globalmoto_duben_nolan




Piaggio MP3 500 LT Touring Sport

Když Luciano Marabese v roce 1999 dokončil práci na prototypu tříkolového skútru s naklápěním předních kol, asi svému vynálezu nevěštil tak obrovský úspěch. Do sériové výroby se dlouho nikomu nechtělo, a teprve zpětně se ukázalo, jakou chybu dělali všichni výrobci, kteří se odmítali převratným patentem zabývat. Na všechny teď může dělat dlouhý nos italská značka Piaggio, která za pět let prodala více než 100 000 kusů tříkolek s označením MP3.

Kapitoly článku

Do netradičního tříkolového skútru se v Pontadeře už montovaly pohonné jednotky nejrůznějších kubatur, včetně hybridního pohonu, a tak bylo jen otázkou času, kdy se na trhu objeví verze s nejvýkonnějším koncernovým motorem MASTER 500. Tato volba se všem, kdo pokukují po vhodné alternativě k cestování autem, naskytla právě s příchodem letošní sezóny, a nám se podařilo dostat v testovacím kalendáři exkluzivní okénko hned mezi prvními.
Naše rozsáhlá databáze testovaných empétrojek se tak rozrostla o další cenný záznam - kromě nejslabší stopětadvacítky, která se na náš trh beztak nedováží, jsme už v minulosti měli možnost vyzkoušet Piaggio MP3 s většinou dostupných motorizací, a na pětistovku jsme byli hodně zvědaví. Už loňská zkušenost s třístovkou, respektive čtyřstovkou naznačila, že Piaggio rozhodně nehodlá omezovat zákazníky s MP3 na městský a příměstský provoz. Osazením agregátu Master 500 vychází italská továrna vstříc požadavkům nejnáročnějších klientů, kteří žádají ultimátní řešení pro své transportní potřeby.
S letošním rozšířením řady MP3 o půllitrový jednoválec došlo u nejvýkonnějšího modelu současně také k modernizaci vzhledu, a kromě toho se nový model pyšní přívlastkem Touring. Kromě testované varianty Sport se za stejnou cenu prodává ještě v provedení Business, kterou poznáte podle chromované mřížky chladiče, „přírodní“ barvy hliníkových ráfků, leštěného krytu koncovky výfuku, a luxusního potahu na sedle a držadlech pro spolujezdce. Verze Sport má v duchu svého označení navíc lakované ráfky, tónovanou optiku předních světel, leštěné podlážky, sportovní zrcátka a kryt koncovky výfuku.
Základní obrysy obou modelů MP3 Touring nijak nevybočují ze zaběhnuté tradice, a jejich podobnost s ostatními členy rodiny Mp3 je naprosto evidentní. Teprve při podrobnějším pohledu se objeví několik detailů, které novinku odlišují. Jedním z nich je přední mřížka chladiče, kde se místo rovných lamel objevilo děrování ve tvaru včelí plástve. Přední plexi má na rozdíl od ostatních empétrojek u pětistovky tři polohy nastavení, a dá se díky tomu přizpůsobit různým výškám postavy. Posouvání štítu nahoru nebo dolů se však neobejde bez použití nářadí, které je naštěstí vždy po ruce – ukryté v podsedlovém prostoru.
Mezi spodní hranou nového plexištítu a čelní maskou může nyní za jízdy proudit část náporového vzduchu, a po turbolencích, se kterými jsme se setkávali během loňského testu čtyřstovky, nezůstaly ani stopy. Novinkou pro nás byla také šikovná přihrádka, umístěná mezi plexištítem a přístrojovkou, která je navíc rozdělená do třech sekcí . Úroveň designu pozvedla leštěná tabulka na středovém panelu a mnohem luxusněji vypadá také sedlo, potažené novým materiálem a ozdobené nápadným prošíváním. Řídítka Mp3 Touring padnou perfektně do ruky díky novým heftům s vylepšenou ergonomií.
Z praktických prvků zůstal ve výbavě Mp3 velkorysý úložný prostor pod sedlem, kam se kromě obligátních dvou přileb vejde například až metrový tubus nebo jiný předmět podobné délky. Ukládání takto rozměrných věcí usnadňuje zadní víko, které se stejně jako odklopné sedlo odemyká elektronicky pomocí tlačítka na řídítkách. Po zdvižení sedla je k dispozici dvanáctivoltová zásuvka pro nabíjení osobních elektronických potřeb, a na spodní části sedačky se schovává šikovný nepromokavý potah.
Nejpraktičtější na všech modelech MP3, a tedy i na nové pětistovce Touring, je však z pohledu většiny potencionálních zákazníků paradoxně pedál zadní brzdy a rozchod předních kol. Možná to zní jako špatný vtip, ale čtete správně: díky tomu, že přední kola jsou od sebe vzdálena víc než 465 mm, a pedál na pravé straně podlahy aktivuje všechny tři kotoučové brzdy, se tenhle skútr řadí do kategorie LE, a k jeho řízení stačí vlastnit řidičský průkaz skupiny B, tedy na osobní automobil.
A když už jsme se přiblížili k dvoustopým vozidlům, sluší se připomenout ještě jednu důležitou vychytávku. Kromě toho, že tři kola poskytují mnohem vyšší jízdní stabilitu, a s ní spojený pocit větší jistoty na kluzkém nebo nerovném povrchu, pozitivně také ovlivňují jezdcův komfort. Naklápěcí system předních kol se totiž dá elektronickým tlačítkem zaaretovat, a pokládání nohy na zem při každém zastavení díky tomu odpadá. Celkem příjemná funkce, kterou zvlášť ocení byznysmeni v nablýskaných polobotkách, když cestou na schůzku projíždí oblastí kde právě vydatně sprchlo. Parkování bez nutnosti použití stojanu je dalším velkým plusem, který šetří námahu i čas.
Náš tip

Přečtěte si podrobný popis, jak celý systém funguje

Před testem nové pětistovky jsme si kladli otázku, kam se může tříkolový skútr posunout s ještě výkonnějším motorem, když k naplnění všech legálních limitů rychlosti bohatě stačila už čtyřstovka. Teprve po pár kilometrech v městském provozu ukázalo, že maximálka není zdaleka tak důležitá, jako akcelerace. A právě v téhle disciplíně se MP3 s příchodem Mastera 500 hodně zlepšila. Vděčí za to jednak šesti přidaným koníkům (sešlo se jich rovných 40), ale hlavně hodnotě 46,5 Nm točivého momentu.
V praxi se tyto papírové předpoklady projevují prakticky v každém jízdním režimu. Ve městě je vždycky výhoda opustit křižovatku jako první, a rázná odezva na plyn je podmínkou také při kličkování mezi dvěma štrúdly pomalu jedoucích aut. Při jízdě mimo město, ať už po dálnici nebo okresce, se zase hodí větší výkonová rezerva na náhlé předjetí a podobné manévry. Půllitrový motor si svou pozici určitě obhájí, a navíc se dá očekávat, že třístovku a čtyřstovku v blízké budoucnosti nahradí jeden model s novým motorem o objemu 350 ccm, který se objevil už v nových skútrech Beverly Touring a X10.
Jediným slabším článkem jinak povedeného podvozku jsou dvanáctipalcová přední kola. Ani by tolik nevadilo, že zhoršují jízdní stabilitu ve vyšších rychlostech, protože tak rychle se stejně jezdit nemá. Horší zážitek je, když jedno z předních kol skoro celé zmizí v nějakém hlubším kanálu či výmolu. Sice v jízdě obvykle nenastane nijak dramatický vývoj, ale nepřipravené ruce na řídítkách dokáže takový náraz pěkně překvapit. Systém naklánění předních kol zřejmě neumožňuje použití větších ráfků, ale minimálně třináctky, použité na modelu MP3 300 Yourban, by se v našich podmínkách uživily.
Jinak po týdenním testu MP3 Touring 500 převládají jednoznačně pozitivní dojmy. Pochvalu si zaslouží i brzdy, a hlavně funkčnost nožního pedálu, který skutečně účinně působí na všechny brzdové okruhy a přesvědčivě dokáže skútr zpomalit. Stejně jako u ostatních tříkolek platí i tady, že kovaný motorkář si pro ni nejspíš nepoběží do prodejny hned, jak ji uvidí. Ale pro všechny autaře, kteří denně zažívají muka v nekonečných městských kolonách, je to další zajímavá alternativa. Stejně tak uživatelé jednostopých skútrů mohou v tříkolce najít svou další cestu, ať už z bezpečnostních, praktických nebo jiných důvodů.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):
Motokatalog.cz



TOPlist