První tři dny Dakaru 2010

Po pátečním startu v Buenos Aires následovalo jen 317 km přejezdu do prvního bivaku v Colónu, v sobotu a neděli už se ale závodilo naplno a naši jezdci na motocyklech se museli potýkat s prvními nástrahami tratě, pády i problémy. Podívejme se opět na souhrn zpráv od jednotlivých týmů i na celkový vývoj na špici závodu za první dva dny s měřenými rychlostními zkouškami.

Sobota 2.1. 2010

Vítězství z první měřené etapy si odnesl Franzouz David Casteu na čtyřistapadesátce Sherco. Má ovšem náskok pouhé tři sekundy od svého krajana Cyrila Desprese na KTM a jako třetí dorazil Španěl Marc Coma s odstupem 12 sekund. A jak se vedlo našim?
KM Racing Team
Snem většiny ze závodníků, je dobře začít, nemít žádný skrytý technický problém, mít štěstí, kterému se ovšem také musí umět jít vstříc, a to vše platí o teamu KM Racing dvojnásob.
Dnešní první měřený úsek byl vzhledem k rozsáhlým povodním v tomto a minulém týdnu, zkrácen o cca 50km. Je to první případ zkrácení v tomto ročníku, ale pokud jsme mohli vidět a sami posoudit, rozsah škod byl na místním zemědělství a obydlích, hlavně v malých vesnicích, zcela zřejmý.
Všichni si pochvalujeme rozdělení rychlostních zkoušek, dnešek a zítřek, zvlášť pro auta/kamiony a zvlášť pro moto/quad. Našim motorkářům dnešní endurová trať zcela vyhovovala, všichni plnili taktické úkoly, vše se obešlo bez pádů a závažných technických problémů. Pepovi selhalo v rychlostním testu palivové čerpadlo a ztratil 5min. opravou a Martin nabral vodu do elektroniky a jeho Yamaha neměla 100% výkon. A umístění? Je příliš brzy cokoliv hodnotit, tým je v pohodě, kluci si poměrně slušně užívali první „ostré“ kilometry.

Czech Dakar Team
Piloti Czech Dakar Teamu v kategoriích moto a quad přijeli v pořádku do cíle dnešní zkrácené etapy, která měřila 349km se speciální rychlostní částí o délce 219km. Nejrychlejší z našich jezdců (a nejrychlejším českým účastníkem) byl Martin Macek (Yamaha 450), který přijel na 25. místě se ztrátou 11´32“ na vítěze etapy Davida Casteu na Shercu. Roman Krejčí dojel na 52. pozici a Jan Veselý na 98. místě. Všichni tři jedou na strojích Yamaha 450.
Martin Macek nám v rozhovoru řekl, že zvolil raději jízdu na jistotu, nenechal se vyhecovat k nesmyslném závodění. Vloni se nechal strhnout atmosférou a při jízdě ve vyjetých prašných kolejích a v prakticky nulové viditelnosti havaroval a vážně se poranil, což ho později stálo mnoho sil a šance na lepší umístění. Zatím podle jeho slov, o nic nejde a stačí se držet v kontaktu se špičkou a nebláznit. Trať je prašná ale vzhledem k nedávným dešťům, je to výrazně lepší než vloni. Etapa vedla přes četné brody a různé nástrahy ale víceméně byla jednoduchá i orientačně a byl to pěkný úvod na rozehřátí. Prvních patnáct jezdců startovalo po minutě, takže na trati bylo poměrně rušno a během jízdy obtěžoval jen větší vítr – vše ostatní bylo bezproblémů. Martin v bivaku udělá základní servis stroje a bude studovat změny itineráře na zítřejší etapu, protože musí počkat na dojezd servisních vozidel, která čekala na start kamionů, kteří dorazí až někdy v noci. Podle martinových slov v cíli, je možné dnešní pocity shrnout do jedné věty: „konečně už ten vlak jede a nekonečné čekání a přípravy jsou za námi a už se vezeme.“

Video z prvního závodního dne - motocykly

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.


Neděle 3.1. 2010

Martin Macek měl ztrátu 23 minut na vítěze etapy - Davida Fretigneho, který jel souboj o etapové vítězství s Davidem Casteu naplno. Oba lídři minulých ročníků - Marc Coma a Cyril Despres dojeli až za nimi a rozdělili si 3. a 4. místo. Ovšem pecka největší ze všech - +22 minut penále pro Marca Comu. Ten se díky tomu propadá až na 14. místo!

KM Racing Team

Ráno se nad Cordobou přehnala průtrž mračen a motorky a čtyřkolky doprovázela až na 100km rychlostního testu. Naopak příjezd do vlhkého tropického klimatu, jakým provincie La Rioja je, dnes nabídla dva odlišné extrémy, neboť odpoledne v bivaku bylo 40st. Dnešní silná průtrž mračen zřejmě také ovlivnila nehodu Josefa Macháčka, který na 76km rychlostní zkoušky dostal se svojí čtyřkolkou smyk a několikrát se převrátil. Musel dlouho opravovat, aby se mohl vrátit do startovního pole, ale zdravotně je zatím v relativním pořádku. Martin Plechatý dnes také okusil zrádnosti terénu a na 10minut zapadl ve vyschlém řečišti, které bylo skryto za velbloudí trávou. Dušan, David a Ivan si jedou svou taktickou stopu a jsou zatím nadmíru spokojeni. Bez závad a zdravotních problémů.

Telefonát Martina (již upravený text pro tiskovou zprávu):
Trať dnešního závodu vedla kamenitým terénem a nebyla vůbec typicky „dakarská“. Jezdcům rozhodně nepomáhalo ani počasí, vydatný déšť od startu do první tankovačky, hustá mlha a mokrá trať znamenaly nebezpečné situace. Martin Macek po dojezdu do cíle vyjádřil mírné zklamání, protože podle jeho slov „přijel s jinými ambicemi“ ale myslí si, že teprve zítra „začneme válčit“. Na dnešní trati měl pád, motocykl přehodil přes kamennou zídku a ulomil přední blatník, ale nic vážnějšího se nestalo. Povrch byl kluzký s kamenitým podkladem a podle jeho slov byla i chyba, že na tu dnešní etapu nevyměnil pneumatiky za nové. Motorky prý nevypadají jako po dakarské etapě ale po nějakém motokrosu u nich ve Smržovce. Po pádu jel pochopitelně trochu opatrně a ubral plyn, což je takticky v pořádku – Dakar je teprve na začátku, a kdyby někde urazil přístroje v kokpitu nebo vážněji poškodil stroj, ztrátu by nemusel dohnat. Jel dnes na pomalejším převodu a bylo to prý v pořádku. Fretigne naopak měnil převod do rychla a před startem mu říkal, že pojede naplno. Zdravotně je i po pádu v pořádku, maličko cítí záda, ale není to nic vážného a zítra bude opět závodit ze všech sil. Cítí, že se blíží poušť a že závod opravdu začne až za pár dnů.

Video 2. dne - motocykly

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.


Výhled na pondělí 4.1.2010

Bude to třetí den soutěže, kdy se již soutěžící budou muset vyrovnat s první zkouškou. Po 260km přejezdu bude následovat 182 km rychlostní zkoušky. Poprvé je naplánována stejná trasa pro motorky, quady, auta i kamiony. Změna profilu tratě bude velmi radikální, od zeminy k písku a zejména velký podíl dun v délce téměř 30 kilometrů. V první části se bude jednat o velké duny, které se vyznačují bílou barvou. V nové krajině si budou soutěžící "vychutnávat" sjezdy a budou se muset vyrovnati se změnou klimatu a zejména s písečnými bouřemi, které jsou v této oblasti časté.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (14x):



TOPlist