Bridgestone po katarské Grand Prix

První závod sezony v Kataru zároveň odstartoval novou éru pneumatik Bridgestone 2014, jenž mají mimo jiné nabízet vyšší výkon v zahřátí, ale také lepší životnost. Pneumatiky jsou dodávané ve třech směsích, měkčí pro kategorii Open, tvrdší pro kategorii motocyklů specifikace Tovární a jedna společná, což byla v případě Kataru střední směs.

Po Velké ceně Kataru hovořil na téma výkonu nových pneumatik Shinji Aoki z vývojové divize Bridgestone Motorsport. Otázky se týkaly výkonu jednotlivých směsí v průběhu celého víkendu včetně samotného závodu, který vyhrál Marc Márquez, který si jako jediný vybral tvrdou směs zadní hladké pneumatiky.
První závod sezony byl premiérou pro MotoGP specifikace pneumatik Bridgestone 2014. Jaký byl z tohoto pohledu pro Bridgestone katarský závodní víkend?
Shinji Aoki: „Okruh v Kataru je pro vývoj pneumatik velmi obtížný kvůli nízké přilnavosti, vysoké úrovni opotřebení a nízkým teplotám povrchu. Vzhledem k náročným podmínkám dráhy, mám pocit, že naše specifikace pneumatik 2014 zaznamenaly úspěšnou premiéru a myslím, že začlenění měkké směsi zadní hladké pneumatiky nabídlo další rozměr, zejména pak co se týče kvalifikace.“

„Celý závodní víkend byl extrémně konkurenceschopný, přičemž špičkovou polovinu startovního pole dělila méně jak jedna sekunda v téměř každém z tréninků a také samotný závod byl velmi zábavný. Ve druhé kvalifikaci (QP2), byl rozdíl mezi prvním a dvanáctým jezdcem v pořadí jen 0,65 sekundy, což byl neuvěřitelný výsledek a dobrý signál, že jezdci přišli na to, jak vytěžit z našich nových pneumatik maximální výkon .“

„Vždy je tu počáteční období, kdy se v předsezonní přípravě musí všichni přizpůsobit novým pneumatikám, které pak budou používat v dané sezoně, ale myslím si, že výkony, které jsme měli možnost vidět v Kataru svědčí o tom, že se tvrdá práce týmů a jezdců při jejich testování vyplatila.“
Měkká směs zadní pneumatiky, která byla v Kataru dostupná pouze pro Ducati a ostatní týmy kategorie Open, umožnila velmi napínavou a vzrušující kvalifikaci. Jak moc ale byla využita v samotném závodu?
Shinji Aoki: „Měkkou zadní směs si pro závod vybralo celkem sedm jezdců, včetně všech jezdců na motocyklech Honda RCV1000R. Jak Scottu Reddingovi, tak Nicky Haydenovi, jenž cílem projeli v pořadí na sedmém a osmém místě, se v závodu podařilo nastavit jen o osm desetin pomalejší čas než nejlepší čas závodu a v průměru byli kolem jedné a půl sekundy pomalejší než vedoucí skupina.“

„Pokud se podíváte na časy v jednotlivých sektorech tak jezdci kategorie Open byli velmi blízko v prvních třech úsecích, a jen v tom posledním pak na motocykly kategorie Tovární ztráceli, protože je tam rozhodujícím faktorem výkon motoru. Jsem velmi rád, že jsme mohli vidět tak pozitivní výsledky u jezdců, kteří v Kataru použili naše zadní měkké pneumatiky.“

Jako jediný si do závodu vybral tvrdou zadní pneumatiku Marc Márquez, který nakonec katarskou Grand Prix vyhrál. Jakou výhodu tímto získal ve srovnání s ostatními jezdci, kteří pro závod použili střední směs zadní hladké pneumatiky?
Shinji Aoki: „Volba pneumatik míří často směrem k jezdcovým preferencím, protože každý z nich může vlastním způsobem maximalizovat různé výhody, které jednotlivé směsi nabízí. Když zkoušel tvrdou směs zadní hladké pneumatiky ve čtvrtém tréninku, Marc měl pocit, že mu tato volba nabízí konzistentní výkon a lepší přilnavost střední části pneumatiky, což mu umožnilo lepší výkon při výjezdu ze zatáček. Lepší konzistence výkonu a trakce samozřejmě velmi dobře zafungovala při Marcově stylu jízdy a pomohla mu vyhrát závod.“

„Pro srovnání, střední směs zadní hladké pneumatiky nabídla o něco lepší výkon v zahřátí, jenž přineslo jezdcům výhodu v několika úvodních kolech závodu na úkor o něco slabší životnosti. Rozhodně je dobré vidět, že obě naše směsi zadních pneumatik byly schůdnou volbou pro závod v Kataru a stejný trend očekáváme také po zbytek sezony.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist