Tak jsem měnil na Planetu řetěz, nějakou levnou jakože japonskou 520 s o-kroužkama a pár článků mě zbylo. (Japonský je na tom akorát kus slova v nápisu, jinak je to z Indonésie. ) Pomocí kuchyňské váhy jsem změřil sílu potřebnou na protočení jednoho článku. Váha ukazovala mezi 500g a 700g , t.j. síla v průměru 6N na rameni asi 16mm (rozteč článků je 15,88mm přesně). To je docela dost, takže jsem zkusil nový řetěz ČZ 520 o-ring a ukazovalo to jenom o kapku míň, asi 500g na váze. Jenže tohle je řetěz z krabice, který neměl ani 20°C. Stačilo ho trošku rozhýbat a jak se ohřálo mazivo na kroužkách, hned kleslo tření na polovinu, 200-300g na váze.
Takže jsem z toho spočítal výkonovou ztrátu v o-kroužkách. Ta závisí jenom na rychlosti, zatímco ztráty třením mezi rolnou a pouzdrem a mezi čepem a pouzdrem jsou závislé na přenášené síle, která může být výrazně zvětšená u opotřebeného řetězu nabíhajícího na opotřebené zuby.
Uvažoval jsem převod 14 / 40 zubů. Při pootočení rozety o 1 zub se na rozetě jeden nabíhající článek pootočí o 1/40 otáčky, stejně tak jeden článek na výběhu z rozety, a na pastorku to bude 2x 1/14 otáčky.
Moment potřebný pro otočení článkem je M = 6N x 16mm = 0,096 Nm, zaokrouhleno na 0,1Nm
Energie potřebná k pootočení pro otáčivý pohyb je E = M x úhel . Úhel jedné otáčky je 2pí, pro úplnost. Pak E = 2x 0,1 x (2pí/14 + 2pí/40) = 0,12 J na pootočení řetězu o 1 článek zároveň na rozetě a pastorku.
Zadní kolo má obvod asi 2 metry, na 1m ujeté vzdálenosti se uvažovaná rozeta pootočí o 20 zubů a o-kroužky sežerou energii 2,4 J.
Ztráta výkonu bude závislá na rychlosti (fyzika, 1J = 1 Ws), takže třeba pro rychlost 100km/h, t.j. 28m/s, bude ten ztracený výkon 2,4J x 28m/s = 67 W.
Motorka potřebuje pro dosažení 100km/h asi 7kW, takže těch 67W ve 100km/h je nic, a pro ohřátý a rozhýbaný řetěz je možné uvažovat klidně i polovinu z toho.
mito7 píše: "Na všech 3 mých 2t 125ccm motorkách mám netěsněné řetězy 520. Nižší ztráty a jezdíme jen po silnicích. Údržba, když si vzpomenu, tak stříknu sprejem, jednou za rok vyčistím a dobrý. Na 125 ccm bych těsněný řetěz nedával. Ty co tam byly jsem sundal a rozdal. Samozřejmě jsem všude dal nové rozety a kolečka, vesměs lehčí převod 14/43 zubů, jen dcera jezdí 14/42 zubů, protože jezdí sama (50 kg) tak to není potřeba. Původně tam u zavřených verzí byly převody 14/38 zubů a na nich "O" kroužkové řetězy. Takže na 6-tku nepoužitelné, 5-tka jen po rovině a sám."
Důvodem, že to na šestku nejelo, byl snad ten těžký převod, ne?
Pokud by to mělo být řetězem, tak jenom v případě, že by se porovnával starý, opotřebený a zatuhlý a proti němu nový, namazaný a neopotřebený. A k tomu ještě ojetá a nová řetězová kola.
Internet je v tomto směru plný mýtů, dohadů a předsudků, jedno nebo druhé se vynáší do nebe nebo naopak démonizuje, ale seriozní měření ztrát v motořetězu jsem nenašel žádné. Jedině pro bicykly, tam se hraje na watty, ale jediné, co jsem si z toho vzal je, že se dá tribologicky optimalizovat tření pro dané zatížení a rychlost otáčení, v tomto případě pomocí suchých vosků s teflonem. Hodně se tím zabývají na stránkách ceramicspeed.com, např nový vs. starý , pdf test
Na internetu se potuluje obrázek, kde ve vyšších otáčkách je rozdíl 1-2 HP ve prospěch netěsněného řetězu. Bohužel to nic neříká o rychlosti samotného řetězu, snad jen, že je to údaj z dynamometru nějaké 450 krosky, nebo čtyřkolky TRX450R s maximálkou kolem 120km/h. Zdroj
Na stejném webu je stránka o testování mazadel na čtyřkolce TRX450R.
Renthal o-ring s méně než 30h, namazáno offroadovým "lepidlem" Bel-Ray Super Clean a ježděno 3h před samotným testem. Pak vyčištěno a aplikováno nové mazivo Maxima Crystal Clear, asi takto:
Výsledek je 44,8HP vs 42,2HP ve prospěch dobře namazaného o-kroužkového řetězu, přičemž ve vyšších rychlostech je ten rozdíl přes 3HP.
Na jiném více opotřebeném řetězu už je efekt dobrého mazání menší - TRX450R, factory chain (520 o-ring, převod 14/39z) se 100h, +1,7HP po aplikaci Maxima Crystal Clear.
Další test na stránkách Scottoiler, pdf . Suzuki GSX-R 1100 s řetězem 530 se nechala zrychlovat na dynamometru z počáteční rychlost 40mph po dobu 6,28 a 6,24 sekundy.
V tomto testu mělo olejování vliv jen na netěsněný řetěz. Ze 120HP sežraly podle tohoto měření x-kroužky asi tak 2HP ve 200km/h, jenže to taky mohlo jít na vrub jiného způsobu mazání mezi čepem a pouzdrem.
Třetí měření se týká závodní Aprilie RS250, zdroj , kde těsněný řetěz dával o 3HP vyšší výkon. Jednalo se o závodní RK GB520TRU, který má hodně nízké tření v těsnicích kroužkách.
Vlastník | Beranidlo | |
---|---|---|
Vloženo | 24.12.2020 | |
Aktualizováno | 25.12.2020 | |
Zobrazeno | 2 241x |
HODNOCENÍ PROFILU OD 2 UŽIVATELŮ