Je to moje osobní legenda. Po prodeji Jawy 634 a zakoupení Suzuki Savage jsem zjistil , že přece jenom potřebuju motorku od Jawy ..A že by to měla být kývačka nebo panelka 250.. Kvůli vzpomínkám z dětství , jednoduchém motoru se zátahem.
Motorka koupena od Soukromník - Velmi solidní přátelská dohoda,
Výška jezdce: 181 cm
Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Jawa 250/592: Kývačka je moje srdcovka.
Jawa 250 Pérák: kývačka mně provázela v dětství víc a pak taky cena
První dojmy - Kývačka byla vražená mezi různým "potřebným nářadím" v suché kůlně u jednoho dobrého muže -viz foto v galerii...Samozřejmě po skoro 30 letech odstávky nepojízdná...Pod vrstvičkou prachu a místy bahna až na některé (nahradidelné) podskupiny vzácně zachovalá...
Motorku bych doporučil pro - Fandům české poválečné motohistorie. Kývačkářům celého světa, přestože se ještě nespojili...
Doplňky na motorce - nothing (else matters).
Recenze
Podpora kampaně proti zbytečným renovacím:
http://www.motomaga...u=100&pos=kampan
Vyrůstal jsem v sedmdesátých letech , doma nebyla ani motorka ani auto. Moje veteránská dušička vnímala , jak pasekáři , kteří neplatili pojistku , parkovali se svými stroji u nás nebo u sousedů a šli na nákup , do hospody..Poté se vydávali na cestu domů. Moje dětská duše se naučila mít ráda staré , pracovní stroje. Se stopami mnoha let věrné služby , bez jakékoliv údržby...Byly to většinou kývačky Jawy 250 , často právě tahle verze s doutníkama a "bošákem" v masce světla , kterou mám... Tenhle typ je prostě pro mně klíčový...Nejde o výkon , parametry. Každopádně hodnotím tento stroj spolu s předválečnými stroji a pérákem za designově jednu z nejpovedenějších Jaw. Kývačka dvaapůla je stroj na pohodu , jednoduchá , robustní , taková klidná síla ..
Historik je pérák , miss elegance panelka...Nicméně kývačka je prostě pro mně Top stroj. Velice solidní podvozek a motor , se kterým se dá jet krokem i valit do kopce..
Její revír jsou silnice , polňačky , město , kopce..lehčí terén..
Přitom je to vzor účelnosti a elegance barokního plechového fundamentalismu padesátých let.
Najezdil jsem už na tomto typu stroje mnoho km...Je to věrný služebník.
Pro dnešní dobu ideální stroj na veteránské , relaxační moto vyžití.navíc díly jsou dostupné snad skoro lépe než kdysi za časů Mototechny.
Motorku čeká konzervace, oprava , zprovoznění a veteránské značky.
V žádném případě leštěnková renovace , zůstane v původním laku , ale opraveném stavu.
Edit 2.9.2020
Stroj je na veteránských značkách...Probíhá ladění jízdních vlastností - o třetinu jsem zkrátil drátěnku ve filtru , stroj se dusil.Laboroval jsem s karburátorem , dal jej na ultrazvuk , zprovoznil si náhradní , na který teď jezdím (ocet+ voda 1:1 krátce do 10 minut , výsledek celkem OK , ale je nuté dočistit štětcem v benzinu , kyselinu citronovou na vyvaření karbece nelze doporučit - mizí karburátorová slitina , a nejlepší je ultrazvuk!). Pozor na otryskování , je dobré nechat tam předepsané trysky - hlavní 93 , volnoběžná 50. Mám ještě karbec s Bizona 250 a na jeho otryskování motorka nechtěla jet.
Podstatné je taky seřizování dorazu šoupátka - při jeho dostatečném nezašroubování může moto sát falešný vzduch.
Motor je krásně pružný a jízda na téhle motorce mi přináší rohlík mezi ušima.
Postupně ladím stroj k jeho nejvyššímu výkonu bez větších úprav - odstraňuji odpory , seřizuji co se seřídit dá.
V plánu je zkrácení úběžných čelistí v bubnech , odmaštění bubnů.Perfektní vyladění řetězovky. Prověrka a případná výměna ložisek , uložení kyvného čepu a pouzder přední vidlice.
Po těchto doladěních se z kývačky stane perfektní stroj "do města" a na jízdy po okolí.
Edit 13.11.20
Na stroji mám najeto cca 350km...Pohrál jsem si s karburátorem , vzduchovým filtrem , zkrátil úběžnou čelist přední brzdy...Ještě trochu zlobí dobíjení a mám nějak moc dlouhé plynové lanko , což se projevuje mrtvým chodem plynové rukojeti , jinak je Jawa poměrně doladěná...Zpočátku byla taková udušená , nyní už jde krásně do otáček...Příjemné projetí , cesta časem...Nejlepší pionýr na pojížďky po dědině je dvěpade kývačka!
Parádní stroj, na stejné mně vozil otec v dětství na nádrži.
Ahoj, naprostý souhlas s vizí nechat ji patinu. Naleštěných jezdí už dost. Gratuluju ke krasavici; přeju mnoho šťastných kilometrů v sedle všech Tvých strojů
targusi , ten ustřihlý blatník speciál "na hřiby" pořád mám! A k němu ještě jeden zase bez nosníků...Ať se s Čízou daří!
ThomsonMorton": Tvoje věta "a pak naleštím vše do zrcadlového lesku" platí a kývačka se kupodivu leskne i v původním laku...
Ještě body.
Za kejvu nedostaneš nic, páč ti ji závidím a stejnak je hnusná.
Deset dostaneš za ten nádherný čistič paliva!!!
Marty68
Doufám, že ti je úplně jasné, že vyhozením tak krásně obstřihnutého předního blatníku jsi naprosto nenávratně zbořil "dobový tuning".
Fuj a styď se! Seš čuně!
Teď jsme s klukem vzkřísili čízu. Sice je o pěkných pár let mladší, ale ten pocit, když to na pěti metrech roztlačování chytlo...
... a pak už na každé první našlápnutí...
Přijmi gratulaci a přání radostných prožitků s tímhle kouskem.
Mám to úplně stejné - kejva je prostě kejva...