yamaha_demo_tour




Výběr motorky za časů našich dědečků

VRÁTIT SE ZPĚT KE ČLÁNKU

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
XVavron (23) napsal 24.03.2015 v 16:36

Zatlačil jsem slzu... Reklama na starou Jawu, protože nová stojí za hovex...

Kafi (27) napsal 24.03.2015 v 15:06

enusim2> nevim jak ty, ale já mám jawičku spolehlivou...pokud se do ní nezačnu vrtat sám tak funguje :)

článek je super

bahnomil (0) napsal 08.02.2010 v 12:45

Myslím že i teď jsou motorky praktickým dopravním prostředkem-proč tahat tunu plechu když nic nevezu? a při dnešních cenách benzínu je spotřeba 3l nebo 6l celkem podstatný rozdíl.

MartinJAWATS (0) napsal 30.01.2010 v 23:24

Krajda , enusim2 :
Presne tak jak pise Krajda . V tehdejsim meritku ani konkurence nebyla o moc spolehlivejsi . Dale pro spolehlivost Jawy hovori napr. i vitezstvi v konkurzu pro vojenske motocykly ve svedske armade .

Krajda (8) napsal 28.01.2010 v 20:13

enusim2:
No ta "spolehlivost" je samozřejmě míněna v tehdejším měřítku (citovaný zdroj je z roku 1952), kdy Jawy určitě moderní a spolehlivé byly. Domácí šťourání bylo na úkor servisních prohlídek, síť opraven byla slabá a výhoda Jaw spočívala právě v té jednoduchosti. Když už se ti něco vysypalo, stačil většinou jen ten šroubovák a jezdilo se dál bez nějakých dlouhých čekání na drahé opravy.
Takhle to aspoň vždycky líčí pamětníci.

enusim2 (21) napsal 28.01.2010 v 15:46

paradní článek. nejsem jawista ale nezdaji se mi ty vety ja kpisou ze slo o SPOLEHLIVOST, co ja vim tak v jawkach se porad clovek musel stourat a bez sroubovaku urcite nikam nevyjel,nebo byly jawy tak spolehlive?

nuclear (1) napsal 25.01.2010 v 04:46

martinjawats:
no já bohužel nesouhlasim. První čtyřtakty například od Suzuki které měly úspěch přišly až na úplném konci 70 let (na jednom jezdim). Do té doby pokud je mi známo by se daly čtyřtakty počítat na prstech.
Ta suzuka dělala v 70 letech tříválcový dvoutakt, docela i pěkná motorka.
Takže z toho usuzuju, že komanči začli Jawu ždímat až tak v polovině 80 let, což není zas taková nenapravitelná tragedie, jak pořád některý lidi brečí. Navíc ty japonské stroje tehdy pro nás stály nehorázný majlant, ale bylo tady pár lidí, co je dokázali sehnat použité už tenkrát.
No ale ono dnes už je to jedno.

trpaslik72 (0) napsal 23.01.2010 v 20:55

Výbornej článek

čoprak (0) napsal 23.01.2010 v 19:03

Brejne, kdy se začala povinně nosit přilba si přesně nepamatuji,ale vím,že "kokosáka" jsem si koupil už roce 62,ale nebylo to ještě povinné.

MartinJAWATS (0) napsal 21.01.2010 v 01:49

nuclear :
Tehdejsim svetovym motocyklovym trhem prece na prvnim miste chapeme zapadni blok v cele s GB a USA , kde jiste byly zadany vetsi , drazsi a vykonnejsi 4T motocykly .

To , ze chudi zakaznici vychodniho bloku pozadovali motocykly lidove , tj. levne dvoutaktni , je hlavne vice vychodiskem z nouze nez narocnosti na lehky a vykonny motocykl .
Toho si byli nasi planovaci vedomi a tak nam prostrednictvim nasich vyrobcu servirovali tuhletu omezenou bidu .

A pokud si autor dela z nekoho srandu , tak jiste z tech pitomcu , kteri nam od roku 1948 tuhletu bidu vnutili a udrzovali ji dalsich 40 let .

nuclear (1) napsal 19.01.2010 v 23:09

taky vony ty silnice tehdá byly skoro jako polňačky, takže kdo by si chtěl huntovat v té době drahé auto nebo mašinu na takovém tankodromu.
nějaký pamětník taky říkal, že v té době jezdily po silnicích hodně koně, a těm padaly hřebíčky z kopyt, a ty rády propíchávaly autům gumy , takže prej auta jezdily pomalu, a motorky je vždy předjížděly (taky žádná změna oproti dnešku ) kuli tomu že motorka píchá statisticky méně kuli slabším gumám (vo řidičích motorek se tam nemluvilo to nevim jak to je to akorát já jednou zpracovával bývalou na tandemu na géesu (suzuki woé ) ale eště 4válec) z toho nemůžu dělat nějakej statistickej vzorek, měl jsem z toho celou mokrou ruku od ní, která pak musela do rukavice .
Co z toho vyplývá mezuláni? Nekupujte si použité rukavice

dALLaSS (7) napsal 19.01.2010 v 07:57

Nejdiskutovanější motocykl v Americe... Ta reklama je boží!

Gwynbleidd (0) napsal 19.01.2010 v 00:40

Jen bych dodal, že ta neomezená rychlost mimo obec platila i pro auta (teda mám dojem, že možná jen v noci). Tak nějak mi to kdysi říkal děda (tehdy řidič z povolání). A ono když to tak vezmete, které auta na tehdejších silnicích s tehdejším benzínem udělali nějak moc víc než těch 90 co máme dneska.

DMC.motobiker (-23) napsal 19.01.2010 v 00:12

Krajda> "Před tím byl např. i alkohol za volantem polehčující okolností (!!!), motorky měly mimo obec neomezenou rychlost."

No, takže vlastně dodnes žádná změna...

Krajda (8) napsal 18.01.2010 v 22:49

Co se týče té helmy, nejsem si jistý, ale tuším, že mohla být zavedena jako povinná někdy ke konci 50. let, kdy docházelo k velké reformě silničních předpisů. Před tím byl např. i alkohol za volantem polehčující okolností (!!!), motorky měly mimo obec neomezenou rychlost, za mlhy a deště se mohlo jezdit jen 20 km/h, před zatáčkou se muselo troubit, povinnou výbavu motocyklu tvořila svíčka a klíče předepsaných rozměrů...
Mám k tomu nějaké materiály, snad by se o tom mohl objevit nějaký článek, jak se jezdilo dřív, kdy silnicím vládly Jawy a Čízy

wiking (7) napsal 18.01.2010 v 22:32

To Brejn, To že nikdo nemá helmu, je normální v padesátejch letech poviná nebyla a já když sem jezdil stopem do učení v roce 69 tak sem ještě mával na motorky, protože v tý době musel mít helmu jenom řidič. Ale kdy přešla povinost na spolujezdce to nevim, v roce 70 sem už proháněl Jawu 535 kejvačku ještě s péráckym motorem a malejma bubnama. Pak sem za 7 stovek koupil půlitra ale byl moc těžkej a tak sem ho vrátil majiteli . Holt byla jiná doba, dneska bych byl rád kdybych ho měl. I když...

Krajda (8) napsal 18.01.2010 v 21:53

nuclear:
ad 1) "Bezbřehý kapitalismus (obzvlášť současnou českou verzi ) bych potažmo neoznačoval za dobrou a hotovou věc" ... autor taky ne, čteš to snad někde?
ad 2) Pochopitelně, že to chtěli především zákazníci, autor to nepopírá, viz poslední větu 6. odstavce.
Autor k tehdejším poměrům totiž nevyjadřuje žádné stanovisko, snaží se jenom přiblížit dobové souvislosti a vyvolat diskuzi, což se celkem daří a to je fajn

šteWo15 (0) napsal 18.01.2010 v 21:42

jejoo moj pradedo mal peraka 250 a dedko 175 ku a sme verni jawa cz do dnes xDD

nuclear (1) napsal 18.01.2010 v 21:32

Tak to mam bohužel vážné výhrady:
1) Bezbřehý kapitalismus (obzvlášť současnou českou verzi ) bych potažmo neoznačoval za dobrou a hotovou věc
2) V 50 letech nechtěli čtyřtakty nejenom plánovači výroby a vedení KSČ, ale také hlavně zákazníci a světový trh. Vždyť Jawa později s těmito dvoutakty dokonce válcovala staré výrobce čtyřtaktů!
Můj děda mi k tomu řekl toto: "My jsme nechtěli staré a těžké čtyřtakty ze zahraničních továren s drahými náhradními díly, my jsme tehdy chtěli nové, moderní a lehké motorky". a to byly tehdy dvoutakty, kde se olej přidával přímo do benzínu. Oni to chápali jako modernizaci!!
Fotr zas říkal: " V 50 letech byla třeba baterka (akumulátor) do motorky drahá a vzácná věc".
Není tedy divu, že byl zájem o jednoduché dvoutaktní stroje s minimem součástek, které bylo nutné později kupovat za peníze.
Další příklad: Můj děda kupoval v 50 letech motorku DKW 350 NZ za 4000 korun. To byla cena,za kterou tehdy prodal dům v Havlíčkově Brodě (jasně-fousatej hat ).
----------
jestli tedy tohle autor článku neví, měl by si přestat dělat srandu z tehdejších poměrů, My se dnes máme oproti tomu naprosto skvěle, když si můžem třeba pořídit starší velkou motorku doslova za jednu výplatu když se k tomu přidá trocha údržby.
doufám že sem se do nikoho moc nenavezl :

čoprak (0) napsal 18.01.2010 v 21:21

DMC.motobiker
Jasně souhlasím správně ES2

státní (1) napsal 18.01.2010 v 21:13-1+1

Vzývat minulou dobu a dokonce ji zesměšńovat je v tomto případě laciné a ubohé,v naší době byla Jawa a ČZ světová špička a stačí bez zbytečných keců a lží přečíst si naši slavnou historii motocyklového sportu,v terénních soutěží ME.MS a 6D,motokrosu ale i v ploché i na silnici,za nás srabové, hovoří výsledky a to nemůžete přepsat žádnou lží!Stovky mladých jezdců dostalo od Svazarmu soutěžní nebo motokrosové speciály zadarmo s benzinem,výstrojí a s refundací mzdy,na závodech dostali cesťák,údržbu,stravné a ubytování-žádné startovné se neplatilo-to není oslava bolševika jak mnozí teď začnou zvracet ale pravda o Svazarmu,Dukla a RH,po převratu 89 zahraniční motocyklové firmy záměrně zničily ČZ(Cagiva)a Jawa byly rozkradena tak jako Svazarm a jeho střediska vrcholového sportu,Duklu zrušil střelec min.obrany Baudyš atd.jsem sice nadšen dnešními motocykly,výstrojí jen schází holt výsledky v ME a MS-jezdci mají možná stroje a hezkou výstroj ale nemají žádnou systematickou přípravu a když se najde mladý talent musí mít bohatého tatínka a to obvykle se nevejde do rovnice-takže PRAVDU soudruzi a ne LŽI!Když jsme na 6D skončili na čvrtém místě(ale vyhráli klubáky nebo Vázu)stejně to byl průšvih-tak vysoko byla nastavena laťka stranou a vládou a právem, protože společnost nám na sport dala nemalé prostředky a právem chtěla odpovídající výsledky!Když dnes rádoby mladí odborníci špiní motocyklovou minulost sedí obráceně na motorce,ale historii nepřepíší na Světové trofeji a Stříbrné váze(historické poháry)je na věky zapsáno ČSR a ČSSR a ČR se tam nějak již nevešlo!

DMC.motobiker (-23) napsal 18.01.2010 v 19:58

Jinak můj táta začínal na všech možných 4T strojích z doby ještě před válkou, např. Praga BD, Ariel Red Hunter, Sahara a mnoho dalších - bohužel ale ani jedna z nich nebyla jeho, a tak se nám žádná z nich nedochovala. Jeho první motorka na papírech pak byla ČZ 150, na které se toho v mládí něco najezdil. Po vojně pak ale velice rychle přešel na svého prvního Nortona ES2 - mimochodem ten náš má najeto více než 130 tisíc Km a pořád je jako novej a velice spolehlivej! Potom přešel na Matchlesse G80 Majora, a na něm jezdil až do dob kdy si mohl dovolit své první auto. To bylo asi až někdy v jeho 35ti letech, tedy ještě před tím, než jsem se narodil já. A k těm Japončíkům, nepamatuju si, že by je někdy nějak extra obdivoval, ale je pravda, že má v dílně ještě dneska pár dobových fotek motorek značky Honda, například ten jejich šestiválec, a nebo tu kopii Moto Guzzi, ale vždycky spíš slintal nad stoji jako byla Laverda, Triumph, nebo MV-Agusta, od Japonské produkci jsem toho od něj nikdá moc neslyšel, možná snad jen něco o Kawasaki! Ale chápu že ta starší generace, která měla jen velice omezený výběr, se v Japonské produkci přímo viděla, a proto to dneska vypadá jak to vypadá! Já jsem opravdu moc rád, že dneska máme opět neomezené možnosti, a každý si může pořídit to co se mu líbí, a udělat si vlastní názor , nedovedu si představit že by dnes jediné moderní stroje byli ty z Asie , kdyby to tak bylo, jezdil bych buďto na veteránech, a nebo bych se o motorky nezajímal vůbec, protože nevěřím že bych kdy dokázal obdivovat Japonce, ani za časů největší nouze...

DMC.motobiker (-23) napsal 18.01.2010 v 19:39

čoprak> Chtěl jste asi říct Norton ES2, že ano, pane?

Franky (155) napsal 18.01.2010 v 17:35

Brejne - to není tak dávno. Já ještě jezdil oficiálně do 50ccm "bez" ještě v roce 1990. A nad 50ccm to bylo o něco dříve.

čoprak (0) napsal 18.01.2010 v 16:51

Je to pro mě velká nostalgie,na všech těch motorkách jsem jezdil a některé i vlastnil,chybí tam ale Čezeta,kterou jsem měl nejraději,moc rychle nejezdila,ale v té době to byl "kočkolap" (mám na to doma už 48 let památku).V té době tu velký výběr nebyl a více méně se kupovalo co bylo.Dovezlo se pár kousků Nortonů S2 na kterém se brzdilo levou nohou a řadilo pravou.A co se týká BMW,DKV,HD a dalších zahraničních strojů,tak to bylo co tu zbylo po válce,nebo z dob 1.republiky.Jsem rád,že jsem se dočkal doby,kdy si můžu koupit (v rámci finančních možností) co chci a na tu dobu jsem čekal 40 dlouhých roků.Hodně motorkářů se toho nedočkalo. Když jsem šel Prahou v šedesátých,sedmdesátých,osmdesátých letech po Praze a zahlédl nějakého cizince,který k nám přijel na Kawasaki,tak sem se od pohledu na ni neodtrhnul,dokud neodjel.Proto si dneska užívám,mám už dost času a budu jezdit,dokud se na na mém ČOPŘÍKU udržím.

Rado_ (564) napsal 18.01.2010 v 16:11+1

Pěkné čtení, jsem rád, že mám Jawulku v garáži a koneckonců i ten můj Sovět je kus historie

Krajda (8) napsal 18.01.2010 v 14:31

rrss: Jak píše Georgik, ten popis se samozřejmě týká tehdejšího trhu s novými stroji dostupnými přes Mototechnu (okolo roku 1951/52).
MartinED250: Ta poznámka ke vzhledu byla míněna spíš tak, že na to, jak byl tehdy pérák krásný stroj, se v té příručce překvapivě nic nepíše o vzhledu těch dostupných motorek, že spíš rozebírají spotřebu, spolehlivost atd., prostě že jakkoliv to byly pěkné motorky, vzhled šel stranou.

Georgik (76) napsal 18.01.2010 v 14:06

rrss: myslím, že autor článku píše o situaci na trhu s novými stroji a v mototechně sis fakt Haryka ani DKWéčko nekoupil

Mr.Petr (6) napsal 18.01.2010 v 13:51

krásný článek

Tugar747 (9) napsal 18.01.2010 v 13:35

Článek líbil. Jinak si myslim, že Jawa se zvedne maximálně tak za čínskej dolar. Sama to pole mě už nikdy nedá. Kdyby ale přece a rozhodli by se dělat péráka třeba jako pseudo hardtail retro cruiser řekněme 500cc paralel-twin, tak začínám šetřit a shánět leštidla a přípravky na ošetřování chromu. mám pocit že po Péráku už Jawa nikdy nic tak pěknýho neudělala. Tenhle náš Bonneville, by to chtělo zachovat.

Předchozí
1 2
Následující



TOPlist