Originální baterii mám v motorce od roku 2019 a říkal jsem si, že už je čas na výměnu. Určitě by ještě nějakou dobu vydržela, ale dostal jsem nabídku na akumulátor lithium (lifepo4), který se obejde úplně bez tradičních olověných elektrod i bez kyselinového elektrolytu. Lithiovým akumulátorům nevadí náklon, jsou celkově odolnější a mnohem lehčí. Originální akumulátor v Tenérce váží 3137g a lithium pouhých 707g . Ušetříte 2430g jen na baterce, neuvěřitelné. Nabídne mnohem delší životní cyklus (více než 2000 vybíjecích cyklů proti cca 500 cyklům u olova), takže se vám vyšší investice vrátí v životnosti baterie a mnohem lepších vlastnostech.
Jen je zapotřebí si uvědomit, že při koupi lithium akumulátoru je zapotřebí koupit i nabíječku, která umí tento typ akumulátoru nabíjet. Mám doma dvě chytré nabíječky a ani jedna z nich to neumí. Dočetl jsem se, že není vhodné nabíjet akumulátory obyčejnou nabíječkou, ani nabíječkou chytrou. Při nabíjení lifepo4 akumulátorů se používá napěťové nabíjení. Je to nabíjení konstantním proudem, dokud akumulátor nedosáhne předem stanoveného napětí a poté nabíjení konstantním napětím.
Zakoupil jsem tedy nabíječku NOCO GENIUS5 5A 6/12V , která umí nabíjet všechny druhy baterií.
Aktualizace 5.5.2024
Baterii lifepo4 měním po dvou a půl letech. Myslel jsem si, že vydrží déle, ale baterie se poslední dobou chovala divně. Napětí měla, ale neměla sílu nastartovat, a to ani po plném dobití. Ráno jsem musel roztlačovat. Když jsem však celý den jezdil, fungovala. Druhý den pak ale nastalo to samé. Co se dalo dělat, bylo zapotřebí koupit novou. Rozhodl jsem se, že vyzkouším jinou firmu, ale zůstanu u technologie lifepo4. Koupil jsem baterii NOCO NPL14 . Má větší startovací proud než předchozí baterie FULBAT a budu doufat, že vydrží déle. Od firmy NOCO mám i nabíječku, která umí nabíjet všechny typy baterií. Nová baterie váží 1.17 kg, což je o 700g více, než jsem měl. V balení najdete nejen samotnou baterii, ale i několik vymezovacích podložek, jeden imbus a návod. Baterie NOCO nahrazuje hodně typů baterií a vymezovací podložky jsou velmi praktická pomůcka. Slouží k tomu, abyste dosáhli potřebné výšky baterie pro zapojení ve Vaší motorce. Samotná baterie je totiž značně nízká. Destičky (vymezovací podložky) se v potřebném počtu lehce nacvaknou na sebe a na baterii a zaplní případný prázdný prostor. Já jsem žádnou destičku použít nemusel, baterie je stejné velikosti jako předchozí FULBAT.
Vlastník | Fasces | |
---|---|---|
Vloženo | 14.9.2019 | |
Aktualizováno | 5.5.2024 | |
Zobrazeno | 19 651x |
Lion u sebe dobíjim 15 let starym trafem. Moje motorka a dobijeci soustava se taky neptá, co je zrovna za technologickou vymoženost na jejim konci . Dobití bylo nutné zatim jen asi jednou, dvakrát. Ony lionky obecne netrpí na samovolné vybijeni. Jestli to delam dobre nebo ne, si vyzkousim sam. Nikomu to radit nechci. :)
Nekteré typy nabizejí i spoustu indikací a informaci treba o dobijeci soustavě stroje. Ikdyz by mel byt voltmetr povinny na každé moto, moje exide treba správné dobijeci napětí v moto hlidat dokáze.
Ony maj i nevyhody. A to mnohem menší kapacity, narozdil od olověných. Takže delsi odbery (sviceni, nabijeni) bez dobijeni nejsou idealní.
Zas se po takových akcích vrací mnohem rychleji do plné kapacity.
A druhou...starty po např nočním stání stroje v nízkých teplotách, kolem nuly stupňů. Baterie se tváří jako vybitá. Je třeba ji trošku potrápit/oživit odběrem. Po té jde už vše jak má.
No, uvidiš sám.
1 reakce
Díky za informace, které se určitě hodí pro mě, tak i pro čtenáře. Každý akumulátor má své výhody a nevýhody. To poznám časem. Kamarád má lithium na KTM 790 Adventure R a nic neřeší a neřešil. Zatím mu funguje jak má.
Měj se a kolama dolů