Honza Halbich: Příští rok IDM, lákají mě také vytrvalostní závody

Honza Halbich patří k našim největším talentům současné motocyklové silnice a zároveň nejrychlejším pilotům prestižní superbikové série IDM. V následujícícm rozhovoru Vám představí svoji dosavadní kariéru a plány na příští sezónu.

Kapitoly článku

Ahoj Honzo, většina čtenářů o Tobě určitě ví, že jsi skvělý silničář, ale už Karel Čapek říkal, že začínat se musí na začátku... Takže nám nejprve prosím popiš svoje začátky za řidítky motocyklu.

Zdravím všechny čtenáře.
Poprvé jsem na motorce seděl ve svých třech letech, byla to Blata 50. Později se přidal motokros a trial. K motorkám mě přivedl táta, který ale sám nikdy nezávodil. Ani u mě nebylo v plánu, že bych se měl někdy vydat na závodní dráhu a proto jsme ani nejezdili nějak přehnaně trénovat. Byla to prostě vždy zábava otce a syna. Od první třídy jsem se naplno věnoval judu, ve kterém jsem 5 let závodil, ale poté jsem začal víc tíhnout k motorkám a judo šlo stranou. Vrátil jsem se k minibikům a bylo rozhodnuto. Zúčastnil jsem se jednoho závodu MMČR (kde jsem dostal hrozně naloženo :D) a jinak jsem jezdil minibikovou ligu v pražkých Letňanech na bývalé motokárové dráze. V roce 2007 jsem poprvé usedl na velkou motorku, Aprilii RS125. Po několika trénincích na letišti pod vedením táty jsem se dostal na okruh, kde jsem byl schopný zajíždět podobné časy jako kluci z MMČR, ale bohužel při druhé návštěvě okruhu jsem aprilku rozbil. Táta měl s sebou Kawasaki ZX6, takže jsem ve svých 14ti letech seděl poprvé na šestce. Poté trvalo zhruba dva roky, než jsem nabyl dostatečnou fyzičku a dokázal zrychlit. V roce 2011 se sešlo několik náhod a já se mohl postavit na svůj první start s velkou motorkou v Brně při Alpe Adrii. Tam se rozhodlo, že budu skutečně závodit. O rok později už jsem závodil na litru.


Za velmi krátkou dobu ses vypracoval mezi tuzemskou špičku a zamířil jsi do zahraničí. Proč jsi vybral právě IDM? Jak bys hodnotil úroveň německého mistráku například ve srovnání s Alpe Adrií, ve které jsi také působil?

V roce 2014 jsem vyhrál většinu závodů Alpe Adria, kdy jsem soupeřil s Rolandem Reschem, Markem Jermanem a Pawlem Szkopkem. Několik týdnu před posledním závodním víkendem té sezóny jsem dostal nabídku, abych jel IDM jako náhradník v německém týmu HRP. V Alpe Adrii jsem měl dostatečný bodový náskok, takže jsem to mohl zkusit a tím se mi otevřela cesta k trvalému angažmá. Šampionáty se od sebe až tolik neliší, jen v IDM je více profi týmů a v první polovině startovního pole je hodně rychlých jezdců. Alpe Adria se za poslední roky dostala na vyšší úroveň a myslím, že je to hodně kvalitní šampionát.

Uplynulou sezónu jsi měl skvěle rozjetou, ale bohužel nedopadla úplně nejlépe... Nejprve problémy s diskutabilní diskvalifikací, později jsi musel sezónu kvůli zranění dokonce předčasně ukončit. Jaké budou tedy Tvé vzpomínky na rok 2016? Bude převládat uspokojení či rozčarování?

Vzpomínky budou vesměs pozitivní. Jízdu na motorce jsem si začal užívat, znal jsem už německé okruhy a mohl jsem se soustředit jen na zrychlování. Bylo zde několik negativních momentů, jako třeba nedojetý závod vinou technické závady, jezdecká chyba po startu, zmiňovaná diskvalifikace a zranění, ale pocit, že jsem dokázal bojovat se špičkou a třikrát stál na podiu ty negativní momenty převáží.

Jaké jsou plány do příští sezóny? Zůstáváš u stejného týmu, tak nám ho představ.

Přesně tak, v příští sezoně zůstávám u týmu Holzhauer Racing Promotion, který sestává z pěti členů. Kluci mají hodně zkušeností se závody, motorkou a navíc si skvěle rozumíme. Honda teď přišla s novým, velice slibným modelem CBR 1000RR SP2, takže bych chtěl pravidelně zajíždět na špičce a máme v plánu zúčastnit se několika závodů třídy Superstock na divokou kartu. V tuto chvíli tým pracuje na závodní verzi a musím říct, že už se nemůžu dočkat, až se na ní svezu.

Tým má několik velkých sponzorů a partnerů, jako je například Honda, Motorex, Remus, Pirelli, Carbon Sigl, H.Hron, či PVM. Co se týká mých osobních sponzorů, tak je to především závodní tým HRP, firma Halbich, kombinézy PSÍ, helmy Schuberth a firma Amboseli. Tímto bych jim chtěl poděkovat za podporu.

IDM chce údajně smazat rozdíly v předpisech mezi superbiky a stocky. Co víš o těchto plánech?

V posledních letech se stockové motorky hodně přiblížily řádům IDM SBK. Superbikové úpravy jsou celkem finančně náročné a rozdíly v zajíděných časech nejsou zas až tak velké, takže se vedení IDM spolu s novým promotérem rozhodlo zavést řády SST.

Máš před sebou dlouhou kariéru, tak co dál? Láká Tě jiný seriál? BSB, WSBK, Endurance, nebo dokonce Grand Prix?

Pro příští rok opět IDM a několik závodů European Superstock 1000 Championship na divokou kartu. Dostat se do WSBK asi není nereálné, ale musel bych se zalíbit nějakému týmu, který by si mě vybral. Hodně mě láká účastnit se závodů Endurance. Už jsem slyšel několik názorů, že by mi slušela MOTO2, ale o tom si asi budu muset nechat jenom zdát.. :-)

Jak se na závody připravuješ? Preferuješ posilovnu, gymnastiku, kolo, nebo běh? Máš nějakého kondičního trenéra, nebo vše řešíš sám? Vloni ses zúčastnil i extrémního běhu Spartan Race, dá se tedy nejspíš říct, že jsi sportovec tělem i duší.

Několik let jsem trénoval s tátou, on mi ukázal jak cvičit a co je dobré pro zvýšení fyzičky, ale poslední roky už trénuju sám.. Letos se více soustředím na trénink na motorce, protože to prostě nic nenahradí. Od loňska taky hodně běhám a zúčastnil jsem se několika závodů Spartan race. Myslím, že tyto závody jsou dobrá součást přípravy, protože se na nich dá dobře naučit, jak si rozložit síly. Přes zimu chodím do posilovny kde se soustředím na kruhové tréninky a balanční cvičení.

Sice seš silničář, ale hodně jezdíš i na motokrosové motorce a ve Slaném jsi při mistráku ve flattracku i na slabším čtvrtlitru pořádně topil specialistům. Plánuješ se svézt na oválu i příští rok? Co Ti dává trénink na nezpevněném povrchu?

Určitě to plánuju i na příští rok - ovál je skvělá příprava na silnici z hlediska citu pro prokluz motorky. Na příští sezónu bych měl mít k dispozici CRF450, takže se chystám flattrackářům trochu víc zatopit. Jen musím natrénovat levou stranu, která mi jde hůř.. nebo se budou muset změnit řády flattracku, aby se dalo jezdit doprava :-)

Poslední dvě otázky trošku odlehčíme... Měl jsi (nebo stále máš) nějaký jezdecký vzor?

Nikdy jsem neměl vyloženě jezdecký vzor. Vždy jsem fandil všem, kteří dokázali bojovat. Letos se mi hodně líbil jezdecký projev Mavericka Viňalese a Chaze Daviese.

Blíží se Vánoce - tak kdyby sis mohl vybrat jakoukoliv motorku, na které by ses mohl svézt, jaká by to byla? Tovární superbike, speciál MotoGP nebo snad dvoutaktní půllitr?

Asi nejvíc by mě lákalo se svézt na dvoutaktním půllitru a zažít tu nekontrolovatelnou sílu motoru.
A dál by mě hodně lákalo zkusit MotoGP motorku, protože si myslím, že by mi skvěle sedla velikostně. Přece jen nepatřím k těm nejvyšším a jezdci MotoGP stejně tak :-)

Komu bys chtěl na závěr poděkovat? Bez koho by se Tvá kariéra určitě neubírala tímhle směrem?

Určitě bych chtěl poděkovat tátovi, který mě vždy podporoval. Bez něj bych se nikdy nedostal k motorkám a nezačal závodit. Poté bych chtěl poděkovat všem lidem, kteří mě kdy podporovali a věřili mi.

Honzo, díky za rozhovor a přeju do příštího roku jen to nej!

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist