Dorna hledá technického poradce

Většina kritiků směřuje vše, co se nějak v seriálu MotoGP nepovede, na promotéra Dornu a jejího šéfa Carmela Ezpeletu. Tato kritika je ale hodně špatně namířená, neboť problémy okolo nových technických pravidel pod tohoto španělského manažera rozhodně nepatří.

Změna reglementu v kubatuře MotoGP, kdy tato třída přešla v roce 2002 na čtyřtakty, zaznamenala stále více a více zklamání u fanoušků, kteří i nadále považují motocykly o obsahu 990 ccm jako vrchol závodního motocyklového silničního sportu a to i potom, co se snížilo povolené množství paliva z 24 na 22 litrů.

Mezitím se kapacita motoru snížila z 990 ccm na 800 ccm a maximální množství paliva bylo sníženo z 22 na 21 litrů a do největší kritiky se dostala "Komise Grand Prix", tvořící pravidla MotoGP. Později byly nejvíce kritizovanými další změny jako zavedení jednotných pneumatik, jejich počet a nakonec i limitovaný počet motorů. 

A ačkoliv většina kritiky jde na Dornu a jejího manažera Carmela Ezpeletu, tak je to ale hodně zjednodušené a především vůči španělskému manažerovi hodně nezasloužené.


Protože jak promotér šampionátu Dorna Sports S.L (CEO Carmelo Ezpeleta), tak mezinárodní motocyklová federace FIM (prezident Vito Ippolito), tak asociace IRTA - International Road Racing Team Association, sdružení zúčastněných stájí a týmů (prezident Hervé Poncharal) nejsou v otázce tvoření pravidel vůbec rozhodujícími subjekty. Za pravidla je totiž zodpovědná MSMA -  Motorcycle Sports Manufacturers Association – tedy asociace zúčastněných výrobců (prezident Takanao Tsubouchi), která zastupuje všechny továrny soutěžící v MotoGP. V praxi to pak vypadá následovně: pokud změny schválí členové MSMA jednomyslně, tak komise Grand Prix je přijme a už o nich nediskutuje.

A tak většina kritizovaných a už v článku zmiňovaných změn přišla přímo od výrobců! Dorna, IRTA a FIM nemohou tyto změny ovlivnit, ačkoliv ne se všemi jsou zajedno. 

Komise Grand Prix se sice schází a jedná, ovšem hlavní slovo má MSMA.
 
Jistě se ptáte proč tomu tak je? Důvod je prozaický, MSMA je považována za technického odborníka v komisi Grand Prix, neboť mají znalosti v oblasti technologie a předpokládá se, že jsou si vědomi i negativních důsledků, které tyto změny reglementu přinesou. 

Jistě Dorna a  IRTA mají velké technické znalosti, jejich zkušenosti však pocházejí pouze ze závodního procesu a jejich zkušenosti přímo z motocyklových továren a vývoje motocyklu jsou hodně malé.

A tak chce Dorna zaměstnat technického poradce pro jednání s MSMA 


Zatím byl v Dorně jako expert technický ředitel Mike Webb, tedy jistě muž s dlouholetými zkušenostmi ze závodů, ovšem zároveň člověk, který nemá žádnou praxi z oblasti výroby. Tento technický poradce by měl být protipólem a schopen protiargumentace návrhům, které předkládá MSMA a to díky svým praktickým zkušenostem. V úvahu přicházejí vlastně dva kandidáti: Rakouský konstruktér Harald Bartol - mimochodem dříve sám vynikající jezdec závodů Grand Prix, zároveň konstruktér závodních motocyklů stejného jména ze sedmdesátých let a později například vývojový technik Derbi či naposled KTM - na snímku vlevo. A nebo holandský technik - mimochodem žijící rovněž v Rakousku (Korutanech) Jan Witteveen - známý veřejnosti hlavně jako bývalý dlouholetý závodní ředitel italské Aprilie - a to je ten muž na obrázku vpravo. 

Smlouva Dorny s MSMA končí po sezoně 2011 a právě od roku 2012 by mohly a měly začít jezdit v MotoGP týmy "Claiming Rule Teams" – CRT. Od těch si Dorna slibuje, že se zvětší počet jezdců a soutěžících týmů, neboť ačkoliv továrny neustále slibují zvýšit počet svých motorek a zároveň snížit jejich pronájem, tak opak je pravdou. Kawasaki ze závodění z důvodů především finančních raději odstoupila, u Suzuki je to hodně na vážkách (dle posledních zpráv by rozhodujícím rokem měla být sezóna 2011) a Ducati a Honda vše nezachrání, navíc leasing motocyklů pro satelitní týmy se rok od roku zvyšuje. Momentálně se vyšplhal třeba u satelitních motocyklů Honda RC212V na částku 2 500 000 Euro pro jednoho jezdce.

Toto nové pravidlo - tedy možnost koupit si od konkurenčního týmu motor - může to ale udělat pouze tým příhlášený jako CRT a odkoupit opět pouze od týmu soutěžícího jako CRT - přičemž cena by se měl pohybovat mezi 20 až 30 000 Eura, by mělo dle Dorny snížit doposud neomezený vliv továren a motocykly těchto týmů CRT by měly být mnohem levnější než tovární stroje, ale přesto relativně konkurenceschopné i díky tomu, že budou mít možnost používat o tři litry paliva navíc. V zásadě by se totiž jednalo o leasing motorů a nikoliv celých motocyklů a stačilo by 5 až 6 týmů CRT s jedním jezdcem a současný problém nezaplněného startovního roštu by byl vyřešen. 

S tímto novým pravidlem se dá dosáhnout celkem snadno optimálního počtu 22 až 24 motocyklů na startovním roštu a to už v roce 2012. Ideální by samozřejmě byla situace, jaká je momentálně v Moto2, tedy že ještě čekají v záloze náhradní týmy a jezdci. 

Dorna by tak pomocí zkušeného vývojového technika získala odborníka, který zná jak problémy závodů, tak i problémy výrobní. Že by zároveň dostala podporu IRTA a FIM, o tom není potřeba ani na chvilku pochybovat. 


A nová jednání mezi MSMA a Dornou by měla úplně jinou výchozí pozici. Španělská promotérská firma by díky svému technickému poradci byla schopna nejen donutit výrobce, aby přestali hrát hlavní roli, ale možná by se podařilo zabránit i stále stoupajícím nákladům. 

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist