Harley-Davidson Roadster: Střet dvou světů

Další model z řady Sportster se nám ukázal v tom nejlepším světle. Roadster velice umně zasazuje motorkaření z poválečné éry do dnešní doby. Rázem vás přenese o několik desítek let zpět a přitom rád střihá zatáčky.

Harley-Davidson Roadster: Střet dvou světů

Kapitoly článku

Je jasné, že Roadster způsobí spoustě lidem žaludeční problémy a v komentářích se to zas bude hemžit hatery. Chápu, těch několik modelů, které dostanou pouze jiný lak, stupačky a světlomet s chromovým dekorem si o kafrání přímo říkají. Roadster toho má ale daleko víc odlišného a klidně bych na chvíli zapomněl i na nějaké propojení se Sporsterem. Na začátek tedy připomenutí, že ne všechno je černé nebo bílé. Pojďme se tedy podívat jak barvitě vás Roadster přenese do světa dvou kol.

Podle šéfa designu bylo cílem dostat do modelu Roadster ducha supervýkonných motocyklů KHR z padesátých let i pozdějších Sportsterů upravených pro dragsterové závody. Pocit závodníka z druhé poloviny minulého století tak můžete zažít díky nízko posazeným řídítkům i přístrojovce, kterou tvoří jediný budík s analogovým otáčkoměrem a digitálním tachometrem. Dobovému stylu se nevymyká ani prošívání vykrojené přední části sedla.

Přesně tahle si představuji moderního Haryka. Černé lakování, nízká silueta a vše vyrobeno z poctivého železa. Žádné kudrlinky okolo. Kompletně vyčištěný předek, kde i zrcátka a blinkry zapadají do celkového designu. Přední obrácená vidlice není standardem, takže se ihned usmívám a po chvíli přijímám i kulatý budík. Jeho rozměr a vzhled je v pořádku a listování údaji v menu pomocí tlačítka na levé rukojeti rovněž. Chtěl bych ale asi ještě něco víc retro, nakonec však uznale zvedám palec vzhůru. Nemůžeme bejt pořád sto let za opicema a nakonec, podívejte se sami, hodně povedený retro, je skvělej.

Padáky na předku sice nevypadají dobře a trochu ruší vzhled, ale když chcete uvolnit nohy při delší jízdě, tak se hodí. Ne, že by poloha nohou a celkově řidiče nebyla pohodlná, to vůbec ne, naopak. Zde se sedí, jak to říct.. no, připomíná to klasické motocykly z poválečné éry. Nohy poněkud roztažené do strany a v kolenou zalomené do pravého úhlu. Zadek ve výšce 785 mm je zhruba stejně vysoko jako ruce, které mimochodem svírají krásné vlaštovky. Je to parádní pocit, vůbec to není nepohodlné a nic na co byste si dlouze zvykali. Kdybych to měl k něčemu přirovnat, tak asi k ničemu :). Ne, vážně nemohu si vzpomenout, kdy jsem se na motocyklu cítil takhle cool. Je to fajn pocit a odhaduji, že právě takto se sedělo na starých motorkách. Je to drsné a v určité rychlosti jde z toho až strach. Tohle ale musíte překonat, protože všechno to je jen v hlavě.

S tímto neotřelým pocitem a nápisem Harley-Davidson na nádrži se zkrátka cítíte jinak. Ať si každej říká co chce, i tenhle Sportster je jiný a s nově nastaveným tlumením už i celkem pohodlný. Podvozek je vylepšen novou 43mm obrácenou vidlicí s pružinami se třemi stupni tuhosti, zadní odpružení obstarávají tlumiče plněné dusíkem. Přední vidlice je dobře naladěná a když vyloženě nejezdíte tankodrom je znát, že se výrobce snažil poskytnout jezdci solidní odezvu. Samotný fakt, že tu máte obrácenou vidlici up-side down ale neznamená, že je vyhráno. Výrazná tuhost je tu znát, a popravdě tak to má na takovém stroji být. Zadní tlumení si to pak jede v zažitém standardu, takže na pohodlí se tu podílelo jen příjemně vykrojené a vypolstrované sedlo. Do toho zapadnete jedna radost a při akceleraci se fajnově opřete. Spolujezdec to má horší, jeho sedlo se malinko svažuje dozadu a to není nikdy dobře. Nicméně, je tu a pokud se řidič krotí a nepřekračuje výrazněji rychlost 100 km/h, tak se i spolujezdec solidně povozí.

Ale zpět k řidiči. Jeho práce s plynem se odehrává v příjemném prostředí přehledného, byť malého budíku. Ve spojení s krásně tvarovanými řídítky navodí Roadster uvolněnou atmosféru. Tady se fakt nebudete chtít za něčím honit. Pohodové tempo umí motocykl na výbornou a za jízdy vás ničím neomezuje. Jediné mínus je daň za poněkud vytrčené stupačky do strany, takže při zastavení kdy dáváte nohy na zem, o ně občas trknete. Jsou přesně v místě kde nohy spouštíte dolů, takže je potřeba nohy víc roztáhnout. Pro lidi pod 170 centimetrů nebo s kratšíma nohama to může být nepříjemné.

Motorově jde o známé dvanáctikilo, které je zbavené nepříjemných vibrací a poskytne jezdci jen ty správné. Na místě se motor v rámu hodně klepe, to není nic nového. Po přidání vše zmizí a motor si po zbytek pouštění páry jede na vlně kroutícího momentu. Plného plynu se nemusíte bát. Chvíli trvá než se motor rozmotá, ale nikdy nemáte pocit, že tenhle Haryk nejede. Elasticita je příkladná a většinu kroutícího momentu máte již od 2500 otáček. Jeho maximální hodnota 97 Nm lehce přes 4 000 otáček pak hovoří za vše. Deficitu výraznějšího počtu koní si pak všimnete jen ve vysokých otáčkách, kde už motocykl nemá kdo táhnout. Takže ubírám a otáčky padají dolů s rozvahou jako u amerického auta o velkém objemu. Vyloženě nízké otáčky si pak motor nechá líbit a popojíždění ve městě je velice snadné. Řazení celému prožitku dodává grády, protože přesný chod řadící páky s krátkou dráhou a nefalšovaným mechanickým zvukem evidentně přitahuje i pozornost okolí. Zejména pak v koloně při čekání na zelenou. Spojka je perfektně vyvážená a jakmile po třech prvních rozjetí ochutnáte kde zabírá, získá si vás.

Pokud mohu srovnat s jinými motory HD, tak pro mě je zdejších vzduchem chlazených 1202 kubíků ideální objem. Jasně, že by osmnáctikilo bylo lepší, ale to spíš na rovině a na odpichu ze semaforu. Tady si díky menší váze užijete i perfektně zatáčky. Roadster se totiž ukazuje i jako velice schopný na zatáčkovitém úseku. Kam motorku pošlete tam jde, menší vláčnost je potlačena až hodně do pozadí a pomalý přechod z přímky do náklonu, kvůli geometrii, rozvoru a suché váze 250 kilogramů je takřka neznatelný. Vše co by vás mohlo brzdit v rozletu, a že je toho tady spoustu, je přehlušeno až neobvyklou porcí informací z předního devatenáctipalcového kola. Tuším, že se v továrně křenili blahem, když se vrátil testovací jezdec s informacemi o podvozku.

Celkový dojem z Roadstera je perfektní a v přímém srovnání s modelem Forty-Eight nebo Ironem 883, je to volba číslo jedna. A to jak sportovními schopnostmi za jízdy, tak i stylovým umístěním jezdce na motocyklu. Záměrně píšu na motocyklu, protože uvnitř motocyklu, tak jak se dnes nosí, se opravdu necítíte. Paradoxně a poprvé v historii mi to zde nevadí a velice to vyzdvihuji. Zkrátka Roadster mi moc sednul a detaily jako, že brzdí pouze obstojně už na tom nic nezmění. Záruku brzdění dávají dva přední plovoucí kotouče o průměru 300 mm, ABS je ve standardní výbavě. Brzdy jsou na Harleyích zkrátka tak nějak vždy stejné a vy musíte počítat s větší razancí pokud žádáte okamžitou odezvu.

Praktická stránka motocyklu, tedy každodenní použití v těsném provozu nebo případně dojíždění do vzdálenějšího zaměstnání není ničím narušeno. Motocykl se dobře cítí v jakémkoli prostoru a na svoji váhu se dobře ovládá i při otáčení v nulové rychlosti. U spotřeby jsme na hodnotě do pěti litrů na sto kilometrů, takže rovněž v pořádku. Sedlo se prosedí podle toho na jakém povrchu a v jakém tempu jedete. Čím víc sedíte v klidu a necháte se kochat tím dřív ucítíte zadek. Rychlejší tempo, kdy častěji přenesete váhu ze sedavého svalu na nohy, záda a ruce pak znamená odlehčení pro zadek. V průměru ale Roadster nevybočuje a dvěstě kilometrů na jeden zátah zvládnete jak nic.

Pro mě letošní velké překvapení. Nezastírám, že na to vše má velký vliv právě jízdní poloha, která se mi vryla pod kůži. Pokud ale přidám schopnosti Roadstera v rychlejším tempu, sametově vyladěný hroudovitý ingot a v neposlední řadě vzhled, tak je to oprávněně jedna z hodně dobrých koupí od zaběhnuté značky. V nabídce jsou čtyři barevná provedení: Vivid Black s tmavým pruhem s textilním vzorem; Black Denim s červeným pruhem; Velocity Red Sunglo s červeným pruhem a dvoubarevná Billet Silver/Vivid Black s vínovým pruhem.

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka - Výška testovacího jezdce: 177 cm

Klady a zápory

+ Povedený vzhled
+ Fungující retro posed při relativním pohodlí
+ Obratnost těžšího stroje je na vysoké úrovni
+ Příjemný motor


- Stupačky nevhodně vystrčené do stran
- Gumovější brzdy


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.50
Známkováno: 8x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist