MP3 300 LT YOUrban vs MP3 400 LT

Trojkolovým skútrem MP3 a jeho nezávisle zavěšenou dvojicí předních kol značka Piaggio poprvé šokovala svět v roce 2006. Skútr se začal vyrábět nejprve ve dvou provedeních s objemem motoru 125 a 250 ccm, později přibyl do nabídky ještě výkonnější model, poháněný jednoválcovou čtyřstovkou, a vloni se objevila na trhu první MP trojka s hybridním pohonem. Ve dnech, kdy se chystal opustit továrnu jubilejní stotisící vyrobený skútr MP3 se nám v redakci sešly hned dvě tříkolky k testu: novinka roku 2011 MP3 Yourban, a model MP3 400 LT.

MP3 300 LT YOUrban vs MP3 400 LT

Kapitoly článku

Netradiční uspořádání kol přináší celou řadu výhod, které majitelé empétrojek ocení především v přeplněných ulicích, ale i při cestování mimo město. Nejlépe viditelným  přínosem je zvýšená stabilita skútru, a to jak při jízdě, tak i během dobrzďování před křižovatkou a čekání na zelenou. Za jízdy se skútr chová jako běžné jednostopé vozidlo: přední kola jsou totiž zavěšena nezávisle na sobě, a jediný spojovací článek mezi nimi tvoří zatáčecí rameno. Do zatáčky se tříkolový skútr vodí víceméně jen nakláněním, a pohyb řídítek se využívá jen při manipulaci na místě nebo ve velmi nízkých rychlostech, například při proplétání mezi kolonami aut.
Výhoda dvojnásobného počtu předních kol tak vynikne hlavně při jízdě na povrchu s horší přilnavostí: větší styčná plocha v kombinaci se dvěma opěrnými body podstatně zvyšuje bezpečnost při zatáčení či brzdění na mokru, štěrku nebo nerovnostech. Když překonáte počáteční nedůvěru k neobvyklé konstrukci zavěšení předních kol, po chvíli zjistíte, že na třech kolech je skútr skutečně stabilnější a můžete si na něm dovolit mnohem víc, než na obyčejném jednostopém vozidle. Můžete se totiž spolehnout, že dřív než přední kola se v kritické situaci utrhne od jízdního povrchu zadní pneumatika, a takový smyk díky zpevněné přední části v pohodě ustojíte. Na šotolině nebo mokrém přechodu pro chodce tenhle benefit skoro až svádí k úmyslnému driftování.
Při častém zastavování na křižovatkách pak oceníte elektronicky-hydraulické blokování náklonu předních kol. Jakmile se skútr pohybuje bezpečně nízkou rychlostí (pod 10 km/h), blikající kontrolka uprostřed přístrojového panelu nabídne možnost zamknout kola v poloze, ve které se právě nacházejí. Pak stačí jen narovnat skútr do přibližně svislé polohy, pravým palcem ťuknout do podobné páčky, jaká slouží k ovládání blinkrů a přepnout tak naklánění kol do polohy zamčeno. Hlasití pípnutí oznámí, že úkol byl splněn, a vy můžete s lišáckým výrazem ve tváři zastavit skútr mezi dvěma mercedesy, aniž by vaše nohy opustily pohodlnou jízdní polohu. Když na semaforu naskočí oranžová, přidáním plynu se kromě aktivace dopředného pohybu zároveň deaktivuje zámek náklonu, a MP3 je připraven k dalšímu kličkování.
Neposledním plusem všech tříkolových skútrů s označením LT (kromě dvou testovaných modelů řada zahrnuje ještě klasickou třístovku) je homologace, která umožňuje díky širšímu rozchodu kol a brzdovému pedálu v podlaze jejich řízení se stejným oprávněním, jaké je potřeba pro osobní automobil. Svojí neutěšenou dopravní situaci tak můžete vyřešit nákupem skútru hned, aniž byste museli riskovat svůj stávající autový řidičák při jeho rozšiřování na motocyklovou skupinu A. Toto zvýhodnění doposud přiznávala legislativa EU, která u nás začne pravděpodobně platit od roku 2013, pouze skútrům o objemu do 125 ccm.
Pokud budeme v zájmu objektivity hledat na modelech MP3 obecné nedostatky, určitě brzy přijde řeč na celkovou hmotnost, kterou systém zavěšení předních kol zvyšuje řádově o několik desítek kilogramů. Váhový handicap pak určitě negativně ovlivní jak manipulaci a řízení, tak akceleraci, a potažmo i brzdění. Další drobná nevýhoda oproti běžným dvoukolovým skútrům se projeví už při nákupu, když si prodejce naúčtuje za tříkolku zhruba o půl sta tisícovek víc, než za jednostopý stroj srovnatelné kubatury a stejné značky.
A čím se vlastně tříkolový skútr liší od ostatních v praxi? Jaké jsou rozdíly mezi třístovkou Yourban a základní čtyřstovkou MP3 LT? To jsme zjišťovali během redakčního testu v ulicích Prahy a na příměstských okreskách, a pár desítek kilometrů tříkolky absolvovaly také na dálnici. Počasí nám bohužel neumožnilo vyzkoušet, jak se dvě přední kola chovají na mokrém povrchu, a tak jsme museli improvizovat alespoň na štěrkové cestě. O tom ale až později.
Nejprve se krátce zastavme u designu. Přestože živý zájem kolemjdoucích vzbuzují svojí neobvyklou koncepcí obě tříkolky stejně, řadu vizuálních rozdílů mezi nimi najdeme. Kromě toho, že klasická MP3 byla pro účely testu vybavena nadstandardním příslušenstvím v podobě zadního kufru a nebetyčného plexištítu, působí celkově konzervativnějším dojmem. Přední kapotáž mnohem cudněji než v případě moderního Yourbanu zakrývá technologické finesy složitého systému odpružení a naklápění, jejichž hustější rozmístění loukotí také cloní výhledu na kotoučové brzdy, umístěné na vnitřní straně obou ráfků. Jinak je u obou modelů řešeno také umístění předního světlometu a směrovek, tvar sedla a podsedlové kapotáže, koncovka výfuku, a spousta dalších detailů. Novinka Yourban, přestože její podvozek ani motor neprošly žádnou modernizací, evidentně není jen laciným faceliftem. Designéři na cílovou skupinu mladých zamířili opravdu pečlivě, o čemž svědčí například hojně používané tuningové mřížky, celkově agresivnější linie, nebo velké plochy ozdobené imitací hliníku.
Srovnávat zavazadlové prostory by nebylo úplně spravedlivé vzhledem k nadstandardně namontovanému kufru o objemu 45 litrů na MP3 400 LT. Pokud si topcase s kapacitou na dvě přilby odmyslíme, dostaneme se u obou skútrů ke zhruba stejnému výsledku. Do prostoru pod sedlem se vejde po jedné přilbě plus nějaké drobnosti navíc, přičemž klasická MP3 400 LT nabízí přece jen o něco více místa, a především umožňuje umístění delších předmětů díky přístupu zadním víkem. Když přilba spočívá na hlavě jezdce, může ji pod sedlem u obou modelů nahradit aktovka nebo notebook. Praktickými doplňky, které jsme našli pouze u čtyřstovky, jsou integrovaná pláštěnka na sedlo a  dvanáctivoltová zásuvka. Yourban má v základu pouze přípravu na instalaci nepromokavého potahu, který si zákazník může  dodatečně nechat domontovat stejně jako koncovku na dobíjení. Poměrně překvapivě chybí jakékoli odkládací prostory v rozměrné přední kapotáži, kam se dá maximálně zavěsit taška na typický středový háček.
Rám a systémy odpružení se u obou modelů prakticky shodují, ale podvozky přesto nelze označit  za naprosto totožné. Přední kola verze Yourban se na první pohled liší nejen vzdušnějším designem ráfků, ale také jejich větším průměrem. Dvanáctipalcová kola, používaná doposud u všech ostatních modelů MP3, nahradily u novinky třináctky, které kromě pozitivního vizuálního efektu přinesly také výrazné zlepšení jízdních vlastností. Další podstatný rozdíl v oblasti podvozku představuje kratší rozvor Yourbanu, a díky  kombinaci těchto dvou změn má novinka určená pro městskou mládež jasně navrch při pomalém manévrování mezi automobily, i v rychlejších zatáčkách. 
Klasická MP3 se naopak chová v duchu svého konzervativního vzhledu víc jako běžný maxiskútr. Do zatáček se sklání až příliš ochotně, ale průjezd oblouku už probíhá bez problémů. Podmínkou je, že počítáte s trochu slabším účinkem brzd a stihnete včas korigovat rychlost jízdy ještě před zatáčkou. Při rychlejším náletu do zákruty a dobržďování na poslední chvíli  se menší průměr kol připomene neklidným projevem, a přestože by dvojice pneumatik určitě umožnila mnohem razantnější průjezd, podvozku chybí větší pocit jistoty. Zato Yourban dovolí podstatně sportovnější styl jízdy a v rychlejších zatáčkách se chová mnohem stabilněji. Na kluzkém povrchu, jehož roli v našem případě suplovala šotolinová cesta, se na  žádné tříkolce po navázání patřičné důvěry opravdu není čeho bát. Když už úmyslně nebo nedopatřením dojde ke ztrátě adheze, v naprosto drtivé většině případu se do smyku dostane zadní kolo. Stabilní předek pak nabízí mnohem víc času a klidu na záchrannou akci, a vy můžete tříkolku elegantně vyrovnat bez ztráty kytičky.
Celkový dojem z brzdného účinku soustavy tří kotoučovek vyznívá lépe pro nový Yourban,  ale i u klasické MP3 400 stačí k pohotovému a bezpečnému zastavení použít obě brzdové páčky.  Kombinovaný brzdový systém sice část práce odvádí automaticky, ale lepšího výsledku stejně dosáhne zásah obouruč. Pokud by však měl jediným dostupným nástrojem ke zpomalení být brzdový pedál v pravé polovině podlahy, jezdec bez větší dávky předvídavosti by asi zažil nejednu horkou chvilku. Výborně se u obou modelů osvědčila funkce ruční brzdy, která doplňuje systém zablokování náklonu kol. Nutnost použití hlavního stojanu definitivně odpadá až když odstavený skútr  zaparkujete se zamčeným náklonem a zatáhnete za páčku uprostřed tunelu řízení.
Velké překvapení během testu přineslo porovnání projevu hnacích agregátů. Očekávaná převaha čtyřstovky, která s výkonem 34 koní disponuje třetinovým náskokem na Yourban s necelými 23 koňskými silami,  se projevila pouze  v disciplíně  maximální rychlosti. Velký podíl na tom má určitě i gigantická plocha čelního štítu, a také jinak naladěný variátor, ale v akceleraci z nuly nebo nízké rychlosti vítězí jednoznačně Yourban. Při rychlém přesunu mimo město má naopak navrch čtyřstovka, která se  i s největším dostupným štítem rozjede až na rychlost téměř 150 km/h, zatímco maximálka městského Yourbanu nedosahuje ani povoleného limitu na českých silnicích, a tachometr se sotva došplhá k cifře 125 km/h.
Pro každodenní pojížďky z domova do práce nebo do školy však parametry obou tříkolových skútrů bohatě stačí. Po nové třístovce Yourban sáhnou pravděpodobně spíš moderněji zaměření zákazníci mladší generace, elegantní křivky klasické MP3 se zase budou asi líbit usedlejším typům. Tak či tak, nápad dát dopředu místo jednoho kola dvě otevírá nové možnosti všem, kdo mají z jízdy v jedné stopě respekt. Zkušeného motorkáře nebo letitého majitele skútru nebude tříkolka nejspíš moc velkým lákadlem, ale někomu, kdo hbitým vozítkům každé ráno za volantem auta tiše závidí, nebo v horším případě hlasitě nadává, mohou otevřít nové možnosti.

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Petr Poduška - Výška redaktora: 186 cm

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.40
Známkováno: 10x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist