Úvod:
Hned z kraje musím podotknout, že tento příspěvek bude dost nudný. Je určený vlastně jenom těm, který maj novou jednoklapkovou kozí Vé-sedmičku a nesmířili se s tím, že olejové hospodářství dělá z jejich airboxu fritovací hrnec. Taky je určen tomu, kdo má pevné nervy, má dost času a nebojí se v záruce svýmu miláčkovi odšroubovat celou prdel. Bohužel mám takový pocit, že tuhle operaci Vám v žádném servisu neudělají, protože je tak náročná, že radši budou ještě několik měsíců a možná let čekat až Italští géniové zjistí, že se jim v servisu hromadí zaolejovaný motory a přepracují airbox a olejové hospodářství do podoby před modernizací. Pak asi sezvou všechny, ale ti budou mít tou dobou motor už možná v háji...
Cíl mého cvičení byl zřejmý (je ho možné celkem solidně vystopovat v mém deníku). Přijít na to, proč je už po stovce kiláků v airboxu tolik oleje, že by stačil po vylití do moře zlikvidovat hejno ptáků na pobřeží. K tomu účelu musím prozkoumat vnitřnosti airboxu, resp. toho čehosi, do čeho jdou hadičky od odfuků z hlav válců a odkud jde další šlaufek do vany motoru (taková malá krabička na stěně airboxu).
Kapitola první, ježek v kleci
Základním předpokladem je tedy vyjmutí airboxu z motorky. Tato operace mi zabrala několik hodin a postupně se změnila v boj o holý život. Hned zkraje zjišťuji, že když motorku dávají Íčka dohromady, do rámu jde nejdřív airbox, pak klapka a za ní celý motor (nebo všechno najednou, ale každopádně tou fujtajblovou krabicí napřed...). Za mých skromných servisních podmínek je demontáž motoru nemožná, a tak se rozhoduji, že airbox půjde zadem. Odmontovávám zadní blatník a všechno co je okolo zadního kola. Motorka v tomto rozpoložení vypadá brutálně dobře (viz. foto).
V osmistupňovém prostředí hromadné garáže zkouším po dobrém i po zlém sundat gumovou manžetu z hrdla klapky (viz. diskuse na fóru – Moto Guzzi V7 Stone – Vyjmutí airboxu). Italští experti tak dlouho přemejšleli, až jim nestačilo gumovou přírubu omotat svěrkou, ale aby dokázali, že mají náskok před celým světem, opatřili tu gumu drážkou, která zapadá do obruby na hrdle klapky. A aby to všechno dokonale nešlo sundat, ani když vedle motorky vybuchne atomovka, dali vnější drážku pro ukotvení do airboxu proti oné drážce pro klapku... Takže zjišťuji, že sundat gumu bez toho, že se rozpůlí airbox nejde.
Postupně odšroubuju všechny vruty, který drží na dvě půlky vylisovenej airbox pohromadě. Většina samořezných šroubů veme sebou i celej závit (umělá hmota airboxu mi připomíná výrobky z dob SSSR). Jeden šroub však odšroubovat nejde, protože se prostě přes tělo klapky na něj nedostanu... hádejte který... ano je to z celkového počtu devíti vrutů ten nejdůležitější, ten, který je těsně u hrdla klapky. V návalu nejvyšší beznaděje, bez ohledu na protestující vrut, kroutím tou bednou ze strany na stranu a nějak (celkem lehce) se mi jí daří vymanit ze spárů gumové manžety. Vyšroubuju poslední vrut a bednu ještě v rámu půlím, jinak by ven prostě nešla. Sundat gumovou manžetu z hrdla klapky jde bez airboxu hladce.
Kapitola druhá, molitan
Tak už jsem se dočkal. Zlatý hřeb mého zkoumání, posvátná Tutanchámonova hrobka se právě přede mnou otvírá. A cože to tedy nacházím? Úplný hovno! Resp. nic z toho, co jsme si s chlapci ze Sušice vysnili. Žádný sofistikovaný labyrint nahrazující zpětný ventil, žádněj špunt bránící odtečení oleje v podobě nějaké závady… Ne. Z obou půlek airboxu, z malé komůrky na mě civí kus tlustookýho molitanu, který programově brání odtoku oleje do odkapový hadičky a naopak ho směřuje přímo do airboxu. Bože…. kdo tohle vymyslel!
Takže popořádku…. Do malého prostoru, kam ústí všechny tři hadičky narvali italští mistři molitan, který je ještě k tomu ze dvou půlek. Olej, který přiteče do onoho prostoru, celkem logicky obteče tenhle molitan a shromažďuje se v mezerách mezi molitanem a stěnami komůrky. A kde je největší prostor pro jeho nahromadění děti???... Ano mezi dvěma molitany v půlce. A kde je dírka do dalšího menšího prostoru (který je už volný) a na ní navazující dírka do velkého prostoru airboxu? Ano v půlce…. (viz foto).
Italští géniové vytvořili dokonalou cestu, aby olej byl pod tlakem nasáván přímo do prostoru airboxu, přičemž ten správný odtok ucpali tou houbou. Se divím, že na ty motorky nedávaj čtvercový kola!!!
Kapitola třetí, špagety
Takže... Ten molitan nahrazuji kusem čistící rohože (takový slepený špagety z PVC, který odolaj všemu bordelu včetně drsnejch chemikálií a olejů a nic na nich neulpívá). Je z jednoho kusu (takže žádný hromadění oleje v mezeře mezi půlkami) a dávám jí do té menší komůrky. Předpokládám, že olej, který přijde do prostoru (dříve s houbou) bude spočívat na dně (minimálně když bude motorka v klidu) a bude moci odtéct hadičkou do vany motoru. Všechno je na fotkách. Pro případ, že přeci jenom půjde nějaký olej do airboxu, montuji na odtok (kam ve fabrice dali špunt!!!... ) průhlednou hadičku, abych mohl jednoduše sledovat, zda se airbox plní olejem nebo ne.
Než tohle všechno provedu, všude na airboxu vyměním všechny vruty za nerezový šrouby a samojistící matky . Nechci se spoléhat na chatrné plastové závity, který jdou do háje hned po jedné, či dvou demontážích. To samé učiním i v případě čtyř kotvících bodů u krytu, který drží vzduchový filtr. Dá to docela fušku to vymyslet tak, aby to bylo buď několikrát jištěný, nebo spoj šel mimo vnitřek airboxu. Nechci, když náhodou něco povolí, aby cokoliv z toho padlo do interiéru a bylo nasáto klapkou do motoru.
Závěr
Posbíráním motorky už se jen bavím. I když to občas nejde tak, jak jsem si myslel, už vím kam šáhnout a co mne čeká. Airbox stále rozpůlený umisťuji do rámu a než ho sešroubuju, dávám do styků motorovej silikon, aby podpořil málo fungující těsnění. Šroub u klapky vynechávám, i tak to drží naprosto dokonale. Namontuji průhlednou hadičku na odtok, svedu jí pod podvozek ohnu jí a zajišťuji kancelářskou svorkou (je to provizorní a je to účinný pro dobu testů). Při nastartování pokusem s vyndanou hadičkou od vany řeším poslední otázku, zda nebude nutné na odkapovou hadičku co vede do vany dát zpětný ventil. Vypadá to, že ne. Ani při velkých otáčkách motor ve vaně nevyrobí takový tlak, aby olej z hadičky stříkal ven.
... Od realizace výzkumného úkolu jsem ujel cca 200 km a po oleji nikde žádné stopy (před opravou už by tam bylo minimálně jedno štamprdle). Prověřoval jsem, zda je vnitřek hadiček mokrý od oleje a je. TO ZNAMENÁ JEDINÉ... F U N G U J E T O!!!
-
hustý!
-
jedna půlka
-
druhá púlka
-
...a detail (je dobře vidět kudy teče olej)
-
krásné nové šrouby
-
krásné nové šrouby
-
nový stav rohožka v akci
-
fakt bez prdele
-
rohožka detail
-
oprava po vzoru "kancelářská krysa"
tak to mi ho vyndej klobouk dolu ! uvazoval jsem, ze ji koupim zene, ale soude nejen dle Tveho reportu resp. deniku, zustanu verny ostrovni znacce a doma pribude scrambler
1) Podrobný report půjde na universitu v Sušici a potom to možná chlapci pošlou do Iťošky. 2) Dělat u nich nebudu. Mně stačí když ji mám pár za klienty. Co je jednoduchý to je podezřelý že je to špatně. Bych je musel střílet. Ale jinak jsou fajn...
Congrats
Můžeš jít k nim dělat