Vzhledem k tomu, že jsem včera konečně dostal český TP a RZ, rozhodl jsem se trochu popsat jednotlivé kroky, které je nutné udělat, pokud si chcete koupit motorku v zahraničí. Když jsem si před koupí procházel různé rady a návody, nezdálo se mi to úplně přehledné, tak snad někomu alespoň trochu pomohu při zařizování.
Předem je nutné ujasnit si, zda se vám koupě motorky v zahraničí vůbec vyplatí. Mojí motivací bylo, že na českém trhu s ojetinami se příliš zachovalých KTM 690 Enduro R kolem roku výroby 2014 nevyskytovalo, a když už se nějaká objevila, tak stav absolutně neodpovídal ceně. Rozhodl jsem se proto poohlédnout se v zahraničí, konkrétně v Německu, přes inzertní web mobile.de. Tam už byla nabídka mnohem lepší a jako první mi do oka padl pěkný kousek z roku 2015, který měl najeto kolem 3 tis. km, prodával ho oficiální dealer a nebyl daleko od hranic.
S dealerem jsem se tedy kontaktoval a začal zjišťovat, co všechno vlastně musím udělat, abych si motorku mohl dovézt do Čech. V tu chvíli jsem narazil na první zádrhel, protože pokud má motorka najeto méně než 6 tis. km (nebo od data její první registrace neuplynulo více, jak 6 měsíců) je českými úřady považována za novou, nehledě na rok výroby, a v takovém případě by bylo nutné doplatit v Čechách DPH. Od nákupu jsem tedy smutně upustil a hledal dál.
Nakonec se mi podařilo najít moc pěkný ročník 2014 kousek od Norimberku. Motorka měla najeto něco přes 6 tis., tudíž odpadlo případné martyrium s DPH a navíc na fotkách vypadala téměř jako nová. Prodával ji soukromý majitel, s kterým jsem si vyměnil pár zpráv a vydal se ji omrknout na živo. Skutečně vypadala jako nová a ač trochu pršelo, donutil mě majitel se na ní alespoň pár kilometrů projet. Pak už šlo všechno ráz na ráz a za týden jsem se s manželkou a vypůjčeným vozíkem řítil do Německa pro svou novou motorku. Majitel měl už při první návštěvě vytisknutý vzor smlouvy z ADAC, který jsme vyplnili a podepsali, takže tentokrát už šlo jen o formality a předání peněz a dokladů. Původní majitel v mezičase motorku ještě odhlásil, což bylo zaznamenáno na velkém TP, ale pro registraci v ČR toto není nutné a je to na zodpovědnosti bývalého majitele. Kromě kopie kupní smlouvy jsem k motorce dostal také všechny možné faktury ze servisů, servisní knížku, velký a malý německý TP, protokoly z Dekry a COC list, jehož užitečnost se ukázala posléze.
Několik dní po koupi jsem motorku naložil do dodávky a dovezl na STK Břevnov, kde mi za 790,- Kč udělali technickou prohlídku před registrací. Výhodou bylo, že bývalý majitel byl opravdu pečlivý a k dokladům dal také COC list (je v něm zaznamenaná technická specifikace přímo od výrobce), čímž mi ušetřil peníze a další starosti.
Následně jsem si udělal povinné ručení, bez kterého by mi na dopravním inspektorátu nevystavili český TP. S vyplněným formulářem, pojištěním, velkým i malým německým TP, protokolem z STK a COC listem, jsem se vydal na dopravní inspektorát, kde jsem zaplatil 500,- Kč a za několik dní jsem si měl přijít pro české doklady a RZ. Koronavirová pandemie udělal z několika dnů několik týdnů, ale nakonec vše dobře dopadlo a mohl jsem se zastavit pro vyřízené doklady a novou RZ.
Co tedy při koupi požadovat od prodejce?
- kopii kupní smlouvy
- zahraniční velký a malý TP
- COC list (není nutné, ale hodí se)
Následně je nutné tyto dokumenty, kromě kupní smlouvy, spolu s vyplněným formulářem a motorkou, dopravit na STK, kde vám udělají kontrolu. Pokud budete mít COC list, bude to o poznání levnější, protože v německém TP nejsou některé údaje, které vyžaduje český TP, ale obsahuje je COC list od výrobce.
Po STK si na motorku udělejte povinné ručení a vydejte se na jakýkoliv dopravní inspektorát, kde odevzdejte:
- zahraniční velký a malý TP
- COC list
- formulář pro zápis motorky do registru
Zároveň po vás budou chtít vidět zelenou kartu a protokol z STK.
Dle svižnosti inspektorátu se po několika dnech budete moci zastavit pro nový velký a malý TP a registrační značku. Vrátí vám také COC list. Suma sumárum mě tedy dovoz motorky ze zahraničí stál 1290,- Kč a pár hodin strávených po STK a úřadech. Pokud tedy nejste spokojeni s nabídkou ojetých motorek u nás, rozhodně doporučuji podívat se do zahraničí. Nicméně jak plyne z textu výše, může to mít některá nepříjemná úskalí.
Vlastník | tricetsest | |
---|---|---|
Vloženo | 28.2.2020 | |
Aktualizováno | 3.3.2020 | |
Zobrazeno | 818x |
HODNOCENÍ PROFILU OD 0 UŽIVATELŮ
Jaká byla cenovka oproti českému bazarovému trhu?