Závod 300 zatáček Gustava Havla již tento víkend

Legendární Zatáčky letos nakousnou již sedmou desítku svojí existence a už pohled do startovních listin napovídá, že v Hořicích se o víkendu 18. a 19. května budou dít velké věci. Zajímavé však nebudou pouze boje na trati, protože pořadatelé pro fanoušky tradičně připravili velké množství zajímavých doprovodných akcí.

Časový harmonogram

Zajímavý program začne už v pátek, na kdy jsou naplánovány administrativní a technické přejímky, což je ideální čas na návštěvu parkoviště závodních strojů. Na páteční odpoledne je také přichystáno tradiční setkání současných i bývalých hvězd hořických závodů, které spolu s autogramiádou so odehraje mezi 16 a 17 hodinou v Muzeu Czech Road Racingu, kde pro letošní rok opět přichystali novou expozici. Pro pařbychtivé fanoušky je přichystána letošní novinka v podobě tzv. Race Párty, která bude probíhat jak v pátek, tak v sobotu v kamenolomu U sv. Josefa, který je od depa závodních strojů coby tamním kamenem dohodil. Z toho vyplývá, že ti nejskalnější fanoušci by do Hořic měli určitě přijet už v pátek, protože o víkendu na „nezávodní“ aktivity nebude moc času, dění na trati bude totiž opravdu našponované! Pokud by měl někdo tu smůlu, že nebude moct sobotní či nedělní program shlédnout osobně, tak nemusí zoufat – i na letošní rok je připraven přímý přenos z tréninků i závodů, který bude vysílán na YouTube kanálu Sport Marketing System (odkazy najdete dole v článku). Také letos se uskuteční šest závodů s tím, že v některých pojede vícero tříd, jejichž výsledky pak budou vyhlašovány samostatně. Ve většině případů se pojede o body do otevřeného (mezinárodního) mistrovství České republiky na přírodních okruzích, pouze třídy 125GP/Moto3 a 250 Open budou bojovat o body do Přeboru ČR na přírodních okruzích.

Sobota 18. května 2024

Třída I. měřený trénink II. měřený trénink
125 SP 09:00 - 09:25 13:45 - 14:10
125 GP/Moto 3, 250 Open, SSP 300 09:45 -10:10 14:30 - 14:55
SSP 600 10:30 - 10:55 15:15 - 15:40
Supertwin 11:15 - 11:40 16:00 - 16:25
Superbike 12:00 - 12:25 16:45 - 17:10
Supermono, 400SSP 12:45 - 13:10 17:30 - 17:55

Neděle 19. května 2024

Slavnostní zahájení 8:15 hod.
Třída příjezd zahř.kolo start kola délka/km
125 SP 09:00 09:10 09:15 10 51,50
125GP/Moto 3, 250 Open, SSP300 10:05 10:15 10:20 11 56,650
SSP 600 11:10 11:20 11:25 12 61,800
Vyhlášení dopolední části programu je od 12:15 v prostoru startu/cíle
Supertwin 13:00 13:10 13:15 11 56,650
Superbike 14:05 14:15 14:20 12 61,800
Supermono, SSP 400 15:10 15:20 15:25 11 56,650
Vyhlášení odpolední části programu od 16:00 v prostoru startu/cíle

Jubilea letošní sezóny

Loňský rok se nesl ve znamení kulatých jubileí (60. ročník 300 ZGH a 30. ročník České TT) a ani ten letošní není o zajímavá výročí ochuzen. V roce 1963 zajel Gustav Havel první oficiální traťový rekord hořického okruhu časem 2:56,2 (průměr 105,2 km/h), který o rok později (tj. přesně před 60 lety) vylepšil na hodnotu 2:53,4 (průměr 106,9 km/h). Šedesáté narozeniny oslavil v květnu domácí matador a držitel rekordu v počtu pódiových umístění v rámci závodu 300 ZGH Oldřich Podlipný. Těch Oldřichových pódií je již třiadvacet a v součtu obou hořických závodů mají více už pouze Kamil Holán - 31 a Marek Červený - 37. Již padesát let stojí na výjezdu hořického depa správní budova a čtyřicet let uplynulo od doby, kdy Herbert Zwickl zajel při své stíhací jízdě z posledního na první místo tehdy platný traťový rekord 2:33,27. Ve stejném roce 1984 se ze závodů v německém Frohburgu bohužel nevrátil domů hořický jezdec Vladimír Jarolím. Třicet let uplynulo od prvního startu samostatné kategorie Superbike v Hořicích. Letos je to dvacet let, co do Hořic poprvé přijel závodit (za přítomosti sněhu a krup) Kamil Holán a před deseti lety zavítal do Hořic premiérově šampionát IRRC.

Pohled do startovní listiny: kde hledat favority?

Třída produkčních stopětadvacítek 125 SP se pojede jako memoriál Martina Turny. Ačkoliv je tahle třída občas brána jako předkrm před hlavní částí programu, tak letos bude její atraktivita zvýšena účastí jedné z největších osobností současných Zatáček a to Němce Davida Datzera. Ten se i v sedle dvoutaktního stroje bude určitě snažit nejenom o vítězství, ale také o třetí zápis (po superbicích a supermonech) do knihy držitelů traťového rekordu. Jeho snahu ale určitě budou chtít překazit tradiční účastníci téhle kubatury, mezi které budou patřit loňští medailisté Michal Vecko, Pavel Habrda a Marek Zima, stejně jako Luděk Kulhánek, Lukáš Fikker nebo Josef Svoboda.

Jako druzí na trať vyrazí piloti tří (resp. čtyř) společných tříd. Proč píšu tří, respektive čtyř? V závodě 125GP/Moto3 totiž pojedou dvoutaktní stopětadvacítky ve společném hodnocení se čtyřtaktními dvěstěpadesátkami, zatímco další dvě třídy 250 Open a SSP 300 jsou klasifikovány zvlášť. Diváci okolo tratě budou určitě nejvíc držet palce letošnímu oslavenci Oldovi Podlipnému, který by si určitě náramně užil oslavu šedesátých narozenin při stříkání šampaňského ze stupňů vítězů! Největší šanci na vítězství ale pravděpodobně má jeho věčný rival Patrik Kolář a velmi rychlí budou i německy mluvící jezdci, kterými jsou Němci Chris Meyer, Steffen Grämer, Moritz Nestler (jako jediný pojede s Moto3) a také Rakušan Christopher Eder s extovární KTM. Ve třídě 250 Open pojede sedm dvoutaktních čtvrtlitrů a ve směsi ostrých speciálů s produkčními stroji bude patřit k největším favoritům obhájce loňského prvenství, kterým je Němec Rico Vetter, stejně jako velezkušený Radek Lamich ve třídě nejmenších supersportů SSP300.

Dopolední část uzavře třída SSP 600, ve které to bude především bitva našich střelců, protože oproti předešlým sezónám je zahraniční konkurence méně početná. Nemusíme však ničeho litovat, protože o to prestižnější bude zápolení domácích a jen těžko lze tipovat, kdo a v jakém pořadí skončí na stupních vítězů – s jistotou se totiž očekává bedna od Marka Červeného, Petra Najmana, Michala Dokoupila, Kamila Holána… ale to už jeden z nich přebývá! Navíc jsou tu i další jezdci ostřílení tamním okruhem, jako je Karel Brandtner nebo František Loučka a své budou chtít určitě říct i Němci Wolfgang Schuster nebo Sebastian Frotscher, stejně jako Slovák Tomáš Tóth a uvidíme, zda si po loňském ročníku spraví chuť navrátilec Roman Boček.

Po vyhlášení výsledků dopolední části přijdou na řadu dvouválce třídy Supertwin. V ní bude zajímavé sledovat, zda některý z pilotů na motocyklech Suzuki či Kawasaki dokáže zabojovat s mnohem modernějšími stroji Aprilia 660. V sedlech italských dvouválců budou největší favorité a to domácí hvězda Marek Červený, Petr Najman a Michal Dokoupil, čest japonských twinů budou hájit zejména Jan Markalous, Michal Vecko nebo Lukáš Fikker. Ze zahraničních jezdců přijedou tradičně střelci z Belgie (Borremans, Vervloessem, Crauwels), kde je tato třída velmi populární, stejně tak dorazí známí „ostrované“ Dave Walsh a Jamie Williams a chybět nebudou ani zástupci z Německa, v čele s nestárnoucím Stefanem Holzem.

Následovat bude vrchol víkendového klání a tím je samozřejmě třída Superbike. Největším favoritem na vítězství je jednoznačně Němec David Datzer, který je držitelem aktuálního traťového rekordu a nezbývá než doufat, že letos nebude závod nejsilnější kubatury provázen stejnými problémy, jako tomu bylo v loňském roce. Tehdy byl závod hned v prvním kole po ohnivé havárii ukončen a vítězem byl díky nejrychlejšímu tréninkovému času vyhlášen právě Datzer. Na startu budou tentokrát chybět Didier Grams, Lukas Maurer či Erno Kostamo a na výkony Nizozemce Joye den Bestena můžeme již bohužel jen vzpomínat, takže k nejvážnějším Datzerovým soupeřům bude patřit jeho týmový kolega Patrick Hoff, ale určitě i naši reprezentanti v čele s Kamilem Holánem a Karlem Peškem, stejně jako Tomáš Tóth ze Slovenska.

Závěr programu zajistí společný závod tříd Supermono a SSP 400. Mezi jednoválci vloni suverénně kraloval již několikrát zmiňovaný Datzer, který však letos v téhle třídě nepojede a stejně tak na startu nebude ani veleúspěšný Petr Najman, jehož motocykl JP Honda 450 však osedlá Němec Moritz Nestler. K velkým favoritům budou patřit i jeho krajané Daniel Zörnweg a Nico Kehrer, ale o vítězství se s nimi určitě budou prát notoricky známí monaři, kteří jsou v téhle třídě v podstatě od jejího začátku a to Libor Kamenický s Františkem Loučkou. Na bednu určitě pomýšlí i Marek Němeček, Ladislav Vojtko nebo novic téhle třídy Vladimír Šnajdr. Mezi čtyřstovkami, kde bude zajímavé sledovat boje strojů z devadesátých let s letošním modelem Kawasaki Ninja ZX-4RR, bude loňské prvenství obhajovat Petr Plichta.

Veškeré aktuální informace najdete na webu AMK Hořice.

300 Zatáček Gustava Havla / IRRC - Czech TT Hořice 2024 - OFFICIAL TRAILER

Livestream 18. 5. 2024

Livestream 19. 5. 2024

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist