Ben Spies

Tenhle týpek je po Nicky Haydenovi a Colinu Edwardovi dalším důkazem toho, že pro nejvyšší kubaturu MotoGP není jedinou možností klasická „džípíčková“ kariéra, ale stejně kvalitní přípravou může být i americká superbiková škola. Na trati je nepřehlédnutelný už kvůli svému neobvyklému stylu, kdy po asfaltu tahá nejenom svoje kolena, ale i lokty. Díky nim si připsal i svoji přezdívku „Elbows“ (lokty, ale tady spíš lokťák, loktař…..).

Ben „Elbows“ Spies zahájil svoji kariéru v osmi letech na texaských okruzích v sedle padesátkové silničky, se kterou startoval ve značkovém poháru Yamaha YSR. Ve svojí druhé sezóně v roce 1994 v tomhle poháru už dokázal zvítězit a přestoupil do kubatury osmdesátek. Od dvanácti let vodil ostrou „džípíčkovou“ stopětadvacítku, se kterou zvítězil v mnoha závodech i mimo domovský Texas, po dvou sezónách přešel na čtyřtaktní supersport a v roce 2000 začala jeho dlouhá kariéra v seriálu AMA. V týmu Valvoline Suzuki startoval v kubatuře AMA 750 Supersport, jako nejlepší výsledek si připsal páté místo v závodě Pikes Peak International Raceway a o rok později, tedy v sezóně 2001, dokázal na této trati jako šestnáctiletý dokonce zvítězit. V roce 2002 startoval v týmu Suzuki Attack, kde jel jak Supersporty a Superstocky, tak i kubaturu Formula Extreme, ale sezónu kvůli zranění kolene nedokončil. K velkému přelomu došlo v roce 2003, kdy Ben, jezdící v týmu American Suzuki dokázal celkově zvítězit v kubatuře Formula Extreme, když vyhrál pět závodů a přidal další dvě pódiová umístění. Stejně jako v předešlém roce závodil ve třech kubaturách, protože startoval i ve třídách Superbike a Supersport. Během sezón 2004 až 2008 se v americkém seriálu soustředil „pouze“ na dvě kubatury v dané sezóně a vystřídal všechny super….. kategorie, tedy biky, sporty i stocky. Během těchto pěti sezón si připsal celkem čtyři tituly a do historie vstoupily hlavně jeho souboje s další ikonou amerických superbiků, tedy Matem Mladinem, nad kterým například v roce 2007 získal superbikový titul o jeden jediný bodík (652:651).
V následující sezóně 2008 se představil v kubatuře MotoGP, když na Suzuki GSV-R absolvoval tři závody na divokou kartu. Rozhodně nezklamal a po seznamovacím Donington Parku (čtrnáctý) dojel na domácích okruzích v Laguna Seca na osmém a v Indianapolis dokonce na šestém místě! V tomtéž roce si připsal třetí superbikový titul v řadě za sebou a bylo jasné, že „Beník“ půjde do světa. Přestože jeho dosavadní kariéra byla spojena převážně s motocykly značky Suzuki, tak manažéři téhle firmy udělali neuvěřitelnou chybu v tom, že si tenhle klenot nechali pro „svět“ přetáhnout od konkurenční Yamahy.

Pro sezónu 2009 totiž pro mistrovství světa superbiků podepsal smlouvu s týmem Yamaha Italia, s jejichž er-jedničkou hned v prvním závodě na Phillip Islandu získal pole position a po chybě v premiérovém závodě opanoval aspoň druhou jízdu. Stal se tak od roku 2002 prvním Američanem, který v této sérii navázal na vítězství Colina Edwarde. Ve svojí premiérové sezóně získal během čtrnácti dvojzávodů neuvěřitelných jedenáct pole position, čtrnáct vítězství, dvě druhá a jedno třetí místo a k tomu přidal šest nejrychlejších kol. Zastínil i tak zkušeného pilota jako je Noriyuki Haga a po zásluze získal titul mistra světa. Představil se i v závěrečném závodě seriálu MotoGP ve Valencii, kde skončil na sedmém místě a dal tak svým budoucím soupeřům najevo, že v následující sezóně budou mít o jednu starost více.
V sezóně 2010 se totiž představil právě v mistrovství světa kubatury MotoGP, kde osedlal prototyp Yamaha YZR M1 týmu Tech3. Vytvořil zde se svým krajanem Colinem Edwardem čistě texaský tandem a i když jeho předsevzetím před sezónou bylo leninovské: „učit se, učit se, učit se!“ nakonec za sebou nechal nejen svého zkušenějšího kolegu, ale také dalšího krajana a zároveň exmistra světa MotoGP Nickyho Haydena. Získal dvě pódiová umístění, když dojel třetí na Silverstone a druhý v Indy a celkové šesté místo mu otevřelo dveře do fabrického týmu Fiat Yamaha, kde v následující sezóně nastoupil po boku Jorgeho Lorenza.
Ve svojí premiérové "fabrické" sezóně (2011) ale zažil hodně smolný začátek, když z úvodních šesti víkendů třikrát závod nedokončil, dvakrát dojel šestý a pouze v Katalánsku vystoupil na bronzový stupínek. Pak si ale připsal premiérové vítězství v Assenu a zaznamenal dlouhou sérii kvalitních a vyrovnaných výsledků (ITA – 4; GER -5; USA - 4; CZE - 5; INP - 3; RSM – 6; ARA – 5; JPN – 6) a i když kvůli zranění nestartoval v Austrálii, tak sezónu zakončil druhým místem ve Valencii.
Datum narození: 11. července 1984
Místo narození: Memphis, Tennessee, USA
Bydliště: Longview, Texas


Kariéra v číslech

2002 – AMA Supersport – 9. místo
             AMA Superstock – 5. místo
             AMA Formula Extreme – 6. místo
2003 – AMA Superbike – 54. místo
              AMA Supersport – 9. místo
              AMA Formula Extreme – 1. místo
2004 – AMA Superstock – 5. místo
              AMA Supersport – 4. místo
2005 – AMA Supersport – 4. místo
              AMA Superbike – 2. místo
2006 – AMA Supersport – 14. místo
              AMA Superbike – 1. místo
2007 – AMA Superstock – 1. místo
              AMA Superbike – 1. místo
2008 – AMA Superbike – 1. místo
              MotoGP – 19. místo (3 závody)
2009 – WSBK – 1. místo
              MotoGP – 20. místo (1 závod)
2010 – MotoGP – 6. místo (Yamaha)
2011 - MotoGP - 5. místo (176 bodů) Yamaha

Fotogalerie 2011

Fotogalerie 2010

Fotogalerie 2009

Fotogalerie 2008

Fotogalerie 2007

Fotogalerie 2004




TOPlist