Stopětadvacítky skončily

Celkem 63 mistrovských titulů bylo rozdáno v kubatuře do 125 ccm, které jely v neděli o mistrovské body naposledy. Podívejme se společně na historii těchto závodů a kteří jezdci nejvíce ovlivnili tuto kubaturu. Během více než 60-ti let závodění jsme se z vítězného závodu Grand Prix radovali i my v České republice a to dvakrát zásluhou Lukáše Peška.

Stopětadvacítky skončily
Celkem 63 titulů mistrů světa zná kubatura do 125 ccm. Prvním byl v roce 1949 Ital Nello Pagani s motocyklem Mondial, tím úplně posledním Španěl Nicolas Terol s Aprilií.
Nejúspěšnějším je v této 63-leté historii španělská legenda Angel Nieto, která má na svém kontě 7 titulů ve stopětadvacítkách. Ten svůj první získal v roce 1971 s motocyklem Derbi a další přidal v létech 1972 a potom po dlouhé přestávce v roce 1979. Svou sbírku titulů v této kubatuře rozšířil a doplnil 1981, 1982, 1983 a konečně 1984.
Zatímco první dva tituly získal Angel Nieto s motocyklem Derbi, tak další dva si vyjel na Minarelli a konečně ty poslední tři se značkou Garelli.
Jen o jeden titul méně pak získal Ital Carlo Ubbiali, celkem 6 a to v sezonách 1951, 55, 56, 58, 59 a 60. Zatímco první titul si vyjel Ubbiali s Mondialem, tak všechny zbývající s legendárním motocyklem MV Agusta.

Po třech titulech mají na svém kontě Švýcar Luigi Taveri s Hondou a Ital PierPaolo Bianchi s motocyklem Morbidelli resp. MBA. Po dvou mistrovských korunách si vybojovali Švéd Kent Andersson s Yamahou, jeho novozélandský jmenovec Hugh Anderson se Suzuki, Italové Loris Capirossi na Hondě a Fausto Gresini s Garelli a také dva Japonci Kazuto Sakata na Aprilii a Haruchika Aoki s Hondou.

Z dalších historických mezníků je nutno zmínit, že první mistrovský titul pro Hondu vůbec vyjel v roce 1961 Australan Tom Phillis, 1963 pak následovala další japonská značka Suzuki v sedle s Hughem Andersonem a ten vyhrál i v roce 1965. Mezitím se prosadil třikrát švýcarský "hodinář" Luigi Taveri na Hondě. První titul pro Yamahu pak vybojoval v sezoně 1967 Bill Ivy. A 1969 se zapsala i konečně i poslední japonská značka Kawasaki v sedle s obrýleným Davem Simmondsem. V roce 1971 se poprvé prosadil Španěl Angel Nieto na Derbi a ten kraloval i v roce 1972.
Pak ho na dva roky přerušil švédský blonďák Kent Andersson s motocyklem Yamaha - na archivním snímku po vítězství v Brně 1974 - a vzápětí přišla éra motocyklů MBA, Morbidelli, kterou začal Ital Paolo Pileri 1975. 1976,1977 a 1980 se stal mistrem světa jeho krajan Pierpaolo Bianchi. 
Dva tituly získal s motocyklem Garelli další z Italů Fausto Gresini, současný týmový šéf v MotoGP týmu Honda San Carlo Gresini.
Dva tituly získal i - včera se s aktivním závoděním ve Valencii loučící - Loris Capirossi na Hondě, což jen potvrzuje, že stopětadvacítky byly hodně dlouho v italské réžii.
První historický titul pak pro Aprilii - ta dominovala závodům stopětadvacítek posledních 20 roků - získal v sezóně 1992 další Ital Alessandro Gramigni.
Epochu japonských jezdců, kteří dominovali tomuto šampionátu na konci minulého tisíciletí nejvíce zvýraznili dvojnásobní mistři světa Kazuto Sakata 1994 a 1998 a nejmladší z bratrů Aokiových, Haruchika 1995 a 1996.
V posledních 15 rocích se potom stali šampiony rovněž jezdci, kteří se později prosadili i v jiných kubaturách, tedy především Valentino Rossi (1997), Manuel Poggiali (2001), Dani Pedrosa (2003) či Andrea Dovizioso (2004).  

Co se týká české nebo československé účasti v mistrovství světa, tak je nutno se zmínit hlavně o následujících jezdcích, kteří psali historii této kubatury: Prvním, který kdy bodoval v MS, byl legendární Václav Parus v roce 1956 na Isle of Man při závodě Tourist Trophy (6.) a stejné umístění zopakoval hned v následujícím závodě v Assenu František Bartoš. V celkovém Top-10 skončil poprvé František Bartoš v roce 1957, neboť dojel ve Spa jako čtvrtý. Za zmínku ovšem stojí i čtvrté místo Stanislava Maliny z roku 1964 a opět je to na Isle of Man.
Novou historii české silnice začal psát Jaroslav Huleš, který v roce 1996 poprvé boduje a to hned v úvodu v Malajsii, když dojíždí jako 14. Jakub Smrž zajel skvěle v roce 2001, když projel cílem ve svém oblíbeném Assenu jako 5. a dojel ještě 6. v Brně a v Portugalsku.
A konečně Lukáš Pešek, ten získává pro Českou republiku jak historické podium v této kubatuře v Jerezu 2006, tak o rok později vyhrává jak v Číně, tak v Austrálii. 

Celková umístění našich jezdců v historii MS 125 ccm

Poprvé se tedy objevují v mistrovské tabulce v roce 1956 František Bartoš a Václav Parus, kteří končí společně jako 19. se ziskem 1 bodu. O rok později se objevuje skvělý František Bartoš dokonce v elitní desítce jako 9., když získal 3 body. Po delší pauze uvidíme našeho jezdce v tabulce MS až v roce 1962, a jedná se o strakonického Stanislava Malinu (24.- 1 bod).

Stanislav Malina se prosadil i o rok později, a končí jako 20. (1 bod). Svou nejlepší sezónu ale má Malina v sezóně 1964, kdy získává 3 body a to znamená 14. místo.  O rok později pak boduje další Čech, František Boček (24.- 1 bod), který boduje v prvním závodě mistrovství světa, který se jel vůbec kdy na starém Masarykově okruhu - skončil jako 6.

V roce 1975 se prosazuje do tabulek v MS Zbyněk Havrda a se ziskem 1 bodu končí 31.

Slovenský jezdec Peter Baláž získává v sezóně 1979 tři body na starém okruhu v Brně a to znamená 35. místo.

Po dlouholeté pauze se objevuje český jezdec v tabulce MS teprve v roce 1996 a je to nezapomenutelný Jaroslav Huleš v roce 1996 (23.- 12 bodů).

O rok později si Huleš polepšuje (21.-17 bodů) a v roce 1998 je Huleš 20. (25 bodů).

V roce 2000 končí Jarda Huleš 19. (26 bodů) a v MS se objevuje nové české jméno Jakub Smrž (28. - 5 bodů).

2001 je absolutně nejlepším rokem v podání obou jmenovaných jezdců, když Jarda Huleš končí 15. (62 bodů) a Jakub Smrž 17. (50 bodů).

2002 - Jakub Smrž je 32. (3 body).

2004 - boduje poprvé Lukáš Pešek a končí 21. se ziskem 20 bodů.

2005 - Lukáš Pešek se o místo lepší, ziskem 25 bodů je v tabulce MS 19.

2006 - získává Lukáš Pešek pro české barvy první historické podium v kubatuře do 125 ccm, a to v hned v úvodním závodě v Jerezu, kde končí druhý a přidává k němu ještě dvě třetí místa v Mugellu a na Sachsenringu. Zatímco Lukáš Pešek končí v MS se ziskem 154 bodů na místě 6., tak v tabulce MS se objevuje další Čech jménem Karel Abraham (24.- 8 bodů), tedy současný jezdec královské kubatury MotoGP.

2007 - Lukáš Pešek jako první Čech vyhrává závod kubatury 125 ccm - v Číně - a přidává další další vítězství na Phillip Islandu a kromě toho další čtyři bedny, což znamená, že v MS na skvělém 4. místě.

2009 - stabilním pilotem je Lukáš Šembera, ale ještě než stačí  v MS bodovat, tak se bohužel těžce zranil při exhibičním závodě v Brně..

2010 - V šampionátu MS nejslabší kubatury se objevuje další český jezdec, Jakub Kornfeil, který končí celkově 17. se ziskem 28 bodů.

2011 - Jakub Kornfeil končí celkově 12. se ziskem 72 bodů, Míra Popov pak se třemi starty s wild card získává 3 body a to znamená 30. místo.

Od prvního závodu MS stopětadvacítek, který se konal ve švýcarském Bernu a který vyhrál pozdější mistr světa Ital Nello Pagani, až do toho nedělního, kde trumfoval Maverick Viňales,  uplynulo víc než půlstoletí a odjelo se celkem 722 závodů Grand Prix třídy 125 ccm.
Na archivním snímku zleva první historický vítěz závodu stopětadvacítek MS v Brně, Kanaďan Frank Perris - Suzuki, uprostřed jeho krajan a tovární jezdec Yamahy Mike Duff a vpravo šestinásobný mistr světa Jim Redman z Jižní Rhodesie na Hondě.

Mistři světa třídy 125 ccm:

1949 Nello Pagani (ITA, Mondial)
1950 Bruno Ruffo (ITA, Mondial)
1951 Carlo Ubbiali (ITA, Mondial)
1952 Cecil Sandford (GBR, MV Agusta)
1953 Werner Haas (GER, NSU)
1954 Rupert Hollaus (AUT, NSU)
1955 Carlo Ubbiali (ITA, MV Agusta)
1956 Carlo Ubbiali (ITA, MV Agusta)
1957 Tarquinio Provini (ITA, Mondial)
1958 Carlo Ubbiali (ITA, MV Agusta)
1959 Carlo Ubbiali (ITA, MV Agusta)
1960 Carlo Ubbiali (ITA, MV Agusta)
1961 Tom Phillis (AUS, Honda)
1962 Luigi Taveri (SWI, Honda)
1963 Hugh Anderson (NZL, Suzuki)
1964 Luigi Taveri (SWI, Honda)
1965 Hugh Anderson (NZL, Suzuki)
1966 Luigi Taveri (SWI, Honda)
1967 Bill Ivy (GBR, Yamaha)
1968 Phil Read (GBR, Yamaha)
1969 Dave Simmonds (GBR, Kawasaki)
1970 Dieter Braun (GER, Suzuki)
1971 Angel Nieto (SPA, Derbi)
1972 Angel Nieto (SPA, Derbi)
1973 Kent Andersson (SWE, Yamaha)
1974 Kent Andersson (SWE, Yamaha)
1975 Paolo Pirelli (ITA, Morbidelli)
1976 Pierpaolo Bianchi (ITA, Morbidelli)
977 Pierpaolo Bianchi (ITA, Morbidelli)
1978 Eugenio Lazzarini (ITA, Morbidelli)
1979 Angel Nieto (SPA, Minarelli)
1980 Pierpaolo Bianchi (ITA, Morbidelli)
1981 Angel Nieto (SPA, Minarelli)
1982 Angel Nieto (SPA, Garelli)
1983 Angel Nieto (SPA, Garelli)
1984 Angel Nieto (SPA, Garelli)
1985 Fausto Gresini (ITA, Garelli)
1986 Luca Cadalora (ITA, Garelli)
1987 Fausto Gresini (ITA, Garelli)
1988 Jorge Aspar Martinez (SPA, Derbi)
1989 Alex Criville (SPA, JJ Cobas)
1990 Loris Capirossi (ITA, Honda)
1991 Loris Capirossi (ITA, Honda)
1992 Alessandro Gramigni (ITA, Aprilia)
1993 Dirk Raudies (GER, Honda)
1994 Kazuto Sakata (JPN, Aprilia)
1995 Harushika Aoki (JPN, Honda)
1996 Harushika Aoki (JPN, Honda)
1997 Valentino Rossi (ITA, Aprilia)
1998 Kazuto Sakata (JPN, Aprilia)
1999 Emilio Alzamora (SPA, Honda)
2000 Roberto Locatelli (ITA, Aprilia)
2001 Manuel Poggiali (RSM, Gilera)
2002 Arnaud Vincent (FRA, Aprilia)
2003 Daniel Pedrosa (SPA, Honda)
2004 Andrea Dovizioso (ITA, Honda)
2005 Thomas Lüthi (SWI, Honda)
2006 Alvaro Bautista (SPA, Aprilia)
2007 Gabor Talmacsi (HUN, Aprilia)
2008 Mike di Meglio (FRA, Derbi)
2009 Julian Simon (SPA, Aprilia)
2010 Marc Marquez (SPA, Derbi)
2011 Nicolas Terol (SPA, Aprilia)

Vítězové závodu Grand Prix třídy 125 ccm

01- Angel Nieto 62 vítězství v GP, 18x 2., 5x 3., 21x PP,  63x nej.kolo v záv., 7 titulů MS
02- Carlo Ubbiali 26 13 8 23 6
03- Pierpaolo Bianchi 24 16 16 32 25 3
04- Luigi Taveri 22 22 12 22 3
05- Fausto Gresini 21 15 11 17 13 2
06- Hugh Anderson 17 3 2 17 2
07- Jorge Martinez 15 6 5 19 11 1
08- Kent Anderson 14 9 9 4 7 2
09- Dirk Raudies14 6 3 8 9 1
10- Bill Ivy 14 5 3 20 1
11- Nicolas Terol 13 15 5 7 6
12- Noboru Ueda 13 12 14 19 11
13- Valentino Rossi 12 1 2 5 9 1
14- Kazuto Sakata 11 23 7 29 19 2
15- Youichi Ui 11 6 5 17 9
16- Phil Read 10 8 3 4 1
17- Masao Azuma 10 4 6 2 12
18- Dave Simonds 10 4 3 7 1
19- Marc Marquez 10 4 14 9 1
20- Eugenio Lazzarini 9 21 10 14 15 1
21- Ezio Gianola 9 13 8 12 10
22- Gabor Talmaczi 9 8 8 10 9 1
23- Haruchika Aoki 9 6 4 6 5 2
24- Roberto Locatelli 9 5 5 17 8 1
25- Hans Spaan 9 3 4 9 5
26- Loris Capirossi 8 8 4 5 4 2
27- Hector Faubel 8 6 10 3 9
28- Ernst Degner 8 5 7 5
29- Alvaro Bautista 8 5 5 8 9 1
30- Dani Pedrosa 8 4 5 9 5 1
31- Julian Simon 8 4 2 7 7 1
32- Mattia Pasini 8 3 6 11 4
33- Mika Kallio 7 13 3 12 4
34- Arnaud Vincent 7 8 4 4 1 1
35- Manuel Poggiali 7 7 8 8 1 1
36- Lucio Cecchinello 7 7 5 4 10
37- Marco Melandri 7 7 3 6 5
38- Paolo Pileri 7 5 3 4 5 1
39- Tomomi Manako 6 8 9 7
40- Tarquinio Provini 6 7 3 7 1
41- Dieter Braun 6 6 2 6 1
42- Ralf Waldmann 6 5 4 2 6
43- Guy Bertin 6 5 1 8 8
44- Hector Barbera 6 2 4 1 6
45- Stefano Perugini 5 8 3 5 7
46- Pol Espargaro 5 7 9 3 5
47- Andrea Dovizioso 5 7 3 9 3 1
48- August Auinger 5 6 7 3 7
49 - Mike di Meglio 5 5 1 2 4 1
50- Thomas Lüthi 5 4 1 5 1 1
..........
93- Lukáš Pešek 2 3 4 3 4

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 6x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist