Reportáž z Mantovy - KTM Factory Racing 2010

KTM namíchala hodně odvážný koktejl, ve kterém se mísí vyzrálý základ s nejčerstvějšími ingrediencemi všech možných chutí. Na jeho košt nás oranžoví pozvali začátkem února do italské Mantovy. Ano, řeč je o továrním motokrosovém týmu KTM, který si svou světovou premiéru nachystal předvečer tradičního závodu Starcross.

Reportáž z Mantovy - KTM Factory Racing 2010

Kapitoly článku

To, že bude stát prezentace továrního týmu KTM za to, slibovalo hned několik věciček. Jednou z nich je úřadující mistr světa MX1 Antonio Cairoli, který se upsal právě továrnímu týmu KTM, dále premiéra motokrosové kačeny KTM SX-F 350 v ostrém závodě a v neposlední řadě nedělní Starcross, kde si vlastně poprvé po zimní pauze poměří síly většina továrních jezdců.

Představení týmu

Ale zpět k továrnímu týmu Red Bull KTM Faktory Racing. Ten se v plné parádě představil na sobotním večírku v hotelu La Favorita. Plnému sálu se přišli ukázat všichni tovární jezdci tříd MX1, MX2 a WMX pro rok 2010.
Tak hezky popořádku, MX jedničky pojede za oranžové loňský mistr světa ze Sicílie Antonio Cairoli, loňský vicemistr světa Němec Max Nagl a do třetice ze dvojek přicházející vicemistr Portugalec Rui Goncalves

V MX dvojkách bude letos obhajovat titul frantík Marvin Musquin. O mistrovské body se popere také anglán Shaun Simpson a mladíček z Holandska Jeffrey Herlings. Toho si vyhlídl sám velký šéf továrního týmu KTM (mimochodem desetinásobný mistr světa) Stefan Everts. Jelikož se souběžně se světovým šampionátem pojede i ten ženský, KTM angažovalo německou motokrosařku Steffi Laier, která bude po tratích vodit čtyřtaktní dvěpade. Na celý tým bude během sezony dohlížet bývalý velice úspěšný jezdec a nyní šéf offroadové sekce KTM Němec Pit Beirer. U oranžových se nám tedy pro letošek sešla hodně nabroušená sestavička, jen co je pravda… 

KTM 350 SX-F

Zbrojilo se i po stránce technické a nutno dodat, že pro oranžové se stává letošní sezona  velice zásadní. Důvodů je hned několik. Tím hlavním je v Miláně představená KTM 350 SX-F. Musím přiznat, že jsem tenkrát pří pohledu na oranžovou mašinu s třistapadésátkovým čtyřtaktním motorem, přepákováním a elektronickým vstřikováním, zůstal stát s pusou dokořán.

Tatíčkem tohoto odvážného projektu není nikdo jiný než Stefan Everts. Ten si u oranžových zhruba před třemi lety dokázal prosadit použití přepákování, fungl novou konstrukci rámu a třistapadesátkový čtyřtaktní motor. Cílem odvážného projektu bylo „postavit pro třídu MX1 mašinu lehkou a ovladatelnou jako dvěpade, která však brutálním výkonem jezdce rychle neunaví“. Z neoficiálních zdrojů se proslýchá, že by v budoucnosti měl třídu MX1 limitovat právě obsah 350 ccm. To proto, aby jezdci museli využívat více techniku jízdy, než výkon stroje… Nicméně, Toni Cairoli by měl mít už celou letošní sezonu nalepenou dvěstědvaadvacítku právě na nové KTM SX-F 350. Naopak Max Nagl dává přednost čtyřipade, ovšem v novém rámu s přepákováním.
Třistapadesátkový motor je od základu zbrusu nový a díky své drobné velikosti si získal pracovní název „watch“ (hodinky). Dokonce je prý menší a o 1,5 kg lehčí něž čtyřtaktní dvěpade. Obsah srdíčka nového motokrosového speciálu MX1 činí 349 ccm, vrtání a zdvih reprezentuje hodnota 88 x 57 mm a vstřikování paliva zajišťuje digi Keihin EMS 42 mm.

Rám je stejně jako motor úplně nový, a tak jako u dřívějších „kátéemek“ posvářen z oceli. Zadní odpružení se systémem PDS ovšem vystřídalo přepákování, jež si jezdci při testech moc pochvalovali. To bylo původně plánováno pouze pro SX-F 350, ale na přání jezdců se přepáčko zabydlelo i na mašinách třídy MX2 SX-F 250. Podtrženo sečteno, rám nové generace je naprosto stejný pro mašiny továrního týmu KTM SX-F 250, 350 i 450. Liší se prý jen v úchytech a přizpůsobení pro uložení motorů těchto objemů.
A co to znamená pro sériové kátéemnky putující do rukou obyčejného smrtelníka? To, že si bude moci koupit SX-F 350 s přepáčkem, novým rámem a vstřikováním zhruba v červnu tohoto roku. Ostatní motokrosové speciály by měly dostat přepákování a nový rám až od modelové řady 2012. Jak to bude u enduro modelů, není zatím podle dostupných informací úplně jasný. Jedná se spíš o spekulace, zda budou pokračovat se systémem PDS v kombinaci s novým rámem nebo rovnou i přepákováním. Osobně jsem dost zvědavý, jak bude po stránce podvozku naloženo s dvoutaktními stroji, které do rodiny motokrosových mašin KTM bezesporu patří, a měly by co nevidět dostat elektronické vstřikování.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 2.25
Známkováno: 4x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist