renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 250/353 Kývačka (1960)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Marty68
Vloženo 3.8.2018
Aktualizováno 13.11.2020
Zobrazeno 2 062x
HODNOCENÍ PROFILU OD 12 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.7

Popis motorky


Je to moje osobní legenda. Po prodeji Jawy 634 a zakoupení Suzuki Savage jsem zjistil , že přece jenom potřebuju motorku od Jawy ..A že by to měla být kývačka nebo panelka 250.. Kvůli vzpomínkám z dětství , jednoduchém motoru se zátahem.

Více fotografii

Motorka koupena od Soukromník - Velmi solidní přátelská dohoda,

Výška jezdce: 181 cm

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Jawa 250/592: Kývačka je moje srdcovka.
Jawa 250 Pérák: kývačka mně provázela v dětství víc a pak taky cena

První dojmy - Kývačka byla vražená mezi různým "potřebným nářadím" v suché kůlně u jednoho dobrého muže -viz foto v galerii...Samozřejmě po skoro 30 letech odstávky nepojízdná...Pod vrstvičkou prachu a místy bahna až na některé (nahradidelné) podskupiny vzácně zachovalá...

Motorku bych doporučil pro - Fandům české poválečné motohistorie. Kývačkářům celého světa, přestože se ještě nespojili...

Doplňky na motorce - nothing (else matters).

Recenze

Podpora kampaně proti zbytečným renovacím:
http://www.motomaga...u=100&pos=kampan

Vyrůstal jsem v sedmdesátých letech , doma nebyla ani motorka ani auto. Moje veteránská dušička vnímala , jak pasekáři , kteří neplatili pojistku , parkovali se svými stroji u nás nebo u sousedů a šli na nákup , do hospody..Poté se vydávali na cestu domů. Moje dětská duše se naučila mít ráda staré , pracovní stroje. Se stopami mnoha let věrné služby , bez jakékoliv údržby...Byly to většinou kývačky Jawy 250 , často právě tahle verze s doutníkama a "bošákem" v masce světla , kterou mám... Tenhle typ je prostě pro mně klíčový...Nejde o výkon , parametry. Každopádně hodnotím tento stroj spolu s předválečnými stroji a pérákem za designově jednu z nejpovedenějších Jaw. Kývačka dvaapůla je stroj na pohodu , jednoduchá , robustní , taková klidná síla ..
Historik je pérák , miss elegance panelka...Nicméně kývačka je prostě pro mně Top stroj. Velice solidní podvozek a motor , se kterým se dá jet krokem i valit do kopce..
Její revír jsou silnice , polňačky , město , kopce..lehčí terén..
Přitom je to vzor účelnosti a elegance barokního plechového fundamentalismu padesátých let.
Najezdil jsem už na tomto typu stroje mnoho km...Je to věrný služebník.
Pro dnešní dobu ideální stroj na veteránské , relaxační moto vyžití.navíc díly jsou dostupné snad skoro lépe než kdysi za časů Mototechny.

Motorku čeká konzervace, oprava , zprovoznění a veteránské značky.

V žádném případě leštěnková renovace , zůstane v původním laku , ale opraveném stavu.




Edit 2.9.2020
Stroj je na veteránských značkách...Probíhá ladění jízdních vlastností - o třetinu jsem zkrátil drátěnku ve filtru , stroj se dusil.Laboroval jsem s karburátorem , dal jej na ultrazvuk , zprovoznil si náhradní , na který teď jezdím (ocet+ voda 1:1 krátce do 10 minut , výsledek celkem OK , ale je nuté dočistit štětcem v benzinu , kyselinu citronovou na vyvaření karbece nelze doporučit - mizí karburátorová slitina , a nejlepší je ultrazvuk!). Pozor na otryskování , je dobré nechat tam předepsané trysky - hlavní 93 , volnoběžná 50. Mám ještě karbec s Bizona 250 a na jeho otryskování motorka nechtěla jet.
Podstatné je taky seřizování dorazu šoupátka - při jeho dostatečném nezašroubování může moto sát falešný vzduch.
Motor je krásně pružný a jízda na téhle motorce mi přináší rohlík mezi ušima.
Postupně ladím stroj k jeho nejvyššímu výkonu bez větších úprav - odstraňuji odpory , seřizuji co se seřídit dá.
V plánu je zkrácení úběžných čelistí v bubnech , odmaštění bubnů.Perfektní vyladění řetězovky. Prověrka a případná výměna ložisek , uložení kyvného čepu a pouzder přední vidlice.
Po těchto doladěních se z kývačky stane perfektní stroj "do města" a na jízdy po okolí.
Edit 13.11.20
Na stroji mám najeto cca 350km...Pohrál jsem si s karburátorem , vzduchovým filtrem , zkrátil úběžnou čelist přední brzdy...Ještě trochu zlobí dobíjení a mám nějak moc dlouhé plynové lanko , což se projevuje mrtvým chodem plynové rukojeti , jinak je Jawa poměrně doladěná...Zpočátku byla taková udušená , nyní už jde krásně do otáček...Příjemné projetí , cesta časem...Nejlepší pionýr na pojížďky po dědině je dvěpade kývačka!

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Milan1963
Milan1963 napsal 02.09.20 v 19:39 10b.

Parádní stroj, na stejné mně vozil otec v dětství na nádrži.

sidar
sidar napsal 25.06.20 v 10:41 10b.

Ahoj, naprostý souhlas s vizí nechat ji patinu. Naleštěných jezdí už dost. Gratuluju ke krasavici; přeju mnoho šťastných kilometrů v sedle všech Tvých strojů

Marty68
Marty68 napsal 20.05.20 v 00:17

targusi , ten ustřihlý blatník speciál "na hřiby" pořád mám! A k němu ještě jeden zase bez nosníků...Ať se s Čízou daří!
ThomsonMorton": Tvoje věta "a pak naleštím vše do zrcadlového lesku" platí a kývačka se kupodivu leskne i v původním laku...

Targus
Targus napsal 17.05.20 v 09:46 10b.

Ještě body.
Za kejvu nedostaneš nic, páč ti ji závidím a stejnak je hnusná.

Deset dostaneš za ten nádherný čistič paliva!!!

Targus
Targus napsal 17.05.20 v 09:42

Marty68

Doufám, že ti je úplně jasné, že vyhozením tak krásně obstřihnutého předního blatníku jsi naprosto nenávratně zbořil "dobový tuning".
Fuj a styď se! Seš čuně!


Teď jsme s klukem vzkřísili čízu. Sice je o pěkných pár let mladší, ale ten pocit, když to na pěti metrech roztlačování chytlo...
... a pak už na každé první našlápnutí...

Přijmi gratulaci a přání radostných prožitků s tímhle kouskem.
Mám to úplně stejné - kejva je prostě kejva...

Více komentářů



TOPlist