Mistr světa MotoGP™ 2023 – Francesco Bagnaia

Italský závodník Francesco Bagnaia (Ducati) obhájil loňský triumf, když ve Valencii vyhrál letošní šampionát v královské kubatuře mistrovství světa silničních motocyklů. Tovární jezdec Ducati se stal v historii MotoGP™ teprve třetím závodníkem, jemuž se to podařilo.

Šestadvacetiletý rodák z Turína, Francesco Bagnaia,  je teprve třetím jezdcem po Rossim a Márquezovi, jemuž se v třídě MotoGP™ povedlo titul obhájit. Je také prvním jezdcem od éry Micka Doohana, který obhajobu zvládl s jedničkou na kapotě svého motocyklu. Bagnaia je také prvním jezdcem Ducati, který získal více než jeden titul mistra světa v královské kubatuře. Zároveň je třetím Italem na italském motocyklu, který v královské kubatuře získal více než jeden titul mistra světa. Před ním to dokázal Giacomo Agostini (MV Agusta) a Umberto Masetti (Gilera).

Francesco Bagnaia je společně s Giacomem Agostinim (8), Valentinem Rossim (7) a Umbertem Masettm (2) teprve čtvrtým Italem s více než jedním titulem mistra světa v královské kubatuře. S 15 umístěními na stupních vítězů v roce 2023 se Bagnaia stal jezdcem Ducati s nejvyšším počtem umístění na stupních vítězů v jedné sezoně, čímž se dostal před Casey Stonera, který byl s čtrnácti pódii dosud nejúspěšnějším jezdcem italského výrobce. S 18 vítězstvími v královské kubatuře, jenž všechna získal s Ducati, je Bagnaia na druhém místě v žebříčku jezdců Ducati s nejvyšším počtem vítězství v této třídě. Na první pozici je s 23 vítězstvími Australan Casey Stoner.

S celkem 35 pódii, které Francesco Bagnaia získal s Ducati v královské kubatuře, je v tomto hodnocení třetím nejúspěšnějším jezdcem Ducati s nejvyšším počtem pódií. Na první pozici je Casey Stoner (42), druhý v pořadí je Ital Andrea Dovizioso (40). Letos zajel Bagnaia na stupně vítězů celkem 15krát, což je ze všech jeho rivalů nejvíc.

Franceco Bagnaia se narodil 14.ledna 1997 v Turíně. Jeho motocyklová kariéra začala závody série MiniMoto. Na mezinárodní scénu Bagnaia vstoupil v roce 2011 závody CEV, kde závodil s motocyklem třídy do 125ccm. V roce 2013 Bagnaia přestoupil do mistrovství světa Moto3™, kde byl členem týmu San Carlo Team Italia a v rámci své premiéry nezískal jediný mistrovský bod. V roce 2014 se stal členem Rossiho akademie VR46 Riders Academy a přestoupil do jeho týmu SKY VR46 v němž bodoval 50 body a sezonu uzavřel celkově šestnáctý. V roce 2015 se přesunul do týmu Aspar a závodil na Mahindře, přičemž jeho týmovým kolegou byl Jorge Martin s nímž letos bojoval o titul mistra světa MotoGP™. V roce 2016 získal Bagnaia své první vítězství v Grand Prix a také první vítězství týmu Mahindra. Tehdy díky tomu vyhrál sázku s týmem, který mu umožnil jezdit na jejich motocyklu třídy MotoGP™ při testech ve Valencii. Poslední sezonu Moto3™ uzavřel jako čtvrtý jezdec v pořadí. Za celou éru jezdce Moto3™ vyhrál dva závody a jednou startoval z pole position.

Rok 2017 představoval novou výzvu, jelikož Francesco Bagnaia přestoupil o třídu výš do Moto2™ s týmem Sky Racing VR46. První umístění na stupních vítězů Moto2™ získal v závodu Velké ceny Španělska, kde byl druhý a stejný výsledek zopakoval hned v dalším klání na okruhu Bugatti v Le Mans. Celkem byl v rámci premiéry na stupních vítězů čtyřikrát, sezonu uzavřel pátý v pořadí a s titulem pro nejlepšího nováčka roku. O rok později vyhrál první závod v třídě MotoGP™ a to hned ten první v Kataru. Další vítězství si na konto připsal v Texasu, Francii, Assenu, Rakousku, Misanu, Thajsku a Japonsku. V předposledním podniku sezony v Malajsii byl třetí a do Valencie již cestoval jako nový mistr světa.

Po dvou letech v třídě Moto2™ přestoupil Francesco Bagnaia v roce 2019 do nejprestižnější kubatury, královské MotoGP™. V roce 2019 a 2020 závodil v barvách Pramac Racingu. První sezona nebyla pro italského závodníka a úřadujícího mistra světa Moto2™ procházkou růžovým sadem. Získal jen 54 bodů a v celkovém hodnocení patnáctou pozici. V roce 2021 zaznamenal pouze 47 bodů a obsadil šestnácté místo v celkovém hodnocení. I přes jeho výsledky ho pro sezonu 2021 angažoval tovární tým Ducati, což mnozí v paddocku MotoGP™ nechápali.

Od prvního okamžiku v týmu Ducati byl Francesco Bagnaia někým zcela jiným, než jakého ho znali za poslední dva roky u Pramac Racingu. První stupně vítězů MotoGP™ si Bagnaia připsal v úvodním podniku sezony v Kataru, kde byl třetí. První vítězství přišlo až v závodu v Aragonii a druhý triumf následoval hned na domácí půdě Misana. Bagnaia hned v prvním roce s továrnou Ducati bojoval o titul mistra světa, který nakonec s Quartararem prohrál rozdílem 26 bodů. O rok později začal Bagnaia sezonu hrozně, když měl po úvodních pěti závodech jen 31 bodů, ale nakonec se k němu štěstí otočilo čelem a Ital získal svůj první titul mistra světa královské kubatury, když Quartarara porazil rozdílem 17 bodů. V roce 2023 byl soupeřem Bagnaie jeho dávný týmový kolega Jorge Martin. Bagnaia sezonu uzavřel s celkem sedmi vítězstvími v hlavních závodech a čtyřmi ve sprintech a titul mistra světa obhájil.

V roce 2024 Francesco Bagnaia pokračuje s týmem Ducati Lenovo a bude se snažit zapsat do historie ziskem třetího titulu mistra světa v řadě.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist