Honda XL 650V Transalp ED

Nový Transalp XL 650V má za sebou více než desetiletou oporu v podobě úspěšného vývoje a prodeje starších sourozenců XL 600V. Ti se příznivcům tzv. Rally Touringu zakousli jak se patří pod kůži a stali se neodmyslitelnou stálicí evropského trhu. Transalp byl poprvé představen v roce 1987 a konstrukčně vychází ze strojů typu enduro, vyvíjených speciálně pro dálkové závody a rallye. Patřil vždy mezi oblíbené víceúčelové cestovní motocykly střední velikosti. Ale teprve čas ukáže, jestli se také novému transalpu podaří navázat na započaté úspěchy. Jak se zdá, má k tomu ty nejlepší předpoklady.

Honda XL 650V Transalp ED

Kapitoly článku

Poslední velkou změnu prodělal Transalp v roce 1994. Jeho tvar se stal štíhlejším a aerodynamičtějším a ovládací prvky byly zdokonaleny s cílem zlepšení celkového pocitu z jízdy. Nyní, šest let po poslední velké změně, přichází Honda s jeho kompletní proměnou v oblasti výkonu, vzhledu, ovládání a bezpečnosti v souladu s nejnovějšími trendy. Vývojáři se soustředili na vylepšení aerodynamických tvarů kapotáže, která nyní poskytuje dokonalejší ochranu proti větru. Změny prodělala také pohonná jednotka, u které byl zvětšen zdvihový objem kvůli vyššímu výkonu. Značné úsilí bylo také vynaloženo na snížení hmotnosti a centralizaci těžiště z důvodu zlepšení ovladatelnosti.


Co se týče celkového designu kapotáže, její úzká silueta trochu připomíná letícího ptáka se staženými křídly a působí opravdu pěkným dojmem. Je integrována do rámu a spolu s novými prvky v podobě větrného štítku, otvory po stranách a nově tvarovanou nádrží s hlubším vybráním pro nohy poskytuje jak jezdci, tak spolujezdci dostatečnou ochranu proti větru. Širší přední část vyúsťuje přes pohodlné široké sedlo do zadní části s aerodynamicky tvarovaným krytem, do kterého je zapuštěno koncové světlo s multireflektorem. Nové jsou také držáky stupaček z hliníkového odlitku. Za nápadný a velmi praktický lze dále považovat široký zadní nosič, který jezdci ocení především při cestě na delší vzdálenosti. Velmi originálním dojmem působí také dvojice předních směrových světel, zapuštěných do bočnic plastové kapotáže.


Ovládací prvky jsou přehledné a plně dostačující pro dálkové cestování. Přední velký světlomet je plastové konstrukce a díky tomu je jeho hmotnost nyní nižší. Pro dosažení lepší svítivosti je vybaven moderním čirým plastovým krytem. Konečně, stejně jako ostatní aktuální modely od Hondy, disponuje nový Transalp zabezpečovacím systémem H.I.S.S., který vždy požaduje jen originální elektronicky kódovaný klíček zapalování. Případná krádež je tak značně eliminována.


Motor, kapalinou chlazený vidlicový dvouválec, který poháněl starší modely, si získal zaslouženou chválu. Mezi hlavní přednosti jeho následníka patří slušný výkon, točivý moment a v neposlední řadě hladká a klidná akcelerace. Důležitým parametrem, který stojí podle výrobce za povšimnutí, je dlouhodobá spolehlivost. Hlavním konstrukčním rysem je konfigurace hlav válců, které disponují dvěma svíčkami a třemi ventily na válec. Toto provedení má za následek především účinnější spalování a menší spotřebu paliva, ale také lepší akceleraci. O snížení primárních vibrací se stará klikový hřídel se dvěma navzájem pootočenými čepy. Motor nyní objemově zvýšený na 647 cm3 poskytuje maximální výkon 40 kW (55 k). Podle výrobce však nebylo zvýšení objemu ani tak snahou přiblížit motocykl silnější kategorii, ale především touhou po dostatečné pružnosti při plném zatížení se spolujezdcem. Zdvihový objem byl zvýšen o 64 cm3, což se projevilo především ve zvýšení výkonu o 5 k a nárůstem kroutícího momentu v nízkých a středních otáčkách.


Podvozek se vyznačuje dvojitým kolébkovým rámem vyrobeným z kompozitních trubek čtyřhranného průřezu. Transalp je motocykl určený především k cestování v náročnějším terénu, který se při cestách za dobrodružstvím musí často překonávat. Za vydařené lze považovat pneumatiky s duší, které se vyznačují unikátním dvojúčelovým dezénem běhounu, jež podávají excelentní výkon při vysokých rychlostech. My jsme v našem testu neponechali nic náhodě a tomuto kultovnímu stroji věnovali náležitou pozornost. Jako cíl naší cesty jsme zvolili šumavské hvozdy, kde byl dostatek příležitostí vyzkoušet kvality Transalpu. Nutno říci, že při plném obsazení dvou jezdců a naložení mu průjezd kopcovitého terénu nečinil žádné problémy. V horských stoupáních a zatáčkách nás překvapila lehkost a snadnost jízdy i při potřebném náklonu.


Ani neasfaltové cesty v lehčím terénu mu nijak nevadily. Jen plné obsazení bylo již znát a jízda vyžadovala větší soustředění. Při jízdě na rovných úsecích se motocykl také nenechá zahanbit, ale je samozřejmostí, že odpor vzduchu je u tohoto typu stroje trochu znát. Výrazným znakem cestovních motocyklů je komfort a pohodlí cestování na delší vzdálenosti a toho je transalp příkladem. V redakčním testu jsme najeli 924 km při průměrné spotřebě 6 l/100 km a nutno říci, že nás motocykl příjemně překvapil především svou ovladatelností a velice pružnou pohonnou jednotkou. Transalp je motocykl určený především jezdcům s dobrodružným duchem, kteří cestují na delší cesty na motocyklech často i do končin, kde pojem kvalitní silnice je jen záležitostí pouhého snění. V našich krajích to často platí dvojnásobně a tak si myslím, že Transalp a cestovní endura obecně mají u nás jednoznačně zelenou. Pro našince je však důležitým aspektem cena. Ta činí u testovaného modelu 275 000 Kč a dá se k ní říci jen tolik, že je srovnatelná s cenami konkurenčních strojů v této třídě.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička - Výška testovacího jezdce: 182 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.29
Známkováno: 7x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist