Portrét: Mistr světa Casey Stoner

V den svých 26-narozenin se na domácí trati Phillip Islandu stal díky svému už devátému letošnímu vítězství v MotoGP Casey Stoner mistrem světa 2011 v královské kubatuře.

Tovární jezdec Hondy Casey Stoner se stal podruhé ve své 6-leté kariéře pilota MotoGP mistrem světa. Ten první titul získal v roce 2007 s italským motocyklem Ducati a nyní tedy druhý pro japonskou Hondu. Pro ni to znamenalo mistrovský titul po čtyřech rocích půstu, naposled Nicky Hayden (2006), a zároveň první titul v osmistovkové éře vůbec - a také historicky poslední.
Australský pilot jezdí závody seriálu Grand Prix už svou jedenáctou sezónu a má všechny předpoklady dostihnout v úspěších svého krajana a velký vzor Micka Doohana. Zatímco Doohan získal ve své skvělé kariéře celkem 5 titulů mistra světa, tak jeho následovník má od včerejška na svém kontě tituly dva. Co se týká počtu vítězství v závodech královské kubatury 500ccm/MotoGP, tak Doohan se zastavil na čísle 54 a 95 podiích. Pro Stonera při jeho současné formě se tato hranice nezdá být nepřekonatelná, neboť je následující: 33/59 v MotoGP a 40/79 celkově, tedy i se 125 a 250-kami.
Casey Stoner je jednoznačným dominátorem kubatury MotoGP do 800 ccm. V roce 2007 vyhrál Australan první titul této kubatury a včera pak titul poslední. 

Stoner vstoupil do MotoGP v roce 2006, tedy v době posledního roku závodění s motocykly o objemu 990 ccm. Tehdy byl více známý pod přezdívkou "Rolling Stoner", neboť častokrát upadl. Přesto hned ve své první sezóně získal jedno podium a to za druhé místo v Turecku. Na rok 2007 přestoupil - v podstatě z nouze - k Ducati a všechny hvězdy tehdy odsoudil do vedlejší role.

26-letý jezdec jasně dominoval a dominuje posledním pěti rokům závodů MotoGP. Jeho přirozená rychlost byla během závodů na 800-kách vždy neuvěřitelná. V těchto létech vyhrál Stoner 32 závodů GP a vyjel si 32 Pole Position. Ovšem to vše stačilo na "pouhé" dva tituly mistrů světa. Přitom je tento "Klokan" prvním pilotem od zrodu mistrovství světa 1949, který dokázal po zisku titulu mistra světa a po jeho ztrátě, se znovu na světový trůn vrátit v období 3 roků. 

Jak se Stoner dostal k závodnímu motocyklovému sportu, je už známá historie, ale neškodí si ji zopakovat. Jeho rodiče prodali v Austrálii vše, co se prodat dalo, aby pomohli svému synovi nastartovat finančně závodní kariéru. Přestěhovali se do Velké Británie a jakmile jejich syn ukončil základní odbornou školu, tak vstoupil do závodění v šampionátu Grand Prix. Nejdříve se dvěma wild card ve 125-kách v roce 2001 v Doningtonu a na Phillip Islandu. O rok později potom následovala kompletní sezóna 250-tek.

2003 přišla po návratu do "malorážek" první podiová umístění, a v roce 2004 byl už Stoner ve stejné třídě na bedně stálým hostem. V roce 2005 absolvoval jednu ze svých nejlepších sezón vůbec, neboť 5x vyhrál, 1x skončil druhý a 4x třetí. Stal se vicemistrem světa dvěstěpadesátek za jistým Danim Pedrosou, ale za ním skončili Andrea Dovizioso, Hiroshi Aoyama a Jorge Lorenzo.
Ale ta doposud nejlepší sezóna přišla v roce 2007. Stoner se stal mistrem světa a byl zároveň jediným jezdcem, který bodoval ve všech závodech. Suverenním způsobem získal titul mistra světa a vše nasvědčovalo tomu, že se mu to podaří i o rok později. Ale chyběly mu konstantní výkony. Jistě, i v roce 2008 byl neustále žhavým kandidátem na podiová umístění, ale zároveň si připsal také tři "0".

Dvě z nich byly v okamžiku, kdy v závodě suverénně vedl: V Brně a v Misanu. A oba dva závody vyhrál jeho největší soupeř Valentino Rossi. Ten se ukázal opět ze své silnější stránky a získal tak po dvou rocích přestávky znovu titul mistra světa.
Nezapomenutelný je jejich vzájemný souboj v Laguně Seca, kdy Rossi mimo dráhu předjel Stonera v úseku "Corkscrew". Pro mnohé to byl legendární závod v nových dějinách Grand Prix a zásadní obrátkou v boji o světový titul 2008!

O rok později - 2009 - zažil "Klokan" zatím svou nejhorší a hodně neuvěřitelnou sezónu. Mysteriozní onemocnění mu vystavilo "STOP" během sezóny na tři závody, kdy se odjel léčit domů do Austrálie, aby se pak vrátil v plné formě a dokázal ještě vyhrát doma a v Sepangu.

Před zahájením této sezóny - 2009 - byl Stoner vážným kandidátem na titul mistra světa. Potřetí za sebou vyhrál úvod v Kataru, ovšem na dráze jezdil plně jiný Stoner, než jsme byli zvyklí. Na okruzích, kde jindy bezproblémově vyhrával, byl rád, když dojel závod jako třetí a hodně vyčerpaný. Po závodech vypadal jako hodně nemocný a unavený člověk. Bylo kolem toho hodně spekulací a fám, nikdy ale nebyl jeho zdravotní stav a příčiny vysvětleny. Stoner odletěl domů do Austrálie a nechal se léčit jedním domácím lékařem.

V každém případě byl u něho pozměněn celý jídelníček a také trénink fyzické kondice. 4. října  2009 se objevil Stoner při Grand Prix Portugalska a skončil druhý za Lorenzem. Poté získal dvě ze tří možných vítězství a to třetí mu bylo znemožněno jen tím, že při GP Valencie havaroval během zahřívacího kola...

2010 potřebovala Ducati příliš dlouho, aby připravila Desmosedici GP10 pro Stonera na úroveň motocyklu, který je schopen vyhrávat. Teprve v šestém závodě sezóny z toho bylo v Assenu podium a první vítězství bylo až v záři v Aragonu. Ačkoliv Stoner i v této sezóně dojel celkem 9x na bednu a třikrát vyhrál, tak se celá tato sezóna odehrávala úplně pod jiným mottem: Už na jejím začátku totiž Saison oznámil, že v roce 2011 pojede za HRC v týmu Repsol Honda. Naopak Valentino Rossi v srpnu během naší Grand Prix v Brně oznámil, že od Yamahy odchází k Ducati.

Na závodní dráze dominoval Jorge Lorenzo s 18 výsledky v Top-4 a se 16-ti podiovými umístěními a nebyl prostě k poražení. Stoner ukončil tento rok jako čtvrtý, tedy ještě za Pedrosou a Rossim - který přes svou zlomeninu nohy z Mugella přece jen skončil v MS před Stonerem!
S přestupem Stonera k Hondě si byli skoro všichni odborníci zajedno: K titulu mistra světa nebude už nikdy mít australský jezdec tak blízko jako letos.

Ze 17 startů dojel Stoner 16x na podiovém umístění, 10x vyhrál, 1x skončil druhý a 5x třetí. K tomu získal celkem 12 Pole position. Jediný jeho nedokončený závod má potom na svědomí právě Valentino Rossi, který ho z motorky doslova sestřelil, v Jerezu.

Stoner je nyní v životní formě a daří se mu i v privátním životě. V Brně mohl hrdě oznámit: "Adriana je těhotná".

Přesto Stoner jako "papá" jistě neztratí ze své rychlosti tu pomyslnou jednu sekundu, naopak v roce 2012 bude i s novou litrovou motorkou jistě patřit k horkých kandidátům na titul mistra světa.

Za celou redakci "Klokanovi" srdečně blahopřejeme, neboť byl během celé éry 800-tek tím nejlepším pilotem, což dokázal především svými vítězstvími na motocyklu Ducati, na kterém řada jiných skvělých jezdců doslova vyhořela. 


Kariéra Caseyho Stonera očima čísel

RokKubaturaStarty1.2.3.Cel.PPBikeBodyUmístění
2011MotoGP1810151612Honda3501.
2010MotoGP18324 94Ducati2254.
2009MotoGP1341383Ducati2204.
2008MotoGP18632119Ducati2802.
2007MotoGP181022145Ducati3671.
2006MotoGP1601011Honda1198.
2005250 ccm16514102Aprilia2542.
2004125 ccm1412361KTM1455.
2003125 ccm1413041Aprilia1258.
2002250 ccm1500000Aprilia6812.
2001125 ccm200000Honda429.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):



TOPlist