yamaha_demo_tour




Recenze textilního kompletu Halvarssons: Bezpečí a pohodlí

Vezměte všechna klišé o švédských autech, aplikujte je na vrcholný cestovní komplet tradičního severského výrobce oblečení a máte jasnou představu o tom, jak funguje. Před sezónou jsem nafasoval komplet složený z bundy Mora a kalhot Malung a velmi rychle si ho oblíbil. Teď, po půl roce nošení, přišel, čas prozradit proč.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Halvarssons se výrobě motocyklového oblečení věnuje od roku 1946 a v současnosti patří do skupiny významné finské distributorské společnosti Duell, kde jí dělá společnost například sesterská společnost Lindstrands. Často se tak objevuje spojení Halvarssons-Lindstrands, až si lidi začali myslet, že jde o jednu značku, ale není tomu tak. I když se ve spoustě věcí prolínají, třeba v použitých technologiích, jde o dvě rozdílné značky. Halvarssons je ta prémiová a dospělá, Lindstrands ta mladá a svěží. Padlo slovo technologie, které jsou u cestovního oblečení hodně důležité a dá se předpokládat, že severský výrobce oblečení je bude mít zmáknuté na jedničku. Švédsko zkrátka není ideální motorkářskou destinací, místní jezdci často bojují s nepřízní počasí, a to se prostě musí objevit na jejich oblečení. Jednu dobu se to projevovalo až moc, takže jejich oblečení nebylo ve zbytku Evropy moc použitelné, ale dnes je to jinak. U obou značek najdete i lehké letní textilní bundy, oblíbené „kevlarky“, kožené cestovní oblečení nebo celosezónní textilní komplety. Na úplný vrchol nabídky v posledním případě patří testované duo Mora – Malung s cenami 17 890,- a 13 490,-.

Jak a z čeho to ušili?

Tím, že to je vrcholný model, si můžeme rovnou ukázat to nejlepší, co má Halvarssons v rukávu. V základu je to samozřejmě textilní materiál, u kterého nenajdete žádné ze slovíček, po kterém zákazník baží. Ani Cordura, ani co nejvyšší číslo před písmenem D. Halvarsonss na to jde jinak. Na kritických místech používá technologii Hi-Art, díky které je textil až o 520 % odolnější proti prodření. Upřímně, tohle zní neuvěřitelně a až moc marketingově, jenže kdyby to nefungovalo, nedostalo by oblečení hodnocení AA v „crash testech“, což je druhé nejvyšší hodnocení. AAA dostávají většinou už jenom kožené sportovní kombinézy a bundy. U nich se trojitý šev používá často, Halvarsson ho na kritických místech používá i u svého textilu. S bezpečností potom pomáhá v případě testovaného kompletu ještě vyztužení kůží Nubuck na kolenou a loktech, Nubuck můžeme také najít na vnitřní straně kolen a lýtek a na klíčních kostech. Tady je to spíš kvůli zvýšené odolnosti při běžném používání, jako je pohyb po motorce nebo nošení batohu. Premiantem je Halvarssons i při používání chráničů. Díky systému suchých zipů jsou podélně nastavitelné, hlavně ale mají nejvyšší specifikaci. Kolenní, kyčelní, loketní i ramenní chrániče plní Level 2 s oběma indexy T+ i T-, tedy že prošly úspěšně testem při 40° i při -10°C. V případě zájmu si bundu můžete doplnit o páteřák, kapsa pro něj nechybí, vybírat ho můžete ze tří variant, kde nechybí ani s vyšší dvojkovou úrovní bezpečnosti.

Bezpečnost Halvarssons plní na jedničku, ale cestovní komplet se navíc musí umět poprat s všelijakými nástrahami počasí. Na to je připravený díky vyjímatelné vložce z materiálu Outlast, jejíž součástí je i nepromokavá prodyšná membrána. Nejdřív ale něco k Outlastu. To je materiál vyvinutý původně pro kosmonauty, který vyniká svými termoregulačními schopnostmi. Zjednodušeně je schopný zachytit teplo vyzařované z těla, a když je třeba, zase ho vrátí zpět. Modelový příklad – jedete po dálnici, ochlazuje vás vítr, ale jakmile sjedete a zastavíte na pumpě, vítr vás neochlazuje. Normálně byste se začali potit hned, jenže Outlast chvíli dokáže teplo odvádět od těla a absorbovat ho. Když pak zase vyrazíte, pustí se do těla chladný vzduch a hrozí ofouknutí, v tu chvíli Outlast zase začne teplo vracet zpět. Zjednodušeně řečeno jsou díky němu teplotní šoky příjemnější. Co se membrány týče, Halvarssons používá membránu nazvanou Dryway. Ta je založená na stejném principu ePTFE jako známý GORE-TEX a Halvarssons ji do svého oblečení dává ve třech specifikacích. Základní má poměrně obyčejných 6 000 u vodního sloupce i prodyšnosti, Dryway+ nabídne 10 000/10 000, což je takový minimální základ u seriózní membrány. Testovaný komplet jde ale ještě dál, když s membránou Dryway+ 2.0 vodní sloupec 10 000 mm doplňuje o prodyšnost 30 000 g/m2/24h. To už je pěkné číslo, vodní sloupec je pak přesně na tom použitelném minimu, se kterým by středoevropský motorkář měl počítat. S odolností proti vodě pomáhá ještě hydrofobní úprava svrchního materiálu DWR, v boji s teplem zase pomáhá ventilace. Bunda má na hrudi celkem čtyři vstupní větrací otvory se zipem, rukávy jsou rozepínatelné po celé délce a na zádech samozřejmě nechybí výstupní otvor. Na zádech ale nenajdete zip, ten je otevřený pořád a je řešený důmyslně tak, aby jím dovnitř nezatékalo. Kalhoty jsou na tom podobně, na stehnech je větrání řešené jedním vstupem a jedním výstupem na každé noze. Co ale když vyrazíte v zimě? I na to má v rukávu Mora jednu vychytávku, kterou je velký zateplený límec držící na magnetech. Ten je z vnitřní strany vystlaný hřejivým fleecem, navíc je řešený tak, aby kolem krku nemohl zatéct případný déšť.

Celkový komfort ovlivňuje ještě jedna věc, a to jak vám oblečení padne. U textilu se často řeší jeho „plandání“ ve větru, které se řeší stahováním obvodů. U bundy to jde samozřejmě na manžetě na konci rukávu suchým zipem, na předloktí je klasický cvoček a na bicepsu je obvod řešený systémem Windwire, což je zjednodušeně řečeno takové kolečko, kterým navíjíte tenká lanka. Něco podobného se už nějaký pátek používá třeba u rukavic nebo bot. Celkový obvod bundy jde nastavit suchými zipy na spodním lemu, v pase je systém stahování pomocí pásu. Kalhoty jsou v tomhle ohledu skromnější, v pase si je nastavíte díky suchým zipům a dvěma pozicím knoflíku v rozkroku, pak už ale můžete ladit jenom spodní lem nohavice. Pro případ, že by se vám velikost nepovedlo doladit správně, dostanete ke gatím odepínatelné kšandami. Potom už tu máme takové klasické drobnosti, jako pružné panely, možnost spojení bundy s kalhotami, reflexní prvky nebo dostatek kapes. Bunda má vpředu dvě vnější a dvě vnitřní, z toho je jedna voděodolná, vzadu nechybí klasická endurácká na zadku. Kalhoty mají klasické „džínové“ kapsy. Velikosti můžete vybírat od 46 do 66 v případě bundy Mora, kalhoty jsou dostupné ve velkostech 46 až 62, navíc je možné je objednat ve zkrácených velikostech S50 až S58.

Jak se to nosí?

Už na začátek jsem prásknul, že jsem si tohle oblečení rychle oblíbil a je to hlavně kvůli tomu, že se nosí parádně. Už hned po prvním vyzkoušení mi vyskočilo před očima slovíčko pohodlí. Bunda i kalhoty jsou vážně měkoučké, ohebné, pružné a díky tomu i dobře přizpůsobivé tělu a pohybům. Vlastně nebýt chráničů, asi bych nepoznal, jestli na sobě mám motorkářskou bundu nebo lyžařskou. Tohle je vážně super a k pohodlí přispívá i fakt, že ten komplet nic moc neváží. Hodně příjemnému pocitu přidává i termovložka z Outlastu, který je příjemný na dotyk a asi vážně funguje, zvlášť ve spojení s prodyšnými schopnostmi membrány. Jasně, v pětatřiceti vám bude vedro, ale to asi ve všem. Jenže když jsem to oblékl poprvé, hned jsem věděl, že nejsem v tom klasickém skleníku, kde je dusno a tělo se paří. To teplo uvnitř je takové příjemnější a potvrdilo se mi to i během sezóny, kdy jsem si vložku schválně v bundě nechal i v parných dnech. Zase nečekejte zázrak, po půl dni šla vložka ven, ale rozdíl proti základům, co mají s bídou 10 000 g/m2/24h, tu je. Jak moc bunda větrá, úplně neprozradím, většinu času v ní jezdím s airbagem a skrz něj se k tělu nedostane nic. Z toho mála, co jsem jel bez něj, můžu prozradit, že to je takový standard. Lepší to je jen u bund s velkými odepínacími větracími panely, kterými z ní uděláte skoro „síťovku“, to samé platí pro kalhoty. Já jsem s tím ale vlastně spokojený, protože dokud je snesitelně, je v tom dobře, a když je vedro, nepomůže ani svěcená voda.

Ta když začne padat, teda ne ta svěcená, určitě nějakou dobu vydržíte bez nepromoku. Vyzkoušel jsem to při cca desetiminutovce ve vyloženém přívaláku a oblečení obstálo. Jasně, na týden do Alp bych se bez nepromoku nevydával, ale na takové běžnější ježdění bych se nebál vyrazit jen s vložkou. Tím běžným ježděním myslím třeba víkend tady po Čechách, nebo i týden, kdy je předpověď vyloženě příznivá. Když jsem při tom „testu“ dojel domů, cítil jsem mokro, ale to byl spíš chlad z mokrého vršku, protože uvnitř bylo sucho. Nejvíc prozradí vždy zadek, protože už to usednutí do promočeného sedla je křest ohněm a i tady bylo sucho a bezpečí. Jen druhý den, když jsem do toho lezl znovu, přišlo mi to už takové lehce vlhké, ale jet se v tom dalo. Zkrátka jak říkám, víkend v tom dáte, na delší cesty to chce stejně ten nepromok. Osobně chválím i samotné řešení s jednou vložkou, nemám rád třívrstvé cibule, kde musím dát nejdřív jednu věc, pak druhou, všechno to má milion zipů, trvá to... Tady je jedna bundička a je to.

Kdybych měl najít něco, co se mi naopak nelíbí, bude to možnost upravení obvodu respektive správné stažení. S mojí nekonfekční postavou to mám vždycky složité a už z principu mi nevyhovuje nastavení pomocí cvočků, protože zkrátka nenabídnou tolik jako páska se sucháčem. Na předloktí bych potřeboval bundu stáhnout víc. Škoda, že o kus výš použité „vychytané“ kolečko nedali i sem. Asi by to bundu zase prodražilo. V pase ale nemám problém, a to platí i pro kalhoty, které se mi ve velikosti 50 povedlo stáhnout tak, že nemusím nosit ani kšandy. K nim mám ale také výhradu, protože u nich chybí možnost stáhnout nohavice na stehnech nebo na kolenech. Je fakt, že jsem nikdy necítil nepříjemné plandání, ale celým tímhle elaborátem mířím k chráničům. Je totiž super, že jsou tu Level 2 chrániče, ale když nedrží na svém místě… To je ale všeobecný problém textilních kalhot a třeba i „kevlarek“, proto už nějakou dobu jezdím se samostatnými chrániči kolen.

Veškeré oblečení jde samozřejmě doplnit o rukavice, které najdete jak v nabídce Halvarssonu, tak Lindstrandsu. Napříč značkami najdete nepřeberné množství rukavic od lednoduchých neoprenových kousků za 900,- přes kožené sportovně-cestovní až po echt cestovní zimní rukavice za 3 500,-. Já ke kompletu Halvarssons nafasoval rukavice Lindstrands Nyhusen, což je takový lehký letní adventure model za necelých šestnáct stovek. Tyhle rukavice najdete v nabídce v hromadě výrazných barev, kam patří i maskáčové provedení, já zvolil k decentnímu kompletu obyčejné černé. Jako u ostatního oblečení, i tady je použitá technologie Hi-Art, rukavice plní Level 1 a mají velký chránič na hřbetu ruky. Tím že jsou letní, mají kratší manžetu a celkově jsou to příjemné pohodlné rukavice s jedním specifikem, které se jmenuje Nudud. To je takový "kopeček" na špičce pravého ukazováčku, který zpřesňuje a zjednodučuje ovládání dotykových obrazovek. Pozitivní vliv na ovládání to opravdu trochu má, ale žádný velký zázrak nečekejte, na druhou stranu právě tohle mi trochu vadí, protože uvnitř rukavice ho cítím také, což mě občas trochu znervózňuje. Není to ale žádná tragedie, kvůli které by letěly do kouta, každopádně to najdete u většini rukavic těchto značek. Vyzkoušejte a uvidíte, jak to bude působit na vás.

Cenovka za tenhle cestovní komplet není malá, ale troufnu si říct, že za své peníze dostanete hromadu švédské bezpečnosti a pohodlí. Hlavně kvůli tomu jsem si tohle oblečení oblíbil a budu v něm s velkou chutí jezdit dál. 

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Související firma
  • Mayer's Motors Modřice

    Motocyklová prodejna s názvem Mayer's Motots Modřice (dříve Moto Modřice) zastřešuje společnosti ASKO KC a Scooters které jsou výhradním dovozcem do České Republiky motocyklů KAWASAKI, QJMOTOR, FANTIC, BSA, skútrů Peugeot a motocyklového oblečení JOFAMA, HALVARSSONS, LINDSTRANDS a výfuků GIANNELLI p...




TOPlist