Původně jsem přes den svítil hlavními světly, jak je to dáno vyhláškou, ale vzhledem k tomu, že přes den musí svítit i auta, lze jedno světlo motorky snadno přehlédnout. Občas jsem proto svítil dálkovým světlem, což sice výrazně zlepšuje viditelnost motocyklu, ale pokud zrovna nesvítí slunce, tak dálkové světlo oslňuje a navíc je u něj pro ostatní řidiče hůře odhadnutelná vzdálenost a rychlost protijedoucí motorky. Proto jsem se rozhodl vymyslet a realizovat takové denní svícení, které bude mít blízko k běžnému dennímu svícení aut, bude dobře vidět a přitom nebude oslňovat a zároveň s ním realizovat i automatické přepnutí na normální světla v případě zhoršení světelných podmínek (jízda v tunelu, soumrak).
V autech, která nemají moderní LED denní světla, ale obyčejné žárovky, je denní svícení většinou realizováno světlometem s klasickou 21W žárovkou, který svítí přímo před sebe (nikoli na zem, jako tlumená světla). Díky tomu je taková 21W žárovka v denním světle z dálky vidět daleko lépe, než 55W žárovka v tlumených světlech. Na podobném principu ale funguje i dálkové světlo, čehož jsem se rozhodl využít. Toto světlo také svítí hlavně před sebe, takže pokud se na žárovku přivede snížené napětí, bude se chovat podobně jako 21W denní světlo a nebude oslňovat.
A když už jsem se takové zařízení rozhodl vyrobit, přidal jsem k němu i další funkci - automatické spínání světel řízené světelným senzorem, které při poklesu okolního světla samo přepne z denního svícení na hlavní světla (tlumené a přední i zadní obrysové). Světla se automaticky rozsvítí až po nastartování (denní nebo hlavní osvětlení) a při vypnutí motoru zase automaticky zhasne.
Důležité také je, že jsem celé zařízení navrhoval tak, aby se nemusela upravovat stávající elektroinstalace motocyklu a aby šlo zařízení v případě potřeby snadno a beze stopy demontovat. Automatický spínač světel tedy stačí pouze připojit k několika místům v přední části motocyklu a na dobře osvětlené místo umístit světelný senzor.
Celý výčet funkcí:
Systém je řízený mikroprocesorem, zapíná se při zapnutí zapalování a čeká na nastartování motoru, mezitím jsou všechna světla zhasnuta, aby zbytečně nezatěžovala akumulátor při startování. Po nastartování následuje krátká prodleva, aby se ustálil chod motoru (cca 5 sekund), pak se rozsvítí buď denní svícení, nebo hlavní světla (tzn. obrysové + koncové + tlumené + osvětlení SPZ a přístrojů), podle intenzity okolního světla. Pro omezení proudového nárazu se při přepínání z denního na hlavní světla nejprve rozsvítí tlumené světlo a po nepatrné prodlevě i ostatní. Úroveň okolního světla pro sepnutí hlavních světel i svítovost denního svícení lze plynule nastavit pro konkrétní aplikaci. Při běžícím motoru je neustále měřeno okolní osvětlení a pokud klesne pod nastavenou úroveň, světla se okamžitě přepnou z denních na hlavní, naopak pokud hlavní světla svítí a okolní světlo na delší dobu (min. 15 sekund) stoupne nad nastavenou úroveň, hlavní světla zhasnou a rozsvítí se zpět denní svícení. Pokud svítí denní svícení a dojde k ručnímu zapnutí parkovacích nebo tlumených světel, denní svícení se okamžitě vypne, lze tak kdykoli zapnout normální světla bez nutnosti vypínání celého zařízení. Pokud motor zhasne (ať už cíleně či neplánovaně), tak se všechna světla ihned vypínají (pokud svítila denní světla, zhasíná vše, pokud svítila hlavní světla, zůstanou do vytažení klíčku ze zapalování svítit parkovací světla, jako u aut). Před ani po jízdě tedy není nutné vůbec ovládat světla ručně.
Zapojení:
Zařízení je z důvodu omezení rušení a snadnější instalace na motorku rozděleno na řídící desku s procesorem, která přijímá a zpracovává vstupy, a na relé desku, která přímo ovládá silové výstupy pro světla a denní svícení. Do řídící desky vstupují signály z přístrojové desky a od světleného senzoru. Procesor na řídící desce všechny signály zpracuje a podle toho ovládá relé desku, se kterou je propojen. Do relé desky dále vstupuje napájení a vystupují z ní vodiče, které se přímo k připojují na dráty k jednotlivým žárovkám (dálková, tlumená, obrysová).
Testování a úpravy:
S takto zapojeným automatickým spínačem už mám za dva roky najeto více jak 8000km po ČR i Rakousku (dokonce jsem s ním byl jednou kontrolován PČR a dvakrát absolvoval i STK ) a s funkcí jsem naprosto spokojen, bez výraznějšího problému (pouze chvíli trvalo, že jsem vyladil správnou citlivost pro přepínání z denního svícení na hlavní světla). Realizoval jsem pouze drobnou úpravu, že s denním svícením svítí se sníženou intenzitou i koncové světlo (bez osvětlení SPZ, přední parkovačky nebo tachometru), protože je to tak uzákoněno v evropské směrnici EHK 53.
Momentálně pracuji na vylepšené verzi, která bude mimo jiných úprav i podporu připojení přídavných světel pro různé režimy (jako mlhová světla, světla pro denní svícení, dálková světla)
V případě zájmu jsem ochoten zájemcům toto zařízení vyrobit a poradit se zapojením (není to složité, ale jistou orientaci v zapojování kabelů to vyžaduje). Víc informací rád poskytnu na mailu nebo zde v soukromé zprávě.
-
Testování návrhu
-
Testování klimatické odolnosti (procesor zmražen na -49°C)
-
První prototyp
-
Umístění senzoru za plexi
-
Řídící jednotka v krabičce
-
Relé deska
-
Umístění řídící jednotky za plexi
-
Nové umístění senzoru - černý pruh na plexi a okénko pro sen
Zdravím, moc se mi to libi a měl bych zájem,co by to stálo ...
Super napad Moc se mi to libi a jestli to vse funguje jak ma tak
Díky Jojo, elektrika je mým zaměstnáním i koníčkem
Tak to je boží
občas se nestačím divit, na co lidi nepříjdou Zajímavý počin. Zjevně tě elektrika baví :)