PROFIL MOTORKY

Honda CRM 125 (R) (2000)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Beranidlo
Vloženo 26.12.2020
Aktualizováno 28.12.2020
Zobrazeno 2 573x
HODNOCENÍ PROFILU OD 5 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10


Vloženo: 26.12.2020, Uskutečněno: 26.12.2020, Stav tachometru: 24127 km, Zhlédnuto: 28x


Po pouhých 12 měsících a 6000km jsem došrouboval šponováky z polohy před půlkou až na konec okýnka ve vidlici. Tak asi nastal čas na výměnu. Nebo mám vyměnit jenom kolečko a řetěz zkrátit?


Musím pozornit, že se nejedná o žádný zázračný řetěz, ale produkt TDH, zakoupen v akci na motořetězy.cz . Hlavu jsem si s kvalitou nelámal, bylo to do sraček. Řetěz od začátku hlučel. Uvědomil jsem si to až dneska, že s řetězem ČZ je nějak ticho. Na kolečku je vidět, že ten řetěz táhnul doprava. Jak to dokázali, jestli pouzdra nejsou k článkům kolmo, čert ví. Ten nevyvedený obrázek na krabičce by tomu i odpovídal. Taky slovo Japaness jsem ještě nikde jinde neviděl. Na internetu jsem našel obrázek krabičky s nápisem rantai kendaraan, což překladač identifikoval jako indonéštinu.

Ono to bylo ještě tak, že jsem loni koupil motorku a k ní komplet sadu 13/40 s ČZ řetězem (originál je 14/40). Jenže ještě před nasazením jsem zjistil, že to chce ještě zpomalit, takže jsem sehnal rozetu 44, ale najednou byl krátký řetěz, navíc s drapákem nejde kolo posunout ve vidlici moc dopředu, už to chytá na obvodu. Koupil jsem za devět stovek nezkracovaný řetěz 120 článků, přiměřeně z něho odebral a zanýtoval zpátky.
Přeměřil jsem posuvkou ten starý řetěz na motorce a porovnal to s novým - rozdíl na cca 150mm je 2mm, na 10 článcích to není málo. Ale čepy se neopotřebovaly až tak moc, o-kroužky drží, ani ne polovina z těch 2mm jde na vrub čepů. Nejvíc utrpěly válečky - na vnějším průměru se zmenšily o 0,6mm a mezi válečky a pouzdry se udělala vůle taky půl milimetru. Mazáno olejem každých 50-120km, vždycky po návratu z výletu. Po silnici jezdím jem tam, kde nevedou polňačky.
Zuby tam ještě jsou, všech třináct. Ale rozeta je pohodě.

Po roce jsem teda užil ten původně koupený řetěz ČZ, prodloužený o dva články, a i tu původně koupenou spojku.

A nakonec krátký rozbor, jestli řetěz bez kroužků - a sundávat řetěz, čistit ho a nechávat nacucat tukem, a nebo je v době o-kroužkových řetězů přežitek? Mezi výkonem a "ztrátami" posedlými stvořeními se rozšířila myšlenka, že o-kroužky žerou koně, aniž by si někdo dal tu práci zjistit, že to tření v o-kroužkách je naprosto zanedbatelné proti tření čepů v netěsněném řetězu, ze kterého už to mazivo vymizelo a nahradil ho prach, a u kterého se kvůli tomu zvětšila rozteč.
(V září) jsem měnil na Planetu řetěz, nějakou levnou (tu výše zmíněnou indonéskou TDH) 520 s o-kroužkama a pár článků mě zbylo. Pomocí kuchyňské váhy jsem změřil sílu potřebnou na protočení jednoho článku. Váha ukazovala mezi 500g a 700g , t.j. síla v průměru 6N na rameni asi 16mm (rozteč článků je 15,88mm přesně). To je docela dost, takže jsem zkusil nový řetěz ČZ 520 o-ring a ukazovalo to jenom o kapku míň, asi 500g na váze. Jenže tohle je řetěz z krabice, který neměl ani 20°C. Stačilo ho trošku rozhýbat a jak se ohřálo mazivo na kroužkách, hned kleslo tření na polovinu, 200-300g na váze.
Takže jsem z toho spočítal výkonovou ztrátu v o-kroužkách. Ta závisí jenom na rychlosti, zatímco ztráty třením mezi rolnou a pouzdrem a mezi čepem a pouzdrem jsou závislé na přenášené síle, která může být výrazně zvětšená u opotřebeného řetězu nabíhajícího na opotřebené zuby.
Uvažoval jsem převod 14 / 40 zubů. Při pootočení rozety o 1 zub se na rozetě jeden nabíhající článek pootočí o 1/40 otáčky, stejně tak jeden článek na výběhu z rozety, a na pastorku to bude 2x 1/14 otáčky.
Moment potřebný pro otočení článkem je M = 6N x 16mm = 0,096 Nm, zaokrouhleno na 0,1Nm
Energie potřebná k pootočení pro otáčivý pohyb je E = M x úhel . Úhel jedné otáčky je 2pí, pro úplnost. Pak E = 2x 0,1 x (2pí/14 + 2pí/40) = 0,12 J na pootočení řetězu o 1 článek zároveň na rozetě a pastorku.
Zadní kolo má obvod asi 2 metry, na 1m ujeté vzdálenosti se uvažovaná rozeta pootočí o 20 zubů a o-kroužky sežerou energii 2,4 J.
Ztráta výkonu bude závislá na rychlosti (fyzika, 1J = 1 Ws), takže třeba pro rychlost 100km/h , t.j. 28m/s, bude ten ztracený výkon 2,4J x 28m/s = 67 W.
Motorka potřebuje pro dosažení 100km/h asi 7kW, takže těch 67W ve 100km/h je nic, a pro ohřátý a rozhýbaný řetěz je možné uvažovat klidně i polovinu z toho.

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
Targus (428) napsal 27.12.2020 v 20:13

No jestli jsi jezdil s novým řetězem po levém pastorku, tak se nedivím, že je po smrti. To je doslova katastrofa.
Počítám, že stejně zmasakrovaná bude rozeta, takže bych asi moc neřešil, kolik výkonu mi sežere ohýbání řetězu a věnoval se důležitějším věcem. Třeba přeměření opotřebení zubů na rozetě, eventuálně výměně zubového věnce
Jinak se zas budeš za rok divit, co všecko je potřeba vyměnit a vyhodit.

1 reakce

Beranidlo
Beranidlo 28.12.2020 v 01:07

Nerozumíš. Před 6000km bylo vše nové, i pastorek. Rozeta zůstala po 6000km dobrá, slouží dál.



Nejnovější záznamy v deníku
  • Děravý řetěz

    Dopínat by ten řetěz od ČZ asi ještě šel, ale jednoho krásného dne začalo od hnacího kolečka nechutně cvakat, pak ještě víc a než jsem se vrátil opatrně na základnu, chyběly na řetězu tři rolny. Na ostatních článcích už

    Typ: Oprava
    Vloženo: 11.04.2024
    Uskutečněno: 01.03.2023
    Tachometr: 32000km
  • Tak to bylo těsně

    Dnes jsem se po návratu z polí nějak nemohl dopočítat zubů na kolečku. Vydrželo jeden a půl drapáku, 8.000 km? Nahrazeno starším, ojetým jen napůl. :-)

    Typ: Údržba
    Vloženo: 18.02.2023
    Uskutečněno: 18.02.2023
    Tachometr: 31000km
    Komentářů: 1x
  • Baterka Exide AGM

    Olovo ve verzi AGM namísto staré, kyselinou zalité baterky, která to vzdala. Exide Bike AGM 12V, 3Ah, ETX4L-BS, s cenovkou asi 4 kila.

    Typ: Údržba
    Vloženo: 19.02.2023
    Uskutečněno: 08.10.2022
    Tachometr: 30000km


TOPlist