Bryan Staring: "Nejsem v Evropě z nějakého rozmaru"

Doma v Austrálii se stal letošní Rookie MS-MotoGP Bryan Staring třikrát mistrem své země, ovšem v Evropě si teprve musí udělat jméno. Se vzestupem do královské kubatury sám Staring vůbec nepočítal, byla to vlastně šťastná shoda okolností.

Soustředěný? V každém případě! Připravený? Na 100%! Dokonce tak, že se Bryan Staring, 25-letý Australan po podepsání smlouvy s týmem Gresini jako pilot FTR-Honda začal v zimě učit italsky. Při týmové prezentaci minulý týden fascinoval přítomné tím, že se sice v holých větách, ale přece jen italsky, dokázal vyjadřovat. Hned na první pohled je zřejmné, že tento hoch využivá nabídnutou šanci jezdit královskou kubaturu a nezná překážku, která by mu v tom zabránila.

"Přestěhovat se z Austrálie do Evropy není otázka nějakého rozmaru a není to z legrace. Musíš přinést oběti. Pokud se k tomuto přestěhování rozhodneš, tak jen proto, že chceš dostat nějaký job", řekl Bryan, který bude po Stonerovi jediný Australan v MotoGP po Caseym Stonerovi; ovšem s motocyklem CR, což je obrovský rozdíl, na který ale nejsou všichni jeho krajani připraveni a dále Staring dodává: "Máme dva Aussies v nejmenší kubatuře a Anthonyho Westa v Moto2. CRT? Lidem, kteří se vyznají ve sportu, nemusíš nic vysvětlovat. Ale lidém bez znalostí, nebo těm, co sledovali mé závodění v supersportech či v superbicích vysvětlit rozdíl mezi kubaturami je skoro nemožné. Ale když někomu řekneš, že jedeš ve stejném závodě s Rossim, tak je každý spokojený".
Bryane, máš za sebou dva testy MotoGP v Sepangu. Mluvil jsi už s jinými jezdci? Jaký máš první dojem z paddocku GP?
"Jen jsem trochu mluvil s Alvarem Bautistou (týmový kolega - pozn. Bosso). Neznám nikoho z tohoto paddocku. Vše je pro mě úplně nové, sice mně něco vysvětlil Alvaro, ale hlavně jsem věnoval veškerý čas svému týmu. Jistě, ti mají veškeré informace. Pokud bych se chtěl  zeptat něco jiného, tak se mohu obrátit na Troye Baylisse, ten má hodně zkušeností. V zásadě Ti může vykládat kdekdo co chce, do té doby, než vyjedeš sám na trať."

V Evropě to bylo hodně velké překvapení, že jsi se vynořil v plánech týmu Gresini. Ty jsi se o tým zajímal, nebo oni o Tebe?
"Bylo to tak asi na půl. Poohlížel jsem se po různých dobrých možnostech závodění a myslel jsem si, že oni mají přehled v mých kubaturách (Superstock-1000-Cup, MS-Superbike, pozn. Bosso). A tak jsme se myslím společně potkali. Zřejmě se tak pro mě otevřela velká příležitost. Rozhodně jsem ale neočekával, že budu zde, tedy v MotoGP. Ale když už jednou takovou šanci dostaneš, tak to znamená: "buď to nezvládneš, nebo se musíš naučit plavat". Musíš si postavit otázku, jestli jsi pro takovou výzvu dost dobrý. Já si myslím, že ano. Je to velký krok. Ten stejný ale udělal vloni Danilo Petrucci, takže je to možné. Čas to ostatně ukáže".

Zřejmě by Ti pomohlo - tedy k lepšímu jménu - pokud by jsi loňskou sezónu dokončil lépe. Třikrát jsi vyhrál, ale mohlo to být ještě lepší?
"Start do sezóny nebyl dobrý. V několika závodech jsem spadl. V polovině sezóny jsem ale byl v dobré formě a měl jsem šanci na zisk titulu. Ale udělal jsem pak dvě velké chyby. Spadl jsem v Německu a potom ve Francii. Mohli jsme zřejmě vyhrát všech šest závodů na konci sezóny, ale byly z toho pouze tři první místa. To je také důvod, že musím říci, nebyla to vůbec dobrá sezóna."

Jaká byla vlastně Tvoje kariéra v Austrálii?
"Stal jsem se třikrát mistrem: 125 ccm, Supersport a Superbike. Narodil jsem se na Západním pobřeží a teprve v 18 letech jsem se dostal do Perthu. Můj otec pracuje jako záchranář, maminka je účetní. Já jsem se přestěhoval na Východní pobřeží v okamžiku, kdy jsem se stal továrním pilotem (myšleno australský superbikový šampionát QBE Australian Superbike Championship - pozn. Bosso). Měl jsem pocit, že bude lepší, abych byl blíže týmu v Melbourne. To je na cestě na Phillip Island. Tak jsem několik let zůstal a potom jsem se přestěhoval na Gold Coast. A tak jsem šťastný."

Na Gold Coast máš ale různé závodníky jako sousedy...
"Ano, ale ne z MotoGP. Mluvil jsem už sice s Chrisem Vermeulenem, znám Troye Baylisse a i některé jiné. V Evropě budu bydlet v Itálii, zřejmě v blízkosti týmu Gresini Racing".

Co očekáváš od sezóny 2013?
"Skutečnost, že Michele Pirro (předchůdce Staringa na FTR-Honda - pozn. Bosso) v posledním závodě sezóny 2012 zajel fantastické 5. místo, je na jedné straně dobrá, ale i špatná. Pozitivní je, že se dokázalo, že tým a motocykl na to má, mám v mé techniky opravdu velkou důvěru. Tým je fantastický a absolutně není nějak namistrovaný. Je velmi pozitivní, že Pirro dokázal s tímto motocyklem CR zajet takový skvělý výsledek. Na straně druhé je to pro mě velký cíl, a je nutno udělat ještě hodně kroků k tomu, zopakovat to. Bude to dlouhá a svízelná cesta."
Čím se momentálně nejvíce zaobíráš po technické stránce?
"Rámem, kde jsme obdrželi update. Šasí je oproti tomu původnímu úplně jiné, a to je masivní rozdíl. Co se týká geometrie, tak musíme najít pro mě lepší řešení. Pracujeme v různých směrech, ale nejdůležitejší je šasí. Tématem jsou ale i pneumatiky. Teď jim rozumím trochu více. První test byl pro mě hodně těžký, čeká nás ještě moc práce a bude to dlouho trvat. Motocykl se chová jinak a pneumatiky pracují také jiným způsobem, než jsem byl doposud zvyklý. Musím svůj jezdecký styl trochu změnit a to bude chvíli trvat".

Máš i plán B?
"Nemám žádný. Je jen jediná věc, kterou chci v mém životě dělat pořádně: jezdit závody a nyní jsem se dostal na absolutní vrchol, jsem v MotoGP. Pro to jsem doposud musel tvrdě pracovat. Častokrát jsem si říkal, jestli by nebylo lepší a jednodušší pracovat jako truhlíř. Ostatně takové myšlenky má každý rok v listopadu. Ostatně jako vždy, mám jen jeden cíl. Tomu se podřídí všechno, a přínášejí se tomu i oběti. Tedy ve svých možnostech dokázat co nejvíce. Uvidíme za 10 let, zda se mně to podařilo a co z toho vyšlo".

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist