Nedisponuje někdo z Vás grafem výkonu motoru v závislosti na teplotě nasávaného vzduchu?
Nebo popř, ideální teplota nasávaného vzduchu pro ideální výkon motoru?
PS: připadá mi,že pokud je vzduch chladnější pod cca 15 °C tak to šlape tak nějak lépe , a nebo je to subjektivní pocit?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
Rawiri.Kawasaki>Jinak co ještě k tý vlhkosti vím, tak některé stíhačky z 2.svět. (myslím Hurricane?nevím) ale určitě SAAB 900 měli řízené vstřikovaní vody(samozřejmě trošku) do sání hned po filtrech...snažili se tím ochladit vzduch a u té stíhačky se jim to povedlo myslím o 15-22% zvýšit výkon....jenže to žralo jak palivo, tak i vodu
to jsem měl kdysy u fiata uno turbo. Nádržka a motůrek z střikovačů a už to lítalo
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
babuka>Teď nevím jistě, ale každá moderní řídící jednotka (vstřikování) by měla mít korekci na teplotu a tlak vstupního vzduchu pro spalování. Při nižší teplotě venkovního vzduchu jde na přípravu směsi hmotnostně více vzduchu než třeba v létě. Pokud by řídící jednotka neměla korekci na teplotu a tlak, tak by v zimě byla směs chudší. Ŕídící jednotka se ale snaží o to, aby bez ohledu na nadmořskou výšku okolní teplotu a tlak, tak aby byl hmotnostní poměr palivo vzduch pořád stejný, resp. pořád stejný přebytek spalovacího vzduchu.
Ve válci je ale udržovaná konstatní spalovací teplota (mylím v moment zážehu) a logicky pokud je 0 tak na ohřev na spalvací teplotu potřebuji více paliva než když je teplota řekněme 30 °C. Navíc mi ale do výpočtu vstupuje Stefan-Boltzmannů zákon a ten říká, že ztráta tepla sáláním do okolí je úměrná T^4 !!! + navíc vliv ofukování větrem, tj. + palivo potřebné na vyrovnání ztrát tepla do okolí.
Takže mi vychází, že výkon bude v zimě nižší - prostě paliva to víc nesežere Graf nemám - okolik, tak to jde ale spočítat. Po ruc to teď nemám.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
--VinCenzo-->naproti tomu je ale jiná poučka z termodynamiky - účinnost tepelného motoru je tím vyšší, čím je větší rozdíl teplot na začátku a na konci spalovcího cyklu a myslím, že se toho využívá i v praxi(předchlazování paliva u závodních strojů); navíc když tam dostanešč víc vzduchu a řj tam pošle víc paliva, tak to musí hodit i víc energie zas jeden zápal
Ano to je pravda - a tak třeba funguje Stirlingův motor, tedy motor s vnějším spalováním, něco jako parní stroj.
Tady byla řeč o vlivu vnějšíteploty na výkon motoru. Já tedy předpokládám běžný atmosférický motor (ne nějaký ideální tepelný stroj) a v tomto případě tvrdím, že při té teplotě co je napsaná na začátku tedy 15 °C může být výkon opravdu o kousek vyšší než v porovnání s teplotou 30 °C. Pokud by to byl motor s karburátorem, tak to bude souviset s bohatostí směsi a s chlazením a pokud to bude stříkačka, tak tam to bude souviset s chlazením, prostě při 15 °C to chladí motor lépe než při 30. Byla tady řeč o vlhkostivzduchu a zase - je zde pozitivní vliv na odolnost proti klepání ale i chladicí schopnost vlastně přímé vnitřní chlazení díky vlhkosti (voda má velké výparné teplo, i když se teda jedná o páru). Mimochodem některé systémy vstřikování vstřikují palivo celkem dlouho před tím než je píst v horní úvrati (chladicí efekt) a potom podruhé těsně před zážehem.
Tak a teď extrém opačný tj. porovnání +15 a - 40 ... ohřeje se ten motor vůbec ?? a o tom jsem psal, když tam dodám sotva paliva na to aby se motor ohřál a víc ho tam dále nemohu z technických důvodů u běžného motoru dodat, tak mi asi v tomto extrémní případě klesne výkon, protože klesla účinnost. Pochopitelně jedna věc jsou teoretické tepelné stroje a jiná věc normální motor a o tom byla řeč. Jinak podobné hrání s teplotami vyvolá hodně úprav a potom opravdu může být výkon vyšší.
-------------------------------------------
Co se týče toho mezichladiče, tak ten snad slouží jen ke zvýšení účinnosti samotné komprese + odolnost proti samozápalu paliva ve válci z důvodu vysoké komprese a tedy vysoké teploty a přeplňování snad zase jen k tomu, aby se zvýšil tlak na sání. Jako nemám čas to hledat, tak mě opravte.
Naposledy editováno 22.12.2009 21:34:50
1 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
--VinCenzo-->babuka> nemůžu to tak hluboce posoudit pač nejsem odborník na motory a fyzikála mě na vš teprve čeká, takže čerpám ze základů co znám ze střední
No já jsem chemik tak tady jen tak trochu filozofuju, takže také nemusím mít pravdu -abych ještě nevracel diplom . Teď teda spíš navrhuju nebo upravuju různá zařízení - trochu jsem třeba počítal Rankinův a Braytonův cyklu, ale to jsou spíš zařízení pro teplárny a elektrárny. Motory nepočítám.
jinak fyzikála žádná legrace
Naposledy editováno 22.12.2009 22:20:40
1 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
1 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
Jinak jak říká babuka zásadní vliv má tlak v sání, proto se taky začal používat ramair systém přece, že
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
když jsem narazil na odborníka - borec tady tvrdil, že u baterky je nejmenší samovybíjení při 6ti stupních, ale mě se to nezdálo a zdroj mi neuvedl - nemělo by to být tak, že čím menší teplota, tím pomaleji to samovolně reaguje??
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
--VinCenzo-->babuka>
Díky a hodně štěstí. VŠCHT není legrace, teda jak kdy A k tvému dotazu nevím. Tohle není zase můj obor - každopádně bez odkazu to je bez odkazu a to není dobře. Asi by to šlo změřit.