PROFIL MOTORKY

Jawa 350/639 Chopper (1996)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Icezz
Vloženo 18.1.2011
Aktualizováno 1.5.2013
Zobrazeno 6 948x
HODNOCENÍ PROFILU OD 9 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.8


Vloženo: 25.04.2012, Uskutečněno: 25.04.2012, Stav tachometru: 26900 km, Zhlédnuto: 28x


Asi měsíc jsem stále zkoumal závadu, která se projevovala ve špatných startech za studena a občas při nízkých otáčkách motorka neudržela volnoběh a vynechávala. Po ladění a čištění karburátoru jsem možnost špatné směsi zavrhl a jal se ladit elektriku. Baterie po změření voltmetrem se zdála být dobrá, změřil jsem tedy jak je na tom dobíjení, zkontroloval uhlíky, koupil nové svíčky a seřídil zapalování VAPE MZ04 - v podstatě pouze seřízení kontaktu snímače. Nic závažného jsem nenašel a problém zůstával.
Pak mne ale napadlo změřit napětí těsně po zasunutí klíčku. Baterka ukazovala 10.4V a napětí stále klesalo...divné. Odpojil jsem uhlíky a napětí 12.5V. Je to jasné - buď baterie neudrží již při menším odběru, nebo je prošlehlé vinutí na rotoru a nebo je něco s uhlíky. Zkontroloval jsem tedy uhlíky a změřil rotor. Uhlíky v pořádku (žádný zkrat) a rotor měl konstantní odpor 6 ohmů (což má mít). Začínám tušit, že jde o baterku. Připojil jsem nabíječku - motor naskočil jako za starých časů a zapalování v nízkých otáčkách nevynechávalo. A bylo jasno bohužel odporoučela se mi baterie - PO ROCE!!! Loni koupená - najeto 8000km a baterka v háji. Ještě jsem zkusil změřit co to udělá při nastartované motorce. Opravdu napětí na volnoběh (kdy je elektrika napájena hlavně z baterie) klesalo - při přidání plynu (pracuje už alternátor) bylo vše OK.
Nevím jestli tuhle vlastnost mají všechny baterie - že po roce odejdou, každopádně varování pro všechny - jedná se o YUASA 12N5-3B, 12V, 5Ah. Cena byla 700Kč.
Rozhodl jsem se pro koupi větší baterie a sice 9ah, která je pouze o 1cm ve všech směrech větší a 1Kg těžší. Tak nějak doufám, že dobíjení tuto baterii zvládne a díky této kapacitě by se mohlo problémům s životností snad zabránit. Přiznám se, že jsem moc nečetl tom jak je to s dobíjením těchto baterií u Jaw a baterii rovnou koupil. Stála mě u autokelly 550Kč. Zn. Yuasa jsem rovnou zavrhl a koupil českou Vartu 2v1 9ah s elektrolitem zvlášť - máte jistotu, že baterka není nikterak dlouho na skladě nalitá a tudíž degradující. Vše se dodává s návodem a nalívací hadičkou. Docela příjemně se to dělá :).

Problém byl trošku ve velikosti. Do původně vyhraženého kastlíku se totiž nevejde. Po různých měření jsem rozhodl umístit ji na původní místo, ale vybourat dvě stěny kastlíku (stabilitu to neohrozí) a zhotoviti nový držák. Na plastové stěny jsem vzal vrtačku a vrtákem to řezal podobně jako pilkou. Na nový držák jsem vzal plech silnější než byl ten původní cca o síle 1.5mm a příslušně jej naohýbal. Na jedné straně jsem jej uchytil do plastové přepážky - místo kde byl uchycen původní, ale na druhé straně jsem jej musel uchytit na šroub, kterým je přichycen platník, a který zasahuje právě do plastového kastlíku baterie. Protože je šroub mimo trasu držáku musel jsem použít autogen a přivařit si kousek plechu trochu šikmo, aby to pasovalo. Vyšlo to na první pokus a drží to překvapivě dobře - lepší jak původní . To vše ovšem nestačilo a musel jsem upraviti i sedačku, protože baterie zasahovala na výšku i do ní - jo klucí z Jawy to měli přesně vypočtený . Všechno šlo ale dobře - ve spodní části sedačky je vlastně takový plastový profil, kterýžto je třeba po změření částěčně proříznout, vyndat a na jeho místo dát pouze rovný kus plechu - já použil nýtu a pro zíchr jsem na plech v místě kde je + pól jsem umístil ještě plastovou destičku vyříznutou z plastového profilu. Moc vzhledné to není, neboť jsem použil nůžky na plech a místy se mi plast štípal, ale pokud máte doma rozbrusku, pak to je sranda a bude to vypadat i hezky.

Po sestrojení a cca 70km projížďce se zapnutými světly, nabíjením telefonu vše OK. Motorka jede jak má, volnoběh jde krásně pravidelně, startování bez problémů. Napětí při zvýšených otáčkách 14.3V což je OK. Alternátor se nijak zvlášť nehřeje. Ještě chci nahradit původní regulátor, usměrňovač a rozpínací relé jedním prvkem - 1. z důvodu často vzpomínané spolehlivosti původních regulátorů ze š 120 a za 2. z důvodu ušetření místa. Ale to zase příště :). Snad jsem někomu pomohl.

Hodnocení (1x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
Robijev (0) napsal 13.08.2020 v 01:56

Taky mě asi po roce podobně zlobí baterka u třindy a rovněž mě napadlo řešit to větší kapacitou. Zatím baterka ještě funguje, ale pokles napětí tam je podobně, jak píšeš, takže asi to budu taky muset řešit brzy a asi se budu snažit nacpat větší kapacitu, podobně jako ty. Jen chci jít do AGM baterky. Myslím, že je to i prostorově výhodnější než klasika. Další možnosti je samozřejmě dát velké Vape, kde to poběží s jakoukoli klidně i miniaturní baterkou, ale nevím, jestli to skutečně řeší jádro problému. Vlastně moc ne, protože to velké Vape na volnoběh nic nedobije, takže malá baterka díky svícení na volnoběh půjde rychle do kopru. Takže dobrej nápad s větší kapacitou. Díky za inspiraci. :)


Nejnovější záznamy v deníku
  • Nutná repase po bouračce v Rakousích

    Milý deníčku... :-) No nic nebudu se sáhodlouze rozepisovat, takže krátce. Po bouračce v Rakousku, kdy jsem se svojí Jawkou zhotovil pár salt, jsem byl nucen udělat pár nutných oprav, neboť Jawka šla krapet nakřivo. J

    Typ: Oprava
    Vloženo: 19.08.2021
    Uskutečněno: 19.08.2021
    Komentářů: 1x
  • Ještě poslední nezrenovovaná část... krk řízení...

    Milý deníčku :-) - tak dnes jsem dokončil repasi poslední části motorky na kterou jsem ještě nesáhl a to je krk řízení. Nyní mám nakrouceno skoro 50000 a udělal jsem už všechno. Vlastně bych to ani nedělal nebýt zásadn

    Typ: Oprava
    Vloženo: 14.05.2017
    Uskutečněno: 14.05.2017
    Tachometr: 485000km
    Komentářů: 1x
  • Nový motor...

    Dlouho jsem do deníku nepsal a stalo se toho hodně :-). Tedy milý deníčku... loni jsem zadřel motor. Stalo se tak zadřením ložisek na středu klikové hřídele. Proč? Nevím, ještě jsem to nerozebral. Každopádně je to čas

    Typ: Oprava
    Vloženo: 13.10.2014
    Uskutečněno: 01.10.2014
    Tachometr: 40200km
    Komentářů: 3x


TOPlist