUINTOLI - HONDA - 201
7 - M. VD MARK - HONDA - 170
8 - M. BAIOCCO - DUCATI - 139
9 - A. LOWES - SUZUKI - 135
10 - L. MERCADO - DUCATI - 125
11 - D. GIUGLIANO - DUCATI - 119
12 - A. BADOVINI - BMW - 92
13 - L. CAMIER - MV AGUSTA - 89
14 - R. RAMOS - KAWASAKI - 71
15 - D. SALOM - KAWASAKI - 68
16 - N. TEROL - DUCATI - 54
17 - N. CANEPA - DUCATI - 47
18 - R. DE PUNIET - SUZUKI - 39
19 - X. FORES - DUCATI - 38
20 - M. BIAGGI - APRILIA - 36
21 - M. PIRRO - DUCATI - 35
22 - S. BARRAGÁN - KAWASAKI - 17
23 - T. BAYLISS - DUCATI - 15
24 - M. FABRIZIO - DUCATI - 13
25 - C. PONSSON - KAWASAKI - 11
26 - L. SCASSA - DUCATI - 10
27 - S. BARRIER - BMW - 10
28 - G. VIZZIELLO - KAWASAKI - 8
29 - M. REITERBERGER - BMW - 6
30 - I. TOTH - BMW - 5
31 - G. RIZMAYER - BMW - 3
32 - L. PEGRAM - EBR - 2
33 - J. METCHER - KAWASAKI - 2

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist