globalmoto_duben_nolan




Nepromoky a termoprádlo aneb Jak být za jízdy v pohodě nejen za podzimních plískanic

V autě si pustíte klimatizaci, topení nebo stěrače, ovšem na motorce jste odkázání jen a pouze na oblečení. A jsou chvíle, kdy vám ke komfortnímu pocitu z jízdy nestačí jenom bunda a kalhoty. Za deště, ale i za zimy přijdou vhod nepromoky coby poslední vrstva a vlastně kdykoli, od vedra po sněžení, využijete jako naopak první vrstvu termoprádlo. Oba tyto komfortní prvky seženete v mnoha provedeních, tak si pojďme říct, co a jak vybrat.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Slogan jedné motocyklové značky vyrábějící helmy říká, že komfort znamená bezpečí. Pod to se podepíšu – když jste v pohodě, je i vaše jízda uvolněnější a tím pádem bezpečnější, než když se klepete zimou, jste mokří jako myši a vaše jediná myšlenka se upíná k pořádnému hrnku horkého čaje a zapálenému krbu. Teď na podzim tohle potenciálně hrozí s každou projížďkou a vlastně se to týká celého nastávajícího půlroku. Kdo není vyloženě letní jezdec, vyrážející na krátké projížďky za jasně definovaných teplotních a slunečných podmínek, ten se bez pár kousků funkčního prádla a aspoň základního nepromoku neobejde.

Funkční prádlo alias termoprádlo

Když mluvíme o funkčním prádle alias termoprádle, často hovorově použijeme slovíčko „moira“ podle české značky, která u nás tento druh oblečení zpopularizovala. Ale je to stejné jako s džípem a terénním automobilem nebo Harleyem a cruiserem – babička vám taky bude tvrdit, že má soused parádního lesklého Harleye, i když je to Virago. Doby, kdy bylo funkční prádlo záležitostí specializovaných výrobců, jsou už dávno pryč, dnes jej najdete v nabídce obrovského množství značek, a to jak oděvních, tak čistě motocyklových. Ve všech případech je ale jeho princip stejný – udržet vás v pohodě. Za horka odvádět pot pryč, abyste měli pocit sucha, a za chladu potom udržovat teplo, které vaše tělo vygeneruje, u vás. Tohle vám obyčejné bavlněné tričko nikdy nezajistí. To sice také bezvadně saje pot, ale nikam ho neodvádí a mokré parádně studí, zejména když trochu profouknete. Občas, když jedu jenom kousek něco rychle zařídit, si ho nechám a jen přes sebe hodím nějakou motobundu. A pak se vždycky proklínám, že jsem byl líný se převléct… Protivně zapotit se můžete i ve funkčním prádle, ale to může být ze dvou důvodů. Zaprvé kvalita, protože co si budeme vyprávět, že je prádlo (často koupené za dvě stovky někde v hypermarketu) strečové a má zajímavý design, to z něj ještě nedělá funkční záležitost. A zadruhé, špatný výběr toho, co právě teď potřebujete. Funkční prádlo totiž můžeme rozdělit na dvě kategorie, nebo spíše jeho nabídku ohraničit dvěma extrémy – na jedné straně lehoučké funkční letní, na druhé straně vyloženě termoprádlo do chladných podmínek. Oba druhy umí jak odvod potu, tak udržení tepla, ale každý samozřejmě především to, k čemu byl určen. Nadávat na teplé termoprádlo, že jste v něm v létě zpocení, a na lehoučké letní tričko, že vás v zimě nehřeje, svědčí jen o vaší špatné volbě. Vždycky si proto musíte říct, co od prádla chcete, jestli super odvod potu, nebo naopak zahřívací vrstvu doplněnou třeba o windstopper. Až na výjimky pod termoprádlo už nic nedáváte, slouží jako první vrstva a na to, aby fungovala, jak má, musí být přímo na těle.

To je naprosto zásadní, proto se funkční prádlo dělá pružné – aby vás dokonale obepjalo. Tím se dostáváme k tomu, jak má sedět. Inu, jako ulité. Fajn je, že právě díky jeho pružnosti nebývá většinou moc problém s velikostmi, když se netrefíte úplně přesně. Zatímco bavlněné tričko vám nikam neuhne a hned vidíte, jestli na vás visí, nebo je malé, funkční prádlo se velice často dělá i v provedeních kombinující několik velikostí dohromady. Příliš malé poznáte především podle toho, že vám zaškrcuje lokty a kolena, která máte na motorce pokrčená, a tím pádem se vám omezuje průtok krve, a že vám při ohnutí se k řídítkům, což je další z typických motocyklových pohybů, tričko vylézá z kalhot nebo kalhoty lezou na zadek. Příliš velká velikost zase znamená, že prádlo vaše tělo neobaluje čili nemůže sát pot, nicméně na motorce, kde máte stejně věci na sobě připlácnuté horní vrstvou (páteřák nebo ledviňák, bunda, kalhoty), to není až takový průšvih. Ale lepší je samozřejmě mít prádlo akorát jako svou druhou kůži.

Co se používaných materiálů týče, každý výrobce používá nějaký svůj více či méně tajný. Někdo sází na ovčí vlnu merino, většinou však narazíte na různá syntetická vlákna (polyester, polyamid, polypropylen atd.) a jejich kombinace, nezřídka doplněné o antibakteriální stříbro, chladivý Coolmax nebo elastan. Ten právě kvůli vysoké pružnosti.

Dříve bylo funkční prádlo opravdu čistě funkční a na vzhled se moc nehledělo. Prostě jednobarevka. Teď jej seženete i ve velmi pěkných designech (jen pozor, ať se nenecháte chytit na hezký obrázek a oblečení nestojí za prdlačku), a když se někde na vyjížďce v hospodě svléknete z motobundy, můžete ještě udělat parádu. Ovšem pozor, funkční prádlo, to nejsou jenom trička, do funkčního se můžete obléct doslova od hlavy po paty. Jak jsem už říkal, nabídka je obrovská, my jsme si proto vybrali zboží pouze od dvou značek a na něm vám ukážeme, jaké jsou pro motorkáře možnosti.

Na tělo

Tričko s krátkým nebo dlouhým rukávem, kalhoty (resp. podvlékačky), kombinézy, to všechno si můžete na tělo obléct. Ne každá volba je ale optimální. Pro motorkáře je poměrně nevhodné tričko s krátkým rukávem. Sám jich mám několik a vozím je, ale pokaždé s vědomím, že dlouhý rukáv by byl lepší. V tričku s krátkým rukávem uděláte větší parádu, když si sundáte motobundu, ať už někde na obědě, nebo při procházce, za teplého počasí je to samozřejmě pro „civilní“ použití komfortnější volba. Jenomže vy si vybíráte oblečení na motorku, ne na procházku, a tam je rozhodně příjemnější, když máte funkční prádlo i na pažích. A to nejen za chladnějšího počasí, ale i za horka, resp. hlavně za horka. Co je vám platné, že tělo máte suché, když máte paže celé mokré a lepí se vám na ně podšívka. Kdo se někdy pokoušel dostat zpocený z těsné jednodílné kombinézy v krátkém tričku, ten ví své. Už jsem zažil i chvíle, kdy jsem si myslel, že to fakt nedám… Dlouhý rukáv je jednoznačně komfortnější a praktičtější řešení. Mimochodem do závodní jednodílné kombinézy se nejvíce hodí nějaké lehoučké prodyšné ribano, tedy též jednodílná kombinéza, protože ono vyndat i nohy je kolikrát problém. Dainese má takových „obleků více“, my jsme si vypůjčili D-Core Aero za 2650 Kč, který je z několika různých materiálů a poměrně dost je tady zastoupená klasická polyesterová podšívkovina. Lehoučký, rychle schne, pěkně větrá…

Když už jsme začali lehkou variantou, pojďme to vzít od úplně letního po teplé prádlo. Podíváme se především na trička, kalhoty jsou v principu úplně to samé. A pěkně si různé druhy můžeme demonstrovat na termoaktivních tričkách D-Core od Dainese, které jsou v několika teplotních úrovních. Design i střih je podobný, jsou tady ploché švy pro pohodlné nošení a vyztužená místa proti přílišnému oděru (ramena, lokty, páteř, prostě kde jsou chrániče), liší se vlastně jenom poměry materiálů, kde největší zastoupení má Dryarn, zajímavé italské mikrovlákno. Nejslabší je verze Aero za 1440 Kč, to je čistě letní tričko do teplých podmínek přes 20 °C, lehoučké a skvěle odvětrané. Když si prohlédnete detailně jeho strukturu a látku roztáhnete, zjistíte, že některé panely jsou vyloženě taková silnější síťovina. Taky je tohle tričko o dvě stovky dražší než univerzálnější varianta Dry, u níž Dainese udává teplotní rozpětí 0-30 °C. Ne snad že by vám stačilo mít s teploměrem na nule pod bundou akorát tohle triko, ale značí to, že tady můžete počítat s vyváženým poměrem odvodu potu a zadržení tepla. Aspoň jedno tričko tohoto typu by měl mít v šatníku každý motorkář. Některé značky mají unisex provedení, Dainese tahle svá trika nabízí v pánské a dámské variantě, které se liší nejen barvami, ale i designem, hlavně v oblasti hrudníku.

Než přejdeme na termoprádlo, ještě uděláme malou odbočku. V rámci jedné značky kolikrát najdete různé materiály, jak to ukazuje právě Dainese, která vedle řady D-Core založené na již zmíněném Dryarnu má třeba i lehké letní prádlo vyrobené čistě z Coolmaxu, tedy z materiálu z dutých vláken od DuPontu. Dvojdílný set Air Breath D1 za bezmála tři tisíce korun je z Coolmaxu Fresh FX s antibakteriální úpravou, a i když proti D-Core tričkům působí jako takový „uzavřený“, dýchat a chladit bude parádně, na to vemte jed. Design není žádná divočina, takže pokud preferujete decentní styl… A pokud to máte úplně naopak, že si rádi užíváte extravagantních věcí, tak i takové věci na trhu najdete. Held má kolekci nazvanou Style Skin z rychleschnoucího chladivého materiálu (90 % polyester, 10 % elastan), kterou opravdu nepřehlédnete. Za tričko i kalhoty ovšem dáte přes dva tisíce korun, holt paráda něco stojí.

A teď už pojďme na varianty do chladu a zpět do řady D-Core. Tady bezpečně poznáte, že máte před sebou termoprádlo, a to jak v tloušťce materiálu, tak v jeho struktuře. Prostě zázraky se nedějí, když chcete teplo, žádná lehoučká záclonka vám ho neudrží tak dobře, jako silnější matroš, v případě trička Thermo opět v kombinaci Dryarn/polyamid/elastan. Za tohle triko dáte necelých sedmnáct stovek, ovšem to ještě pořád není strop v řadě D-Core, ten tvoří vylepšená verze No Wind Thermo za více než tři tisíce. O co vylepšená? O přední část (hrudník a břicho plus přední části paží) z materiálu chránícího proti profouknutí, taky se už tohle tričko neobléká přes hlavu, ale má zip. Tohle bude fajn třeba i na lyže nebo kolo, prostě kamkoli, kde vám teplotu výrazně snižuje vítr. Úplně nejteplejším oblečkem (překvapivě za stejné peníze) od italské značky je D-Mantle Fleece WS kombinující fleece a neprofouknutelný materiál NoWind, ovšem pozor, tohle už je druhá vrstva, která se nedává přímo na tělo, nýbrž na nějaké jiné funkční triko. V tomhle vydrží jezdit messenger celou zimu.

K prvkům „na tělo“ můžeme připočítat i ledviňáky. Ty jsou v zásadě dvojího druhu, buď čistě určené na tepelnou pohodu spodní části zad (fleece, Windstopper, Outlast…), nebo s vloženým chráničem, které se používají v okamžiku, kdy máte chránič páteře integrovaný do bundy, neboť ten vám zpravidla bedra už nekryje. Co se ceny týče, počítejte s investicí v řádu vyšších stokorun až něco přes tisícovku.

Rukavice a ponožky

Přesuňme se na periferie. U rukou žádný odvod potu v horku neřešíte, ovšem opačnou věc, zateplení, už ano. Tomuto tématu jsme se věnovali minule při výběru rukavic, tak jen rychle zopakujeme, že teplo na ruce se dá řešit i vložením slabých textilních rukaviček do svrchních ochranných. To je fajn řešení třeba pro ty podzimní či jarní chvíle, kdy jezdíte celý den, je hezky, ale večer jdou teploty rychle dolů. Netaháte s sebou další teplé rukavice, použijete jenom tyhle slaboučké. Třeba obyčejné slaboučké od Heldu za čtyři stovky, nebo od stejné značky za více než dvojnásobek, ovšem vyrobené z materiálu Gore-Tex Infinium Windstopper – nepromoknou, neprofouknou.

Zatímco u těch rukavic si případně vystačíte i s nějakou civilní variantou, u ponožek je opravdu vhodné sáhnout po čistě motocyklových. A to pro letní i zimní aktivity, neboť v létě se vám nohy v uzavřených vysokých motocyklových botách potí sakra víc než v civilních polokeckách a v zimě zase rychle prochládají. Motocyklové ponožky mívají silnější podrážku, aby tlumily vibrace ze stupaček, a zesílené kotníky a holenní části, tedy v místech, kde dochází k otěru i oděru. Od Heldu koupíte třeba letní lehké ponožky s Coolmaxem, Dainese má univerzální celoroční ponožky opět z řady D-Core. V obou případech počítejte s investicí zhruba pět až osm stovek v závislosti na tom, jestli berete nižší ponožky (vhodné třeba do motokecek), nebo vysoké podkolenky, u Dainese kompresní. To je další důležitý „stavební prvek“, podkolenky nedrží jenom těsný lem, který by u pokrčených nohou mohl dělat neplechu, nýbrž celkově stažená konstrukce.

Na hlavu a krk

Tohle je volbou každého z nás. Někdo bez nákrčníku nevyjede, ani když je 30 ve stínu (třeba já), jiný ho nepoužívá skoro nikdy. A to samé platí pro kukly, mezi jejichž výhody patří to, že se v létě nepotíte do helmy, nýbrž do kukly, kterou snadno vyperete, a máte ji i jako nákrčník, a naopak nevýhodou je, že se vám o trochu víc vymačkává helma, máte takovou pěknou vrstvu, která v případě pádu slouží jako kluzné ložisko, a někomu prostě není tenhle kousek oděvu na obličej příjemný. My začneme odspodu, nákrčníky. Ten nejjednodušší je klasický válcový pružný za pár stokorun, který má univerzální použití a můžete ho nosit i jako čepici, když někde zastavíte. Tady si přihřejeme polívčičku, v našem novém merchandisingovém programu taky jeden máme s logy Motorkáři.cz. Tyhle nákrčníky jsou ale poměrně slabé a do chladnějšího počasí to chce „přitlačit“. Stejnou válcovitou konstrukci má nákrčník Dainese Gaiter Therm, je také pružný, ovšem podstatně teplejší, a přitom pořád lehký. Dáte za něj pětistovku, o tři stovky více potom stojí jeho alter ego s Windstopperem.

Stejný materiál má i nákrčník od Heldu za necelou tisícovku, a tady už se dostáváme k prvkům vyloženě do chladu. Nákrčník je totiž protažený až na ramena, hrudník a záda, takže vám nefouká do bundy, a leze se do něj pomocí zipu. Rozdíl za jízdy proti válcovitým nákrčníkům je nebetyčný, v létě ho proklejete, od podzimu do jara ale nebudete vozit jiný. Občas budete muset někoho poprosit o laskavost, protože tyhle nákrčníky se rády hrnou při oblékání bundy.

Nákrčník může mít i další podoby. Held prodává za 350 korun jednoduchý teplý se zapínáním vzadu na suchý zip, který je vyrobený z mikrofleece, jenž je nahoře v obličejové části doplněný o neopren. Vypadáte v něm trochu jako Hannibal Lecter, ale teplo je teplo a někdo třeba rád straší malé děti. Podobným produktem vlastně za identické peníze je i čistě obličejová maska, určená především pro čopráky, kteří se bez otevřené helmy neobejdou za žádného počasí. Tohle je čistě neoprenová ochrana od brady po nos, vzadu na suchý zip, a můžete si vybrat z mnoha potisků. Čím děsivější, tím lepší…

Ani jsme se nenadáli a od krku jsme se přes pusu přesunuli ke kuklám. Ty vlastně spojují vše, neboť halí hlavu, obličej i krk. Co se krku týče, tak letní kukly méně a zimní naopak více, ty jsou spojené s velkými nákrčníky. Nejjednodušším řešením je obyčejná bavlněná kukla za stovku, jenomže to není žádná velká hitparáda, je poměrně tlustá (v porovnání s funkčními materiály), mívá tlustší švy a hlavně za chladnějšího počasí bývá protivné, jak ji máte mokrou na nose a ústech. Za hedvábnou od Dainese sice dáte přes osm stovek, ale o té ani nevíte, to je takové lehoučké nic. O dvě stovky méně chce italská značka za kuklu jménem Volund 07, vyrobenou z chladivého Coolmaxu. Jak vidíte, tak i v letních kuklách se s materiály docela čaruje.

Zimní kukly, resp. ty, které jsou určené do chladnějšího počasí, mívají kombinaci několika materiálů. Nahoře, v oblasti hlavy, je nutné zachovat měkký a slabý, a naopak od brady dolů už potřebujete silný, který neprofoukne a zateplí. Důvodem, proč použít v chladu celou kuklu a ne jenom nákrčník, je ochrana té části kůže, kterou nemáte přitisknutou k polstrování helmy, a zároveň si výrobce musí dát pozor, aby dobře vyřešil problém s kondenzací vydechovaných par u nosu a pusy. Held za osm stovek nabízí kuklu kombinující Coolmax proti pocení nahoře a Gore-Windstopper dole, dýchání je zde usnadněno vyraženými otvory – a je to docela znát. Dainese za svou zimní kuklu Total WS Evo chce tisícikorunu a i tady je použita kombinace Coolmaxu a Windstopperu, dýchání je přes slabou tkaninu.

Na závěr první části týkající se funkčního prádla ještě dodejme, že na hlavu nemusíte mít vždycky jenom kuklu, dělají se i slabé čepičky z funkčního materiálu, které jsou oblíbené především u offroadistů.

Nepromoky

Funkční prádlo využijete při každé projížďce, nepromoky třeba jenom dvakrát za sezónu, ale pokaždé jste sakra rádi, že je máte. Že máte textilní „trojobal“ s nepromokavou vložkou? To je pěkné, ale po vydatném lijavci bude vaše oblečení úplně nasáklé vodou a sušit ho budete další dva dny. Zkrátka alespoň jednoduchý nepromok využije každý, navíc má ještě jednu velkou výhodu – není to totiž jenom nepromok, ale i „neprofuk“. Mockrát jsem na podzim či na jaře jel v nepromoku ráno proto, že odpoledne už mělo být hezky, ale teď bych v džínách a textilní bundě asi zmrzl. Než se navlékat do osmi vrstev, které stejně nakonec vítr udolá, je lepší přes sebe hodit lehký nepromok, který má neprofouknutelnost v popisu práce. Samozřejmě ne v teple, kdy se akorát zapaříte, neboť nepromok z podstaty věci nedýchá, nicméně na klidnou jízdu za chladného počasí je to fajn pomocník.

Co by takový nepromok měl mít? Určitě se hodí reflexní prvky, neboť za deště bývá i horší viditelnost, lepší je samozřejmě nějaká zářivější barva než černá, nicméně každý neunese, že září jako maják. Manžety na rukávech musejí být elastické nebo stahovatelné, rukavice se dávají pod nepromok, jinak vám do nich v okamžiku, kdy sundáte ruce ze řídítek a dáte je podél těla, steče veškerá voda z rukávů. Na nohavicích je potřeba mít rozepínání zespodu alespoň ke kolenům, abyste se do nepromoku dostali i v motobotách a nemuseli se někde za deště zouvat, a dole opět stažení na sucháč nebo gumu. V případě dvojdílného nepromoku je vhodné, aby bunda měla nějakou možnost stahování ve spodní části nebo popruh, který si protáhnete pod rozkrokem, aby vám za jízdy bunda nelezla nahoru.

Na tělo

Tady musíte nejprve vyřešit dilema: jednodílný nebo dvojdílný? Každý má svá pro i proti. Výhodou jednodílného je, že do něj fakt nemá kudy zatéct, tohle je prostě jistota. Taky má v rozkroku uvnitř překrytí, které sahá až do půlky břicha. Nevýhoda? Horší skladnost a fakt, že si nemůžete vzít jenom kalhoty nebo bundu, zejména když řešíte jen slabou přepršku nebo boj s větrem. A taky nemusí sednout vaší postavě, přeci jenom každý máme ten poměr vrchní a spodní části těla jiný. Dvojdílný nepromok to má přesně naopak, lépe se vejde do zavazadel, dá se použít odděleně, lépe se obléká, ale snáz do něj zateče.

Nejlevnější a také nejhorší pomocník je nepromok z hobbymarketu. Dáte za něj pár stovek, ale je to opravdu spíše nouzové řešení, když jste 300 km od domova, pohled na oblohu i radar v mobilu říká, že teď vás čeká pětihodinový vodní masakr, a zrovna stojíte vedle nějakých pracovních potřeb. Tyhle nepromokavé komplety jsou určené pro chůzi a nikoli jízdu na motorce, rukávy nemají elastické manžety, do kalhot se v motobotách nedostanete, neboť chybí rozepínání na bocích, usazení na těle mizerné, při svižnější jízdě je často rozerve vítr… Jsou lepší než nic, ale opravdu je berte jenom jako nouzovku. Kupujte větší než svou konfekční velikost, budete je oblékat přes motověci plné chráničů.

I základní motocyklové nepromoky jsou vlastně jenom takové jednovrstvé „igeliťáky“ se zavařenými švy, ale tady máte jistotu, že jejich provedení odpovídá motocyklovému použití. Počínaje střihem přes volbu materiálu (odolný proti větru při vyšších rychlostech), pořádné překrytí předního zipu až po možnosti stahování rukávů a nohavic. Takovým nepromokem je třeba bunda Dainese Rain za patnáct stovek v zajímavé elegantní modrošedé barvě s reflexními logy.

O úroveň výš stojí dvojvrstvé nepromoky, které jsou na delší nošení podstatně příjemnější. Ta druhá, spodní vrstva je tu především kvůli oblékání, že se nepromok na vás nelepí, a nejčastěji tady míváte klasickou polyesterovou podšívku jako z běžné motorkové bundy. Díky ní se také tolik nepaříte, prostě pořád na sobě máte neprodyšný oděv, ale komfort je neporovnatelně lepší. My jsme si jako „figuranta“ vzali celou jednodílnou kombinézu Held Monsun II za 4340 Kč, která má stahování v pase i na rukávech, dlouhý zip od krku k pravému koleni, vnitřní a vnější kapsu a takovou fajn vychytávku, z malé vnitřní kapsičky za krkem vytáhnete kapuci! Pozor, ta není na to, aby vám nezmokly vlasy, když někde čekáte. Tahle kapuce je místo kukly, hlavová část je z funkčního materiálu a kolem krku potom nepromokavá. Dáváte si ji pod helmu a nemůže se vám stát, že by vám potom z helmy teklo za krk.

Stejnou vychytávku, ovšem schovanou v límci, má i nepromokavá bunda Held Rainstretch, za kterou zaplatíte něco málo přes dva tisíce korun. Ta je také dvouvrstvá, i když působí spíše jako jednovrstvá, a její velikánská výhoda vyplývá už z názvu – je strečová! Ne snad jako termoprádlo, ale prostě tenhle materiál se dokáže natáhnout. A to znamená, že za jízdy neplandá, což ocení jak majitelé sportovních strojů, kteří se ani za deště nechtějí vzdát rychlosti, tak cestovatelé – ono je rozdíl, když jedete 500 km a celou dobu vás fackuje volný nepromok, nebo když ho máte relativně těsně přes normální oblečení.

Paradoxně ještě výš v hierarchii Heldu stojí nepromok, který je jednovrstvý, není strečový (alespoň ne moc), a přesto stojí 2750 Kč. Jde o model Rainblock, který je neuvěřitelně lehoučký a sbalíte ho do maličkého pytlíku. Už na omak poznáte, že tady je něco jinak. A taky že ano, u tohohle nepromoku Held totiž udává, že je dokonce prodyšný! Má nepromokavý zip, žádný obyčejný schovaný za překladem, a poutka vedle něj prozrazují, že tenhle nepromok můžete vložit i dovnitř bundy jako neprofuk. To samé se týká i nejvyšší ligy nepromoků, které jsou z Gore-Texu a jsou určeny jak dovnitř, tak přes oblečení, ale tady už jsou ceny dokonce násobně vyšší.

Rukavice a boty

K čemu by vám bylo, že máte suché tělo, když by vám v botách čvachtalo a ruce byste měli prokřehlé a promáčené? Rukavice i boty můžete mít s membránou, ale stejně jako u oblečení platí, že do velkého a dlouhotrvajícího deště se prostě hodí je ještě přikrýt shora. A to samé i v případě chladu, proti profouknutí. Co se týče rukou, to jsme také, stejně jako vnitřní rukavičky, řešili v materiálu věnovaném rukavicím, takže jen zopakujeme, že tady nabídka začíná u igelitových rukavic na benzínce zdarma přes obyčejné „palčáky“ za pár stokorun, prstové dvouvrstvé rukavice s protiskluzovými dlaněmi jako tyhle na obrázku od Dainese za necelou tisícovkou a končí u membránových návleků za bezmála dvojnásobek.

A co boty? Tam máte v zásadě dvojí výběr: buď návleky bez podrážky, nebo kompletní uzavřené. Opět má každé řešení to své, bezpodrážkové návleky jsou skladnější, lehčí, voda z nich má kudy odtéct a bývají (ne vždy) levnější. Nevýhodou může být větší náročnost na přesné usazení na noze a také to, že se vám jejich spodní kraj může zaháknout za stupačku při sundávání nohy při zastavování, a než vám dojde, že tu nohu musíte pořádně zvednout a až pak dávat dolů, tak ležíte i s motorkou. Jednodílné jsou prostě druhá bota, tady vám žádná voda zespodu nikam neproteče a ani se nebudete chytat za stupačku, ale když si je navlékáte už na mokré boty, tak máte uvnitř potom takový soukromý rybníček a chůze vyžaduje více opatrnosti. My jsme si jako příklady vzali uzavřené návleky Dainese a otevřené Held. První jmenované stojí nějakých jedenáct stovek a potěší protažením zpevněné podrážky až na boky (neprotrhnete je o rám motorky) a na nárt, takže máte zesílenou část pro řazení.

Bezpodrážkové Heldy jsou překvapivě dražší skoro o tři stovky, ale také se nejedná o jednoduchý nepromokavý šusťák, nýbrž to jsou návleky strečové, které vám boty těsně obepnou. Tady se sluší říci, že návleky na boty byste si měli vybírat nikoli naslepo nebo s keckami, ale opravdu v botách, v kterých jezdíte na motorce, abyste pak nezjistili, že číslo sice máte správné, ale ty vaše mohutně oplastované sportovní boty do nich prostě nemáte šanci narvat. Také musíme zmínit fakt, že návleky jsou určené hlavně na cestovní a sportovní obuv, velké adventure do nich fakt nedostanete (nebo jenom stěží). Nicméně tyhle boty se snad všechny dělají s klimamembránou.

A máme hotovo. Funkční prádlo jsme probrali od hlavy po paty, nepromoky od krku po paty a možná leckoho překvapilo, kolik druhů od každého existuje. Na závěr zopakuji ono heslo, že komfort znamená bezpečí, a pro vás je důležité vědět, že funkční prádlo je ta nejjednodušší cesta pro každý den. Nepromok použijete mnohem méně často, ale o to je jeho příspěvek k bezpečnosti v danou chvíli důležitější. Kdo to s motorkami myslí vážně, měl by si do své výbavy pořídit aspoň pár kousků od obojího. Navíc je tu výhoda, že se dají používat i v běžném životě, a to platí zejména pro funkční prádlo.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 45 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
callowsick přispěl 15 Kč
DaD_cz přispěl 30 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist