globalmoto_duben_nolan




Od hladkých po špunty. Vyzkoušeli jsme tři stejná BMW R 1250 GS s různými pneumatikami Dunlop

Co obout? Odvěké dilema všech motorkářů, přičemž majitelé motocyklů kategorie Adventure tohle řeší snad ze všech nejvíc. Tady je obrovský výběr od vyloženě offroadových vzorků po zcela silniční. Ovšem potřebuji určitě na velké géeso špunty, nebudou mě na asfaltu akorát štvát, a naopak nebude znamenat obutí silničního vzorku přísný zákaz vjezdu i na polní cestu? Odpovědi jsme hledali u pneumatik Dunlop RoadSmart IV, Trailmax Meridian a Trailmax Raid.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Tisíc lidí, tisíc chutí a připravit dnes pneumatiky pro cestovní endura, to není pro gumaře vůbec lehký úkol. Protože do téhle kategorie, kterou mnohem raději nazýváme adventure, patří kdeco od vyloženě terénně založených lehkých strojů typu Tuareg nebo Ténéré po mastodonty, jako jsou Multistrada V4 Rally, KTM Super Adventure nebo bavorské GS Adventure. A způsob používání těchto motocyklů se u jejich majitelů obrovsky liší i v rámci jednoho modelu, jeden je schopen na své motorce projet prales a silnici zná jen od garáže do první odbočky na offroad, druhý má tento druh motorky vyloženě na cestování kvůli jejímu pohodlí a konečnou pro něj znamená štěrková příjezdovka k penzionu v Krkonoších. Je to obrovský rozsah působnosti proti všem ostatním strojům (naháče, cesťáky, cruisery), které jsou v podstatě jednoúčelové. Zákazník v tom má naprosto jasno, ten od gumy chce, aby uměla všechno, když už má doma to géeso, a taky aby dobře vypadala, protože to je vlastně to jediné, co při výběru „od stolu“ může zhodnotit. Sakra těžká práce…

Proto každý výrobce pneumatik nabízí pro adventury větší množství různých modelů, kde nechybí nějaký ten univerzál a od něj to potom jde na jednu stranu více na silnici a na druhou do terénu. Přesně tak to má i Dunlop, a když si na evropských stránkách výrobce vyfiltrujete doporučené obutí pro BMW R 1250 GS letošního modelového ročníku, vypadne na vás sedm různých pneumatik od silničních s okruhovými ambicemi po silně terénní, přičemž všechny mají ty správné rozměry, hmotnostní i rychlostní indexy a vaše géeso na nich bude fungovat. Je ale jasné, že pokaždé trochu jinak, a my jsme moc rádi využili nabídky Dunlopu, abychom vyzkoušeli tři gumy na třech úplně stejných motorkách, protože jenom potom se můžete soustředit čistě na to jediné, co stroje rozděluje, a tím jsou pneumatiky. Tři naprosto identická letošní BMW R 1250 GS s úplně totožnou výbavou, obutá do více silniční, univerzální a více terénní obuvi Dunlop o rozměru 120/70ZR19 a 170/60ZR17, a k tomu velmi proměnlivé počasí od sluníčka po průtrž mračen, jo, to byl test gum, jak má být! A výsledky nás v určitých ohledech vyloženě překvapily.

Třikrát jinak

Dopředu jsme měli od importéra informaci, že budeme mít tři géesa na různých gumách, a tak jsme si tipovali, které modely to budou. Šacovali jsme to na Meridiany, to jsou takové ty univerzály, první volba pro GS, pokud nemáte vyloženě vyhraněné požadavky, a od nich že to půjde víc do terénu, takže zřejmě Trailmaxy Mission a Trailamaxy Raid, přičemž všechny tři pneumatiky jsou relativně nové, představené od modelového ročníku 2020 dál. Nebo že by tam byly Mutanty? Ovšem jaké bylo naše překvapení, když to sice byly Meridiany a Raidy, ale to třetí GS stálo obuté na čistě silničních RoadSmartech IV! Proč jako, vždyť už ty Meridiany jsou silniční dost, tam přeci nebude velký rozdíl. Byli jsme z toho poněkud zaskočení, ale na konci dne museli uznat, že to bylo opravdu skvěle rozložené a rozdíly mezi pneumatikami byly větší, než jsme si na začátku představovali.

Co tedy o jednotlivých gumách říká výrobce? Začneme modelem Trailmax Meridian, tedy takovým tím „zlatým středem“ a největším univerzálem z pohledu velkých adventur. Tohle je guma, jejíž „rozložení sil“ je 80 % asfalt a 20 % terén, Dunlop také udává 25 % Adventure, 50 % Sport a 100 % Touring. Typické univerzální gumy i svou konstrukcí, Dunlop je uvádí jako čtyřsezónní, obsahují spoustu siliky, mají být lepší na mokru a za chladu než předchozí Trailsmarty Max a jsou to gumy dvousměsové, s měkkými boky a tvrdším středem.

Taky jsou vyladěné tak, aby se předek se zadkem opotřebovávaly rovnoměrně a gumy vám „odešly“ zároveň. Nepřehlédnutelný je jejich vzorek, na ten zákazníci prostě slyší (nejsme výjimkou, máme Meridiany i na naší Matyldě, protože kromě jiného vypadají pěkně), nicméně je samozřejmě i funkční a kromě odvodu vody jej Dunlop činí zodpovědným i za rychlé ohřívání a rozumně rozložené opotřebení. Jejich univerzálnost je čitelná i z množství nabízených rozměrů, seženete je v průměrech 17, 18 (zadní), 19 a 21 palců (přední) coby dušové i bezdušové, radiální i diagonální.

Terénní obutí na testovaném GS zastupovaly nejnovější Dunlopy Trailmax Raid, jejichž samostatné představení vám nabídl nedávno Vláďa v testu z Toskánska. Takže jenom zopakuje tam řečené. Raidy jsou úplně typické gumy „pade na pade“, tedy s rovnoměrně rozloženými schopnostmi mezi terén a silnici, nic špuntovějšího od Dunlopu na géeso nedostanete. Anebo se také dočtete 100 % Adventure, 25 % Touring. Také tady najdeme ve směsi siliku, výrobce zdůrazňuje silné zaměření na chování na vodě (to u vyložených drapáků bývá občas celkem dobrodružství), stejně jako excelentní trakci v terénu.

Raidy jsou v nabídce v průměrech stejných jako Meridiany, jenom těch rozměrů a hlavně verzí je trochu méně, neboť se jedná výhradně o bezdušovky. Rychlostní indexy jsou tady klasicky nižší, v případě gum pro GS se jedná o písmeno T, tedy do 190 km/h, takže si s nimi maximálku neužijete, nicméně označení M+S a varovná samolepka v kokpitu zajišťují, že je na GS nazout můžete (naprosto běžná praxe u pneumatik tohoto ražení u všech gumařů).

Třetím modelem jsou čistě silniční RoadSmart IV. To vůbec nejsou gumy určené pro adventure motorky, ovšem způsob, jakým majitelé velká cendura často využívají, vede gumaře k tomu, že své pryže určené beze zbytku jen a pouze na asfalt nabízejí také v rozměrech vhodných právě na tyto stroje. A to je případ sportovně-cestovních „čtyřkových“ RoadSmartů, které se dělají ve spoustě verzích, ovšem pro adventury je určena právě jenom tahle jediná – devatenáctka existuje pouze tato a nic většího není. Může to fungovat? Proč by ne, když někdo na GS cestuje úplně stejným stylem, jakým roky předtím cestoval třeba na FJR, opravdu nepotřebuje, aby jeho gumy zvládaly průjezd džunglí.

Tady Dunlop ani žádný poměr terénu a silnice neudává, to by bylo 0 % a 100 %, tady jsou kategorie Supersport 100 %, Sport-Touring 100 % a Hypersport 75 %. Silika, dva druhy směsi, spousta technologií včetně umělého hedvábí (najdeme ho i u Meridianů), a k tomu profil udělaný tak, aby v nejčastějších náklonech od sedmi do 30 stupňů byla styčná plocha nadstandardně veliká plus je tady bohatý vzorek pro co nejlepší odvod vody. Tyhle gumy jsou samozřejmě v úplně všech rozměrech bezdušové a radiální.

 

Na dálnici

Praktickou část začneme trochu netradičně, i když z pohledu cestovních motorek v čele s GS vlastně tradičně. Jak se mi na kterých gumách bude ukrajovat dlouhé kilometry při cestě na Balkán či do Pyrenejí? Hlavní otázka to samozřejmě bude pro Raidy, u hladkých konkurentů se dá očekávat chování příkladné. Špunty na dálnici většinou docela hučí a v tomhle ohledu nejsou Raidy výjimkou, zhruba od 100 km/h se dostavuje zvuková kulisa startujícího Messerschmittu, která s rostoucí rychlostí sílí. Není to vyloženě randál, vydržet se to dá i dlouhé stovky kilometrů, ale zkrátka tohle je průvodní jev, kdy fyziku neočůrá ani Dunlop se svými technologiemi.

Meridiany s RoadSmarty jsou v tomhle ohledu jiné, tam je hlukový vjem stejný, tedy žádný. Co mě u Raidů mile překvapilo, že s výjimkou toho hluku necítíte rozdíl proti hladkým gumám, jsou příkladně stabilní i při vyšších rychlostech, géeso se na nich nekýve, netrpí záchvaty lehkého řízení ani žádnými jinými výpadky dobrých mravů. K Meridianům ani RoadSmartům nemám poznámek, prostě normální gumy. Najeli jsme dost dálničních kilometrů i za nepříjemné průtrže mračen a odvod vody byl naprosto v lati u všech pneumatik.

Zkoušky brzd na letišti

Když už jsme tak krásně pádili po dálnici kosmickými rychlostmi, dá se z nich také bezpečně zpomalit? Na to jsme se dojeli zeptat letištní plochy s tím, že asi víme, jak to dopadne – nejlepší budou samozřejmě RoadSmarty, pár metrů za nimi asi zastaví Meridiany a na Raidy abychom si přinesli dalekohled. Tak přesně takhle to vůbec nebylo.

Úkol brzdiče dostal Vláďa, který opravdu ví, jak se tvrdě zpomaluje, nechal zapnuté ABS, protože v tomhle nastavení běžný uživatel jezdí, rozjel se na 90 km/h, cvakl tempomat a po protnutí brány vyznačené kužely šel tvrdě na věc. Párkrát to zkusil na každém stroji a měřily se dva pokusy po sobě. Brzdnou dráhu jsme neměřili, o tu nám vůbec nešlo, nás zajímaly rozdíly mezi jednotlivými gumami. Občas nám do toho promluvil ne zrovna kvalitní povrch, nicméně ABS po najetí na štěrk Vláďu koplo akorát jednou. A víte, která guma dokázala zabrzdit ze všech nejlépe? Poměrně nečekaně Meridian, a bylo to vítězství naprosto jednoznačné, když oba pokusy od sebe dělilo pouhých 20 cm. RoadSmarty se dokázaly k horšímu z meridianovských pokusů přiblížit na 115 cm, podruhé 170 cm – metr až dva rozdílu u čistě silniční gumy proti adventuře, to nás překvapilo a bude za to zřejmě moci kulatější profil Meridianů, špičatější RoadSmarty asi nebudou mít tak velkou styčnou plochu. Raidy samozřejmě zabrzdily nejdále a měly i velký rozestup mezi oběma pokusy, celých 230 cm, přičemž ten nejbližší byl čtyři metry od Meridianů, nicméně z pohledu celkové brzdné dráhy to bylo překvapivě málo a od špuntovek jsme to teda nečekali.

Pro nás bohužel, pro čtenáře bohudík jsme mohli vyzkoušet i brzdnou dráhu na mokru, protože přes nás přešla pořádná průtrž mračen. Stáhli jsme nájezdovou rychlost na 50 km/h a síly se docela citelně vyrovnaly. Ovšem i tady podaly nejlepší výkon Meridiany, byť tentokráte byl rozptyl mezi oběma pokusy rovný metr. RoadSmarty se přiblížily na 55 cm k nejlepšímu výkonu Meridianů a ten horší měly obě gumy stejný, a Raidy se od tohoto společného bodu vzdálily v tom lepším případě o 30, resp. 50 cm. To nás překvapilo opravdu hodně, na mokru jsme od špuntovek čekali mnohem méně přesvědčivý výkon. Že se tři úplně rozdílné gumy (silniční, univerzální, hodně terénní) dostanou při dvojici pokusů na celkový rozestup pouhých 150 cm, to šokovalo.

V zatáčkách a na okreskách

Také svezení po zakroucených silničkách Berounska nám dopřálo suchý i mokrý program, naštěstí však více ten suchý. A i tady proběhla velká překvapení. Jako základ jsme vzali chování Meridianů, což jsou gumy pro géeso jako dělané. Hodně nás na nich oslovila stabilita v náklonech a celkový pocit bezpečí. Tyhle gumy nabízejí naprosto neutrální chování a ke GS prostě pasují na jedničku s hvězdičkou. Motorka se na nich vodí snadno, navzdory svým kilům se nenechá přemlouvat ke změně směru, a jak si do náklonu lehne, tak tam zůstane. Nejsou nikterak hyperobratné a úplně to vidím, jak jedete už pátý den, máte za sebou od rána 600 km a to poslední, co chcete, je nějaká rozjančená kobyla pod vámi. Meridiany jsou přesně takové gumy, jaké na GS čekáte. Budou se vůbec RoadSmarty něčím lišit?

Jo holenkové, tak to bylo mega překvapení celého testu. Protože přesednout na géeso obuté na RoadSmartech, to bylo jako sednout si na motorku, která je o 10 či 15 kilo lehčí. Ten vliv na ovladatelnost je obrovský! Meridiany jsou opravdu velmi dobré gumy a vůbec by mě nenapadlo u nich hledat v náklonovém chování něco víc, ale RoadSmarty ukazují, že rozdíly v pneumatikách nejsou jenom ve tvaru vzorku. Géeso neuvěřitelně nabere na ovladatelnosti, máte dojem, jako byste vepředu měli menší kolo, jak ochotně se přes něj sklání do zákrut, a jakmile se tam uloží, tak máte pocit, jako by v nich jelo po kolejích. Asi fakt ta velká styčná plocha nebo nevím, ale tohle je zážitek jako na sportovní silniční motorce a ne rozvážné adventuře. Také řízení ještě více získá na přesnosti. Hodně zajímavé srovnání.

A co Raidy, budou na silnici úplně mimo? To by byla pro Dunlop ostuda a samozřejmě, že to tak není. Géeso na nich podle očekávání působí jako takový malý mamutík a tolik jistoty v náklonech jako hladké pneumatiky určitě nenabídnou, nicméně co je velmi příjemné, že se v zatáčkách nežvýkají, jsou naprosto čitelné a ani při prudké akceleraci v náklonu nemají tendenci vytrhávat špunty. Přechod z rovného směru do náklonu není úplně lineární, mám dojem, že motorku musím trochu víc přemlouvat, aby tam poté spadla trochu rychleji, nicméně kdo někdy jel na čistých špuntovkách po silnici, tak dobře ví, jak dobrodružná jízda to občas bývá.

Na Raidech jsou ponechány některé prvky, protože zubatá guma prostě nikdy nebude mít ten grip a ovladatelnost hladké, ale pořád víte, co se pod vámi děje a motorka míří tam, kam jí určíte vy, a to i při hodně sportovní jízdě. A co se chování na vodě týče, tak v té oblasti se od Meridianů a RoadSmartů vlastně Raidy vůbec nelišily v tom smyslu, že jsme jeli pokaždé všichni stejně rychle, ať za řídítky seděl kdokoli – rozdíly by vyšly najevo až při naprosto extrémním nasazení někde na uzavřeném polygonu. Takže Raidy, dobrý!

 

V terénu

Doposud jsme se pohybovali pouze po zpevněném povrchu, ale jak už bylo řečeno, motocykly kategorie adventure jsou obojživelníci, kteří musejí zvládat i terén, a tak jsme plni očekávání zapluli do pískovny a odevzdali poslušně řídítka Vláďovi, který je zde jako doma a který měl jednoznačně odhalit, jestli se RoadSmarty dokáží vůbec odlepit z místa, jestli ten vzorek na Meridianech má vůbec nějaké offroadové schopnosti a jestli Raidy nebudou, navzdory své špuntovosti, stejně trpět příliš silničním chováním. Zde jsou jeho závěry:

Doporučit pneumatiku na motorku je vždycky dost nevděčné a dělám to docela nerad. Každý má jiné priority, na každé mašině pneumatiky fungují krapet jinak a v neposlední řadě na každý povrch, respektive lokalita, si žádá něco jiného. První svezení na novince od Dunlopu Trailmax Raid na mě udělalo velice slušný dojem a hodně lidí a kamarádů se mě na ni ptalo. Nebylo málo borců, kteří si ji okamžitě pořídili a od většiny z nich už mám zpětnou vazbu. Na rovinu říkám, že mi spadl kámen ze srdce, protože zpětná vazba byla pozitivní a pneumatika při výletu na velkých cestovních strojích směr Balkán odvedla přesně to, co od ní dobrodružství chtiví kamarádi očekávali. Přiznávám se, že jsem se nebál o kejhák, ale přeci jen jsem na Raidu najel v řádech jenom stovky kilometrů, a to napoví hlavně o chování nových pneumatik, nikoliv však o fungování po pár tisících kilometrech.

Vždycky tvrdím, že není vyloženě špatné motorky, ale spíš špatného výběru, ze kterého pramení zklamání a tím pádem také pranýřování po všech možných fórech. Nevím, jak to máte vy, ale já jsem přesvědčen, že je to záležitost i pneumatik. Každý má jiné očekávání, každý je obouvá na jinou motorku a každý ji používá v jiných podmínkách a jiných površích. Kromě toho má každý úplně jiné zkušenosti, a to je dalším mega důležitým faktorem. Ve světe kategorie adventure je výběr pneumatik složitější tím, že se pohybují převážně na silnicích a z menší části v lehčím terénu. Pak je všechno o tom, abychom dokázali sami sobě odpovědět, jaký poměr silnice/terén potřebuji a kde budu na vybrané sadě jezdit. Všechno je jinak při cestování u nás doma, zrovna tak při cestování s delším přejezdem do lokalit, kde se dá jezdit v terénu od rána do večera, anebo v případě, že motorku do dané lokality dovalím jinak než po vlastní ose. Možná někoho zklamu, ale pneumatika se super vlastnostmi na asfaltu i v terénu neexistuje a je to hlavně o kompromisech. Pak člověk musí stát nohama na zemi a vybrat pneumatiku, která je pro jeho potřeby nejblíž. Říká se tomu kompromis a dá se to někdy brát jako cesta nejmenšího zla.

Dunlop nám poskytl tři stejné bavoráky na třech různých pneumatikách a je škoda, že ještě nenaservíroval čtvrtý kousek na pneumatikách Trailmax Mission. I tak to bylo moc fajn testování a kontrastní rozdíly na silnici i v terénu jasně napověděly, kam která sada gum patří a co se od ní dá očekávat. Všechno výborně shrnul Honzis a já se v krátkosti zaměřím na model Trailmax Raid, který má z celé trojice nejvyrovnanější poměr silnice/terén, ale neopominu ani hladkou, a ještě hladší gumu Meridian a RoadSmart. Pochopitelně se bavíme o homologované pneumatice pro větší, a ještě větší cestovní endura od Yamahy Ténéré 700 po BMW R 1250 GS Adventure. Upřímně, nelze od ní očekávat vlastnosti supersportovních sliků, ani vlastnosti krosových drapáků, ale na silnici i v běžném terénu kategorii cestovních mašin by Trailmax Raid něco zmáknout měl.

Není terén jako terén a je bez debat, že tráva, tím spíš mokrá tráva nebo mazlavé bláto je oříškem pro každou adventure pneumatiku se silniční homologací. Šotolinu, hrubší středoevropský písek, hlínu nebo povrch polňaček za sucha ale musí zvládat s grácií. Na šotolině jsem se svezl během prezentace v Toskánsku a tam jsem byl s Raidem spokojen. Dost podobně tomu bylo na domácím písku, kde jsem jezdil výhradně s vypnutou kontrolou trakce a v režimu do terénu. Trailmax Raid fungoval velice zdatně a vždycky jsem dostal požadovaný záběr při akceleraci i brzdění v přímém směru a v klidu jsem vystřihl i výjezdy se sypkým pískem. V lehčím výjezdu jsem v pohodě zastavil a opět se rozjel, nicméně jak byl výjezd příkřejší, tak už to taková brnkačka nebyla a jednou se mi géeso podařilo zahrábnout.

Hrubší vzorek Tailmaxu Raid koresponduje s konkurenty stejného zaměření a vlastně mi dal hodně podobné vlastnosti. Líbila se mi jeho samočistící funkce a příjemně mě překvapilo slušné boční vedení předku i zadku při zatáčení, které některé adventure gumy nemají tak dobré. Pokud tedy budete mít v plánu vyrazit na cesty, kdy silnici často střídat terén nebo dokonce pojedete v lehčím terénu větší část cesty, jsem si jist, že Dunlop Trailmax Raid bude rozumnou volbou. I ve svižnějším turistickém tempu to na silnici zvládá hodně slušně (jen bacha prvních 300 km), a to samé platí o terénu, který je sériovým cestovním strojím hoden a nejedná se o vyložený extrém.

Přesednutí na mnohem víc silniční pneumatiky Meridian bylo plné kontrastů, a není se čemu divit. V běžném terénu za sucha na nich nebyl problém a vlastně mě nechaly vozit a v klidu se dostat z bodu A do bodu B. Ano, pochopitelně hodně záleží na zkušenostech jezdce a fungování bez elektronických asistentů, jako je ABS a kontrola trakce. Gumy Meridian potvrzují nízké terénní ambice a jednoznačně nedávají takový grip při akceleraci i brzdění, ale ani při zdolávání výjezdů. Každopádně to na písku nebylo vyloženě za trest a dalo se rozumně fungovat. Proto tuhle pneumatiku doporučím všem, kteří cestují hlavně po asfaltu a na nezpevněný povrch se podívají jen výjimečně. Zkrátka Meridian nemá hrubší vzorek a tím pádem v terénu nelze očekávat ideální samočistící funkci, záběr a u vůbec ne boční vedení.

Myslím, že o terénním použití vyloženě silniční pneumatiky RoadSmart IV se nemusíme ani bavit, protože ta v terénu nefunguje a ani nemá ambice fungovat. Ano, na suchém povrchu jsem dokázal jsem jezdit a vyjet některý kopeček, ale rozhodně jsem v terénu nedostal jistotu při brzdění i akceleraci a už vůbec ne při zatáčení. To dá rozum a RoadSmart IV má smysl obout na adventure mašinu pouze za předpokladu, že nezpevněný terén pro vás bude Pandořinou skříňkou a cíleně se do něj nebudete pouštět. Naopak na asfaltu vám dá to, co budete potřebovat.   

Kamarád Richard, vlastnící Triumph Tiger 1200 XRT na adresu Dunlop Trailmax Raid řekl: "Díky za doporučení, spokojenost maximální a nemám důvod hledat jiné. Na silnici se na nich dá jet hodně svižně, jenom bacha při prvních 300 km, kdy nové gumy klouzaly. Pak si sedly a neměl jsem žádný blok. Najeto mám cca 4500 km a na fotkách vidíš, že je vzorku stále dost, a to jsem jel dálniční přejezdy na Balkán s přeloženou motorkou. V terénu jsme jeli také hodně těžký terén po velkých valounech a čuměl jsem, jak to Tiger v kombinaci s touto gumou zvládal. Za mě super guma. Ještě na ní budu jezdit, tak ti na konci sezony dám vědět konečný nájezd a pošlu aktuální fotky."

Filipovo zamyšlení

Proč vlastně přecházet na jinou značku a typ pneumatik a nenechat tam to samé, na co jsem zvyklý? Obecně platí, že když pořídíte novou motorku a odjezdíte první sadu pneumatik, určitě se vyplatí omrknout výrobcem schválené alternativy. Pokud jste byli s konkrétními pneumatikami až doteď spokojení, nexperimentujte a kupte je znovu, protože jste na ně zvyklí a máte na nich motorku „načtenou“. Ale co když vám některá z charakteristik tak úplně nevyhovuje? Třeba máte pocit, že kloužou na mokru? Nebo hledáte něco o kousek terénnějšího nebo naopak víc na silnici, což je speciálně případ adventure kategorie? Pokud máte možnost si vyzkoušet stejnou motorku s jiným obutím, třeba na srazu majitelů vašeho typu mašiny, máte vyhráno. Sami si ověříte, jestli je pro vás jiná pneumatika ta pravá. Pokud tu možnost nemáte, věnujte pár zimních večerů posezení u internetu a najděte si u nás v katalogu motocyklů a na diskuzním fóru zkušenosti dlouhodobých majitelů, kteří už několik různých sad na stejném motocyklu porovnali. Nejenže každá kombinace motorka-pneumatika je trochu jiná, ale ono se může hodně lišit i kombinace motorka-pneumatika-jezdec, protože každý jezdec má jiný styl, přístup a nároky. Proto pokaždé v diskuzích sledujte typ jezdce i svůj konkrétní model motocyklu, z vlastních průzkumů třeba vím, že určitý typ pneumatiky můžou třeba majitelpé R1150GS chválit a majitelé R1200GS zatracovat... To samé může platit i pro velké naháče, kdy na konkrétní motorce může mít jeden typ pneumatiky třeba sklony k obratnějšímu sklápění zatáčky v porovnání s jiným. Šťastnou ruku při výběru!

Co obout?

Je to jasné, jako vždy je vaším vítězem pneumatika, která nejlépe odpovídá vašemu způsobu jezdění. Nás v tomto testu zaujalo především to, jak moc velký rozdíl ve prospěch silniční jízdy dokáží nabídnout RoadSmarty a jak překvapivě dobré na silnici jsou Raidy, aniž by je to omezovalo v terénních hrátkách. Volbou číslo 1 pro ty, kdo se u adventury nechtějí vzdát její dvojí duše, zůstávají Meridiany, i když se ukázalo, že to s těmi offroadovými vlastnostmi není kdovíjaké. Ale jsou to prostě vyvážené neutrální gumy, v terénu přeci jenom zaberou trochu víc než RoadSmarty a taky dobře vypadají, což se počítá. RoadSmarty IV jsou od pohledu čistě silniční gumy, což ne každé ego dobrodruha unese („sice do terénu nejezdím, ale co kdybych chtěl“), a velké hřmotné BMW se na nich chová jako mladá skotačivá dívčina. Tolik silničního sportovního talentu jsme od nich nečekali. Raidy potom zůstávají jasnou volbou pro ty, kdo se nebojí svou motorku vytáhnout na polní cesty i dál, a přitom vás svými vlastnostmi na silnici nikterak nelimitují. Obouvat je jenom proto, že vypadají cool, i když do terénu skoro nejezdíte, by ale bylo poněkud zbytečné.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 150 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Dan66 přispěl 75 Kč
jirka-mz přispěl 75 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist