Nechci to zakřiknout, ale nějaké díly se mi na Elána rýsují, uvidíme po soboťe, zda li něco dovezu. Pro zajímavost a fajnšmekry tu vystavím evoluci motorů na motocykly Ogar. Na fotce jsou všechny základní typy motorů na ogara, zprava Ogar 250 Standard r.v .1935, Ogar 250 typ 4 r.v. 1936, Ogar Elan r.v. 1939, Ogar typ 4 r.v. 1947 a nakonec notoricky známý Ogar 350 typ 12, prapředek všech Jawáckých třiapůl :)
Ještě mi do sbírky chybí motor Sachs 125, co poháněl velevzácný Ogar 125 a třešnička v podobě Ogar 350 OHC, brutální to bloková konstrukce jediného ogařího čtyrtaktu (nepočítám li závodní prototipy plochodrážního ogaru převálečného, kde ale nejspíš byl motor anglické provenience), jenž byl ale vyvynut v Brněnské Zbrojovce v konstrukční kanceláři pana Sklenáře a jak už to tak po válce chodilo, tak slibné projekty museli být zaštítěny nějakou značkou, takže Sklenářův motocykl byl podstoupen značce Ogar. Zajímavostí i je, že u Sklenáře ve Zbrojovce Brno vzniknul slavný Manet 90 a po odzkoušení a schválení státní komisí byly plány postoupeny bratrům na Slovensko.
Vlastník | Jira.ogar | |
---|---|---|
Vloženo | 26.10.2012 | |
Aktualizováno | 26.10.2012 | |
Zobrazeno | 4 853x |
No,OHC budeš shánět teda dost těžko, kartery byly asi před 2roky na prodej asi za 20, vypadaly jako vyryté ze záhonu... Už jsem jednou psal: U Olomouce měl Ing. Krejčíř 35o OHC a měl by to být ten kus 010-P, co je na dobovém obrázku s "modelkou". Motocykl jsem již neviděl, ale kupní smlouvu na něj ano - Koupil ho z Bratislavy od člověka, který ho koupil z továrny, byla i smlouva. Smlouva obsahovala ustanovení že "v případě prodeje je povinnen ho nabídnout nejprve tovarně k odkoupení" a pod. Krejčíř na motocyklu jezdil, setkal se náhodou i s V. Sklenářem v Sigmě Lutín a jako strojař mu prý sdělil, že ten rozvod v hlavě nebyl rovna dobře vymyšlený. Později motocykl odstavil spolu s J350OHV na dvůr pod plachtu, jednoho dne se objevil člověk, co řekl že sbírá staré motorky a že slyšel, že nějakou má. Tak mu je dal obě za odvoz, Když Ogara nakládal na nějaký náklaďák, ptal se ten člověk, jestli si nechce na něco nechat kola... Vzhledem k tomu, že asi těžko měl kola na ogara, je možné, že motocykl skončil někde na malotraktoru nebo pod.. Ale neznám historii ani toho z Chotusic ani toho motoru z posledního inzerátu... Snad byly vyrobeny tři kusy? 010-P byl údajně první vyrobený prototyp, označený ale 010, prý aby se dal případně lépe prodat. Znáte někdo v.č. tohoto motoru nebo toho v Chotusicích? PS o Ogary se nezajímám, jen náhodou jsem se seznámil kdysi právě s jeho majitelem. Ten již nežije. Pokud se pamatuju, žíkal, že Ogar byl šedý??, takže ten z chotusic.. nevím který to je. P. Krejčíř byl motorista celý život, měl různé stroje a byla to jeho vášeň, počítal ozubená kola, dělal náhradní či závodní kola, jinak dělal čerpadla..ve fabrice na čerpadla to asi jinak nešlo. Detaily si už všechny nepamatuju, i když jsme spolu vedli dlouhé debaty, je to dlouho. Byl - dá se říct - dobový odborník a fanda, největší, jakého jsem poznal, cokoli jsem nadhodil, všechno znal, kromě Megoly, o které jen slyšel a viděl nějaký obrázek, ale když jsem mu donesl Automobil s popisem, zářil jak dítě.