Cca 1000km po zahájení sezóny a po několika intenzivnějších svezeních mimo asfaltové cesty jsem začal mít divnej pocit z přední vidlice. Motorka se pohupovala a jakoby vidlice přestala tlumit, přitom ale z vidlice žádnej olej netekl.
Trochu jsem měl podezření, zda jsem něco nepokazil instalací výztuhy vidlice a nebo při montáži vidlice po výměně vlnovců za neopreny a instalací zvyšovací sady.. Přitom vidlice ujela jen cca 9tkm od instalace progresivních pružin.
Zajel jsem za Karlem, ale ten nebyl schopen posoudit jestli je to ok nebo ne, protože v-stromy nezná natolik, aby věděl jak to má fungovat správně. Víceméně jsem ho přemluvil že bych chtěl vidlici rozebrat a zkontrolovat, i s vědomím toho, že se nemusí přijít na příčinu toho, proč to najednou změnilo charakter. Ale alespoň by se vidle zkontrolovala, byl by novej olej a případně pouzdra (repasní sadu od AllBalls už jsem měl objednanou). Karel měl ale rozpracované nějaké motorky a tak tak jsme se domluvili že se ozvu za 14dní.
Tak jsem čekal a moc neměl chuť s tím jezdit. V mezičase jsem sjížděl videa z YT a dopisoval si s pár klukama z FB skupiny, abych se nachytřil co vlastně v té vidlici je a může odejít. Díly už jsem měl doma. Po cca týdnu už mi byla dlouhá chvíle a padlo rozhodnutí, že zkusím vidlici rozebrat sám.
Demontáž jde vždycky snadno.. A tak jsem po pár hodinkách měl rozebráno na součástky, zkontrolované trubky na rovnost a vyčištěno (proto to trvalo maličko dýl). Olej z vidlice byl tmavej, ale neumím posoudit jak moc byl “nepoužitelnej”. Jinak ve vidlici jsem nenašel nic podezřelého, pouzdra vypadala také ještě dobře. Vlastně je to celkem jednoduchá konstrukce. Jediné co, na spodku trubky je vnitřní pouzdro, které se u levé trubky protáčelo a u pravé bylo na pevno (přidřené?). Kluci mi nedokázali odpovědět zda to může mít vliv na funkci, klubový guru z Orlové mi odpověděl že to nemám řešit. A tak jsem vlastně nezjistil nic mimořádného, co by mohlo být špatně.
Začal jsem kompletaci. Když už jsem měl koupenou repasní sadu, tak jsem vyměnil pouzdra - a zde nastal problém. Pouzdra ze sady od All Balls měla velkou vůli. Co jsem dal dotaz na klubu, nejsem sám kdo se s tím setkal. Nakonec jsem pouzdra trochu upravil abych zmenšil jejich průměr a dál kompletoval. Na zaražení gufer jsem použil rozříznutou plastovou trubku. Nalil jsem nový olej od Motulu, (dle specifikace od Hyperpro předepsán 15w olej s hladinou 170mm). Vyšlo to akorát na 500ml do každé nohy. Vidlici jsem zkompletoval a nasadil zpět, tentokráte bez použití výztuhy (u níž si stále nejsem jist zda nenapomohla urychlit disfunkci vidlice, nebo nestojí za přidřením toho uložení. Ale ani netvrdím že ano).
Při prvním projetí se vidlice chovala zas tak, jak jsem si ji pamatoval z dřívějška. Neuvěřitelné, co dokáže degradace oleje a jak se pouhou jeho výměnou zas funkčnost změní.
Otázkou stále zůstává proč nastalo tak náhlé zhoršení funkce a zda na tom nemůže mít podíl to neotáčející se uložení v trubce nebo rozpěra. To ukáže čas, takže jezdit a jezdit.
Zatím mám ujeto cca 500km cestou/necestou. Vidlice funguje, olej z ní neteče. Tak uvidíme jak dál.
Update: Dle info jak od Romana, tak i od druhého specialisty, neprotáčející se uložení nemůže mít vliv na funkci vidlice.
-
Vidlice demontovaná
-
Vidlice demontovaná
-
Pružina ven a vylít starý olej
-
Rozloženo na součástky
-
Toto vnitřní uložení se nehýbe
-
Původní pouzdra vypadají ok
-
Už se to rýsuje
-
Na testovací jízdě