yamaha_demo_tour




Arai Tour-X5: Nová generace dobrodružství

Japonská značka Arai, výrobce špičkových helem, není z těch, které by představovaly novinky jako na běžícím pásu. Když určitý model funguje, nesahá na něj, s výjimkou barevných změn. Ovšem jediný adventure model v nabídce nazvaný Tour-X4 se prodával už od roku 2012 a začínalo být cítit, že Japoncům ujíždí vlak. Proto nyní konečně přichází nástupce Tour-X5, který jsme před pár dny převzali do dlouhodobého testu. Co je tady jinak?

Kapitoly článku

Arai svou řadu endurových helem Tour-X (čti túr-kros) nabízí již déle než 20 let, ovšem „čtyřka“ je se svými 12 roky jednoznačným rekordmanem. Proto bylo jasné, že „pětka“ musí být opravdu dramaticky jiná. Až na označení, neboť jen málokdo čekal, že by Japonci změnili název. Zatímco u helem nižších tříd (v rámci značky, pořád jsou to prémiovky, i ty nejlevnější) se názvy mění, třeba nejvyšší sportovně cestovní řada svá jména s každou novou generací obměňuje (už jsem měl QV Pro, Quantum, teď Quantic…), tak ikony zůstávají. Závodní silniční extra třída je už desítky let RX-7 a adventure helma prostě bude Tour-X. I když bude úplně jiná. Doposud všechny modely měly nějaký svůj předobraz v motokrosových VX, resp. MX-V, u „pětky“ je vidět, že si jde zcela svou vlastní cestou designem i třeba větráním. Je tak jiná, že to je po více než 20 letech moje první Araika, která nemá modrý textilní vak, nýbrž šedozelený.

Základem je, jako u téměř všech helem Arai, sklolaminátová skořepina. Tu tvoří dvě vrstvy laminátu Super Fibre, mezi nimiž je ještě jedna speciální vrstvička, nad čelem je potom vyztužovací pásek, díky němuž může být EPS výstelka v tomto místě slabší a vy lépe vidíte ven, a všechno je to zalité Z-Mixture pryskyřicí. Nicméně tohle všechno si vůbec nemusíte pamatovat, prostě to berte tak, že Tour-X5 není žádný termoplast ani ošizený laminát či karbon, Arai tyhle svoje materiály zdokonaluje už desítky let. A mnohem důležitější je, že skořepina je dělaná tak, aby neměla žádné výstupky nebo ostré záhyby, všechny větráčky při kontaktu se zemí okamžitě uletí, aby se helma nikde nezasekla. Neméně důležitý je i fakt, že skořepiny se dělají ve třech velikostech – nejmenší pro konfekční velikost XS a S, prostřední pro M a L, největší pro XL. Abyste měli vždycky tu správnou vrstvu EPS polystyrénu, jenž v různých částech helmy kombinuje tři až pět různých hustot. Helma samozřejmě plní nejnovější normu ECE R22-06, o které se říká, že helmám obecně přidává kolem 100 gramů. Protože minulá norma měla stanovených pár bodů, kde se měřila odolnost skořepiny, a jinde mohli výrobci ušetřit, zatímco teď se testovací plochy výrazně rozšířily. U Arai tohle nikdy nebylo téma k zamyšlení, Japonci si dělají svoje vlastní testy vysoce nad rámec norem, a u Tour-X5 je to dokonce naopak – i když plní přísnější homologační předpisy, je lehčí než Tour-X4. Teoreticky podle štítků nalepených na skořepinách je to 1650 g proti 1680 g ve velikosti S, reálně jsem „pětce“ na kuchyňské váze navážil o pár gramů méně a „čtyřce“ o pěkných pár desítek gramů více. Ale dlužno říci, že na ní mám Pinlock, který zde v sérii dříve nebyl, a jeden držáček pro GoPro.

Nová skořepina má úplně jinak řešené větrání, a to vlastně na všech částech helmy. Dříve byly na vršku hlavy dva vstupní otvory vpředu a čtyři výstupní vzadu, všechny uzavíratelné, plus dva otevřené dole vzadu, teď zbyly akorát ty dva spodní. Nyní je více na čele dvojice větráčků schovaná pod 3D logem, což je řešení, které Arai poprvé použila v Quanticu, nahoře je jeden sólo vstupní a v zadní části je pod spojlerem trojice otvorů opět ovládaných jedním posuvným čudlíkem. Spojler tady funguje jak coby umravňovač turbulencí, tak svým tvarováním pomáhá „vytahovat“ horký vzduch z interiéru helmy ven. Nakousl jsem ovládání větráčků, to je vždy pouze posuvné a dopředu/dozadu, což výrazně zjednodušilo vaše přemýšlení nad tím, kterým směrem vlastně mám cvaknout nebo přesunout, abych větrák otevřel. Proti Tour-X4 a jiným Araikám tady chybí typické průduchy v plexi, ty bude nahrazovat to 3D logo, je dost nízko na čele. Úplně nově řešené je i větrání na bradě, zmizely boční kovové mřížky a s nimi i vnitřní větrací kanálky, na druhou stranu se dost výrazným způsobem zvětšilo to centrální větrání. I nadále je uzavíratelné zvenčí i zevnitř – když otevřete z obou stran, fouká vám vzduch rovnou na pusu, když jenom zvenčí, jde na plexi, aby se nemlžilo.

Což by tak jako tak nemělo, protože Arai sem už v základu dává Pinlock. Standardní je samozřejmě plexi průhledné, já na helmě budu zkoušet červené zrcadlové, v nabídce jsou ještě další tři zrcadla plus dvě černá. Kolem plexi vůbec je spousta novinek, zaprvé není na čumáku tak ostře zlomené jako dřív (trochu to deformovalo obraz), zadruhé průzor je o dost širší a zatřetí je plégo uchycené v úplně nových držácích nazvaných VAS-A. Ty jsou výrazně níž než dřív, což je lepší pro bezpečnost při klouzání po asfaltu, osa vyklápění plexi se průběžně mění, takže plexi i při vyklopení zůstává hodně přimáčknuté k helmě, a hlavně zmizela snad největší protivnost „čtyřky“ a nyní lze konečně plexi sundat bez nutnosti použít nářadí! Bočnice jsou nacvakávací, takže změna z endurové helmy s plexi na endurovou s brýlemi je velmi rychlá. A stejně tak se zjednodušila změna z endurové na klasickou integrální, teď stačí odšroubovat po jednom šroubu na každé straně a máte kšilt dole, dříve jste museli sundat celé bočnice a ještě mít s sebou jiné. Mimochodem kšilt je taky zcela jiný, hodně zajímavě tvarovaný, a měl by nabízet lepší aerodynamiku.

Na závěr představení nakoukneme ještě dovnitř. Interiér je samozřejmě vyjímatelný a pratelný, navíc antibakteriální. Nechybí emergency lícnice, které vám záchranáři vyjmou a helmu snadno z hlavy stáhnou, tloušťku bočnic navíc máte možnost upravit odebráním 5mm plátku molitanu, to kdyby vám byly moc těsné. Podobně to funguje i v případě „čepičky“, u té si můžete nastavit výšku usazení a na bocích potom tloušťku. Arai je navíc jedním z mála výrobců, který nabízí možnost doladit si správnou velikost helmy rozdílnou kombinací interiérů, já už pro sebe klasicky při zkoušení skončil na čepičce S a lícnicích XS. U moderní helmy nesmí chybět příprava na interkom, v lícnicích jsou kapsy na sluchátka, před pusou je suchý zip pro připnutí mikrofonu. Zapínání je pěkně festovně na D-kroužky, značka Arai nehodlá dělat kompromisy, takže žádné pochybné mikroráčnové systémy u ní nenajdete. Bezpečnost až na prvním místě, proto taky ani Tour-X5, ani žádná jiná Araika nemá sluneční clonu.

Po 11 sezónách v Tour-X4 (nástupce pořád nebyl a já neměl za co měnit, proto tak dlouho) jsem opravdu hodně zvědavý, jak budu s novou Tour-X5 spokojený. Teoreticky vypadá opravdu po všech stránkách výrazně lepší. Po dlouhé době taky budu konečně mít adventure helmu v jiné než bílé barvě, sáhl jsem po provedení Discovery Red, ale byl to boj při výběru, Arai nabízí bezmála dvě desítky designů, matných i lesklých, jedno- i vícebarevných. Od designu závisí cena, v Yshopu aktuálně začínají jednobarevky na 20 199 Kč a ty nejdražší barvy jsou za 25 899 Kč, moje Discovery Red je momentálně za 21 999 Kč, za bezmála 4,5 tisíce bylo to zrcadlové plexi (tmavé vyjde na polovinu). Po sezóně vám povyprávím, jak jsme si na sebe zvykli, ale jinak věřím, že mi tahle helma vydrží zase pěkných pár let.

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Související firma
  • A Spirit

    Provozovatel internetového a kamenného obchodu Yshop.cz. Příslušenství: Arai, Dainese, AGV, Pirelli, Metzeler, Held, Highway Hawk, Rizoma, Alpinestars, R&G racing, Pinlock, Cardo. Provádíme servis přileb Arai i AGV. Skladem držíme pneumatiky Pirelli a Metzeler. Servisní středisko Dainese D-air....




TOPlist