Rozhovor s Michalem Práškem

Český motocyklový závodník Michal Prášek je talentovaným jezdcem, jenž právě v letošní sezoně zaznamenal velmi úspěšný rok, který by mu mohl otevřít dveře do mistrovství světa. Rodák z Havlíčkova Brodu závodí od roku 2005 v barvách týmu Roháč & Fejta s nímž slavil úspěchy doma i v zahraničí.

Šestého prosince oslaví Michal Prášek pětadvacet let, a jako nejlepší dárek k narozeninám by bral jisté místo v mistrovství světa prototypů nebo produkčních motocyklů pro rok 2014. Vyhrál šampionát Central European Motorcycle Championship a byl třetí na mistrovství Evropy, takže v jeho případě jistě nic nereálného.

Letošní sezona jen potvrdila vzestupnou tendenci českého závodníka, který vyhrál republikové tituly třídy 125ccm v letech 2007 a 2009 plus titul v kategorii Supersport 600 z roku 2012. Velmi dobře si Michal Prášek vede také v motocyklovém šampionátu Alpe Adria, kde letos mohl bojovat o titul, ale vše vsadil na jedinou kartu a to vítězství v CEMC 2013.

Jaké byly začátky Michala Práška, co všechno během své závodní kariéry prožil a čeho by ještě chtěl dosáhnout, tak na tyto a další otázky odpovídal Michal Prášek v rozhovoru pro web Motorkari.cz.

Začátek sportovní kariéry motocyklového závodníka datujete do roku 1997, kdy jste jel první závod mistrovství České republiky na minibiku. Jak jste se k závodění na dvou kolech vůbec dostal?
Michal Prášek: „Bylo to úplně náhodou, rodiče se tehdy dozvěděli, že se v Havlíčkově Brodě (kde bydlíme) konají minibikové závody. Šli jsme se na ně podívat a od té doby jsem už doma nemluvil o ničem jiném než o tom, že chci zkusit taky závodit.“

Sezona 2005 byla Vaše první v třídě do 125ccm. Navíc už v dalším roce jedete v Brně na divokou kartu závod mistrovství světa silničních motocyklů. Jaká to pro Vás byla zkušenost? Co chybělo k tomu, abyste se stal pravidelným jezdcem seriálu Grand Prix?
Michal Prášek: „První divokou kartu jsem sel v roce 2006 v týmu pana Hanusche. V tom roce jsem zajel v Brně 2:13 což nebyl špatný čas na český mistrák, ale na závod mistrovství světa jsem byl odsouzený bojovat o zadní pozice. Tehdy jsem měl motorku lepší než se kterou jsme jezdil MČR, ale i tak jsem ztrácel na top speedu téměř 20 kilometrů za hodinu, a když se vezme v potaz kolik rovinek je v Brně, tak bylo jasné, že nemůžu bojovat o dobré umístění. Bohužel k tomu abychom se dostali do Grand prix chyběli vždy peníze.“
V roce 2008 závodíte v seriálu Alpe Adria pod hlavičkou týmu AMK Brno Masarykův okruh. Jak došlo k této spolupráci a jak byla z vašeho pohledu úspěšná?
Michal Prášek: „Od roku 2005 závodím v týmu Roháč & Fejta Motoracing a AMK mě velice podporovala a myslím si, že se nám podařilo spousta dobrých výsledku.“

Pro mladé závodníky je v současné době možné se ucházet o závodění v Rookies Cupu nebo zamířit do italského či španělského národního mistrovství s nadějí, že se díky svým výkonům posunou do světových šampionátů. Jaké možnosti byly v době, kdy jste vy sám začínal?
Michal Prášek: „Když jsem začal v roce 2005 jezdit 125GP tak bylo možné jezdit šampionát ME, který měl v tu dobu dobrou úroveň, ale bohužel na to jsme neměli peníze, které byly nutné. Seriál Red Bull Rookies Cup zase vznikl v době, když mi bylo osmnáct a to už bohužel věkový limit nedovolil.“
Letošní sezona byla pro Vás poměrně dost náročná. V první řadě jste závodil v Alpe Adrii a také v novém motocyklovém seriálu Central European Motorcycle Championship (CEMC), jenž jste ve finále také vyhrál. Dalo se zvládnout závodění ve dvou šampionátech v jednom roce?
Michal Prášek: „Pro letošní rok jsme zvolili šampionát CEMC a jako doplněk jsme jeli Alpe Adria. Bylo to dobré, že jsem seděl často na motorce a možná díky tomu ta sezona letos dopadla tak dobře.“

Máte v týmu svého „Jeremy Burgesse“? „Určitě, je to můj táta. Závodím od roku 1997 a on se mnou absolvoval každý závod jako mechanik.“

Pokud si dobře vzpomínám, tak v závěru letošní sezony byla ve vašem případě možnost bojovat o titul jak v Alpe Adrii, tak také v CEMC? Dal jste přednost CEMC. Proč zrovna tento šampionát? Co Vám vítězství v CEMC přineslo navíc ve srovnání s jadranským šampionátem?
Michal Prášek: „Ano, už před sezonou jsme zvolili CEMC, protože náš tým velice zaujala hlavní cena pro vítěze CEMC. Kdo vyhraje celý šampionát bude mít zajištěné angažmá v roce 2014 do světového šampionátu.“

V této chvíli jednáte o nějakém konkrétním místě pro rok 2014?
Michal Prášek: „Díky tomu, že se nám letos podařilo vyhrát CEMC tak doufám, že se nějaké místečko v MS najde. Je to náš velký sen!“
Na podzim uspořádali v Albacete Mistrovství Evropy 2013 a Michal Prášek tam vybojoval třetí místo v třídě Supersport 600. Jaké to je být třetím nejlepším jezdcem Evropy? Tento skvělý výsledek má nějakou váhu v rámci jednání o angažmá pro sezonu 2014?
Michal Prášek: „Třetí místo na mistrovství Evropy je určitě můj nejlepší výsledek kariéry. V závodě jsem zajel druhý nejrychlejší čas a na vítěze Ramose jsem v nejrychlejším kole ztratil pouze 0,1 sekundy. Co se týče mého angažmá pro rok 2014, tak v tomto směru zatím nic nevím, ale strašně moc doufáme, že to díky šampionátu CEMC dopadne. Každopádně si myslím, že jsme o sobě dali dobře vědět.“

Nabízí se také otázka, zda tu ještě hraje roli talent samotného závodníka nebo víc částka, kterou je daný jezdce schopen do týmu přinést?
Michal Prášek: „Bohužel v tomto sportu jsou peníze na prvním místě. Talent samozřejmě musíte prokázat, ale talent bez peněz nemá šanci v závodění uspět.“
Kdyby to bylo pouze na vašem rozhodnutí, pro jaký šampionát byste se rozhodl?
Michal Prášek: „Moto2, Supersport.“

Závodní kariéru máte spojenou s týmem Roháč & Fejta. Co konkrétně pro Vás spojení s týmem pana Pavla Roháče znamená?
Michal Prášek: „Pavel je dlouholetý kamarád, který mě maximálně podporuje v závodění a snaží se pro mě udělat co je v jeho silách za což mu strašně moc děkuji!“

Můžete nám představit techniku s níž jste byl v letošním roce tak úspěšný?
Michal Prášek: „Byl to motocykl YAMAHA R6, podvozek ÖHLINS, elektronika YEC, svody Akrapovič.“
Základ úspěchu je rovněž perfektně sehraný tým. Máte v takovém týmu svého „Jeremy Burgesse“?
Michal Prášek: „Určitě, je to můj táta. Závodím od roku 1997 a on se mnou absolvoval každý závod jako mechanik.“

K závodění na dvou kolech patří také nepříjemné pády. Daří se Vám nehodám, pádům a následným zraněním úspěšně vyhýbat?
Michal Prášek: „Za svoji kariéru jsem měl spoustu nepříjemných pádu, ale to k tomuto sportu prostě patří.“

Sledujete závody mistrovství světa prototypů nebo produkčních motocyklů třeba v televizi? Máte své oblíbené jezdce, kterým v jednotlivých kubaturách fandíte? Pokud ano, komu?
Michal Prášek: „Ano, sleduji každý závod MOTO GP i WSBK. V letošní sezoně mě překvapil Márquez, je neuvěřitelné co dokázal.“
Máte ve své kariéře nějaký okamžik, na který budete vždy rád vzpomínat?
Michal Prášek: „Určitě budu rád vzpomínat na celou letošní sezonu, která byla pro náš tým opravdu úžasná!“

… a naopak takový, na který třeba vzpomínáte nerad?
Michal Prášek: „Určitě takových okamžiku bude v mé kariéře dost, ale asi žádný nebyl tak hrozný, abych si ho dodnes živě pamatoval.“

Co dělá Michal Prášek, když zrovna nezávodí?
Michal Prášek: „V Havlíčkově Brodě provozuji motokárovou dráhu, takže veškerý volný čas se snažím věnovat motokárám.“

Na Mikuláše slavíte pětadvacáté narozeniny … , co by Vám udělalo největší radost?
Michal Prášek: „Mít zajištěné angažmá v MS na sezonu 2014.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Miloš Rejman - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist