husqvarna_svartpilen_801_2




Soutěž o kurz jízdy po zadním kole u Sporťáka!

Jízda po zadním má mnoho příznivců i odpůrců, ale jedno se téhle disciplíně odepřít nedá – že její zvládání posune každého jezdce na jinou úroveň. Krásným důkazem je mistr světa WSBK Toprak Razlatlioglu, který začínal jako stuntrider. Chtěli byste bez rizika poškození svého bajku nabrat nové zkušenosti, rovnováhu a cit v ovládání? Dáváme vám možnost, a to v kurzu u profesionálního kaskadéra Míry Sporťáka Freye.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Mokrá silnice, výjezd ze zatáčky, teď pomalu přidávat, aby se to nesmeklo, ale mám strach, že přidám hodně. Takhle vypadá jeden scénář. Anebo cestovní enduro, lehký offroad a najednou kláda přes cestu, to by chtělo přizvednout. Případně ostrá okruhová jízda na nějaké divoké Panigale, tam se přední kolo zvedá do luftu úplně samo, i když nechcete, ale jak se z toho nepo… a udržet motorku pod kontrolou? Přesně tohle všechno vám Sporťákův kurz pomůže vyřešit a těm, co se chtějí občas předvést, dá perfektní základ. My jsme u Míry byli v učení již několikrát a vždycky to bylo super, člověk se naučí úplně jiný level kontroly nad svým strojem, a to maximálně bezpečně na uzavřeném tréninkovém placu a v sedle speciálně upravených strojů.

Míro, přibliž nám, jak tvoje kurzy probíhají. Na čem aktuálně své žáky učíš?
Kurzy probíhají na speciálně upravené Hondě CBR600F Sport, na které je řada vychytávek pro snadnější a rychlejší postup. Každý účastník před kurzem projde teoretickou přípravou, na místě se pak už jen chvilku svezeme společně a poté už každý jezdí sám. Přitom já stále jezdím vedle na další motorce, upozorňuji ho na chyby a podle jeho postupu mu přidávám další úkony. Vše jde tak pěkně postupně a účastník nemusí řešit deset věcí najednou.

Málokdo má ambice, stát se motocyklovým kaskadérem. Je mi tedy jako běžnému motorkáři tvůj kurz k něčemu?
Určitě, jízda po zadním je o maximálním citu. Když při běžné jízdě pohneš s plynem o milimetr, tak ani nezaznamenáš rozdíl, ten motor musí, ať už při akceleraci nebo deceleraci, přemáhat 200-300 kg a jejich energii. Kdežto při jízdě po zadním kole v mrtvém bodě pracuješ s motorkou jak s tyčkou na prstě. I minimální pohyb je znát. Práce se zadní brzdou při wheelie ti dá se zase krásný cit pro brzdění na kluzkém povrchu anebo i pro efektní brzdné drifty. No a o práci se spojkou ani nemluvím, tu využiješ jak v terénu, tak hlavně i při otáčení na malém prostoru. Což dělá většině lidem velký problém.

Učit motorkáře jezdit po zadním jsi začal jako jeden z prvních už v roce 2012. Vidíš nějaký posun v tom, co k tobě chodí za lidi?
Určitě je tam rozdíl, už nechodí jen lidi, kteří se to chtějí naučit jako parádu, ale už to začalo hodně lidí vnímat jako dobrý posun i kvůli bezpečnosti. Ty jsi během celého kurzu furt drobet ve stresu, je tam adrenalin a musíš rychle všechno zvládat a snažit se nedělat chyby, nepanikařit. Což se ti pak může hodit při nějaké krizovce v provozu.

Jak se mění zákazníci, mění se i tvoje metody výuky. Co jsi v poslední době zařadil za novinky a co plánuješ do budoucna?
Tak to je kapitola na dlouho :-) Hodně mě baví pořád něco vyvíjet a posouvat, takže těch novinek bude na příští rok hodně. Asi zásadní bude pro začátek funkční (!) statický trenažér, na kterém už delší čas pracuju. Ty válcové, co jsou občas vidět na srazech, nemají s reálnou jízdou po zadním nic společného. Tenhle hodně pomůže lidem v začátku chytit základní grif a uvolnit se. Pak ještě přibude další stroj pro pokročilé jezdce. Nyní se po zvládnutí výukového CBR jezdí na malé Hondě MSX125 bez pomocných kol, od příštího roku pak bude ještě k dispozici CBR600. No a navíc se ještě kurzy rozšíří o kurzy jízdy po předním kole, které jsem už letos testoval.

Sporťákův kurz jízdy po zadním kole by mohl být i skvělým dárkem pro vašeho domácího motorkáře, přičemž míra na svém webu Wheelie.cz má i dárkové poukazy, takže nemusíte rovnou rezervovat termín. Kurz pro jednotlivce stojí 4999 Kč (ve skupině vás vyjde levněji), ovšem jeden šťastlivec ho může mít od nás zadarmo! Stačí si jenom trochu namáhat mozkové závity, odpovědět správně na otázku a mít štěstí při slosování.

Pro účast v soutěži se prosím přihlašte

Pro účast v naší soutěži je nutné se přihlásit ke svému účtu (vpravo nahoře) nebo se zaregistrovat na stránkách www.motorkari.cz. Děkujeme.
  • Na jaké upravené motorce Míra Sporťák Frey závodí ve stuntridingu?
    • Honda CBR600RR
    • Suzuki SV650
    • Yamaha MT-09

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)




TOPlist