PROFIL MOTORKY

Jawa 350/639 Chopper (1996)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Icezz
Vloženo 18.1.2011
Aktualizováno 1.5.2013
Zobrazeno 6 948x
HODNOCENÍ PROFILU OD 9 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.8


Vloženo: 28.07.2013, Uskutečněno: 28.07.2013, Stav tachometru: 38600 km, Zhlédnuto: 19x


Již delší dobu mě zlobilo na motoru pár věcí.
1. motor z nízkých otáček hůř akceleroval
2. pokud motorka stála na volnoběh dýl jak 10sec. při přidání plynu chcípla

Pokud ale motorka byla studená, šlo to normálně.

Celkově to na mě dělalo dojem, jakoby směs byla moc bohatá.

Nic hrozného, jezdit s tím v pohodě šlo. Při jízdě se stejně pohybuju ve třetí třetině otáček a tak jsem to řešil spíš náhodnými pokusy, podle toho co mě napadlo cestou. Karburátor je hodně složitá věc - a je tam spousta prvků co ovlivňují chod motoru a není mnohdy jednoduché přijít na podstatu problému. Ani metodika někdy nepomáhá pokud není závada viditelně jasná.
Jelikož karbec trochu znám z nákresů a mnoha čtení po večerech z důvodu jeho správného nastavení hned po koupi Jawy, došlo mi, že problém bude v části, která ovlivňuje první třetinu otáček motoru. Jde o šroubek vzdušníku především, který ovlivňuje bohatost směsi. Je to celkem jednoduchá část karburátoru. Dalšími prvky jsou dvě trysky - volnoběžná tryska a tryska vyústění volnoběhu a jako poslední je šroubek který zdvihá šoupě karburátoru.

Jediné co se v tomto případě nechá nastavovat je bohatost směsi šroubkem vzdušníku a zdvih šoupěte. Jenomže se mi nedařilo... Ať jsem ladil jak jsem chtěl, stejně mi přišla směs hrozně bohatá. Na trysky jsem nesázel, neboť ty se nekurví...ani nemají moc jak.
Jednoho dne jsem vyndal karbec s tím, že provedu vnější očistu, neboť byl značně zaflákaný a provedu kontrolu hladiny benzínu v plovákové komoře a případně seřídím. Při této operaci mě zarazilo jak je šoupě karbecu vymletý. Byly v něm drážky atd. Obecně vím, že když už je šoupě hodně volné může to způsobovat neudržení volnoběhu např. To se mi ale nestávalo - pouze při delším stání a tak jsem to smontoval zpět a jezdil. Nicméně asi za týden jsem se k tomu opět vrátil s takovou teorií, že by mohla směs někde brouzdat právě kolem šoupěte a to by mohlo způsobovat to mírné cukání při rozjíždění...doma mám asi 10 karburátorů různých a tak jsem hledal šoupátko stejného průměru, nejlépe i s jehlou. Jenomže každé šoupě je konstruováno na určitý typ karbecu a může to ovlivňovat celkový chod motoru v první, druhé i třetí třetině otáček...navíc je potřeba mít i jehlu která přesně sedne. Říkal jsem si, že to zkusím a uvidí se...Když jsem se ale pak podíval na jehlu, všiml jsem si dost velkých drážek v ní. A pak mi došla jedna zásadní věc. Pokud jehla nezavírá uplně přívod paliva, tak nejenže jde palivo do směšovací komory tryskou volnoběhu, ale ještě navíc i tímto jehlovým ventilem, právě těmi rýhami.
Náhradní jehlu jsem ovšem neměl. Ve starých karbecech jsem našel 4 jehly a tak jsem vzal tu nejpodobnější, zkrátil ji na brusce tak, aby měla stejnou délku jako origo, smontoval a jel to otestovat. Bylo to ještě horší než předtím. Při přidání plynu motorka chcípala. Tak domů, znovu rozebrat a študovat. Přišel jsem na to, že zkrácením jsem z jehly odstranil ten kužel, který právě proupouští palivo při zvednutí jehly a jelikož to už nebyla kuželovitá jehla, ale v podstatě tyčka, tak byl ventil stále zavřený i při uplně otevřeném plynu a do motoru šel pouze vzduch. Jehla se vysouvá kousek pouze, a kužel by měl být přesný, aby poměr vzduchu a benzínu byl co nejideálnější při jakémkoliv přidání plynu. Vzal jsem tedy další jehlu na pokusy - takovou, aby měla kužel podobný jako origo. Jelikož bych kužel na brusce nevybrousil dokonale, zkrátil jsem jehlu z druhé strany - tedy ze strany drážek, které jsem tímto odstranil. Přemýšlel jsem pak, čím na ty drážky. Přesné drážky bych asi udělal jedině na soustruhu, nebo na nějaké přesné frézce - ani jedno nevlastním bohužel. Navíc drážky jsou tam tři vzdálené od sebe asi 1mm. Jehlový pilník a brusku jsem zavrhl. Nakonec jsem si řekl, že drážka stačí pouze 1 a sice v místě kde byl původně stavicí plíšek, který dělá zarážku o šoupě a tím staví jehlu do přesné polohy. Vše jsem vyřešil plátkem z pilky na železo. Tím jsem vybrousil do jehly dvě drážky a bylo. Plíšek jsem zacvakl do drážek a ujistil se, že tam drží a jehla z něj nevypadne po přidání plynu.
Po smontování a projížďce jsem žasnul nad výsledkem, který byl více než uspokojivý.

Při práci jsem si uvědomil, jak je jehla, její tvar a velikost důležitá a jak moc ovlivňuje směs - její poměr. I když jehla a má podle všech manuálů vliv na druhou třetinu otáček, není to tak uplně pravda, protože pokud není v pořádku ovlivňuje celý rozsah otáček. Dost mě překvapilo v jakém stavu byla a kde se tam ty drážky vzali. Zřejmě nějaká nečistota z plovákové komory, která se přes hlavní trysku podlakem z válců dostala právě přes jehlu a směšovací komoru do válců odkud vylítla ven výfukem. Pro jistotu jsem objednal dvě nové origo jehly a než dorazí budu používat tu domácky vyrobenou . Takový malý prevít za 25 Kč a dokáže dokáže pozlobit.

Snad tento poznatek někomu pomůže.

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.

Nejnovější záznamy v deníku
  • Nutná repase po bouračce v Rakousích

    Milý deníčku... :-) No nic nebudu se sáhodlouze rozepisovat, takže krátce. Po bouračce v Rakousku, kdy jsem se svojí Jawkou zhotovil pár salt, jsem byl nucen udělat pár nutných oprav, neboť Jawka šla krapet nakřivo. J

    Typ: Oprava
    Vloženo: 19.08.2021
    Uskutečněno: 19.08.2021
    Komentářů: 1x
  • Ještě poslední nezrenovovaná část... krk řízení...

    Milý deníčku :-) - tak dnes jsem dokončil repasi poslední části motorky na kterou jsem ještě nesáhl a to je krk řízení. Nyní mám nakrouceno skoro 50000 a udělal jsem už všechno. Vlastně bych to ani nedělal nebýt zásadn

    Typ: Oprava
    Vloženo: 14.05.2017
    Uskutečněno: 14.05.2017
    Tachometr: 485000km
    Komentářů: 1x
  • Nový motor...

    Dlouho jsem do deníku nepsal a stalo se toho hodně :-). Tedy milý deníčku... loni jsem zadřel motor. Stalo se tak zadřením ložisek na středu klikové hřídele. Proč? Nevím, ještě jsem to nerozebral. Každopádně je to čas

    Typ: Oprava
    Vloženo: 13.10.2014
    Uskutečněno: 01.10.2014
    Tachometr: 40200km
    Komentářů: 3x


TOPlist