Piaggio MP3 500 LT Touring Sport
Text: Petr Poduška | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 23.5.2012 | Zobrazeno: 46 752x
Když Luciano Marabese v roce 1999 dokončil práci na prototypu tříkolového skútru s naklápěním předních kol, asi svému vynálezu nevěštil tak obrovský úspěch. Do sériové výroby se dlouho nikomu nechtělo, a teprve zpětně se ukázalo, jakou chybu dělali všichni výrobci, kteří se odmítali převratným patentem zabývat. Na všechny teď může dělat dlouhý nos italská značka Piaggio, která za pět let prodala více než 100 000 kusů tříkolek s označením MP3.
Kapitoly článku
Naše rozsáhlá databáze testovaných empétrojek se tak rozrostla o další cenný záznam - kromě nejslabší stopětadvacítky, která se na náš trh beztak nedováží, jsme už v minulosti měli možnost vyzkoušet Piaggio MP3 s většinou dostupných motorizací, a na pětistovku jsme byli hodně zvědaví. Už loňská zkušenost s třístovkou, respektive čtyřstovkou naznačila, že Piaggio rozhodně nehodlá omezovat zákazníky s MP3 na městský a příměstský provoz. Osazením agregátu Master 500 vychází italská továrna vstříc požadavkům nejnáročnějších klientů, kteří žádají ultimátní řešení pro své transportní potřeby.
S letošním rozšířením řady MP3 o půllitrový jednoválec došlo u nejvýkonnějšího modelu současně také k modernizaci vzhledu, a kromě toho se nový model pyšní přívlastkem Touring. Kromě testované varianty Sport se za stejnou cenu prodává ještě v provedení Business, kterou poznáte podle chromované mřížky chladiče, „přírodní“ barvy hliníkových ráfků, leštěného krytu koncovky výfuku, a luxusního potahu na sedle a držadlech pro spolujezdce. Verze Sport má v duchu svého označení navíc lakované ráfky, tónovanou optiku předních světel, leštěné podlážky, sportovní zrcátka a kryt koncovky výfuku.
Základní obrysy obou modelů MP3 Touring nijak nevybočují ze zaběhnuté tradice, a jejich podobnost s ostatními členy rodiny Mp3 je naprosto evidentní. Teprve při podrobnějším pohledu se objeví několik detailů, které novinku odlišují. Jedním z nich je přední mřížka chladiče, kde se místo rovných lamel objevilo děrování ve tvaru včelí plástve. Přední plexi má na rozdíl od ostatních empétrojek u pětistovky tři polohy nastavení, a dá se díky tomu přizpůsobit různým výškám postavy. Posouvání štítu nahoru nebo dolů se však neobejde bez použití nářadí, které je naštěstí vždy po ruce – ukryté v podsedlovém prostoru.
Nejpraktičtější na všech modelech MP3, a tedy i na nové pětistovce Touring, je však z pohledu většiny potencionálních zákazníků paradoxně pedál zadní brzdy a rozchod předních kol. Možná to zní jako špatný vtip, ale čtete správně: díky tomu, že přední kola jsou od sebe vzdálena víc než 465 mm, a pedál na pravé straně podlahy aktivuje všechny tři kotoučové brzdy, se tenhle skútr řadí do kategorie LE, a k jeho řízení stačí vlastnit řidičský průkaz skupiny B, tedy na osobní automobil.
Přečtěte si podrobný popis, jak celý systém funguje
Jediným slabším článkem jinak povedeného podvozku jsou dvanáctipalcová přední kola. Ani by tolik nevadilo, že zhoršují jízdní stabilitu ve vyšších rychlostech, protože tak rychle se stejně jezdit nemá. Horší zážitek je, když jedno z předních kol skoro celé zmizí v nějakém hlubším kanálu či výmolu. Sice v jízdě obvykle nenastane nijak dramatický vývoj, ale nepřipravené ruce na řídítkách dokáže takový náraz pěkně překvapit. Systém naklánění předních kol zřejmě neumožňuje použití větších ráfků, ale minimálně třináctky, použité na modelu MP3 300 Yourban, by se v našich podmínkách uživily.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)